Hej Maskinister!
Jag blev lycklig ägare till ett stort fint
ventilpaket för en tid sedan och jag har nu påbörjat arbetet med att montera det på min lilla
traktor. När jag köpte paketet visste jag inte riktigt vad det varit till, men symbolerna på spakarna skvallrade om att det antagligen betjänat en lastbilskran, det visade sig senare stämma när jag gjorde rent paktetet och hittade skylten med "FOCO". Ventilpaketet har fyra ventiler, varav en har
enkelverkande funktion och tre har
dubbelverkande. Den enkelverkande tänker jag använda till Ålö bananlastaren. Sedan blir det en funktion för skoptömningen på lastaren och de två sista blir
uttag med snabbkopplingar fram resp bak på traktorn. Ventilpaketet har dessutom en ställbar övertrycksventil, längst till vänster på bilden. Utöver övertryckventilen antar jag att det måste till chockventiler "utanför" spakarna, särskilt på lastarens funktioner.
Så till mina frågor:
Jag blev lite osäker när jag började titta på anslutningarna för tillopp och retur, och jag tänkte att det är bäst att jag frågar någon kunnig här innan jag gör bort mig och spränger någon
slang eller något mer värdefullt. Anslutningen på den vänstra gaveln, där också övertrycksventilen sitter är R3/4" och anslutningen i högra gaveln är R1/2". Jag gissar att tilloppet är den mindre anslutningen med motivering att man vill ha en grövre returledning än tillopp för att undvika att bygga upp
tryck i returledningen till filtret. Har jag rätt?
Sedan funderar jag på att ha en manometer för att kunna läsa av pumpens tryck och för att kunna justera övertrycksventilen. Var kan det vara lämpligt att koppla in den?
Min gissning är att det borde gå bra varsomhelst mellan pumpen och tilloppet på ventilpaketet.
Hur gör jag för att justera maxtrycket? Kan jag börja med en låg
inställning, bromsa flödet med tex en oansluten
snabbkoppling på ett av uttagen och sedan skruva upp trycket dit jag vill ha det? Eller finns det några risker att göra så? Vad är brukligt?
På åkeriet där jag jobbade tidigare saknade en av krokbilarna övertrycksskydd på uttaget som användes till saltspridaren vintertid. Vid ett tillfälle då bilen var på verkstad tryckte en av reparatörena som inte visste om det på knappen till uttaget varpå avstängningsproppen i snabbkopplingen sköts ut och träffade en annan person som stod bakom bilen, dock utan allvarliga skdor, men man förstår ju att det plötsligt kan bli farligt utan rätt övertrycksskydd.
Det kommer lite bilder på frontpumpsmonteringen och annat under Projekt inom kort!
Med vänliga hälsningar: Björn i Flen