Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Gräva ned en Flexskruv?

33 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera teknik här

Alrik

#16 » 14:03:41, 27-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har haft både spiral som gått av samt nött hål på röret. Spiralen går att svetsa om man svetsar på rätt sida.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140



PeterR

#17 » 14:13:26, 27-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den lilla erfarenhet jag har av flexskruv är inte helt positiv. Jag anser att stålskruvar inte bara har högre kapacitet, de är också helt överlägsna flexskruvar avseende tillförlitlighet.
Vilket typ av material som transporteras har också stor betydelse, liksom om man valt skjutande eller dragande drivning. Vid dragande drivning på flexskruv tenderar den att minska i diameter och lämna material mot ytterröret, vilket gör att det går tyngre och skruvens diameter minskar än mer. Till slut brister skruven. Undvik alltså dragande drivning.
Den andra ytterligheten är vid vertikal dragning. Då rinner materialet gärna tillbaka i mitten. Kapaciteten blir extremt låg, samtidigt som belastningen på skruven dramatiskt ökar.
Min slutsats är att flexskruvar är bra för rak, i det närmaste horisontal, transport. Undvik kurvor och stigningar.
Varför inte en elevatorgrop i mottagande byggnad med annan vertikal transport upp till rätt nivå? Det kanske tar bort mycket av fördelarna som Du tänkt Dig?
Går det att använda blåsrör?
Varför undvika rör i luften? Som jag ser det, borde det passa utmärkt här?
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Göran Ekman (trådstartaren)

#18 » 14:21:43, 27-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alrik skrev:Har haft både spiral som gått av samt nött hål på röret. Spiralen går att svetsa om man svetsar på rätt sida.

Kan nog gå att svetsa spiralen , hopfognings sättet som jag har blivit rekommenderad är lödning , kan tro att CuSi tråd till TIG svets är något som skulle bli väldigt bra , håller man på med fjädrande stål av någon form av Herre Jösses kvalité är svetsning ett riskbeteende himla lurigt att det blir för varmt.
Att foga ihop stål med svetsning är en väldigt tveksam arbets metod. Och väldigt vanlig.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Göran Ekman (trådstartaren)

#19 » 14:34:12, 27-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterR skrev:Den lilla erfarenhet jag har av flexskruv är inte helt positiv. Jag anser att stålskruvar inte bara har högre kapacitet, de är också helt överlägsna flexskruvar avseende tillförlitlighet.
Vilket typ av material som transporteras har också stor betydelse, liksom om man valt skjutande eller dragande drivning. Vid dragande drivning på flexskruv tenderar den att minska i diameter och lämna material mot ytterröret, vilket gör att det går tyngre och skruvens diameter minskar än mer. Till slut brister skruven. Undvik alltså dragande drivning.
Den andra ytterligheten är vid vertikal dragning. Då rinner materialet gärna tillbaka i mitten. Kapaciteten blir extremt låg, samtidigt som belastningen på skruven dramatiskt ökar.
Min slutsats är att flexskruvar är bra för rak, i det närmaste horisontal, transport. Undvik kurvor och stigningar.
Varför inte en elevatorgrop i mottagande byggnad med annan vertikal transport upp till rätt nivå? Det kanske tar bort mycket av fördelarna som Du tänkt Dig?
Går det att använda blåsrör?
Varför undvika rör i luften? Som jag ser det, borde det passa utmärkt här?

Angående tillförlitlighet kan jag bara konstatera att vi har olika erfarenheter.
Rör i luften är inte förkastat , jag går just nu och funderar över för och emot i mark eller i luften . Avståndet i luften är vägg till vägg 15,5 m i mark blir det några meter till.
Har bara sett flexskruv med dragande motorer.
Det som ställer till det lite med i mark, är att jag måste ta hänsyn till två elledningar mellan husen.
Det som ska transporteras mellan husen är den spannmål som ska malas inga stora mängder kanske ett snitt över året på 800 kg per dygn.
Det jag letar efter är den enklaste och säkraste sättet att flytta lite spannmål och bönor samtidigt .
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Alrik

#20 » 14:47:09, 27-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:
Alrik skrev:Har haft både spiral som gått av samt nött hål på röret. Spiralen går att svetsa om man svetsar på rätt sida.

Kan nog gå att svetsa spiralen , hopfognings sättet som jag har blivit rekommenderad är lödning , kan tro att CuSi tråd till TIG svets är något som skulle bli väldigt bra , håller man på med fjädrande stål av någon form av Herre Jösses kvalité är svetsning ett riskbeteende himla lurigt att det blir för varmt.
Att foga ihop stål med svetsning är en väldigt tveksam arbets metod. Och väldigt vanlig.
Göran i Björnarbo


Fungerade fint med OK 48.00 i knappt två år innan vi slutade ha djur där.


