Nu får jag uppdatera er på hur långt vi kom förra helgen på långa hund
Först tänkte jag putta in maskinen i verkstaden, men det var lättare sagt än gjort. Som ni ser av spåren så ville maskinen glida kraftigt i sidled
Jag försökte ta om ett par gånger, men den gled fortsatt i sidled. Aldrig varit med om något liknande, men eftersom bakdäcken var så sönderslafsade så blev det nog lättare för maskinen att glida längsmed däckmönstret istället för att
rulla - även om den rullade förvånansvärt lätt när man drog den.
Jag försökte avlasta bakaxeln med palltrucken och tänkte att även om den inte orkade så skulle den styra rakare, men där hade jag fel i dess styrka. Helt utan problem tryckte den sönder de grova stagen undertill på bara ett par pump
Ska rikta dem i hydraulpressen, men målet blir nog att hitta en höglyftande palltruck snart så man kan plocka ut motorer från traktorer och stapla pallar. Om någon har en lagom billig begagnad får de gärna skicka pm!
Lösningen blev iallafall att dagen efter ta ut hyveln längre på gårdsplanen och snurra runt den 180 grader med baklastaren, sen putta och styra in den i verkstaden. Allt är mycket lättare när man är två
Något av det första jag gjorde var att palla upp den och plocka av hjulen.
Bakdäcken kunde chorden kapas på och sedan krängas av fälgarna, och till min förvåning ser fälgarna riktigt bra ut! Inte bara är det ingen gravrost att nämna, det är dessutom färg kvar i fälgbanan! Lite rengöring med stålborste sen hammarlack i fälgbanan sen ska de nog vara bra nog att kränga på nya
däck på, sen
olja in fälgarna
Framhjulen var inte lika lösa och trasiga så de kör jag och tar i maskin. En annan detalj är att vänster bakhjuls
slang är hel och håller
luft Bra att ha i reserv
Detta är ett spännande ämne - hjulmuttrarna. Inte spännande nog att de är gjorda i någon gulmetall - eller att de tydligen tyckte att det var jätteviktigt med
vänstergängade muttrar på maskinens vänstersida (är ju inte direkt enorma roterande krafter på en bastraktor vars maxhastighet var 14km/h) - utan
alla muttrarna var dessutom stansade med D eller G på vardera sida samt tryckta med en text löpande runt.
I mina öron låter det som väldigt mycket extra arbete för sådana detaljer i en övrigt fattig tid.
Träkloss! Hittade att övre hörnet på hytten hade en rundad träkloss som plåten varit knackad över. Det är en lite spännande design av hytten; delvis har den en egen lite klen
ram, delvis har den en inre fullständig träram och dessutom är den helt täckt av plåt. De lade ner mycket tid på den en gång, och jag får nog göra det även om jag som nämnt ska försöka hålla den i originalskick. Får väl iallafall få tillbaks lite rutor i den, en hel dörr och allt fint trä invändigt
Nu är det här inlägget lite hoppigt, men jag lyfte iallafall på tändkulorna igen och såg att dieseln var borta från cylindern som verkade fast!
Det var hyfsat mycket i, så det är väldigt trevligt att allt runnit förbi kolven på några dagar. Detta betyder troligen att kolvarna inte är så hemskt fastrostade.
Sen tog jag bort insprutningspumparna från regulatorhuset. HVA59 hjälpte mig sedan att rengöra, plocka ner och smörja upp dem. Vanligtvis är dieselmek mitt område men bara bra att vi lär oss från varandra
Trots att toppen av pumpelementen såg ganska gravrostiga ut så var allt förvånansvärt bra invändigt och ytan runtom var jämnt blank! Efter lite fix verkar pumparna nu trycka på riktigt bra och tätt, så det får vi hoppas att de kan göra i framtiden med när allt ska ihop.
Som exempel på hur trångt man kan lyckas göra en i övrigt väldigt rymlig maskin var jag tvungen att ta av en
kåpa till startmotorn bara för att komma åt med en blocknyckel på baksidan av regulatorn;
hylsa hade inte gått eftersom muttern i fråga satt otroligt nära godset. Det märks att basmaskinen designades med enkla verktyg och inte mycket åldrande i fråga, samt att alla påbyggnader från
startmotor till väghyvelram gjort allt trångt då det var designat med fri luft där på basmaskinen. Jag är ändå glad att de satte startmotor på motorn, och det såg förvånansvärt fräscht ut där bak kåpan så har jag riktig tur kanske den går att få i ordning utan omlindning/större
renovering Målet med förra bilden var iallafall att få bort övre regulatorhuset för rengöring. Handpumparna fick jag dessutom loss så de nu går fint
Men det märks varför jag ville plocka isär allt. Här var det gott om gegga i botten av regulatorn! Inte alls bra, men eftersom insprutningspumparna verkat klara sig är ingen större skada skedd. Jag lyckades börja få loss lite saker, bland annat regulatoraxeln som kunde rotera lite. Dock började jag bli nervös när regulatoraxeln gick att snurra längre och längre, man ska inte kunna ta 1/6 varv om det är normalt glapp i kugghjulen - och varför kunde axeln röra sig 10mm i sidled...? Bara att återigen försöka riva bort regulatorhuset, och denna gången gick det!
