Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurDjur

Vad är det för fel på vissa hundägare!?

77 inlägg • Sida 4 av 6
Diskutera allt som har med djuren att göra här

dc_lindberg

#46 » 13:02:33, 17-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

...oj...

Vilken attityd från familjen...
Den 5 åriga tösen har alltså lägre värde än den omplacerade problem hunden... Snacka om prioritering!...

Min yngsta syster höggs av sin bästa lekkamrats föräldrars schäfer. Syrran var 4 (1970) när det inträffade. Jycken rörde aldrig mig, men var aggressiv mot allt vad kvinnor var...

Far höggs av en schäfer som var "bundis" med mig - jycken feltolkade en händelse; far hade ett fång sly, vände sig om o råkade vifta för nära mig med "kvistarna"... jo... det var en pensionerad ("omplacerad") polis jycke...

Det -finns- skäl till varför hundar skall hållas i hundgård (ss man gör i ex., Frankrike)...
Hunden är inte, och kommer -aldrig- att bli en familjemedlem! Hunddjuren är flock-djur! De kommer hela tiden att försöka avancera i hierarkin...för dem är "familjen" dess -flock- !
Hundar som är helt uppvuxna hos människor vet sin plats på ett helt annat sätt än di där omplaceringarna...

Tillskillnad från de kraftfulla kommentarer som lämnats om hundens framtidsutsikter, så slår jag gärna ett slag för att det är beklagligt att man inte får idka skyddsjakt på hussar o mattar!...
En hund gör normalt sett som den blir tillåten att göra av "den som bestämmer". Vet den sin plats, så händer inget så länge den som bestämmer är närvarande och har -koll-.
Mitt lilla exempel på detta är en grannfrus Jack Russel. Den var glöfsig, kaxig, störig, osv (tik dessutom!). Drog omkull matte minst 3ggr, med betydande konsekvenser för matte... (matte var då +85)... så hade en grannfru tillsynen och också blev kulldragen, med en överarmsfraktur som resultat... Så, jo, gissa, vem som fick träda in som "hundvallare"... jycken skulle hem, grannfrun satte jag i taxit till plåsterkåket (i det läget, kliniskt snabbdiagnos; PBD: spricka i överarmen under ledhuvudet; möjlig fraktur.
Tog mig 300m. Sedan gick jycken 50cm till höger om mig, i min takt, med löst hängande koppel. Allt jag gjort var att vara klar, tydlig, bestämd, icke eftergivligt; när hunden fattade "kraven", som den fann rimliga, då upphörde utmanandet. (och jo ja... hunden var ju redan innan "tokig i mig", så visst kanske det spelade lite roll).

Jag är uppvuxen med, Dobberman, Boxer, Jämthund, Gråhund, Schäfer. Bondkatter.
Djur är -alltid- djur!
Att få ett djurs förtroende är en ynnest man skall vara rädd om!

Små barn + djur som inte är vana vid dem = NO NO!!!
Minns ni alla problem som uppstod på 70:talet när katten skulle vara var mans egendom?... Allt ögon som klöstes sönder, både på vuxna och barn...
Djur, precis som homini erecti idioti... har olika personligheter. De har mycket av samma sorts hjärnfunktioner som vi har, inkl de hjärnskador som vi kan få ss PTSD, depression, manodepressivitet, och inte minst... psykopatiska drag av olika nivå... vi har en katt på gatan som lider av Egentlig Djup Depression och är -dessutom- en "manipulationsmästare" och grov mobbare (= psykopat). O di dumma dj.* 2-benta djuren -faller- för dess "smilande" "charm"... ett riktigt dj.* rötägg är vad den är; samtidigt... vad kan man vänta sig när husse och matte, samt deras 2 produktioner (1st han och 1st hon) är som de är... katten (djuren) speglar husse och matte utåt...
Summering:
- beklagar läget, men den delen av din släkt, blev "ett minne blott".
Det är en oreparerbar skada. Tösen är ärrad för livet (psykologiskt) fysiskt har hon ett/fler ärr som kräver plastikkirurgi för att "trolla bort". Det är hundägarens sak att hjälpa tösen, resten av hennes liv, och att stå för de kostnader som skadorna innebär... o det har tydligen hundägaren för avsikt att göra frivilligt...(spydig ironisk kommentar).

Att ta till polisen... far gjorde det... jag -var- vittne, men de -vägrade- ta mitt vittnesmål...
Domstolar dömer "på fel sätt" - ngr kr's skadestånd = slag i ansiktet!

