Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

MB Trac 800- Två nyanser av grönt.

63 inlägg • Sida 2 av 5
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

mimeck

#16 » 19:51:45, 20-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade den på maskinistens forum av alla ställen!

Bild

1 person gillar det här inlägget.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Antevante (trådstartaren)

#17 » 21:42:47, 20-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Gediget arbete du gör! :thumme:

Kul att se den bevaras.


Tack maglo! Den blir nog kvar länge denna :thumme:

mimeck skrev:Om du vill får du gärna göra det där arbetet på våran MB-trac också! Betalar givetvis för material, färg och sånt.

Den har olika nyanser av vitt, rött, brunt och svart. Det är en vit traktor från 1980 med en röd skärm och en grå (ej monterat). Hyttens utbyggnad är rost brun... Nu har den haft skogsutrustningen med bukplåt mm. på monterat i flera år men förut monterade vi av bukplåten ibland över somrarna och monterade dom färgglada skärmarna istället.


Hoppas du slipper byta ljuddämparen. Den är nämligen svinaktigt dyr!


Haha! Tack för erbjudandet! Det är väl så de flesta ser ut efter 40 år i aktiv tjänst, skogen går ju ganska illa åt maskiner inte minst rent kosmetiskt. Jag tror min ljuddämpare är bytt nångång för den ser fräsch ut. Det nyare grenröret med inbyggd dämpare som ersatt det gamla sa de kostade 12 tus :cool: en

Funderat en del på att köra lite i skogen med denna. Vi har ju nu en Belarus 920 som skogstraktor, jag har nån slags hatkärlek till den som mer o mer övergår i enbart hat… Då måste jag ha bukplåt med!

mimeck skrev:Hittade den på maskinistens forum av alla ställen!

Bild


Titta ja! Vilket åk :thumme: Lite vit färg kan hon väl förtjäna efter alla år. Har du koll på chassinr på den? Vore kul och se hur många nr det skiljer på den och min?
/Ante

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

mimeck

#18 » 21:58:56, 20-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte många traktorer som slår en MB-trac i skogen trots att dom saknar styrbromsar.
Klart att bukplåt är bra att ha men om det inte är alltför mycket stubbar och kvist går det nog att köra ändå. Man får ta det lite försiktigt över stockar och stenar.

Minns inte vad ljuddämparen kostade. Nånnstans mellan 5 och tio tusen.

Kolla med TS-produktion. (arvesund, Jamtland) Dom kanske kan ordna fram bukplåt och annat lämpligt. Dom bytte bla. hydraul-oljepumpen på traktorerna för att få lite mer fart på timmerkranen eller vad man nu har för slags utrustning.
Dom byggde om dom ganska ordentligt med utbyggd hytt och svängbar stol. Bukplåten som även skyddar tanken och tryckluften mm. på högersidan är också deras konstruktion.

Jag byggde om hytten själv vilket ju förklarar rosten på utbyggnaden. Jag misslyckades ganska bra med lackeringen där...

Tänkte lackera om den nånn gång men jag skulle vilja förlänga utbyggnaden lite först. Har alltid varit lite trångt för mina knän.
Den blev byggd för den förra timmervagnen men den nya vagnens ventilpaket/spakar sitter inte bra. Det blir liksom fel vinklar på spakarna. Rutorna och stolens ryggstöd tar i.

2 personer gillar det här inlägget.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Antevante (trådstartaren)

#19 » 19:58:07, 01-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan förstå att de tar sig fram bra, när jag ställde av lastaren så insåg jag att den inte heller är så klumpig som man tror. Ja vi får se om det blir skogen för denna. Mest troligt att den får sköta tippvagn och vägsladd och lite annat småpyssel. Framtiden får utvisa detta.

Går väl framåt lite med projektet. Försöker lacka lite bitar när tid finnes. Farsgubben hjälper mig med mycket av plåtjobbet. Rikta lite, svetsa lite, banka lite, svetsa lite igen. Tror det är snökedjorna som gett skärmarna lite pisk bitvis. Men nu är det snart bara finspackling kvar på skärmarna.

