Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

BM Boxer 350 -62, Cresco hydraulsystem med lastare och lite annat...

158 inlägg • Sida 5 av 11
Hydraulik i traktorer

igelkottar

#61 » 15:51:59, 28-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

roddjer skrev:
igelkottar skrev:En rak koppling istället för vinkeln gör att du får bättre dragning på den slangen, men om det är den bästa lösningen vet jag inte. Kanske hela ventilen behöver bytas?

..............


Jag tänkte en rak ut där och en vinklad nere vid värmaren, så kommer slangen kortast rakast och utan att ev. luft "fastnar" i slangböjen som blir nu.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.



roddjer (trådstartaren)

#62 » 17:19:16, 28-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
igelkottar.

Jahhaa, nu tror jag jag greppar. Du utgår från första bilden, eller hur?

Det såg jag direkt när jag börja meka att det där kan aldrig va bra, planerade därför en ny position. Den hamnade då mitt emellan utloppet med vinkeln och inkopplingen mot kylaren. I frustrationen som rådde blidde det ingen bild på detta.
Slangbiten jag satte dit för den inkopplingen var en med 90 graders vinkel. Den gick upp från mässingsvinkeln, inkopplad på sidan av värmaren efter 90 graders vinkel och vidare upp till kylaren från toppen på värmaren. Där hade den fått sitta om det nu inte varit läck på den.
- :aaargh:

Bild


Ivar.. - :thumme:
Men det blir ingen ny värmare i nuäget. Till nästa år om jag nu har maskinen kvar. - :sad:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

PeterR

#63 » 20:11:58, 28-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nu Du behöver den! Tips: PeterR @ Bra-att-ha-saker söker nytt hem
OBS! Priset är i allra högsta grad förhandlingsbart....

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

roddjer (trådstartaren)

#64 » 20:41:08, 28-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
PeterR.

Hehe, ja kanske det! Ska läsa på lite. Kanske har PM om en stund... - :smile:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

roddjer (trådstartaren)

#65 » 23:49:35, 30-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Nya Calix har 19 mm anslutning och OIE har passande slangnipplar.
https://www.oie.se/Produkt/varmarsats-7 ... 1000196560
https://www.oie.se/Produkt/slangnippel- ... 1000195294

Jag har tidigare i någon tråd lagt in ett schema på hur man ska koppla in en Calix universalvärmare och vilka tillbehör som man behöver. Förr så fanns det kompletta satser att köpa till Boxern men det var länge sedan.
Det finns även andra typer av motorvärmare med cirkulationspump och då är det inte lika viktigt att montera värmaren på rätt ställe.


Volvo BM 350 monteringsanvisning för Calix motorvärmare

Tog mig en titt i monteringsanvisningen för Calix ovan. Såg att nåt inte stämde. Så som i skissen nedan satt det kopplat på min. Där slangen går in blocket längst upp till vänster satt tidigare en T-korsning. I det ena uttaget en mutter med en "kropp" inuti och med en kabel kopplad till sig, tempgivare antar jag. I det andra en nippel för slangen ner till värmaren.

Bild

Jag plockade bort T-korsningen och satte dit givaren där istället. Varken i skissen ovan eller i bilden nedan från verkstadshandboken skvallrar om någon slang från avtappningskranen mitt på blocket upp till kylaren...

Bild

Undrar hur länge jag kört med för tok för låg kylvätskenivå... - :aaargh: - :slag:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Turbodiesel

#66 » 01:27:28, 31-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det viktigaste med installationen av en slangvärmare av denna typ är att stigarledningen (den varma som går uppåt) blir så lodrät och lång som möjligt. En låg placering av värmaren är därför fördelaktigt, det är den varma sidan som driver cirkulationen. Är det hyfsat på varma sidan så sväljer den bra mycket konstigheter på "sugsidan". Alla ledningar bör dras så att luftfickor i möjligaste mån undviks.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

roddjer (trådstartaren)

#67 » 13:43:37, 31-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

roddjer skrev:...
Bild...


Att värme stiger etc. har jag koll på. I det här fallet satt ju värmaren på trekvart som synes ovan. Där den blå slangklämman sitter, den delen ska helst vara vinklad uppåt för optimalt flöde, i detta fall är den lite lätt vinklad nedåt. Som kopplat ovan blir flödet blir åt "fel håll" liksom. Vidare har vi böjen på slangen från kranen ned till toppen av värmaren. Som gjort för luftfickor. Den andra slangen, som är bortkopplad, går upp till toppen av kylaren. Den ska inte gåt dit, det ska gå en slang från det uttaget på värmaren till kranen i blocket. Slangen med blå klämma borde gå upp till kylaren. Då kommer flödet bli enligt pilen på värmaren.

