Nu har Du prisbilden. Den är som alla hävdar mycket varierande! Faktiskt lite överprisad om jag ska vara ärlig.
Vilka fallgropar/fel ska Du leta efter?
Här kommer mina råd, högst personliga och inte på något sätt huggna i sten. Ja har tidigare haft en 400a och har ännu så länge en en 430, vilket i princip är samma
traktor men en del ändringar.
Motor:
Perkinsmotor med torra foder, på gott och ont... byte foder och
läckage vid
vevaxeländarna kräver delning av traktorn för åtgärd (foder skall bearbetas efter montering). Oljetrycket kan vara värt att kolla (varm motor!). Båda mina traktorer har haft oljetryck på gränsen till lågt och läckt lite här och där. Kolla att det finns
olja i luftfiltret. Det kan i värsta fall vara en hård kaka med olja/damm. Att den startar lätt är inte på något sätt en
indikator på frisk motor. Annars finns det gott om delar till motorn, även om Volvo har en lite annorlunda konfiguration än de vanligare MF.
Hydraul:
Kolla glapp/läckage vid lyftarmarnas lagring. Verkar ha förbättrats avsevärt till 430 (1976) från min 400 (1965). Sug- och returfilter sitter lite svårt till, framförallt om
lastare är monterad. Det kan medföra lite bristande underhåll? Finns det fler yttre
uttag än de till lastaren? Hur är lastarens hydraulik inkopplad?
Framaxel/styrning:
Då Ditt objekt har lastare borde endast den grövre framaxeln komma i fråga (grov=5 hjulbultar och ”bullig” navkåpa; standard=6 hjulbultar och fyrkantig navkåpa). Jag skulle nog också sätta
servostyrning som krav här. Om styrsnäckan fått gå utan olja kan den bli ganska glapp. Lagerbyte och justering kan hjälpa.
Bakaxel:
Vanligt med läckage vid yttre
hjullager. Ganska omfattande jobb att byta tätningar. Jag har också erfarit att slutdreven kan vara en svag punkt. Om det hugger varje hjulvarv kan någon tand ligga i botten på bakaxeln. Det är inte svårt att byta, men kräver lite jobb. Bara man hittar ett begagnat drev i gott skick, vilket inte alltid är helt lätt.
Bromsar:
Vanligt att de tar för lite eller hugger. Det är inte svårt att fixa. Se till att alla leder löper lätt, rengör och polera kulor och lägen, justera noggrant! Justeringen blir ett löpande underhåll. Tro inte att bromsarna stoppar ekipaget snabbt om Du har för stort lass bakom!
Hytt:
Det är bra mycket trevligare med fast bakstycke än öppet bakåt, i alla fall på vintern. Hörselskydd anbefalles då ljudnivån är tämligen hög.
El:
Enkelt elsystem som sällan är i gott skick. Är man bara lite klurig så byter man ut hela elsystemet eller bara de delar som är dåliga. Strålkastarna kan med fördel bytas mot något modernare som lyser i stället för att glöda...
Summering: en smidig och bra traktor i lagom format, med reservation för vilka arbeten man täkt göra med den. Fortfarande möjligt att hitta delar på traktorskrotar och postorder, men det minskar. Traktorn verkar nästan uteslutande ha sålts i norden, vilket gör utbudet av delar begränsat jämfört med till exempel Ford och MF. Modellen slutade att säljas för nästan 50 år sedan. Vhb och
instruktionsbok finns nog i Downloads?