Min yngsta syster kom aldrig över attacken från schäfern... hon är än rädd för större hundar... oavsett om de är kopplade eller inte... Fram till tonåren drabbades hon av panik/panik ångest i närheten av hundar så fort de visade minsta intresse åt hennes håll, 10-20-50-Xm bort, kvittade.

Din dotter får anses ha svåra djupa psykologiska ärr. OM du kan hitta en -riktigt- seriös och skicklig barnpsykolog, så råder jag dig att ta henne dit för hjälp. Ärren... inte bra, men de kan vänta till tonåren när hon själv kan fatta eget informerat beslut. (alla ingrepp: man vet vad man har, men inte vad man får! Operativa ingrepp är långt ifrån ofarliga, även om de absolut flesta slutar mycket bra).
Senast redigerad av dc_lindberg 17:35:37, 17-07-2019, redigerad totalt 2 gånger.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



Mikkel

#47 » 14:28:23, 17-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var minst sagt en sorglig historia i flera avseenden.
Först händelsen och vi få vara glada att det inte gick värre med barnet, fast det är riktigt illa nog.

Sedan svaret från hundägaren "...han minsann aldrig vill ha mig på sin tomt eller tänker komma till oss nån mera gång!"
Ja, vem vill ha en krokodil på tomten, skämt åsido, vissa människor kan helt enkelt inte ta åt sig kritik utan att gå i förvar, även om det är de själva som har ansvaret. Frågan är hur man ska hantera sådana personer om man i längden vill kunna ha någon form av relation till gemensamma vänner, även om man själv inte önskar träffa personen något mer så lär man ses vad det lider och helst vill man ju reda ut saker för gott. Min erfarenhet från personer som alltid går i självförvar är att det kan vara svårt att försöka tala dom tillrätta. Det som kan få dom att förstå är att man bara förklarar hur ledsen och arg man blir när något sådant händer sitt barn som man älskar så mycket. Samtidigt måste man vara tydlig och sätta gränser så jag tyckte du gjorde alldeles rätt i att klargöra att den jycken inte har något på er tomt att göra, framförallt för din dotters skull. Det ska ju vara roligt och tryggt att vara hos pappa.

När stormen lagt sig borde åtminsone de övriga i sambons släkt inse att prolemet ligger i hunden och hundägaren och inte i er familj som drabbats.
Allt är omöjligt, bara man vill !

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Holger

#48 » 15:08:51, 17-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet är ju att djur ofta reagerar reflexartat på en utlösare och inte kan kontrollera detta.

Vi har samma sak i familjen. Svärföräldrarna har en stor jakthund ... så snäll så snäll, "titta vad gullig han är".
Snäpper den åt något håll så har den provocerats enligt svärföräldrarna, det är alltså aldrig fel på hunden.
Detta är något jag aldrig kommer att vänja mig vid eller acceptera.
Nu börjar hunden bli mycket gammal och ledbruten, så problemet löser sig av sig självt snart.

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

krokodilen (trådstartaren)

#49 » 16:04:32, 17-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Provocerad hund jajjemen helt säkert,,, men på sitt eget kalas har barnet sin egen sfär runt fikabordet.

= hundägarens ansvar! Barnets mor har klurat lite nu och ev gör hon anmälan så slipper jag. Inblandad blir jag oavsett men det kan jag ta.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

12 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

63an

#50 » 16:55:00, 17-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har väl fotat skadorna så finns i alla fall bildbevis? :vissla:
Har en djävla grannkärring som tror hon har rätt att styra alla andra men mot mej så blev det "pumpen"! De fick koppel av mej till sonens fågelhund å den är ju en av de snällaste jag vet! Möter kärringskrället på vägen å hon stannar å drar åt sej hunden jag kröp ihop lite å hunden ryckte till mot mej å lyckades komma fram till sin bäste kompis :lmao: å vi kelade lite då säjer satmaran: Är du inte rädd för hunden? Svarade: Nä å inte för dej heller så du bara vet nudå! Människan har vant sej med konster å knep att få igenom alla dumheter så hon slutade hälsa men nu är jag 10 år äldre så jag skiter fullständigt i henne å hon törs inte ens möta min blick!
Har slutat krusa idioter när jag konstaterat hur de är... :coffee:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

3 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

63an

#51 » 17:13:00, 17-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gissa vad jag såg nyss? Jo de är bara 9 siberian husky kvar nu å till salu å uppfräschade! Nog är de väl självaste fan hur de får handskas med folk å djur?? :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

63an

#52 » 17:15:27, 17-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja nu finns bara 9 hundar kvar enl. PT uppfräschade till salu :uupps:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

krokodilen (trådstartaren)

#53 » 10:32:10, 31-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Liten update i ärendet.

