Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerDumprar

Dumper BM 860S tappat drivningen.

160 inlägg • Sida 7 av 11
Diskutera dumprar här

ErikPetersson (trådstartaren)

#91 » 12:06:41, 20-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

H o L lådan väck.



Bild





Hittade mera skrot i slutväxelhuset, inte helt trevligt, undrar vart det kommer ifrån.

Bild
Klart man av och till kör utan skor, ibland behövs det ju stövlar.

1 person gillar det här inlägget.
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B



ErikPetersson (trådstartaren)

#92 » 12:28:00, 20-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer nitarna ifrån, drevet snurrar, alltså alla nitar av,
Förklarar varför diffen inte velat vara med.

Har klarat mig ok utan den hittills så får väl bara vara glad det inte var något värre :)



Bild



Bild
Klart man av och till kör utan skor, ibland behövs det ju stövlar.

5 personer gillar det här inlägget.
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

Stefan1972

#93 » 12:28:47, 20-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som är trasigt ser ut som klippta nitar......Det förklarar nog att det slutade driva plötsligt. Sen var de sitter är ju nästa fråga.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Bygert

#94 » 13:53:24, 20-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det vara nitarna 10 till drev 8 och kloskivan 9 det handlar om? Att inte diffspärren funkar är väl en sak men frågan är ju om skivan 9 kan ge sig på utflykt och stöka till det. Eller om muttern 11 kan släppa?
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Joe

#95 » 15:22:08, 20-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frågan är om man skulle kunna byta nit 10 till passkruv 12.9 istället?
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

ErikPetersson (trådstartaren)

#96 » 15:46:23, 20-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är definitivt nitarna 9 till kloskivan 10,
Några sitter kvar i kloskivan men är avklippta.

Sålänge dem inte flyger iväg runt i slutväxelhuset och ställer till det så är väl det enda obehaget av detta att inte diffen fungerar?


Bild


dor ihop
Klart man av och till kör utan skor, ibland behövs det ju stövlar.

2 personer gillar det här inlägget.
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

ErikPetersson (trådstartaren)

#97 » 16:13:43, 20-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ihop med maskinen äntligen bara att tajta


Bild
Klart man av och till kör utan skor, ibland behövs det ju stövlar.

3 personer gillar det här inlägget.
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

akkamaan

#98 » 16:35:59, 20-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Joe skrev:Frågan är om man skulle kunna byta nit 10 till passkruv 12.9 istället?

Det finns nog en logisk förklaring till varför klokopplingshalvan är nitad på slutväxeldrevet, utrymmesbrist...

Kanske det koniska rull-lagret havererat och nithuvudena skavts bort...(??)

Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Bygert

#99 » 17:33:08, 20-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett bra sätt att klippa nitarna kan ju också vara att dra i diffspärren när ett hjul står på fast underlag och ett spinner. I så fall är det ju inte det värsta som kunde hänt.

Tittar man på akkamaans eminenta illustration så är ju inte muttern direkt berörd av att skivan släppt. Däremot så ser inget ut att hindra att kloskivan rör sig från drevet. I så fall kommer den troligen att få tag på kopplingshylsan och skava runt mot drevet eller möjligen muttern i kurvor. Kanske inte så stort bekymmer på kort sikt men hur bra blir det i längden?

1 person gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Joe

#100 » 19:27:42, 20-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nitar är bättre än skruv då passformen blir efter hålet, och minskar risken för glapp som man kan få med skruvförband.

Men nitarna ser konstiga ut, ingen direkt nitskalle verkar det ha blivit i andra änden.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

PeterR

#101 » 20:44:40, 20-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är imponerad av TS intensiva arbete!
Tycker nog att det är en bra idé att nita om klokopplingen när det ändå är isär?

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

akkamaan

#102 » 20:51:45, 20-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Joe skrev:Nitar är bättre än skruv då passformen blir efter hålet, och minskar risken för glapp som man kan få med skruvförband.

Men nitarna ser konstiga ut, ingen direkt nitskalle verkar det ha blivit i andra änden.

Det är no pressade och då ser nitarna likadana ut i båda ändarna. Fördelen med press-nitning är att under pressningen så fyller stålet i niten ut det glapp som finns mellan niten och hålet. Det kan man aldrig uppnå med ett bultförband av skruv och mutter
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

ErikPetersson (trådstartaren)

#103 » 00:36:05, 21-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stort tack Akkaman för eminent förklaring och skiss!

Visst kan det vara så med rullagret men allt såg vad vi kunde se rakt och fint ut. Hoppas på att det är en slarvig inkoppling av diffspärren som orsakat detta.
Det bästa hade varit att nita om detta men det hade tagit några dagar till att ordna, minst, och jag har stort behov att ha den rullande så fort det bara går.
Så det fick helt enkelt vara av som det är.

Det gick ganska bra idag och även den gröna klumpen där fram är på plats.


Bild
Klart man av och till kör utan skor, ibland behövs det ju stövlar.

10 personer gillar det här inlägget.
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

akkamaan

#104 » 01:57:49, 21-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad gäller att nitarna skulle ha klippts av pga en hastig inkoppling av diffspärren är otroligt osannolikt. Det vill nog till nåt hundratal av såna felaktiga inkopplingar av diffspärren. Och då talar vi om en helt inkompetent och outbildad förare och dessutom, hur ofta används diffspärren vid normal daglig körning. Dessutom, en sån brutal misshandel borde definitivt ge stora skavanker på klokopplingshalvorna för det är ju de som får ta "första smällen". Om det nu är pga av misshandel av diffspärren framtill så lär det ju också komma ett haveri på bakaxelväxeln som också den har en diffspärr.
Jag skulle nog hasäkerställt mig om att allt annat är felfritt med lagerglapp osv när det ändå var isärtaget. Men nu vet du ju hur isärtgning och ihopsättning går till så det är bara att hoppas att det håller ihop tills du kan göra en mera planerad genomgång "på semstern" :mrgreen: .
Det har iaf varit intressant att följa ditt arbete och det har varit lärorikt även för oss "åskådare" :buga:
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

ErikPetersson (trådstartaren)

#105 » 09:01:47, 21-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klorna så ok ute vad vi kunde se.
Kunde inte en möjlighet vara att diffspärren fastnat framme och man kört med den i alltför länge och detta skadat nitarna? Växelvis drag och tryck över dem över lite längre stund? Och detta sedan lett till haveri...
Det är ett stort lager så tycker vi borde hittat mera grejer ifrån det om det var kass, plus att de stora kugghjulen borde gått mot huset och gjort en massa spån och oljud.

Haha ja semestern är ju räddad, skönt :)

Hoppas med resten går bra och att det är växellådan som vart felet! Men tror det. Flakes:en i hydraultranssmissionen kan inte komma ifrån slutväxelhuset så något vart galet där.
Klart man av och till kör utan skor, ibland behövs det ju stövlar.
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B


Återgå till Dumprar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se