Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Volvo bm 350 boxer bränsleproblem?

23 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Danieljb (trådstartaren)

#1 » 20:28:47, 03-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Och tackar för insläpp, nybliven gårdsägare med traktor.
Som rubriken lyder gäller det en 350 boxer iofs traktorgrävare.
Jag behöver er hjälp, historien lyder hände,
Körde en kväll gick kanon. Parkerade dagen efter skulle jag starta upp och den startade men va precis orkeslös... hände ingenting och puttrade lite lätt,som en båt så jag stängde av kollade bränsle... opps de va inte mycket kvar tankade ca 25liter. Försökte starta den gick igång en gång gick dåligt då med,men sedan vill den ej mer.
Jag misstänker ju luft i bränslesystemet men jag är helt ny på detta ämnet gällande traktorer, skruvat litegrand i bilar ca 3 år. Men det är ju inte riktigt samma och gammalt;p 59'a är det nog. Någon som kan vägleda mig i steg för steg? Läste om en annan på forumet som har haft liknande fel försökt göra som honom utan resultat.

Mina åtgärder,
Tryckluft i slangen som går från mataren till tanken
Provat med en separat slang från ovannämnda.
Gjort rent det lilla "glasfiltret"
Försökt pumpa upp tryck på matarpumpen händer ingenting i glaset.
samt försökt att avlufta via det jag tror är nipplarna
Och lossar på spridare-rören och kört på starten länge.

Kan även lägga in ett par bilder bara jag kommer på hur man gör!
Mvh
Danieljb
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:11, 03-06-2018
Ort: Västragötaland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo bm 350 boxer



RD350

#2 » 20:42:21, 03-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Matarpump (handpump) är ju vanligt att de ger upp på de flesta åldringar. Prova dra runt motorn ett kvarts varv så pumpen inte "står på nock" närdu pumpar
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

PeterR

#3 » 20:43:07, 03-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stoppen inte helt tillbaka?
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Danieljb (trådstartaren)

#4 » 20:44:54, 03-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skall prova detta,
Peter R förstår inte riktigt vad du menar;p
Danieljb
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:11, 03-06-2018
Ort: Västragötaland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo bm 350 boxer

Danieljb (trådstartaren)

#5 » 20:46:55, 03-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild

Svårt att få bilder för det är trångt.. hoppas det kan duga
Danieljb
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:11, 03-06-2018
Ort: Västragötaland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo bm 350 boxer

Danieljb (trådstartaren)

#6 » 21:03:52, 03-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Provat att snurra lite på motorn, det hjälper ej att pumpa kanske är det så att den är kass?, får inget direkt motstånd men det var det innan iafl litegrann. Skall nippelen som det är ett spår i vara öppen mens man pumpar?
Danieljb
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:11, 03-06-2018
Ort: Västragötaland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo bm 350 boxer

strom

#7 » 21:31:25, 03-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du måste lufta på filtrena först och sedan på pumpen.
/
strom
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:57, 17-06-2014
Ort: Hölö
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo bm, fordson,mf

Ivar Risslén

#8 » 21:44:08, 03-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan vara att den suger tjuvluft vid vattenfrånskiljaren (glasfiltret), då kan det vara svårt att få den att börja suga.
Jag brukar pumpa så att jag får lite tryck innan jag öppnar luftskuven på första finfiltret. Sedan tar jag det andra filtret och sist luftskruven på insprutningspumpen. Då först är det dags att köra öppna ett av spridarrören uppe på toppen och köra på startmotorn. Det räcker med att lossa muttern lite grann. Har du tur så startar den på de andra cylindrarna om den inte gör det så drar jag åt det första röret och öppnar ett andra. Det är sällan som man behöver lufta på alla tre rören. Det har hänt att den har gått lite ojämt så då har jag öppnat lte på rören sedan den har startat och släppt ur ev. luft. Dra inte muttrarna för hårt för då skadar du konorna på rören.

Får jag inte fram bränsle till matarpumpen så har jag ett litet trix som man måste vara försiktig med. Jag brukar lägga handen över bränslepåfyllningsröret och stoppa in ett blåsmunstycke så att jag får lite övertryck i tanken. Du får inte hålla igen för hårt för då kan du spränga tanken så att den börjar att läcka.