Bakom var ingen vacker syn. Detta verkar iallafall vara anledningen till att maskinen ställdes en gång, vilket i sig kan vara bra för att minska andra oväntade överraskningar. Det som nog hänt är att övre lager för den stående regulatoraxeln inte smörjts som det ska vilket gjort att det skurit när motorn varit igång, vilket rensade kuggarna på utgående
axel i motorn och även tog en kugg på regulatoraxelns
kugghjul (bara så det inte skulle gå att använda)
Ja ja, lite drygt men väldigt spännande att ta reda på! Det jobbigaste med detta - förutom att få exakt likadana nya kugghjul tillverkade och härdade om jag inte hittar begagnade - blir nog att få tändpunkten rätt eftersom kugghjulen måste matchas så diesel sprutas in precis när kolven närmar sig top dead center. Men det ska nog gå att lösa, resterna av kuggar finns så man kan få rätt tandprofil
Nu kunde man iallafall plocka bort smörjoljepumpen när regulatorn var av, så den ska också få en rengöring och uppsmörjning
Röret till regulatorn var tyvärr inte igensatt, så anledningen att lagret fått för lite olja får vara osagd. Detta haveri kanske iallafall räddat andra trycksmorda lager i motorn om smörjningen inte fungerat som den ska. Om maskinen plötsligt stannat, blivit ståendes på någon skogsväg ett litet tag sedan behövts bogseras en längre sträcka hem kan det dessutom förklara hur bakdäcken blivit så söndertrasade.
Nästa steg blir alltså att plocka ut axlarna i regulatorn för att byta ut kugghjul och lager. Troligen är dreven till smörjpumpens axel även dåliga eftersom det känns som väldigt mycket glapp, men axeln går att snurra lite så man kanske iallafall kan mäta dreven för nytillverkning. Designen här var dock inget vidare, stor klump gjutjärn med inpressade lager och axlar helt utan någon öppning att pressa ut dessa från. Mittendelen där smörjpumpaxeln går in är verkligen helt instängd!
Nedre delen fick iallafall ett par små inspektionshål med pluggar.
Så det är
ungefär där maskinen är nu; vi ska testa göra ett eget verktyg i form av en glidhammare med aningen underdimensionerad hylsa i ena ändan, denna ska sedan värmas ordentligt så den expanderar och förhoppningsvis nyper den åt smörjpumpsaxeln nog att dra ut denna intakt. Nya axlar går alltid att göra och härda även om det är lite jobbigt, men ett nytt regulatorhus blir inte lätt om man måste skära sönder bitar för att få isär allt!
Sen blev det en liten tur i söndags för att kolla på en annan lång hund som finns i skåne
Otroligt spännande och en väldigt bra
kontakt att ha. Den var ungefär i dennas skick innan ägaren totalrenoverade allt (hytten är det enda som är kvar), och nu går den tydligen fint att hyvla med. Jag får återkomma en dag när vi har tid att starta upp den så jag får provköra, men tills dess har jag fått en massa ovärderliga tips på hur maskinen är uppbyggd och framförs. Till exempel fick jag veta att om motorn måste ur är detta inte alls ett så omöjligt uppdrag, ramen ledar tydligen i bakaxeln så man kan ta bort motorns främre upphängning och luta ner hela bastraktorn tills motorn pekar ner mot marken och enkelt kan plockas ur!
Om det behövs blir det alltså fullt möjligt utan att riva hela maskinen, bara man ser upp för pedaler och stag.
Jag fick dessutom ta lite bilder på startveven som jag
saknar, så nu kan jag nog tillverka en egen. Notera den lilla klacken som ska slå ur veven när den snurrat runt ett halvt varv, den vill man inte missa
Det var nog allt jag kan tänka på ikväll, skicka nu era tips på höglyftande palltruckar och regulatordrevsatser till Munktells typ 25
Stay tuned!