Huven är nu helt klar! Nya lyktorna satt som en smäck! Aldrig i mitt liv lackat något tvåfärgat innan men det gick ju ganska bra. Har tittat lite på bilder på de sista 7-8-900 som såldes innan den nyare kom. Gillar det utseendet.

Bild
Bild
Bild

Lyktorna är samma som satt på de sista årsmodellerna. Efter lite letande hittade jag Hella nr på dem och köpte dem på autodoc. Ialf nån hundralapp billigare än på Ellös. Sitter förövrigt även på äldre Fendt.

I veckan fick jag även hem hjulen från däckverkstan. Jädra kul att se dem på traktorn! Har inte mätt i verkligt mått men enl tabeller så ska den bli 6cm högre. Blir intressant att se om det gör något på hastigheten. Men hjulen på så gick flyttlasset till lackering. Lite slipjobb kvar men det tar vi sen. Ska försöka göra klart alla lösa delar så att jag kan montera allt sedan så fort chassit är målat.

Bild
Bild

/Ante

23 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

braha

#20 » 09:26:18, 02-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med mattsvart ovansida motorhuv får du mindre solreflexer.

1 person gillar det här inlägget.
braha
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:43, 25-07-2011
Ort: Sthlm N
Sverige

PTT

#21 » 09:44:43, 02-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Välkommen till MB-trac träsket! :driver:

2 personer gillar det här inlägget.
PTT
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:43, 03-12-2010
Ort: Smålandsstenar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MB Trac 800
Vimek 101

Antevante (trådstartaren)

#22 » 06:56:50, 03-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

braha skrev:Med mattsvart ovansida motorhuv får du mindre solreflexer.


Precis så ska det ju vara! Jag har lackat med en mattare färg just därför. Heter det halvblank eller halvmatt? :grin:
Ialf samma som jag använt på aggregaten på grävmaskinerna som jag lackat.

PTT skrev:Välkommen till MB-trac träsket! :driver:


Tack! Jag har läst din tråd om din MB säkert 50ggr innan jag köpte denna. Så du är allt delaktig i att jag hamna i just det träsket :mrgreen:


/Ante

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

Antevante (trådstartaren)

#23 » 09:07:11, 04-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har på två håll fått frågan om färgkod på den gröna.
Jag utgick från den nyans förra ägaren börjat måla om traktorn med. Tycker den ser helt okej MB-aktig ut.

NCS S1060-G40Y

Igår blev det en hel del gjort. Farsgubben som är gammal bilplåtsslagare hjälpte mig att byta nederkanten och ovankanten på bakrutan. Egentligen den enda rost vi lagat. Fanns inga dränhål i luckan så inte konstigt den rostat upp innifrån. Inte sett en sådan lucka på någon annan MB, kanske något försvaret hade som special.

Bild

Faderplåt har även tillverkat lamphållare till bakskärmarna. De saknades på traktorn, dessutom tycker jag original är ganska fula. Nu blir de så här!
Bild

Sista lösa delarna grundade igår! Lite spackling kvar på ena framskärmen sen blir det en massa att slutmåla innan chassiet ska in. Går framåt!
Bild

/Ante

22 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

PeterR

#24 » 10:09:50, 04-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir inihelsike bra det där!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

mimeck

#25 » 21:29:48, 11-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

ctrl + F5 vände inte bilderna... Hoppas ni ser dom rättvänt.


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Antevante (trådstartaren)

#26 » 23:15:38, 21-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha ni. Det totala infernot med lackade och olackade delar börjar lägga sig…

Förra veckan gick den sista gröna omgången äntligen! Prövade en annan spruta men det skulle jag inte gjort.. Jaja lite rinningar dör ingen av men tillslut blev det helt okej. Hellre mycket färg än för lite. Hytten fick sig en omgång färg till på taket. Misslyckades lite där senast så det fixade sig nu.
Bild

Nästa steg var att flytta ut alla lösa bitar och in med chassiet i värmen! Blev några timmar till med slipning och rengörning väl på plats. Till slut får man bara ge sig. Man kan liksom hålla på för evigt.
Bild

Jag är ingen lackerare men en sak märker jag, alla prylar har sina svårigheter. Oftast är det svåraste att inte lägga för mycket färg, men när jag skulle försöka mig på chassiet så var det svåraste att få dit färg överallt utan att missa något skrymsle. Man fick pausa ibland och gå ett varv och titta. Färg blev det på allt tillslut ialf.