Ang. Längd och böjning på skruv så fungerade två flexskruvar felfritt i 5 år. Från ca 0,5m till 6m höjd. Längd ca 17-20m, går som ett U, ca 7-8m mellan inlopp och utlopp.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

PeterR

#21 » 18:27:37, 27-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gällande drivenhet. Det är förvisso vanligare med dragande, men om man har ett besvärligt material, som tex betforpellets, så är det klart fördelaktigt med skjutande drivning. Det går utmärkt att svetsa skarvar på spiralen. Man lägger ändarna några varv omlott så kan man svetsa på utsidan.
Min erfarenhet är begränsad till ett fåtal installationer, varav ett par var riktiga sorgebarn.
En som skulle skruva just betforpellets till foderstationer. Skruven brast flera gånger. En gång splittrades röret också. Det var riktigt obehagligt med vassa pvc-bitar flygandes bland korna. Efter att vi byggt om till skjutande drivning funkade det hyfsat bra.
En annan special var nedgjuten flexskruv under urinavskiljningen i en lösdrift. De som var helt raka funkade ganska bra tills de rostat sönder, vilket var tämligen snart, men en var svängd i ena ändan strulade från dag 1. De skruvarna var nog bra i teorin, men fel material..
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Valmet 702

#22 » 20:26:03, 27-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har sett en installation där man blåser spannmål i nedgrävda, vanliga avloppsrör med en Kongskilde sugfläkt vid transportstarten. Har fungerat bra under lång tid, några vinklar har fått bytas under åren och de blottade rördelarna måste jordas (vet användaren av erfarenhet). Ska du blåsa malet gods får man väl passa sig för separation, också.
Valmet 702
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:47:01, 14-10-2009
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 702

Göran Ekman (trådstartaren)

#23 » 20:58:54, 27-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterR skrev:Gällande drivenhet. Det är förvisso vanligare med dragande, men om man har ett besvärligt material, som tex betforpellets, så är det klart fördelaktigt med skjutande drivning. Det går utmärkt att svetsa skarvar på spiralen. Man lägger ändarna några varv omlott så kan man svetsa på utsidan.
Min erfarenhet är begränsad till ett fåtal installationer, varav ett par var riktiga sorgebarn.
En som skulle skruva just betforpellets till foderstationer. Skruven brast flera gånger. En gång splittrades röret också. Det var riktigt obehagligt med vassa pvc-bitar flygandes bland korna. Efter att vi byggt om till skjutande drivning funkade det hyfsat bra.
En annan special var nedgjuten flexskruv under urinavskiljningen i en lösdrift. De som var helt raka funkade ganska bra tills de rostat sönder, vilket var tämligen snart, men en var svängd i ena ändan strulade från dag 1. De skruvarna var nog bra i teorin, men fel material..

Det du skriver var nytt för mig, och intresant.
Även om det inte är rakt av applicerbart på mitt transport problem.
Det som ska flyttas är spannmål och åkerböna från våran torksilo till våran kvarn.
När lagringen byggdes 2015 var tanken att flytta dit hela foder hanteringen. Efter en väldigt massa funderingar har vi kommit fram till att det inte blir så bra som vi trodde . Så nu är tanken att vi på enklast möjliga sätt tänker oss att flytta spannmål och bönor till kvarnen istället för tvärtom.
Att blåsa spannmålen är fullt möjligt. Men jag ser ingen vinst med det.
Är det något problem med att flytta spannmål med en Flexskruv kanske totalt 30m samt lyfta den kanske
5-6 m ? Lyftet skulle bli på en sträcka av 10-15 m.
Är det mycket svårare att skruva spannmål än det mjöl foder vi har?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Alrik

#24 » 23:15:34, 27-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beroende på hur stigningen blir tillsammans med böj på röret så går de nog. Flexskruv för mig är rakt med långa böjar, inte böj på böj på böj.

Ang. blåsa spannmål så är de lättare att göra skarpa böjar. Räcker att komma in under väggen sen 90gradare uppåt efter gavelväggen. Nackdelen är damm och en jädra massa luft.

Kuriosa.
Vi sög spannmål/soja med kvarnen men inte dom sträckorna. Bönor som kom med avrenset från Lars-Åke hamnade ofta i stenfickan före kvarnen om dom var större.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

igelkottar

#25 » 12:28:47, 28-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du tittat och hört med dessa?
https://www.furab.se/product-items/flexskruv/

Det jag tänkte på om den är i luften så kan man känna var skruven gått av, i och med vibrationer före och efter brottet.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Göran Ekman (trådstartaren)

#26 » 13:52:21, 28-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte kollat på något specifikt ännu. Har fått för mig att det är ganska lika oavsett fabrikat.
Inget är bestämt ännu . Utan det är på planerings stadiet. Allt som skrivs i tråden vägs noga i min skalle just nu . Samt att jag tillbringar en del tid i husen. Och tittar och funderar. Nästa konkreta som kommer att ske är ett studiebesök på MÅ-Lantbruk, för att där se hur en mark lagd flexskruv kan vara förlagd.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

2 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Göran Ekman (trådstartaren)

