Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningEkonomi, handel, import/export

Handla på Ahlsell med jordbruksfastighet.

20 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera allt som har med ekonomiska teman att göra här, t.ex diskutera timpriser, pris på trailertransporter, pris på besiktning, pris på försäkringar, företagsformer etc

GC59 (trådstartaren)

#1 » 09:53:18, 10-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej nån här som har jbf och konto på Ahlsell ? Handlade en hel del på Ahlsell när man jobbade
och rabatterna var väldigt stora till industrin.

Är ju ok med konto om man har jbf och vore intressant att läsa vilken rabatt ni fått.
Användarvisningsbild
GC59
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:45, 06-03-2023
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 5000 , Deutz.



Stefan1972

#2 » 10:07:57, 10-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har ju LRF rabatten annars? Eget konto på ahlsells kräver nog en del köp för att få nåt. Skaffade konto själv för länge sen men då jag inte köpte nåt en period så plockades det bort.......
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

krokodilen

#3 » 10:13:09, 10-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man får passa sig lite för att bli "rabattblind" bara!

Bytte cirkpump och grossisten ville ha 2800:- + moms med 42% rabatt på ett herrejösses bruttopris och internetbutiken tog 2750:- inkl moms.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

AN

#4 » 10:51:13, 10-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker att det många gånger verkar löna sej att titta på näthandeln. Då är det ju inte ett mega-påslag som ska rabateras bort.
Kommer ihåg när Swedol hade mega-rabatt på en Bosch vinkelslip, kanonpris enl säljaren, men tyvärr samma pris som en av näthandlarna hade som ordinarie pris.
Jag funderade också på ett ahlsellkonto genom LRF, men har så olika konsumtion olika år så jag skippade det.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

krokodilen

#5 » 11:50:59, 10-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:Man får passa sig lite för att bli "rabattblind" bara!

Bytte cirkpump och grossisten ville ha 2800:- + moms med 42% rabatt på ett herrejösses bruttopris och internetbutiken tog 2750:- inkl moms.

/C


Tilläggas bör att grossisten äger och driver även aktuell internetbutik. :uupps:

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

johaniskogen

#6 » 14:10:11, 10-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:Du har ju LRF rabatten annars? Eget konto på ahlsells kräver nog en del köp för att få nåt. Skaffade konto själv för länge sen men då jag inte köpte nåt en period så plockades det bort.......

Är man lrf medlem så kan du handla där utan att öppna konto hos dom, bara o uppge lrf i kassan o betala.
Nackdelen är att man inte kan se några priser
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

GC59 (trådstartaren)

#7 » 18:10:10, 10-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi är ju inte medlemmar i LRF så vete tusan hur rabatt systemet funkar. Det kanske är brutala
bruttopriser som gör att verkar "billigt". När man jobbade kunde man ju köpa och få företagets
priser.
Användarvisningsbild
GC59
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:45, 06-03-2023
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 5000 , Deutz.

magloman

#8 » 18:46:50, 10-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lrf ger hygglig rabatt så man kan handla en del där. Men jag skulle rekommendera att vara prismedveten. Jag handlar mkt där för att det är bra personal, bra service och dom har mycket.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

mimeck

#9 » 20:22:29, 10-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag var in på Ahlsells hemsida senast förra helgen. "Gården" är medlem i LRF och jag loggade in via deras inloggnings uppgifter. Tror man ska kontakta LRF och aktivera ett "Ahlsell konto"

Jag ser iallafall priser och rabatter. Antar att det är dom rabatterna som gäller i butiken också. Nu slutade det med att jag handlade på ett annat ställe för att få lite experthjälp vid köpet av nya led armaturer i verkstan.
Har handlat kontant några gånger i butiken men man måste nog ha ett konto där iallafall. Tex via LRF. Du får kolla upp hur det funkar själv ifall jag har fel/minns fel.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

valberga

#10 » 21:09:38, 10-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är med i LRF och öppnade ett konto för flera år sedan.
Priset man ser före rabatten är ju rena skämtet. Finns ju ingen som betalar det priset.
LRF rabatten gör att det ändå blir ett "hyggligt "pris. Fördelen med att handla hos Ahlsell, är ju att dom har det mesta. Det som dom inte har i butiken kan dom ta in till dagen efter.
Jag handlar rätt mycket där och är det småsaker så brukar jag betala i butiken.
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

Turbodiesel

#11 » 21:21:29, 10-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett företag man får passa sig för är Würth, de har (iaf lokalt i Norrköping) listpris på det som handlas i deras butik, trots att det faktureras enligt något gammalt, hyfsat avtal..