Det finns att ladda ner flera olika böcker från "Downloads" här på Maskinisten.

PS: Vi vill ha en bild av hela maskinen också och inte bara pumpen.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Danieljb (trådstartaren)

#9 » 21:53:44, 03-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skall helt klart prova om ett par minuter ska bara lägga grabben jag återkommer med svar, och självklart så ska ni få en bild på hela! Alla hydraul packningar är bytta:) resten så är den aningen risig men det kommer!

2 personer gillar det här inlägget.
Danieljb
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:11, 03-06-2018
Ort: Västragötaland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo bm 350 boxer

PeterR

#10 » 22:18:19, 03-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Danieljb skrev:Skall prova detta,
Peter R förstår inte riktigt vad du menar;p

Om stoppreglaget på pumpen (inte matarpumpen) inte är fullt och helt tillbaka i ”körläge”, kan liknande symptom uppstå. Jag är inte helt bekant med 350’s pump, men på vissa pumpar kan det kärva internt också.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

magirus

#11 » 23:22:02, 03-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppa in i DOWNLOADS som Ivar skrev tidigare och ladda ner litterarturen om Boxer 350. Torde finnas båd VHB och instruktionsbok. I den senare brukar hela luftningsproceduren vara beskriven på ett instruktivt sätt!

Lycka Till! :shake_hands:
magirus
 

jannejoel

#12 » 09:12:05, 04-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Danieljb skrev:Provat att snurra lite på motorn, det hjälper ej att pumpa kanske är det så att den är kass?, får inget direkt motstånd men det var det innan iafl litegrann. Skall nippelen som det är ett spår i vara öppen mens man pumpar?
Den handpumpen är oberoende av hur motorn står. Är du säker på att du har diesel fram till matarpumpen så bör felet vara imatarpump eller handpump. Kanske skit i matarpumpen så ventilerna i den inte stänger. Då Funkar inte handpumpen heller.
Vet inte vilken nippel du menar. Är det uppe på filtren en sexkant nippel med spår för skruvmejsel också så är det där du luftar filtert ja.

Skickat från min F5321 via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

63an

#13 » 11:05:00, 04-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Syns om synglaset läcker när man handpumpar så lossa lite vid anslutning mot synglaset, rinner soppa där återställ å gå vidare i kedjan. Om ingen soppa så är de skit i tanken eller röret till synglaset så börja från rätt håll! Har du låst handpumpen förresten, den där gammal som ett as å upphov till mycke trassel sen finns de banjos som kan lagra dynga å becka igen :vissla: PS: finns väl kran också som kan bromsa flöde från tanken?
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

Danieljb (trådstartaren)

#14 » 12:37:20, 04-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen! Ivar provade demontera vattenavskiljaren och montera på nytt, kollade tätningar på både "den lilla handpumpen" och avskiljaren, fräscha hela ganska mjuka men inte nya.monterade allt tillbaka korrekt.
Provade suga i slangen till matarpumpen släppte på ca 1 liter i en dunk före jag anslöt den. Provade pumpa men inget resultat den "suger"inte provade då att trycksvärta tanken med en trasa och pumpa inget händer, inte heller om jag trycksätter och pumpar samtidigt.
Så jag lyckades inte lufta någonting

Peter R
Det stämmer nog, det kärvar lite lätt men drog tillbaka steget och lyfte även pedalen ledare upp och smorjde, men fortfarande samma dilemma.

Märkte också att "kallstartsknappen" är intryckt? Kanske jag kommit åt den? Fel rätt spelar ingen roll?

Fick också ett pm där en skulle vägleda mig per telefon, matarpumpen är demonterade men skall ringa denne kille efter det är klart

Kan det vara matarpumpen som är kass?!
Här kommer ett par bilder bjuder även på en mindre blivande vedbit/ bord och möbler
Bild
Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Danieljb
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:11, 03-06-2018
Ort: Västragötaland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo bm 350 boxer

63an

#15 » 13:22:54, 04-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inget verkar bytt på den ledningen å handpumpen är original men rann någon diesel när du öppnade glaset? OM inte är fel mot tanken , har du vrid eller skruvkran? Bara köra tryckluft om de är tätt. Kanske finns avtappning på tanken, testa å se vad som händer! :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Ironman, superståhl och 23 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se