Detta var jag medveten om när jag placerade om den, som inte var en optimal lösning, men en som funkar just för tillfället. Eller hade funkat. Nu blev det inte så eftersom det var läck på värmaren inifrån.
- :snow:

Att jag tog bort den slangen helt och hållet beror på tre saker.
Ett. Hela alltet bör installeras på ett annat sätt enligt Calix installationsanvisning. Har hittat pluggen längst upp till höger på blocket enligt Calix-skissen. Ska det kopplas in en värmare i framtiden gör jag på detta rekommenderade vis eller byter den trasiga, förmodar jag, blockvärmaren i toppen på blocket som jag också hittat. Den som lever får se...
Två. finns ingen förbindelse, vad jag kan se, däremellan enligt verkstadshandboken mellan avtappningskranen och kylaren.
Tre. Om slangen upp till kylaren tas bort måste den ingången pluggas. Hade ingen plugg i bra-te-ha-lådan. Tog bort T-kopplingen och satte tillbaka tempgivaren i sin ursprungliga position, utgår jag ifrån.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

roddjer (trådstartaren)

#68 » 14:37:12, 31-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Den andra uppgiften den kvällen/natten var att flytta oljeburken för hjälpstyrningen. Dels finns det mystiska skrapmärken på sidan av burken. Någonting har hamnat mellan lastarmen och burken nån gång. Sen finns det skrapmärken uppepå burken också men det är för att det krävs brytjärn för att få av locket. Första gången jag försökte få av locket skruva jag och skruva och skruva och skruva och skruva jag utan att lyckas. Trodde det var gängpaj. Efter närmare inspektion hitta jag dessa skrapmärken och drog slutsats att man måste bryta sig in. Mycket riktigt. Finns inte en chans man får av locket annars.
För det andra skymmer burken sikten något trot eller ej. Den hamnar preciiiis så jag inte ser ett "hörn" på skopan som jag vill ha som riktmedel.

Ursprungligen finns ett "öra" på burken för infäsning. Skruvhålet på densamman har man högaktingsfullt skitit i och istället punktat fast den i stativet till lastaren.
- :snow:
Vinkelslip är inte att tala om, vill inte riskera skära hål i burken då manöverutrymmet är tämligen begränsat. Metallblad saknades till tigersågen - :aaargh: - Fick bli bågfil. Tog en stund...

Bild

Uuäääh, geggamoja!
Den lilla olja som var kvar i burken var inte fin. Trög och gråaktig. Vatten. - :???:
Som jag minns det är ATF-olja mer lättflytande än "vanlig" hydraulolja. Om så är fallet var det nog hydraulolja i sen tidigare.
Gamla Maja får rycka in vid saneringen. - :smile:

Bild

Sil och lock.

Bild

Ser bättre ut. - :thumme:

Bild

Efter myyyyyyycket gissa, prova, fick det bli så här. Sitter ordentligt, fladdrar inte lika mycket som förut. Pyssla en stund med att dra om slangarna också. Ena var tillknölad i S-form sen tidigare, skavde mot ramen. Den andra måste "formas om" för att få dit burken som jag ville.

Bild


Ganska nöjd. - :grin:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

roddjer (trådstartaren)

#69 » 14:58:46, 31-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
En annan sak jag kom att tänka på när jag grejade med detta. Så här är det kopplat nu, blir inte det knasigt? - :klia:

Pump i svart, styrkolv i blått, burken i grönt. Som det är nu är sugledningen till pumpen kopplad till botten av burken och returen går upp genom silen. Borde det inte vara tvärtom? - :klia: - Som det är nu kan man ju suga in ev. skit från botten av burken in i pumpen.
Så är det i alla fall i hydrauliken på traktorn. Sugledningen går till ett dykrör ned i tanken som har en sil ytterst.

Bild
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Michael Meier

#70 » 22:02:58, 31-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag minns sen sist vi pratade om sugslangsplacering i serostyrningens oljebehållare hade TD god koll på det där..
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Turbodiesel

#71 » 23:03:30, 31-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där kan vara en kinaburk, men på de flesta andra jag är bekant med sitter det ett filter på returen (i burken), Pumpen suger fritt från botten, servosystem blir ju tämligen oservade över åren, och det är ingen risk att det kommer in skräp om ändå ingen öppnar locket.. Men en liten sugsil hade väl inte skadat, men då ska även den ägnas en tanke ibland.

