Sida 1 av 29

Lännen 860S' liv o leverne!

InläggPostat: 20:26:09, 21-10-2008
av ja-bond77
.
I denna tråden tänkte jag skriva om allt möjligt som på nåt vis berör min nyinförskaffade Lännen 860S grävlastare. Från tidigare har jag haft en Valmet 6000 grävlastare som åkte i inbyte. Det blev en hel del renoverat på den... [Traktorgrävare/Grävlastare] Valmet 6000 renovering

Inte blir det nåt liknande tempo som jag höll i Valmettråden, men tråden får bara ett längre liv istället. :smile:

Diskussionen som ledde fram till detta köp kan läsas här: [Traktorgrävare/Grävlastare] Bonden skaffar Lännen 740? 860?


Lite bilder:
Bild

Bild



Lite fakta om maskinen ifråga:
Lännen 860S, årsmodell 2000, ca "15000" timmar.
Bild
Under maskinistenstämpeln står det bara "?". :wink:


Saker som jag planerar åtgärda på maskinen:
- Byta skopfäste. Maskinen kom med S50, jag ska ha S45.
- Reparera/byta tryckackumulator i det lastkännnande hydraulsystemet.
- Reparera midjan, ordentligt glapp som den är nu.
- Byta tätningar i en massa cylindrar/ventiler, vissa mer brådskande än andra.
- Bygga om stora bm fästet fram till hydrauliskt.
- Se över elen. Mycket trådändar som hänger, belysning i olag, kortslutningar(fortfarande :roll: ), radion utan el i ledningarna, mm mm.
- Kylarmasken borde nog piffas upp en aning...
- Montera digital timräknare eftersom original är död...
- Täta enklare läckage på motorn.

Ska se om jag ska lägga upp lite detaljbilder också för dom som inte är så bekanta med Lännenmaskinerna.

Länk till lista över mina övriga byggen på maskinisten: ja-bond77 @ Maskinistmedlem... ...med grävlastare

InläggPostat: 22:32:27, 21-10-2008
av Peter.Deremar
Den här tråden kan nog bli spännande :)

Sv: Lännen 860S' liv o leverne!

InläggPostat: 23:09:36, 21-10-2008
av Antevante
Detta ser vi fram emot :driver:

InläggPostat: 23:15:12, 21-10-2008
av Robban_C
Jag ser fram emot första fastkörningen! :mrgreen:
Dom där klacktofflorna verkade ju inte helt hemma ute på åkern i alla fall. :grin:

Men det blir nog bra i alla fall. :thumme:

Sv: Lännen 860S' liv o leverne!

InläggPostat: 19:23:40, 24-10-2008
av ja-bond77
Ojojoj, prestationsångest! :svettas: :mrgreen:

Robban: Haha :mrgreen: Det krävs nog en hel del för att lägga fast en traktorgrävare, tror jag bara satt valmeten en gång under de 16 år det begav sig...

Nu har man fått svensk dokumentation också. :dancing_geek:
Bild

Men se på f...! :idee: Timräknaren vaknade! Dock bara för en kort stund men ändå. 14737,1h timmar visar den.
Bild
Vad tror ni, vågar man in o tafsa på displayelektroniken och kanske få glappkontakten åtgärdad? :klia: Vet inte alls hur det ser ut där bakom. Jag skulle verkligen vilja ha en fungerande timräknare... Som reservdel finns endast hela varvräknaren(inkl timräknare)...

Har även bytt alla gasfjädrar på maskinen, totalt nio stycken.
Bild
Av tidigare erfarenhet är det rätt lönsamt att försöka använda standardfjädrar från traktortillbehörsbutiken hellre än att beställa som reservdelar. En del fjädrar krävde en liten omgång med svetsen men det gick riktigt bra.

Så nu hålls dörrarna, kåporna, takluckan, bakrutan minsann öppna.
Bild

Sv: Lännen 860S' liv o leverne!

InläggPostat: 19:22:36, 26-10-2008
av ja-bond77
Nu får det vara slutjycklat! Bort med det felaktiga fästet så jag kommer åt att kunna använda mina skopor! :slag2:

Vid närmare kontroll var det inte alls S50! :ohnej: Med risk för att göra bort mig återigen så påstår jag härmed att det inte är ett standardfäste utan helt enkelt en skopa gjord för direktinfästning. Grinden hade 50mm axlar(lösa), 30cm(drygt) mellan gavlarna och där kring 35cm c/c mellan axlarna.
Bild

Öronen tänkte jag återanvända, men den här biten åker nog ut på backen. Nån som behöver? :wave:
Bild
Rätt enkel konstruktion av snabbfäste det där annars. Visserligen med tapplås istället för det mer bekväma spaklåset eller hydrauliska låset, men avsevärt smidigare än direktinfästa skopor trots allt. Kanske nån vill kopiera?