Det kanske har ändrat det idag, men jag har å andra sidan inte varit där sedan en strid om tre hårdmetallfilar.. Nej,, de kostar 980:- st i butik, trots att du gav 285:- st när du köpte sådana förra veckan av utesäljaren.. :screwy:

Företag med dolda, eller herrejössespriser a'la IDG-tools, Würth, ESSKA och i viss mån Arsel, lockar sällan mig. Hydroscand är ett annat skräckexempel från h%lvetet.. De har däremot bra service & prylar som jag vill ha, och med ett gammalt avtal så är mina priser svårslagna. Bra kaffe också. :snow:

Würth kan lyckas sälja något enstaka ibland, ur deras humant prissatta erbjudanden, och 1,9mm's 230-kapskivor.. annars nej tack, helst inte..

Ahlsell har olika rabattområden, en rörmokare har sällan bra rabatt på kabel, och elektrikaren blir skinnad om han köper en bit ledare för vatten. LRF-avtalet ger troligen ett halvkasst pris inom hela sortimentet.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Micke_fixar

#12 » 21:41:31, 10-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du ha bra pris på Ahlsell måste du handla mycket och ofta.

Lite komisk prissättning där, förra jobbet hade vi 92% rabatt på kabel.
Micke_fixar
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:37:06, 21-03-2017
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Abene VHF3, Storebro GK195, BM 350-H10, BM 350, BM G612.

PeterR

#13 » 22:31:06, 10-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ahlsells mfl prislistor är ju inte realistiska. De bygger på att Du har en ”rabatt” som gör att slutpriset blir något närmare det allmänna priset, och då är det tänkt att Du ska fakturera vidare enligt den astronomiska prislistan.
Det kan kallas ocker och var tidigare straffbart…

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

BGullb

#14 » 23:12:16, 10-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gör några avloppsanläggningar och andra markarbeten om året.
Har bra rabatter på Ahlsells via Maskinentreprenörerna.
Mina nettopriser på Ahlsells är högre än mina bruttopriser hos en lokal leverantör.
Kvalitetsmässigt samma produkter.

Jag frågar alltid efter mitt NETTO-pris och aldrig efter min rabatt vid prisförfrågan hos mina leverantörer.

Ett typexempel är priser på skruv, mutter och dyligt.
När jag jobbade inom lastbilsbranchen för en del år sedan hade vi mellan 50 till 80% i rabatt på prislistan.
Då hade tex Göteborgsbulten en prislista som täckte 3 år (tror jag det var) där rabatten startade med Tex 75% första året för att år 3 vara runt 50%.
Ren idioti. Nettopriser på alla delar sedan kan var verkstad göra ett påslag så att marginalerna blir rimliga.
Många branscher har en totalt felaktig bild med rabatter hit och dit. Slopa rabattsystemet.
Det är en annan sak att ha en extra rabatt på nettopriset vid något tillfälle.
Jag kan alla språk utom grekiska.
Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.

Gullberg

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BGullb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:24, 18-03-2012
Ort: Osby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E50
Valmet 705
New Holland TS125A
Bigab

bonde456

#15 » 00:21:44, 11-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ahlsell kör med höga rabatter men också med egna prislistor.

Exempelvis så köpte jag mycket av Dormers produkter, borrar och fräsar.
Laitis hade Dormers prislista och så procentsatser inom olika kategorier i sortimentet.
Ahlsell körde också med en procentsats på Dormers produkter inom samma kategorier men när man kollade upp det noggrant så hade Ahlsell först gjort en egen dyrare variant av den officiella prislistan och därefter lagt sina lite högre rabatter.
bonde456
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:17, 23-01-2014
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Baklastare 621
Polaris Sportsman 850


Återgå till Ekonomi, handel, import/export

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se