Jag varnade en bekant till mig som ofta har sin son (jämngammal med min grabb) hos familjen med berörd hund,,, berättade vad som hänt och sa att du gör vad du vill med infon men nu har jag sagt som det är och vad som hänt iaf.

När vår gemensamma bekant efter en veckas betänketid ventilerar detta med med "husse" lägger han ut följande text på FB

"Don't let your tongue get your teeth knocked out"

,,,samt ringer upp mig och gapar, ryter hävdandes att hunden inte har bitit min dotter alls,,, samtalet avslutas med att han gormar "Felet är att du och barnets mor har hundskräck!!" och som Grande Finale kallar han mig "j*vla råtta" och kastar på luren i örat på mig. :uupps: :uupps: :uupps: :klia:

Trevligt!

/C
Senast redigerad av krokodilen 10:42:11, 31-07-2019, redigerad totalt 2 gånger.
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

igelkottar

#54 » 10:37:10, 31-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

:screwy: :screwy: Vad mer kan man säga om den personen? :ohnej:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

dc_lindberg

#55 » 10:50:36, 31-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låt juridiken ha sin gång.
Har man den attityden, och den "sociala kompetensen", förtjänar man vad som kan komma...

Känslomässigt skulle man vilja låna "rätt" sorts hund å låta den få lite "hund frukost"... men det är nog bortkastat på personer med den inställningen... tror inte de lär sig ens av att få uppleva den andra sidan av myntet...
Bättre låta juridiken ha sin gång... i ett sånt här fall kan de bli "karmas" åtgärd... det kan bli synnerligen dryga och omfattande "kring kostnader" (prickar i dvs register = hänger kvar och skapar tungroddhet...).

Nu får man inte idka aktiv skyddsjakt på alla skadedjur, men oj vad lockande det kan bli ibland!...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

BM 4 ever

#56 » 11:17:24, 31-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aktiv skyddsjakt ja, det önskar man ju tillämpa i bland. Vissa fyrbenta men kanske framförallt tvåbenta skadegörare skulle man behöva freda sej mot . :djaevul:
Slava Ukraini !

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

fretchi

#57 » 11:55:08, 31-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

När man hör ägarens agerande är det kanske inte så svårt att förstå varför hunden har problem...

7 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

PO

#58 » 13:15:36, 31-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar som att han inte gillar dig riktigt Krokodilen.
Hur har det gått med dottern?
PO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:03, 01-05-2010
Ort: Åkarp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: jd 1640 jd2140 jd400a valtra N93

DennisCA

#59 » 13:32:35, 31-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:Liten update i ärendet.

Jag varnade en bekant till mig som ofta har sin son (jämngammal med min grabb) hos familjen med berörd hund,,, berättade vad som hänt och sa att du gör vad du vill med infon men nu har jag sagt som det är och vad som hänt iaf.

När vår gemensamma bekant efter en veckas betänketid ventilerar detta med med "husse" lägger han ut följande text på FB

"Don't let your tongue get your teeth knocked out"

,,,samt ringer upp mig och gapar, ryter hävdandes att hunden inte har bitit min dotter alls,,, samtalet avslutas med att han gormar "Felet är att du och barnets mor har hundskräck!!" och som Grande Finale kallar han mig "j*vla råtta" och kastar på luren i örat på mig. :uupps: :uupps: :uupps: :klia:

Trevligt!

/C


Folk som ska ha sånadära tokskalle hundar är oftast ja, tokskallar. Polisanmäl är det enda rätta.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

PeterR

#60 » 13:44:21, 31-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Krokodilen.
Du har agerat helt rätt och jag blir så där upprörd så det bara kryper i kroppen när jag ser vad som hänt!
Den hunden lider, enligt mig, av blybrist som omedelbart bör åtgärdas. Under tiden innan åtgärd skall hunden inte tillåtas finnas i Er närhet. Din närmaste familj är viktigare än ingift familj, framförallt såna släktingar som beter sig som beskrivits.
En polisanmälan är dessutom definitivt på sin plats. Då det råder strikt hundägaransvar kan man inte på något sätt hävda att Din dotter har minsta skuld i händelsen. Ansvaret ligger helt och hållet på hundens skötare som tillät hunden att vistas i närheten av människor.
Jag har själv hundar och vet att inte ens den snällaste hunden går att lita på till 100%, framförallt inte i sällskap med barn. Då har ja att välja på att undvika situationerna, eller vara inom mindre än en armlängds avstånd med fullt fokus hela tiden. Om det ändå, gud förbjude, skulle hända något, ska hunden avlivas fortare än kvickt!

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV


Återgå till Djur

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se