jonnordvall skrev:Nu är jag ingen riktig maskinist utan bara lite hobbymaskinist på sin höjd.
Beror ju på ekonomin så klart men har du möjlighet till något fördelaktigt lån så är det iaf billigt att låna just nu.
Mina leksaker är kontantköp vilket alltid är att föredra men då jag köpte ny hjullastare från Kina la jag faktiskt upp ett litet lån men min fastighet som säkerhet. Bra ränta. Kostar så pass lite att låna idag att varför inte. Om man har möjlighet. Köpa den maskin mannvkll ha och givetvis lägga en passande amortering som är över på den tid som man annars skulle sparat:)
Varför? Jo jag är inte vidare duktig på att skruva. Och ville ha en maskin som funkadenbättre och var mer tillförlitlig än den jag hade. Lätt värt den kostnaden tycker jag iaf i mitt fall.
christoffer.gustavsson skrev:Angående lån för fordon så tänkte jag nämna att jag köpte en begagnad bil i butik med finansiering. En BMW E39 som gick på 39 000. Jag betalade en kontantinsats på 8000-något och resten på avbetalning via VW Finans. Det kostar mig drygt 1300 kronor i månaden under 2 år.
Jag är själv lite halvt-om-halvt på jakt efter en bättre traktor än jag redan har (Volvo T24) och har tittat på ungefär samma modeller som redan nämnts i denna tråd och är väl lite i samma ekonomiska situation som TS. Kan inte bränna hur stora summor som helst på "nöjen" så att säga.
Så med den erfarenheten jag har kring bilens kostnader så har jag lagt ner idén på att kunna köpa en traktor kontant. Jag blir bara besviken om jag måste hålla mig inom ett ekonomiskt område som resulterar i något rat som behöver en massa timmars omsorg innan det är ett brukbart fordon. T24:an kunde jag förstås betala för kontant utan att leva på nudlar, men vad har jag fått för pengarna? 31 bensinhästar och ett fordon som det knappt finns några reservdelar till. Fördelen var förstås att bakdäcken var sprillans nya och motorn var bytt till en C22B från fotogenhistorian.
Lägger jag mig på samma nivå som bilens kostnader så hamnar jag helt plötsligt uppe i nästan dubbla effekten, diesel, en seriösare hytt och ett reservdelsutbud som gör att jag faktiskt kan fixa problem med traktorn. Och detta då för ~1300 kronor i månaden.
Det finns säkert bättre ekonomiska lösningar, typ belåna huset eller liknande, men mitt exempel är vad man kan förvänta sig när man går in på en butik och skakar hand med säljaren.
Kungsis skrev:En tanke som slår mig är att om man inte har ekonomi att skaffa vad som behövs och kanske inte har användning mera än under en begränsad tid av åren, så borde det väl vara bättre att försöka höra sig efter om ingen granne kan hjälpa till med snöröjningen. Annars skulle jag själv kolla efter någon gammal Volvo Valp + frontblad. Den kommer du långt med och när det blir för mycket snö för frontbladet, för du väl strunta i att plöja och köra till bättre väg med valpen och ta vanliga bilen därifrån.
Med vänlig hälsning
Kungsis
Hasse-91 skrev:Jag förstår dom tankar du beskriver. Men du och jag är lite olika vad det gäller "intresset" av vad man vill ha känner jag. Jag har hellre en äldre traktor, ha nånting att skruva på och göra i ordning än att köpa nått som är dyrare än vad jag klarar av att spara ihop till. Visst, en T24 är lite väl då jag vill kunna få tag på reservdelar helst. Men som sagt så är vi alla olika som tur är!
PeterR skrev:Klart Du ska ha en traktor! Alla borde ha minst en.
Bäst är nog i alla fall en traktor som är (var) vanlig på kontinenten, då går BM och Volvo bort även om det är bra maskiner. Vill Du köra snöslunga utan problem bör Du sannolikt ha minst 60 pållar under huven. Även om jag själv inte är frälst i MF borde det nog vara en god kandidat. Relativt kompakta och mycket vanliga världen över. 65 eller 165? Zetor kan också vara ett bra alternativ?
christoffer.gustavsson skrev:Hasse-91 skrev:Jag förstår dom tankar du beskriver. Men du och jag är lite olika vad det gäller "intresset" av vad man vill ha känner jag. Jag har hellre en äldre traktor, ha nånting att skruva på och göra i ordning än att köpa nått som är dyrare än vad jag klarar av att spara ihop till. Visst, en T24 är lite väl då jag vill kunna få tag på reservdelar helst. Men som sagt så är vi alla olika som tur är!
Tur de
Jag har dock inga problem att dra på mig saker och fixa i ordning dem, vad som dock tar emot är att ha ett fordon som man blir beroende av och ha det som projekt. Då kan man ge sig den på att när det snöar som mest så startar inte traktorn och man går in igen och försöker lägga sig i ide för resten av vintern.
Jag kände så när vi åkte till gården där T24:an står och det var en halv meter med snö. Traktorn startade direkt men jag kunde inte gasa något och förgasaren läckte som ett såll, både luft och bränsle på grund av kylan. Pungspark delux eller något.
------------------------------------
Sen en liten notering från en helgen och nämnda gård. Det var oskottat där sedan några månader tillbaka så det var en del snö att ta tag i, mest pudersnö då på grund av kylan. Då kom en granne förbi med sin Ford 6600 och V-slunga, det vill säga 75 hästar. Han fick ta om flera gånger och traktorn fick jobba för att få infarten någorlunda farbar. Visserligen väntar man normalt sett inte så länge mellan skottningarna, men jag tänkte lite på tidigare inlägg om att en MF 165 var minimum för att dra en slunga. Nu förstår jag att det är mer kämpigt än man kan tro med slunga bak på traktorn.
Då ska man istället ha som en annan granne som kör en Valmet 805 och snöfräs baklänges (vändbar hytt). Det ser kaxigt ut.
Hasse-91 skrev:Oj, hade dom inte berättat om dom problemen innan du åkte dit?
Återgå till [Traktorer] Allmänt
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster