Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Volvo BM 430 Hydrual 3-punkt lyfter ej vid kall väderlek.

14 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

sjostuvagen@gmail.com (trådstartaren)

#1 » 23:06:09, 11-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

3-punktlyften på min Volvo BM 430 vägrar att lyfta vid kallstart (0 - -4C). Det fanns över huvud taget ingen tillstymmelse till få armarna att lyfta. Provade att belasta yttre hydrualik-uttaget och överströmmaren tog tryckökningen så pumpen fungerar som den ska.Värmde på hydrauliken under sitsen och efter ca 5 minuter vaknade den till liv igen. Jag har bytt olja (Kombi Classic 10W - 30) och filter samt sugsil för 2 månader sedan och det finns tillräckligt med olja i tanken. Har kört hydrualen tidigare efter oljebytet vid kall väderlek utan liknande problem.
Är det någon som har haft samma problem och hur löstes detta?
sjostuvagen@gmail.com
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:47, 22-08-2020
Ort: Eskilstuna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430



OLs70

#2 » 23:40:47, 11-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du fått in vatten i oljan med påföljande frysning?
Det ser du på oljans färg. Är den grumlig - byt.
Vissa förespråkar genomsköljning med diesel för att verkligen tvätta ur hydraulen och få ut allt vatten(?)
OLs70
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:00, 16-01-2013
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo LM641, Åkerman H14B, Zetor 3511

sjostuvagen@gmail.com (trådstartaren)

#3 » 12:32:57, 12-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipset. Det mest troliga är nog vatten i oljan vilket vämen kan vara bevis på. Den jag tappade ur hade vattnet emulgerat med oljan. Lite knepigt att det hände just igår för jag har ju använt den när det har varit kallt tidigare. Ska prova en gång till om det uppstår igen.

Rena systemet med diesel, du menar att hälla i tanken och köra runt det en stund eller?
Det verkar finnas filter för att rena olja, funkar det på vatten i oljan också?
sjostuvagen@gmail.com
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:47, 22-08-2020
Ort: Eskilstuna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430

Jac

#4 » 13:51:35, 12-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett filter tar inte bort vatten.

Byt olja och kolla var vattnet kommer in så du inte sabbar den nya oljan.
Två byten hade nog varit att rekommendera för att bli av med allt vatten.

2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

torbjorn_forsman

#5 » 17:50:28, 12-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man har olja som har råkat bli vattenblandad men i övrigt är för fräsch för att kassera, så kan man koka bort vattnet ur den. Ha oljan i en stor kastrull eller gryta, värm med låg värme på en elkokplatta. Om det är svårt att få upp värmen så isolera runt grytan hellre än att dra på mer värme, oljan leder ju värme mycket sämre än vad vatten gör, så risken att det bränner fast är större än man är van vid från matlagning. Håll till utomhus, långt från byggnader och ömtåliga saker med tanke på brandrisken. Mät temperaturen på oljan, när den har kommit upp till 100 °C så kommer den att ligga kvar där så länge det finns vatten kvar i oljan, när allt vatten är bortkokat stiger temperaturen ytterligare. Låt den inte gå över 120-130 grader.

Vid oljebyte kan det vara bra att ha värmt upp tanken ordentligt först, så att så mycket som möjligt av den gamla oljan rinner ut frivilligt. När systemet tas i drift igen, koppla bort returen från tanken och dra den till en särskild hink eller motsvarande. Manövrera allt fram och tillbaks så fort som möjligt, så att den gamla olja som finns ute i systemet kommer till spillhinken. Sen kan du koppla in returen och fylla till rätt nivå. Och det som finns i spillhinken kan man säkert koka och därefter återanvända.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

sjostuvagen@gmail.com (trådstartaren)

#6 » 16:31:33, 23-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen.
För att sprida lite skadeglädje så kommer här en liten erfarenhetsrapport. Sista gången jag provade om hydraulen fungerade så sköt pumpen, dvs pumphuset sprack och den mesta oljan är nu tömd (en dj-a soppa) över motorn. Ett par säckar Asol så är iaf saneringen klar. Har fått tag på en ga. pump och har snart lossat och tömt ur all olja ur systemet. Lossade avtappningen bak på huset och där satt vattnet (tömde det i somras men då kom det inte ut något) men nu har det stått och droppat ett par timmar så det mesta bör ju ha kommit ut nu.Tips för att tömma hydraulhuset bak, blås försiktigt med lite tryckluft så kommer skiten ut. Nu ska tanken tömmas och några rör lossas så bör det väl vara klart.
Fråga: Går det bara olja i returen när man kör någon funktion (tex. typ sänker lyften bak eller över överströmmaren)? (Jag tolkar det som att flödet från pumpen går i ett separat slutet system/retur till tanken).
sjostuvagen@gmail.com
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:47, 22-08-2020
Ort: Eskilstuna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430

bonnen513

#7 » 19:14:00, 23-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Obs det finns två returrör
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

bonnen513

#8 » 19:17:34, 23-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Passa på att rengöra silarna i tanken nu när det är tomt

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

sjostuvagen@gmail.com (trådstartaren)

#9 » 16:35:29, 06-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja då är vi igång igen. Tror att jag lyckades få ut allt vatten och pumpen drog igång direkt. Tack för alla bra tips.

2 personer gillar det här inlägget.
sjostuvagen@gmail.com
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:47, 22-08-2020
Ort: Eskilstuna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430

OLs70

#10 » 21:31:31, 21-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur gick det - har vattnet hållit sig borta efter bytet?
Hittade du orsaken bakom - vilken väg har vattnet tagit sig in?
OLs70
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:00, 16-01-2013
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo LM641, Åkerman H14B, Zetor 3511

sjostuvagen@gmail.com (trådstartaren)

#11 » 23:54:32, 11-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är jag tillbaka igen. Nej jag har inte hittat var vattnet kom ifrån. Bytte dock packning i locket för att utesluta en tänkbar källa. Men oljan ser fin ut nu så jag hoppas att det ska funka bättre.
Jag har ett problem med tryckstångsfästet som jag skulle vilja dra åt men jag kommer inte på hur jag ska komma åt att hålla emot under lyftpaketet. Någon som har ett förslag på hur man kommer åt att hålla emot där?
sjostuvagen@gmail.com
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:47, 22-08-2020
Ort: Eskilstuna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430

bonnen513

#12 » 06:17:03, 12-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

vad är det du ska dra åt där?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

sjostuvagen@gmail.com (trådstartaren)

#13 » 21:15:54, 17-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyckstångsinfästningen på traktorn, det är väl någon slags stötupptagning mot fjädern, den ska väl sitta dikt an mot bakstammen och lite förspänd, inte som nu helt lös. Enligt en sprängskiss så är fjädern spänd med en genomgående bult från fästet bak till kolven för tre-punkten som sitter under stolen. Är ju helt hopplöst att få under något att hålla emot med.Jag tror att det är skälet till att hydrauliken inte lyfter som den ska. Jag spännde åt ett spänband runt fästet så det sitter dikt an mot bakkroppen och då funkar allt som det ska.
sjostuvagen@gmail.com
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:47, 22-08-2020
Ort: Eskilstuna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430

PeterR

#14 » 21:29:10, 17-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Titta i verkstadshandboken (finns i downloads). Där är väl beskrivet hur det skall justeras. Tryckstångsfästet är kännare för djup-/dragkraftsregleringen.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se