Öronen svetsade på plats på mitt S45fäste jag hade från tidigare. Öronen glappar kring två mm radiellt men det får duga just nu...
Bild

Ändrade planer! :ohnej:

Hade inte tänkt göra detta just nu, men öronen drog sig sneda utåt vid svetsningen så jag hade inte mycket annat val än att hylsa om fästet då. :roll: Axlarna var i prima skick så de slängde jag rakt i svarven för att göra konor... :wink:

Kanske man skulle svarva sig lite expander...

Bild

Färdiga expandrar.
Bild

Även fästet för hundbenet hade ett par mm glapp. Enklast att svarva nya öron direkt i svarven än att hylsa om...
Bild

Börjar bli färdigt. Bara att dra till rätt moment då= ett stycke bonde på skaftavstånd. :mrgreen:
Bild

Hittade nån grå sörpa jag smetade på... visade sig vara vattenbaserat... :vissla: Nåja, rostbrunt e mycke snyggare än den där grå...
Bild

Ja visst ja! Jag har ju svetsat cattänder på profilskopan. :thummar:

Sv: Lännen 860S' liv o leverne!

InläggPostat: 21:07:11, 01-11-2008
av jon anders olsson
de här är kanske inte är en sån bra idé?, men de finns timräknare på biltema som som är infälld... Timräknare. Mätområde: 0-9999 tim. 25-8004 399,00 kr


Bild

Sv: Lännen 860S' liv o leverne!

InläggPostat: 12:32:25, 02-11-2008
av ja-bond77
Hmmm... http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... yhmaid=193

Jag har inte fått 12V systemet igång ännu. Verkar inte komma ström till invertern... :klia: Hade varit enklast att koppla timräknaren direkt på nuvarande 24V signal. Den är kopplad parallellt med laddlampan på IND-anslutningen på generatorn. Jag ska fråga pris på originalmätaren så får jag se om man tuppar av... :mrgreen:

Annars verkar det ju nog finnas lite ledigt utrymme för en extra mätare, åtm härifrån sett.
Bild

Har inte blivit så mycket grävt på sistone. Matarpumpen läckte duktigt kring membranet och bränsle droppade ner på startmotor och avgasrör. Inte helt lyckat om man är rädd för brand. Drog åt de lösa skruvarna kring membranet så löste det sig(krävde demontage). Sedan fick startmotorn fnatt mitt under grävning, började snurra frenetiskt mot svänghjulet. :uupps: Tog ett tag innan man fattade varifrån oväsendet kom och fick upp frontlastaren upplyft, så den brann upp. :???: Startkransen klarade sig utan synliga skador. :puh:

Bild

Lär inte vara helt ovanligt heller att dylikt sker, speciellt vissa billiga startmotormärken är utsatta(denna hade inga som helst märkningar). En bidragande orsak kan jag tänka var att maskinen stått "oanvänd" de senaste 4-5 månaderna också. Plattorna i solenoiden var ordentligt svetsade...

Nåja i med en ny boschmotor och så fortsätta med grävandet...

Ledningarna kring motorn var ordentligt styva och spräckta i isoleringen, vissa t o m avbrutna helt, så jag tyckte jag måste nog byta ett par för säkerhets skull. Det tyder på oljeläckage att de blir så där ”glashårda”…
Bild

Löder fast ny tråd som jag drar igenom kabelstammarna. Enda säkra sättet att den inte lossnar enligt mig.
Bild

Väldigt trångt att arbeta på denna maskin även om den har möjlighet att tippa hytten en aning. Skulle vara betydligt enklare om man kunde lyfta bort hytt och oljetank och ställa maskin på sidan. :laes_detta:
Bild
Intresseklubben kan notera bränsletanken som utgör bakdelens vänstra ramsida! :roll:

Det som hänt nu sist är att matarpumpen börjar släppa tillbaks bränsle=motorn stannar ett par sekunder efter start. :mad: Tror jag ska byta skiten. Den har trots allt originalmålningen från motorn ännu kvar på sig, så det kan hur som helst vara dags med ett byte efter 15000 timmar. En rep sats brukar inte bli speciellt billigare heller…


En hel del mankemang kan kanske tyckas, men det är helt ok från min sida, jag fick den nog ändå så pass billigt. Det får gärna komma mer… Bring it on! :mrgreen:

I veckan ska jag beställa hem lite reservdelar… Blir en hyggligt lång lista.


/Elschemapluggare på heltid. :svettas:

Sv: Lännen 860S' liv o leverne!

InläggPostat: 12:39:29, 02-11-2008
av alcoa
ja-bond77 skrev:
Bild


Måste bara fråga vad är dom knapparna till som sitter innanför orginalspakarna??

Re: Sv: Lännen 860S' liv o leverne!

InläggPostat: 13:54:52, 02-11-2008
av AntonNormark
alcoa skrev:
Måste bara fråga vad är dom knapparna till som sitter innanför orginalspakarna??


Det är ju knappar för framdrivning, ev redskapslås, stödben osv..

Sv: Lännen 860S' liv o leverne!

InläggPostat: 15:01:57, 02-11-2008
av ja-bond77
Det är lite allt möjligt... Körprogrammen HSD(tror det betyder: Hydraulic Speed Drive) vilket kan väljas antingen "Rambo" eller "Bambi". :mrgreen: Rambo är snabbreagerande och (verkar?)gå på fulleffekt(av pumpen) oberoende, med Bambi styrs hastigheten av belastningen(liknar en vanlig turbinlåda i karaktären). Vidare styr man torkare, tuta, flytlägefrontlastare(där jag har elfel f n). Därtill finns väljare av turbohydraulik(+20bar) samt extra knappar för extra funktioner.

Vissa av funktionerna finns även på knappar på andra paneler i hytten.

Utöver detta finns förstås en hel del finesser i knapparna på själva joystickorna. Omfattar bl a proportionell styrning av maskinen, körning framåt - bakåt, manövrering av motsatta aggregatet(beroende på stolriktning), stödbensmanövrering, extra hydraulfunktioner/fullflödeshydraulik mm, mm.

En del av dessa funktioner är tilläggsutrustning som min maskin som tur var, var utrustad med. :dancing_geek:

Sv: Lännen 860S' liv o leverne!

InläggPostat: 22:28:44, 03-11-2008
av ja-bond77
Matarpumpen bytt, och så hann man med ett par timmars grävning också...

Som det kanske syntes halvdåligt på bilden i inlägg #5 som visar spakarna från andra hållet, så kan man även se de extra knapparna som styrt den rototilt som maskinen varit utrustad med i nåt skede. Det är tre ytmonterade kretskortsknappar på vardera spaken.

Här är en bild på styrboxen till rototilten. Nån som känner till vart den månne har hört? :wave: Går den på 24V?
Bild

All den grå multiledar FLEX-kabeln skulle jag tippa är egenhändigt installerat... :/
Bild
En fråga som jag har gått och funderat lite på: Är det normalt i större lastbilar/maskiner med 24V system att man måste ha 24/12V inverter som standard i maskin enbart för nöjet att kunna använda 12V-drivna bilradion? :klia: Finns det inte radion till 24V? Enligt elschemat är det bara radion och ett 12V eluttag i hytten som invertern driver... Av någon orsak har man dock installerat en kraftigare inverter på utsidan, som synes på övre bilden... :klia:

Jag har inte alls börjat mickla med denna del ännu så jag vet inte ens om invertrarna är i skick heller...

Slänger in en bild på luckan också. Här är själva säkringskortet.
Bild

InläggPostat: 23:08:11, 03-11-2008
av Jevlar
styrboxen ser ut som en tidig indexator o den går på 24V.
Behöver du schema?

InläggPostat: 23:39:56, 03-11-2008
av cekstam
Du känner inte att du skulle vilja bli med snurra nu när du skaffat dig ett så pass eminent ekipage? Har en kompis med en dubbelkolvad gammal sandco (inkl gripkasett) som han vill bli av med. Medföljer dessutom ett ventliblock med 3st dubbelverkande elstyrda funktioner på ( passar säkert som handen i handsken till din kommande stenplockare ).

Sv: Lännen 860S' liv o leverne!

InläggPostat: 09:00:15, 04-11-2008
av ja-bond77
Jevlar: Ok, indexator. Scheman är aldrig fel... :mon:

ekstam: Hehe, visst har man funderat lite men tror nog ändå inte det. Det blir nog förr eller senare så man är för lat att hänga av den och så kanske man rent av bryter sönder den. Det är nog rena råstyrkan jag behöver främst i min kamp mot stenarna. :smile: Inte alls omöjligt att man bygger sig en tiltande planeringsskopa i nåt skede dock.