När filtret sitter på returen behövs det inte jättemycket olja ovanför det, vilket är fallet om det skulle sitta på sugsidan.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

roddjer (trådstartaren)

#72 » 00:14:44, 01-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Turkiet får jag för mig. Fast kanske bara ompackad där, direkt fån Kina. - :smile:

Inte exakt den här, men något väldigt liknande sitter på min traktor. Det står det "Anadolu" på den och ett nummer omöjligt att tyda. Det närmaste info jag hittat hittils är detta.

Bild


Jahapp... va bra, då får det sitta kvar som det sitter då. - :thummar:

Ja, det är klart, med tanke på arbetsinsatsen för att få av locket över huvud taget är det nog inte så stor risk att man får in skit där nej. Att han suger oljan från botten är nog anledningen till att den funkat så långt som det gjort. Inte mycke olja kvar i när jag tog ner den. - :vissla:

Fader hade ärende till stan idag och jag frågade snällt om han kunde köpa lite olja. Det gick för sig. Fick levererat en fyra-liters dunk hem till dörren. Fika som tack för besväret. Lite ny olja i imorgon och sen ut och brottas med snön. - :driver:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

roddjer (trådstartaren)

#73 » 17:41:27, 04-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Lite kylsystem igen...

Korshänvisning till en annan tråd...

roddjer @ [Traktorer] Volvo bm 350 låg motortemp
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

roddjer (trådstartaren)

#74 » 23:45:00, 06-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Lite meck i dagarna. Lite allmänna observationer.
Kylslaget under huven. - :smile: - Så lagom roligt att stå ute med skiftnyckar och grejer i minus 12 grader... - :snow:

Bild

Schysst lösning med distans för att batteriet ska stå still. En bit pursvensk gran! - :grin: - "Man tager vad man haver..." -

Bild

Drog lite i öglan för kylgardinen inne i hytten senast jag körde. Gick trögt efter nån centimeter. Undra varför... - :vissla:

Bild

Här en undran. Det är väl toppen på spridarna man ser nedanför kåpan. Finns en slang mellan dem som sen går vidare ned till... filtret kanske? - :klia: - En returslang?
Mellan spridarna är det stålomspunnen slang men den andra, den längre som löper över kylarslangen och försvinner ner under huven, verkar vara "vanlig" gummislang. Är detta OK? - :klia:

Bild

Här nedan är anledningen till mekandet. Beslutat mig flytta på oljeburken för hjälpservon igen för den läcker lite väl mycket. Får inte till slangarna på ett bra sätt. Om jag ändå ska köpa en annan slang kan jag lika gärna köpa en längre bit och flytta burken till en lämpligare plats. Nedanför batteriet blev det. Att det inte gjordes direkt berodde på att jag "måste" ha igång den snarast, det låg två decimeter snö på gårdsplanen. - :snow:

Frågan gäller tätningar. Lossade på fyra kopplingar, två av dem är borttagna helt och syns i bild nedan. På tre av fyra fanns det tätningsringar. Behöver man ha tätning på alla kopplingar? Ska man byta tätningar egentligen varje gång man tar isär en koppling?
O-ringar verkar vara vanligt förekommande om man tittar i nätbutikerna men det har man väl inte mellan såna här nipplar, sitter väl invändigt nånstans kan jag tänka.
På bilden nedan är det helt enkelt två trasiga Tredoringar? - :klia: - :myzsko:

Bild
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Ludde eriksson

#75 » 07:02:40, 07-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slangar: Den där gummislangen är ju en efterhandslösning, inget som helst problem med den. Snarare tvärtom, de gånger jag öht träffat på stålomspunna slangar för bränsle har de varit av riktigt dålig kvalitet. Men just gummidetaljer har en tendens att skifta väldigt i kvalitet genom åren har jag förstått genom att följa trådar på maskinisten. Det verkar också som om kvaliteten varierar mer från år till år oberoende varifrån man köper grejerna, kar vara usel kvalitet från "fina gatan", likaväl som bra på Biltema o dyl. :klia:

Tätningar: Den typen av kopplingar du har på bilden hade jag monterat tredo på i mån av tillgång, annars koppar eller aluminiumbrickor.
Om det varit inne i verkstan o skapligt rent o torrt, kunde man kanske överväga någon form av kemisk tätning, typ Locktite.
Hoppas det som syns på den vinklade kopplingen inte är gängtejp!!??
I min värld är det bannlyst vad gäller hydrauliska system!!
Håller inte för trycket, o har en tendens att få allehanda ventiler att spöka o sätta igen alla silar som finns :ohnej:

4 personer gillar det här inlägget.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se