Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Inköp och renovering av John Deere 2140 2WD

96 inlägg • Sida 4 av 7
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

HenkeBoy (trådstartaren)

#46 » 22:36:10, 09-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Länge sen det hände nåt med traktorn nu.
Både fix å fel...

....Men i helgen inträffade nåt obehagligt.

Lyftarmarna går helt plötsligt inte att lyfta.

Hände när jag skottade med snöslungan och vipps så kunde jag inte längre lyfts den från backen. När jag kollade spakarna insåg att jag tydligen kommit åt ena spaken till hydrauluttagen samtidigt som slungan kanske onödigt snabbt sänktes ner.


Kopplade loss slungan och när man sedan varvar motorn lite så kommer armarna upp. Men när man återgår till tomgång så faller de ner.
De tål inte ens lite tryck från händerna vid varv i upplyft läge.

Olja finns!!

Finns det nån typ överströmningsventil som kan ha fastnat i öppet läge?

Skulle va trevligt om man slapp bort med hytten för att få fart på lyftarmarna igen.


En notering jag gjorde var att När man står bakom traktorn med motorn på tomgång och spaken för lyften ”i topp”, då kan man ibland ana ett ljud som påminner om en kula som öppnar mot nåt fjädertryck. Därför jag frågade om överströmmare.


Den här sänk-hastighets skruven blir jag inte klok på. Måste undersöka om den det ut dom original. Går inte vrida inifrån hytten utan är två kontramuttrar som låser ”skruven” mot locket.


Jaja, alla tips är välkomna!

/Henrik



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60



HenkeBoy (trådstartaren)

#47 » 20:30:29, 03-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja då var hytten avlyft och traktorn inbaxad i bilgaraget.
Det känns konstigt att ha traktorn inne i bilgaraget, men fan va behändigt det var att ha tillgång till travers när man skulle lyfta locket på lyfthuset.

Locket avlyft och lagt upp & ner bredvid. Kan tyvärr inte utläsa nåt fel såhär direkt.
Inga fjädrar av eller nåt synligt.

Vet fasen inte var man ska fortsätta leta.

Konstigt när felet uppkom helt tvärt.
Den lyfter utan belastning, men en fot på dragarmen så trampar man ner den utan större kraft.

Inget oljeläckage mellan kolv och cylinder kunde skönjas när man tittade in genom oljelocket och samtidigt lyften i lyftläge. Tänkte att packningarna blåst, men har uteslutit det.


Bild
Bild


Kommer mer bilder snart.


Felsökningstips???

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

PeterR

#48 » 21:33:37, 03-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inga tips, men följer tråden med intresse!
Har själv en 1640, som ju i grunden är en likadan traktor. Jag har också läckage vid sensoraxeln, men har ännu inte tagit tag i det. Tänkte beställa tätningar men såg att det fanns olika dimensioner. Vilket mått avses? Hur avgör man om tätningsytorna är så slitna att byte av axel är rekommenderat?

Hoppas att Du får ordning på hydrauliken!
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

HenkeBoy (trådstartaren)

#49 » 22:02:26, 03-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterR skrev:Inga tips, men följer tråden med intresse!
Har själv en 1640, som ju i grunden är en likadan traktor. Jag har också läckage vid sensoraxeln, men har ännu inte tagit tag i det. Tänkte beställa tätningar men såg att det fanns olika dimensioner. Vilket mått avses? Hur avgör man om tätningsytorna är så slitna att byte av axel är rekommenderat?

Hoppas att Du får ordning på hydrauliken!


Ta loss en av dragarmarna och mät axeln som sticker ut. Noter att det sitter en hylsa i bladmetall utanpå axeln!
1" (25,4mm) eller 1-1/8" (28,175mm) verkar finnas. Min var 1".
Mät längden också. Sen hittar du varianterna på OIE.

Jag bytte bara tätningarna först, men det läckte fortfarande. Jag köpte därför axeln och bytte. Det var fort gjort.
Tror axeln kostade 495kr, så det var ingen hemmansaffär!

Tätningarna bytte jag utan att tappa ut oljan, bara med hjälp av en liten skruvmejsel. Inget märkvärdigt när man väl krupit in mellan bakhjul och traktorkropp! :)

Men sen då axeln skulle bytas var man ju givet tvungen att tappa ner oljan, men det var ändå dags för byte!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

HenkeBoy (trådstartaren)

#50 » 22:26:18, 03-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180503/b50921856189c340cf7268563a78d138.jpg


Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180503/918b4adee91583ce049d5ff37acbe808.jpg


Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180503/538b391281088b9f2555eefbe190e86b.jpg


Skruven som håller denna aluminiumkopp var alldeles lös.
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180503/bb917ad874f0452536e2d5817ac76f2f.jpg

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

PeterR

#51 » 22:35:57, 03-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för beskrivningen HB!
Tror Du att Du hittat felet? Inget mer?
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

HenkeBoy (trådstartaren)

#52 » 23:17:57, 03-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterR skrev:Tack för beskrivningen HB!
Tror Du att Du hittat felet? Inget mer?

