Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Förslag på lämplig gårdstraktor för snöslunga?

70 inlägg • Sida 4 av 5
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

BM 4 ever

#46 » 12:03:24, 07-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag slår ett slag för BM Buster 400. Trevlig traktor. Billigare än en 430, men lika bra för dej. Lite omodernare hytt men det kan du nog leva med. Oberoende PTO ska du nog ha till en slunga.
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96



gixxsu

#47 » 13:49:33, 07-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dyr och dyr.
Det är ju som med allt annat, tillgång och efterfrågan som styr. Det börjar bli ont om dom som är körbara.
Har förövrigt haft ett flertal därav en som jag röjde snö med och gillade den skarp till just det.

Skulle ju tro att du har bättre nytta av en traktor typ BM400 eller något liknande.
gixxsu
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:09:46, 02-11-2009
Ort: Ödskölt Dalsland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Takeuchi TB145
Case 685xl
A-Ford Coupe -30

gaffa

#48 » 14:12:41, 07-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Både Volvo 400 och Fordson Dexta är bra val eftersom de har en bra motor från Perkins. Nackdelen med Volvon är avsaknaden av reservdelar till resten av traktorn och fel prisbild. Till Dextan går det att köpa det mesta till mycket låga priser.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

InläggDetta inlägg har raderats av christoffer.gustavsson den 22:46:59, 07-03-2018.

Hasse-91 (trådstartaren)

#50 » 19:57:05, 11-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

jonnordvall skrev:Nu är jag ingen riktig maskinist utan bara lite hobbymaskinist på sin höjd.
Beror ju på ekonomin så klart men har du möjlighet till något fördelaktigt lån så är det iaf billigt att låna just nu.
Mina leksaker är kontantköp vilket alltid är att föredra men då jag köpte ny hjullastare från Kina la jag faktiskt upp ett litet lån men min fastighet som säkerhet. Bra ränta. Kostar så pass lite att låna idag att varför inte. Om man har möjlighet. Köpa den maskin mannvkll ha och givetvis lägga en passande amortering som är över på den tid som man annars skulle sparat:)
Varför? Jo jag är inte vidare duktig på att skruva. Och ville ha en maskin som funkadenbättre och var mer tillförlitlig än den jag hade. Lätt värt den kostnaden tycker jag iaf i mitt fall.

Jag har ingen möjlighet i skrivande stund att låna till en traktor.
Hasse-91
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:48:34, 15-07-2017
Ort: Järvsö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gilson
Norlett
Stiga
Husqvarna

Hasse-91 (trådstartaren)

#51 » 20:03:21, 11-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

christoffer.gustavsson skrev:Angående lån för fordon så tänkte jag nämna att jag köpte en begagnad bil i butik med finansiering. En BMW E39 som gick på 39 000. Jag betalade en kontantinsats på 8000-något och resten på avbetalning via VW Finans. Det kostar mig drygt 1300 kronor i månaden under 2 år.
Jag är själv lite halvt-om-halvt på jakt efter en bättre traktor än jag redan har (Volvo T24) och har tittat på ungefär samma modeller som redan nämnts i denna tråd och är väl lite i samma ekonomiska situation som TS. Kan inte bränna hur stora summor som helst på "nöjen" så att säga.
Så med den erfarenheten jag har kring bilens kostnader så har jag lagt ner idén på att kunna köpa en traktor kontant. Jag blir bara besviken om jag måste hålla mig inom ett ekonomiskt område som resulterar i något rat som behöver en massa timmars omsorg innan det är ett brukbart fordon. T24:an kunde jag förstås betala för kontant utan att leva på nudlar, men vad har jag fått för pengarna? 31 bensinhästar och ett fordon som det knappt finns några reservdelar till. Fördelen var förstås att bakdäcken var sprillans nya och motorn var bytt till en C22B från fotogenhistorian.
Lägger jag mig på samma nivå som bilens kostnader så hamnar jag helt plötsligt uppe i nästan dubbla effekten, diesel, en seriösare hytt och ett reservdelsutbud som gör att jag faktiskt kan fixa problem med traktorn. Och detta då för ~1300 kronor i månaden.