#27 » 20:38:22, 15-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har jag och företagets tekniskachef varit på studie besök på MÅ lantbruk och pratat med Micke, som är bonde på gården idag. En del eftermiddagar är mer givande än andra . Det här eftermiddagen var en sådan.
Det första, vi stod i deras ladugård och diskuterade allt en stund . Så nu luktar det mjölkko om mina kläder. Nästan glömt hur gott det luktar om mjölkkor. Mildare lukt än grisar.
Det andra, är att som det ser ut hos oss så känns det just nu så att det enda rimliga är att dra skruven i marken. Enda orsaken till att dra skruven i luften är att krångla till det. Det är möjligt men tillför inget.
Kör några bilder. Den här kanske någon känner igen. Det man ser är en del av väggen på lada/ grisstall, där ligger kvarn och foderblandare idag. Man ser mindre än halva gaveln . Gaveln är symmetrisk det är två likadana portar på den med ca 4 meter i mellan portarna, vilken roll spelar det? Det är ett trägolv med luft under mellan portarna, det golvet där foderutrymmet finns. Där skulle det vara rimligt, att utan för väggen på vårat spannmåls hus gräva ned ett skydds rör där man sedan drar i en Flexskruv. Och låta den gå under trägolvet. En väldigt svag högerböj skulle leda fram till ett lämpligt ställe att låta flexskruven sluta under golvet . Sedan flytta spannmålen relativt rakt upp till den befintliga kvarnfickan. Flyttning rakt upp med skruv eller liten elevator. Det blir en del till, alternativt om det går att få till ett lyft med flexskruven. Det får lite mera funderingar utvisa hur det ska se ut.
En tanke till, lägger jag en dränerings ledning under skydds röret till flexskruven går det att sätta ett T på den dränerings ledning som går utan för gaveln på ladan. Kan inte behövas igentligen men är möjlig att göra.
Bild
Nu några bilder från MÅ lantbruk. Drivstationen för mark skruven, till vänster ser man skyddsslangen en PEM slang modell lite grövre.


Här går markskruven över till nästa skruv.

Bild
Den skruven går sedan in till foderstationerna i lagården, skulle varit möjligt att gå direkt med en skruv. Men det blir för långt i det här fallet .

Bild
Här går flexskruven underjord.


Bild
Har eventuellt fått tag på lite begangnad 90mm flexskruv till en rimligkurs hoppas jag .
Det som inte finns är skydds röret och eventuell vertikal transport. Är väl ungefär så långt jag har kommit idag fredag.
Vertikal transport kanske till 7 meters höjd ( gör jag så måste jag upplite till för att få fallhöjd till kvarnficka).
Nu har jag lite mera kött på benen , två funderingar just nu , dels undrar om och vad det kan bli i den här tråden.
Dels. det fanns en historia om vikingars styrsätt kan kanske ha kallats Allting. Det jag tänker på är att skrönan säger att skulle det fattas ett viktigt beslut så togs det två gånger del nyktert och dels på fyllan, vart det samma utfall båda gångerna kan det ge en viss vägledning, ska på en 60 års uppvaktning i morgon tänker då ge Flexskruvar tänkandet ett varv till, vill någon annan göra lika dant har jag tyvärr inte möjlighet attbjuda in er till 60års uppvaktningen i morgon , men vill någon tänka lite på egen hand ser jag inga problem med det. Jag ska ta till vara på möjligheten att tänka i lite andra banor imorgon kväll.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

doc2

#28 » 21:58:39, 15-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det jag lärt mig om flexskruv är att det blir problem om man först drar de rakt och sedan uppåt. Horisontal har skruven större transportkapacitet om den vänder uppåt senare blir det kö och skruven går tungt. Bättre då som i bilden med en omlastning till en skruv till.

1 person gillar det här inlägget.
doc2
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:14, 12-07-2012
Ort: Östra Värmland
Maskintyp: Traktor

Göran Ekman (trådstartaren)

#29 » 07:05:21, 16-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade lite tabellvärden på 4 tums skruv kapaciter vid olika lutningar. Samt motorstorlekar.
Sådan skruvar har vi lager en del nytt. Det som tillkommer är en egen skruvlåda vid intaget övergång från horisontal flexskruv till nästanvertikal 4tums rörskruv. Men det måste vi nog ha en egen lösning på hur vi än gör. Vilket inte är något problem i våran verksamhet.

Bild
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Göran Ekman (trådstartaren)

#30 » 20:44:58, 17-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick inga nya ideer igårkväll/natt. Bra eller dåligt?
Däremot var det en av mina bästa kvällar hittills efter tusenårs skiftet.
Vi var hos Jakob Martinell Råsbo Tärnsjö en väldig intresant person.
Problemlösare av världs klass.
JA det var han som tillverkade Terri skogs maskinerna driver en mekanisk verkstad samlar och renoverar motorcyklar ska gärna vara från 1915 eller äldre. Riktigt bra tycker han att det är när det inte går att se på motorcykeln att den är renoverad. Det ska vara ett fungerande patinerat skick vilket är lite klurigare att få till än något i nyskick.
Ett besök i hans privata samling som bland annat innehåller rikets äldsta motorcykel . Samt lite mat och dricka på det. Men något museum har han inte. Bara sin privata samling. Det vart en riktigt bra kväll.
Även om jag inte kommit på någon ny lösning på skruvfunderingarna, vart nog inte tillräckligt yrslig.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

4 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se