Varsågod! Och lycka till. Fixa läckaget, det är inte alls märkvärdigt och det är skönt att slippa ha olja under traktorn hela tiden!


Nej jag har tyvärr inte hittat något ännu som orsakar att lyften inte fungerar.
Att den där skruven var lös borde inte påverkat lyften på nåt vis tycker jag.

Funderar på om man skulle tappa ur oljan bara för att se om det finns något spännande i botten i transmission.
Bytte ju olja ifjol sommar, så den ska ju va ren.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

xc banbyggare

#53 » 23:31:41, 03-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

@PeterR: Bytte sensortätningar själv på våran 1140, det droppade rätt friskt men det räckte med tätningarna. Köpte dom på Åhmans, fick "starka" förhållningsorder om att INTE använda något verktyg för att få dom på plats!
Sorry HB för kidnappningen!

1 person gillar det här inlägget.
xc banbyggare
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:52:41, 16-03-2014
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuvarande: JD 1140, 2140
Förbrukad (men inte saknad): IH 475

Turbodiesel

#54 » 00:34:18, 04-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla lyftkolvens tätning, och tätningarna för lyft & sänkventil i framkant av lyftcylindern. Där sitter även chockventilen för lyftcylindern.

Lyftcylindern sitter med de synliga skruvarna på undersidan, och troligen en i framkant av hydraullocket på utsidan.

Det bör finnas en packningssats för hela hydraullyften, där ingår alla O-ringar som behövs, och plåtpackningen för skarven mot bakaxeln. Lyftcylinderns tätning är dock troligen separat.

Sänkhastighetsreglaget är bara en skruv som justeras mot en enkel kula.

Oljekoppen är av Zink, och det är ett skitmaterial (dock lättgjutet) av rang som gärna sätter sig med åren, och skruven lossnar.. Lite loctite på den så faller den inte ned bland dreven i alla fall.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

HenkeBoy (trådstartaren)

#55 » 11:23:20, 04-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Återigen ett stort tack Turbodiesel! Ditt engagemang är beundransvärt och väldigt uppskattat!

Jag ska skriva ut alla sprängskisser och kapitlet ur VHB:n och ge mig på demontering av lyftcylindern i helgen. Kändes bara lite gruvsamt med alla länkage mm. :???:
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

HenkeBoy (trådstartaren)

#56 » 19:47:55, 04-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Happ, då var lyftcylindern urlyft. Var speciellt vaksam över sänkhastighetskulan som skulle lossna enligt VHB...
Men någon sådan kula fanns inte i locket! :sad:

Sänkhastighetsfunktionen har varit väldigt konstig på denna maskin ända sedan jag köpte den. Kanske har det inte suttit nån kula där alls under min ägo, eller så har den ramlat loss och ligger på botten nånstans...
Undrar om detta fenomen kan uppkomma om kulan saknas.

Kolvtätning helt ok.
Har dock inte tagit loss lyft och sänk-ventilerna. Det får bli i efter jag köpt renoveringssatsen. Lika bra montera direkt efter isärtagandet! :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

Turbodiesel

#57 » 21:45:58, 04-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kulan påverkar bara sänkhastigheten, den gör inte så att lyften sjunker när den inte ska.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

HenkeBoy (trådstartaren)

#58 » 07:35:09, 05-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä misstänkte att det var så och att det varit därför justeringen varit tämligen digital!


Hittade dock en kula som inte återfinns i nån sprängskiss.

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180505/ae04b39f72cded0bf2fbbc61cc15a846.jpg


Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180505/2c7c72788186c09130121b5d8c29b170.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

Turbodiesel

#59 » 13:20:12, 05-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kulan på bilden är inpressad för att plugga en borrad kanal.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

HenkeBoy (trådstartaren)

#60 » 17:48:47, 05-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet



Hade isär ventilerna idag oxå. Ett litet skräp hittades i ena ventilen. Men inget annat ännu.
Blir nog helt enkelt att byta alla tätningar och packningar och montera ihop.

Har ju tagit för givet att det kommer olja till lyften...
Men det känns väldigt långsökt att det ska kunna va fel där.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: P Andersson och 23 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se