Det finns säkert bättre ekonomiska lösningar, typ belåna huset eller liknande, men mitt exempel är vad man kan förvänta sig när man går in på en butik och skakar hand med säljaren. :)


Jag förstår dom tankar du beskriver. Men du och jag är lite olika vad det gäller "intresset" av vad man vill ha känner jag. Jag har hellre en äldre traktor, ha nånting att skruva på och göra i ordning än att köpa nått som är dyrare än vad jag klarar av att spara ihop till. Visst, en T24 är lite väl då jag vill kunna få tag på reservdelar helst. Men som sagt så är vi alla olika som tur är! :)
Hasse-91
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:48:34, 15-07-2017
Ort: Järvsö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gilson
Norlett
Stiga
Husqvarna

Hasse-91 (trådstartaren)

#52 » 20:05:59, 11-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kungsis skrev:En tanke som slår mig är att om man inte har ekonomi att skaffa vad som behövs och kanske inte har användning mera än under en begränsad tid av åren, så borde det väl vara bättre att försöka höra sig efter om ingen granne kan hjälpa till med snöröjningen. Annars skulle jag själv kolla efter någon gammal Volvo Valp + frontblad. Den kommer du långt med och när det blir för mycket snö för frontbladet, för du väl strunta i att plöja och köra till bättre väg med valpen och ta vanliga bilen därifrån.

Med vänlig hälsning
Kungsis

Jo när det har blivit totalt kaos så har min goda granne ställt upp för mej. Men den dagen han inte kan ställa upp eller att hans traktor har gett upp så sitter jag rejält i skiten då jag är sista huset efter byvägen högst upp på berget.
Sen har jag ramlat över ett flertal tillfällen då jag skulle behövt en traktor förutom på vintern. Så jag känner att jag har behovet av en för övriga sysslor. Men som sagt, det är mest plånboken som får bestämma.
Hasse-91
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:48:34, 15-07-2017
Ort: Järvsö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gilson
Norlett
Stiga
Husqvarna

PeterR

#53 » 20:22:38, 11-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klart Du ska ha en traktor! Alla borde ha minst en.
Bäst är nog i alla fall en traktor som är (var) vanlig på kontinenten, då går BM och Volvo bort även om det är bra maskiner. Vill Du köra snöslunga utan problem bör Du sannolikt ha minst 60 pållar under huven. Även om jag själv inte är frälst i MF borde det nog vara en god kandidat. Relativt kompakta och mycket vanliga världen över. 65 eller 165? Zetor kan också vara ett bra alternativ?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

christoffer.gustavsson

#54 » 23:19:30, 11-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hasse-91 skrev:Jag förstår dom tankar du beskriver. Men du och jag är lite olika vad det gäller "intresset" av vad man vill ha känner jag. Jag har hellre en äldre traktor, ha nånting att skruva på och göra i ordning än att köpa nått som är dyrare än vad jag klarar av att spara ihop till. Visst, en T24 är lite väl då jag vill kunna få tag på reservdelar helst. Men som sagt så är vi alla olika som tur är! :)


Tur de :P
Jag har dock inga problem att dra på mig saker och fixa i ordning dem, vad som dock tar emot är att ha ett fordon som man blir beroende av och ha det som projekt. Då kan man ge sig den på att när det snöar som mest så startar inte traktorn och man går in igen och försöker lägga sig i ide för resten av vintern. :P
Jag kände så när vi åkte till gården där T24:an står och det var en halv meter med snö. Traktorn startade direkt men jag kunde inte gasa något och förgasaren läckte som ett såll, både luft och bränsle på grund av kylan. Pungspark delux eller något. :sad:

------------------------------------

Sen en liten notering från en helgen och nämnda gård. Det var oskottat där sedan några månader tillbaka så det var en del snö att ta tag i, mest pudersnö då på grund av kylan. Då kom en granne förbi med sin Ford 6600 och V-slunga, det vill säga 75 hästar. Han fick ta om flera gånger och traktorn fick jobba för att få infarten någorlunda farbar. Visserligen väntar man normalt sett inte så länge mellan skottningarna, men jag tänkte lite på tidigare inlägg om att en MF 165 var minimum för att dra en slunga. Nu förstår jag att det är mer kämpigt än man kan tro med slunga bak på traktorn.
Då ska man istället ha som en annan granne som kör en Valmet 805 och snöfräs baklänges (vändbar hytt). Det ser kaxigt ut. :D

1 person gillar det här inlägget.
christoffer.gustavsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:10, 19-08-2014
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T24
Åkerman H12B

Hasse-91 (trådstartaren)

#55 » 19:25:08, 14-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterR skrev:Klart Du ska ha en traktor! Alla borde ha minst en.
Bäst är nog i alla fall en traktor som är (var) vanlig på kontinenten, då går BM och Volvo bort även om det är bra maskiner. Vill Du köra snöslunga utan problem bör Du sannolikt ha minst 60 pållar under huven. Även om jag själv inte är frälst i MF borde det nog vara en god kandidat. Relativt kompakta och mycket vanliga världen över. 65 eller 165? Zetor kan också vara ett bra alternativ?

Ja men eller hur, traktor är det väl nästan lag på att ha :grin:
Jo jag har ögonen öppna efter MF också faktiskt. Än så länge är det väldigt skralt på traktormarknaden, men räknar med att det bör kunna dyka upp fler till våren.
Hasse-91
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:48:34, 15-07-2017
Ort: Järvsö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gilson
Norlett
Stiga
Husqvarna

Hasse-91 (trådstartaren)

#56 » 20:52:34, 14-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

christoffer.gustavsson skrev:
Hasse-91 skrev:Jag förstår dom tankar du beskriver. Men du och jag är lite olika vad det gäller "intresset" av vad man vill ha känner jag. Jag har hellre en äldre traktor, ha nånting att skruva på och göra i ordning än att köpa nått som är dyrare än vad jag klarar av att spara ihop till. Visst, en T24 är lite väl då jag vill kunna få tag på reservdelar helst. Men som sagt så är vi alla olika som tur är! :)


Tur de :P
Jag har dock inga problem att dra på mig saker och fixa i ordning dem, vad som dock tar emot är att ha ett fordon som man blir beroende av och ha det som projekt. Då kan man ge sig den på att när det snöar som mest så startar inte traktorn och man går in igen och försöker lägga sig i ide för resten av vintern. :P
Jag kände så när vi åkte till gården där T24:an står och det var en halv meter med snö. Traktorn startade direkt men jag kunde inte gasa något och förgasaren läckte som ett såll, både luft och bränsle på grund av kylan. Pungspark delux eller något. :sad:

------------------------------------

Sen en liten notering från en helgen och nämnda gård. Det var oskottat där sedan några månader tillbaka så det var en del snö att ta tag i, mest pudersnö då på grund av kylan. Då kom en granne förbi med sin Ford 6600 och V-slunga, det vill säga 75 hästar. Han fick ta om flera gånger och traktorn fick jobba för att få infarten någorlunda farbar. Visserligen väntar man normalt sett inte så länge mellan skottningarna, men jag tänkte lite på tidigare inlägg om att en MF 165 var minimum för att dra en slunga. Nu förstår jag att det är mer kämpigt än man kan tro med slunga bak på traktorn.
Då ska man istället ha som en annan granne som kör en Valmet 805 och snöfräs baklänges (vändbar hytt). Det ser kaxigt ut. :D


Jo men så känner jag också, därför har jag oftast dubletter av dom nödvändigaste sakerna :lmao:
Oj, hade dom inte berättat om dom problemen innan du åkte dit?

