Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Koppla in ett ventilpaket...?

6 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

Björn Nordin (trådstartaren)

#1 » 17:15:44, 24-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Hej Maskinister!

Jag blev lycklig ägare till ett stort fint ventilpaket för en tid sedan och jag har nu påbörjat arbetet med att montera det på min lilla traktor. När jag köpte paketet visste jag inte riktigt vad det varit till, men symbolerna på spakarna skvallrade om att det antagligen betjänat en lastbilskran, det visade sig senare stämma när jag gjorde rent paktetet och hittade skylten med "FOCO". Ventilpaketet har fyra ventiler, varav en har enkelverkande funktion och tre har dubbelverkande. Den enkelverkande tänker jag använda till Ålö bananlastaren. Sedan blir det en funktion för skoptömningen på lastaren och de två sista blir uttag med snabbkopplingar fram resp bak på traktorn. Ventilpaketet har dessutom en ställbar övertrycksventil, längst till vänster på bilden. Utöver övertryckventilen antar jag att det måste till chockventiler "utanför" spakarna, särskilt på lastarens funktioner.

Så till mina frågor:

Jag blev lite osäker när jag började titta på anslutningarna för tillopp och retur, och jag tänkte att det är bäst att jag frågar någon kunnig här innan jag gör bort mig och spränger någon slang eller något mer värdefullt. Anslutningen på den vänstra gaveln, där också övertrycksventilen sitter är R3/4" och anslutningen i högra gaveln är R1/2". Jag gissar att tilloppet är den mindre anslutningen med motivering att man vill ha en grövre returledning än tillopp för att undvika att bygga upp tryck i returledningen till filtret. Har jag rätt? :?

Sedan funderar jag på att ha en manometer för att kunna läsa av pumpens tryck och för att kunna justera övertrycksventilen. Var kan det vara lämpligt att koppla in den? :? Min gissning är att det borde gå bra varsomhelst mellan pumpen och tilloppet på ventilpaketet.

Hur gör jag för att justera maxtrycket? Kan jag börja med en låg inställning, bromsa flödet med tex en oansluten snabbkoppling på ett av uttagen och sedan skruva upp trycket dit jag vill ha det? Eller finns det några risker att göra så? Vad är brukligt? :?

På åkeriet där jag jobbade tidigare saknade en av krokbilarna övertrycksskydd på uttaget som användes till saltspridaren vintertid. Vid ett tillfälle då bilen var på verkstad tryckte en av reparatörena som inte visste om det på knappen till uttaget varpå avstängningsproppen i snabbkopplingen sköts ut och träffade en annan person som stod bakom bilen, dock utan allvarliga skdor, men man förstår ju att det plötsligt kan bli farligt utan rätt övertrycksskydd.

Det kommer lite bilder på frontpumpsmonteringen och annat under Projekt inom kort!

Med vänliga hälsningar: Björn i Flen
Användarvisningsbild
Björn Nordin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:11:37, 26-08-2007
Ort: Flen
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T32



Robban_C

#2 » 07:07:37, 25-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Björn Nordin skrev:... vänstra gaveln, där också övertrycksventilen sitter är R3/4" och anslutningen i högra gaveln är R1/2". Jag gissar att tilloppet är den mindre anslutningen med motivering att man vill ha en grövre returledning än tillopp för att undvika att bygga upp tryck i returledningen till filtret. Har jag rätt? :?

...

Var kan det vara lämpligt att koppla in manometern? :? Min gissning är att det borde gå bra varsomhelst mellan pumpen och tilloppet på ventilpaketet.

...

Hur gör jag för att justera maxtrycket? Kan jag börja med en låg inställning, bromsa flödet med tex en oansluten snabbkoppling på ett av uttagen och sedan skruva upp trycket dit jag vill ha det? Eller finns det några risker att göra så? Vad är brukligt? :? ...
Anslutningarna:
Överströmmaren borde väl ändå sitta på inloppet? Överströmmaren måste ju "mäta" pumptrycket och det finns ju inte på utloppet.
Men jag håller med om att den grövre borde vara returen så jag är rätt osäker här.

Inkoppling av manometer:
Japp. :thummar:

Tryckjustering borde gå att göra så som du beskriver.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Björn Nordin (trådstartaren)

#3 » 08:52:32, 25-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Robban, tack för svaret!

Förvisso måste övertrycksventilen stå i förbindelse med inloppet för att kunna känna av pumptrycket men den måste ju också ha tillgång till returledningen för att kunna "dumpa" eventuellt övertryck. Jag tror att det måste finnas en genomgående kanal för detta genom hela paketet, som förbinder inloppet på höger sida med övertrycksventilen på vänster sida. Jag har ingen lust att dela på paketet bara för att ta reda på hur det ligger till.

Finns någon som vet hur det är byggt eller hur man kan lista ut det här?

MVH:Björn
Användarvisningsbild
Björn Nordin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:11:37, 26-08-2007
Ort: Flen
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T32

Robban_C

#4 » 23:32:34, 25-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Björn Nordin skrev:... Förvisso måste övertrycksventilen stå i förbindelse med inloppet för att kunna känna av pumptrycket men den måste ju också ha tillgång till returledningen för att kunna "dumpa" eventuellt övertryck. Jag tror att det måste finnas en genomgående kanal för detta genom hela paketet, som förbinder inloppet på höger sida med övertrycksventilen på vänster sida. ...
Jo, så skulle det kunna vara.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

ja-bond77

#5 » 07:53:16, 26-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du skruvar ur övertryckaren och leker lite med tryckluften så borde man väl få det hela utklurat? Viktigt är förstås att notera hur många varv eller dyl som ventilen är inskruvad så att den bibehåller det rätta tryck. Det kan ju va så att den är skruvad i botten också, men om den är ställbar är det väl kanske inte på det viset....
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Björn Nordin (trådstartaren)

#6 » 13:12:03, 24-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er

Det har varit dött här ett tag men jag har kommit igång med monteringen av pump, tank och ventilpaket på allvar nu http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=4706[/url] så snart ska väl detta gå att utröna. Iden med tryckluft ska jag nog prova innan jag gör något skarpt prov.
_______________
MVH: Björn
Användarvisningsbild
Björn Nordin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:11:37, 26-08-2007
Ort: Flen
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T32


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se