Bild
Bild

Nu var allt lackat! Firade med en kebabrulle på väg hem sista kvällen!

Nu börjar ju det roligaste egentligen. Dessutom går det ju ganska fort att montera i jämförelse med att demontera och slipa.

Bild
Bild

Idag lyfte vi flak/motvikten på plats. Ca 600kg räknade jag fram. Ovanpå dessa plåtar låg innan en betongplatta på ganska många kilo. Får se om den kommer dit igen. Lite sugen på att göra lite lådor eller något på flaket så man kan fylla utrymmet med bra att ha prylar.

När jag demonterade frontskyddet som täcker hela hydraultanken så märkte jag att sugslangen till pumpen va ganska rutten. Konstaterade att hitta en sugslang med lagom krök på va inte lätt. Lösningen blev Johan på Signalen (Swedmog) vips dagen efter så dök ny slang upp! Nu kan jag återmontera frontskyddet igen :thumme:
Bild
Bild

En sak som stört mig länge var läckaget på ventilpaketet till hydrauliken. Yttersta sektionen åtgärdade jag direkt när jag köpte maskinen. Dokumenterade lite dåligt men det va en utmaning innan man fick grepp om hur saker satt ihop. Felet på alla ventiler var att oringarna som tätar kring spakens vågräta axel in i ventilen va slut. Lite bök att hitta rätt oringar men på tredje försöket aå verkar nu allt vara tätt! Lite sugen på att förlänga spakarna faktiskt…
Bild
Bild
Bild

Kanske hytten kan bli monterad på torsdag. Annars väntar en hel del elfix.

Med vänlig hälsning, Ante

22 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

johan.eriksson

#27 » 23:21:08, 21-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kommer att bli en riktig pärla

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

martin wheelnut

#28 » 23:25:23, 21-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Riktigt kul att se såna här ordentliga jobb! Kommer bli som ny fast bättre ju
:rock_on:
/ Martin

1 person gillar det här inlägget.
martin wheelnut
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:03:19, 15-08-2008
Ort: Halland, Halmstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350, MF 3635 samt Cat 910.

Antevante (trådstartaren)

#29 » 10:14:36, 09-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det tar sig som pyromanen sa.

Biltemas tätningslist i botten hoppas jag ska duga.
Bild

Baklastaren fick rycka ut med kranarmen!
Bild
Bild

Plötsligt blev det en traktor igen!
Bild

Plockat på lite lysen och annat småpill.
Bild

Hittade ett lämpligt emblem på Ebay. Bakrutan har även hittat dit. Då jag lyckadea spräcka den ursprungliga så fick glasmästaren fixa en ny. Fattas bara torkararmen nu.
Bild

Ny huvudströmbrytare, drog även fram en matning till blivande styrpanel till all extra belysning.
Bild

Invändigt börjar likna något. Lyft in golvplåten och stolslådan. Letar ny stol för rimliga pengar just nu…
Bild

En extremt störig sak är att hydraulspakarna är så korta att man inte räcker dem när man sitter normalt.
En högst tillfällig prototyp men nått sådan får det nog bli. Blir ju lite långt slag på dem men men..
Bild

Jo förresten så fick den ju komma ut och leka lite förra helgen. Köpte en vägsladd som MBn ska sköta så lite provkörning och justering blev det.
Bild
Bild
Bild

Nedan finns en liten film på provkörningen!
https://youtube.com/shorts/5eYaOpO-yN8?feature=share

/Ante

31 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

Mattias_E

#30 » 10:30:46, 09-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj, vilken härlig uppdatering med mycket bilder :photograph: :hurra: :shake_hands:

Måste vara härligt att få ta första provturen, även om stolen var högst provisorisk :bira:
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: toker och 24 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se