Jo men så äre, jag skottar ju varje dag oavsett just för att det blir så knöligt där vi parkerar bilarna om vi fuskar... Å sen blir det rena isgatan på våren.
Jasså Fårrrden kurkade? Det trodde jag faktiskt inte... Minns att morfar hade en Ursus när jag va liten, tror det va en 1212 men är inte säker. Hyfsat stor, endast bakhjulsdrift. Men den körde han slunga med och plogade byvägarna. Minns att ibland var det nånting kring 50-80cm i drivor och det funkade iaf, han tog inte om nånting.

Jo en av mina grannar har en liknande Valmet som han har en stor spetsplog bakom och bryter upp skogsbilvägar med, riktigt fränt! :)
Hasse-91
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:48:34, 15-07-2017
Ort: Järvsö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gilson
Norlett
Stiga
Husqvarna

PeterR

#57 » 21:19:25, 14-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

magloman

#58 » 21:33:33, 14-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ursus 385 el zetor 8011 vore perfekt för snöslunga. Vrid i massor o bra vinterhytt.
Tyvärr sällan man ser dom under 25’

Bra robusta och lättskruvade. Billiga delar.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

christoffer.gustavsson

#59 » 23:44:08, 14-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hasse-91 skrev:Oj, hade dom inte berättat om dom problemen innan du åkte dit?

Kan bara skylla på mig själv där. Det är familjens sommarstuga eller gården-vi-åker-till-och-bor-på-när-vi-känner-för-det-gård så jag är väl medveten om vad som gäller. Det som dock kom som en chock denna gång var att samma traktor har gått hela sommaren för plöjning och harvning av potatisland och andra grönsaksland, lastning av skrotbilar på trailer, vedkörning och nöjeskörning. Inga problem under hela sommaren förutom att den hela tiden varit svår att gasa på grund av den idiotiska konstruktionen där man dragit en axel genom motorblocket till förgasaren, så kärvar det så rör inte axeln på sig så mycket annat än till full gas.
Men så när den skulle användas i -10 grader ungefär så startar den direkt men nu stod varvtalet på tomgång oavsett om jag drog handgasen eller fotgasen i botten. Förgasaren läckte soppa rakt igenom och det märktes tydligt när den baktände någon gång och man kunde se hur den spottade ut soppa genom alla tänkbara utrymmen i förgasaren.

Annars har den funkat helt okej för snöröjning faktiskt. Motvikt på några hundra kilo och en skopa som är något bredare än traktorn har kunnat hålla undan en hel del under tidigare år. Kedjorna som följde med var dock inte helt lämpade då det dels var till större däck så tidigare ägare har kompenserat med femtioelva vantskruvar och dels är det piggfria kedjor (tydligen någon armémodell för åretrunt-körning förr i tiden) så den vill spinna till och från.
Lite slö i hydrauliken men där kan jag nog också bara skylla på mig själv då halva familjen jobbat/jobbar på Ålö och just allt runt lastaren behöver ses över.

Angående Forden som fick jobba lite så nämnde den bonden att han kört samma slunga på en MF 35 men i mindre snömängder utan större bekymmer och det är ju faktiskt en traktor i jämförbar storlek som T24:an :)
Senast redigerad av christoffer.gustavsson 23:48:56, 14-03-2018, redigerad totalt 2 gånger.
christoffer.gustavsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:10, 19-08-2014
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T24
Åkerman H12B

Jantunen

#60 » 23:46:25, 14-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holder P70 med lastare kan bli rätt dyrt men det kosta när det smaka.
Om man köp nåt tyskt så få man iaf kvalitet.
Mvh, mig.
Användarvisningsbild
Jantunen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:01:58, 03-05-2017
Ort: Dahl
Sverige
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Holder P60 1978


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se