Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerVäghyvlar

Munktell C1 "långa hund" tändkulehyvel

295 inlägg • Sida 2 av 20
Diskutera väghyvlar här

Kotten (trådstartaren)

#16 » 18:07:33, 20-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer nästa del i väghyvelsäventyret!
Detta är fortsättning från slutet av förra helgen, men nu var det ju nyss helg så det kommer mer uppdateringar i ett till inlägg snart :smile:

Bild
Eftersom maskinen stått så länge och det är många vitala delar så tänkte jag dämpa min ivrighet och smörja smörja smörja innan jag ens försöker få runt motorn eller något annat. Smörjoljepumpen satt fast iallafall mycket nog för att den lilla veven inte skulle orka, och jag tänkte inte belasta något så viktigt. Hellre smörja upp och plocka isär!

Bild
Tyvärr är det manuell smörjning av ramlagerna. Detta i sig är en liten fara när dessa maskiner börjar bli gamla, men eftersom hyveln användes så länge tror jag inte att någon ägare glömde om dem och förstörde lagerna. Bara att fylla på!

Bild
Vev och insprutningspump.

Bild
Kylaren var förvånansvärt ren och fin för att vara både oskyddad och åldrad! Jag vill gärna tro att min positivitet ger mig den tur jag verkar ha med maskiner :mrgreen:

Bild
Plåtarna på maskinen är förvånansvärt hela trots att de är så ytrostiga, men här var iallafall en som var lös på ena sidan. Bra kikhål in i hyvelns främre. Inte så bra åtkomst för några smörjpunkter där under.


Bild
Och så skulle det kollas i regulatorn, men det var ju inte direkt en glad syn :???: Ganska mycket goja i botten och rost, men trots att det ser gravt ut är det mest beläggningar som flagnar så det verkar inte vara allt för mycket gravrost. Oh well, plocka isär och rengör!

Bild
Regulatorhuset med insprutningspumpar ska tas bort för ordentlig översyn. Här får man vara försiktig med hur kugghjulen står relativt till varandra så insprutningen blir rätt när man sätter ihop det igen.


Sen tog jag bort sidoplåten på motorn där backventilerna för vevhuset finns, då ser man fint in där inne. Men tyvärr var det inte så fint..
Bild
Vatten :sad: Det är väl en av de värre riskerna med maskinen, men det får lösa sig i sinom tid. Jag vet inte riktigt hur den mängden vatten kommit in i motorn men det kan ha gjort en hel del skada på vevstaken och biten av vevaxeln som varit under ytan. Lite mer jobb och pengar, men inte ska det stoppa mig!

Bild
Bild
Bild
Här är lite mer bilder i motorn. Ser ut att vara en del rost under kolvarna, men främst på den ena cylindern och inte allt för gravt när jag kände.

Bild
Tog av tändkulorna så man kan se ner till cylindrarna, de verkar okej ovanför kolvarna iallafall. Hällde i diesel uppe i cylindrarna, den ena rann det rakt ut i spolportarna och den andra verkade det inte rinna så snabbt förbi.

Bild
Motorn får stå med en blandning av diesel och lite motorolja ett tag. Detta var allt jag hade i så stora volymer, men gör nog ett okej jobb på att tränga in och smörja.

Bild
Och sist för allt, smörja smörja smörja mer!

Bild
Nu är iallafall maskinen tvättad och mekandet påbörjat.

Bild
En kompis i hembygdsföreningen gav mig en instruktionsbok samt reservdelslista till Munktell 25 som han hade, visst har man bra vänner :grin: Tyvärr inte några nämnvärda sprängskisser men iallafall bilder på nästan alla delar i basmaskinen! Sen skiljer sig både motor och bakkropp från traktorvarianten, men inte allt för mycket.


De senaste dagarnas mek kommer snart :thumme:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

32 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73



bm1113

#17 » 22:43:00, 20-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Riktigt Häftrigt Kotten att läsa om dessa. Det är ju en sån Hyvel jag i varje fall bara sett någon bild på då och då :thummar:
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

kimmen

#18 » 09:20:45, 21-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj vilken trevlig tråd, bara att få se den i helt originalskick, ser verkligen fram emot slutresultatet, hoppas du får göra så lite som möjligt på den, bara den fungerar. Den verkar vara helt underbar att bara stå och titta på detaljerna
Men det är jag det...
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Holger

#19 » 09:29:25, 21-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt ... underbart!

Lite luft i däcken så är det bara ut å hyvla! :mrgreen:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

PeterR

#20 » 10:56:27, 21-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Originalskick i all ära, men personligen föredrar jag renoverat originalskick (om någon annan än jag sköter det).
Vilket som, det är en fantastisk maskin och jag ser fram emot fortsättningen!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

FÅRsCALLE

#21 » 10:59:44, 21-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den va ju bland den fränaste jag sett ju. Kul projekt. Kan ju inte finnas många sådana ? :bira:
FÅRsCALLE Skog och Entreprenad
www.farscalle.se

1 person gillar det här inlägget.
FÅRsCALLE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:25:11, 22-06-2009
Ort: Munktorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35
MF 399
Jd 6330
Volvo BM 650
Aktiv Sampo 580
Hymas H52

Kotten (trådstartaren)

#22 » 15:14:42, 21-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att den verkar lättare att hitta i denna nya tråden :grin: Det finns nog runt en handfull av denna modellen kvar, säkert någon extra om man räknar med vrak sämre än min. Två av de andra är upprenoverade i nyskick vilket är kul, så det finns sådana att se. Min är ändå i förvånansvärt helt skick även om plåtarna är täckta av ytrost, så jag lutar mer åt att behålla den i detta skick med undantag för att laga upp plåten vid skärmarnas infästningar och hytten - sen olja in den så den inte rostar ytterligare :smile: Men det får vi se sen. Först ska den få nya däck och översyn av allt maskinellt!
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Bygert

#23 » 15:21:03, 21-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj, det var inte dåligt! Ser ju ut att kunna lösa alla eventuella sysselsättningsproblem ett tag framöver också.

2 personer gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Stridis2

#24 » 21:59:17, 21-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kotten skrev:...sen olja in den så den inte rostar ytterligare...

Jag vill minnas att Per Larsson (fd storsamlare av veterantraktorer) sa att man brukade spruta gamla traktorer med linolja när man ville stoppa rostens framfart men ändå ville behålla det gamla utseendet. :klia:
Men sådant har du säkert mycket bättre koll på än jag. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

QV_

#25 » 22:43:24, 21-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kokt linolja torkar långsamt.
Men för att påskynda torkprocessen kan man tillföra lite järnoxid.

Just det medlet behöver TS inte söka efter..... innan lagret med linolja läggs på.

Imponerade energi för övrigt.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

2 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

David, Luleå

#26 » 23:17:40, 21-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Kokt linolja torkar långsamt.
Men för att påskynda torkprocessen kan man tillföra lite järnoxid.

Just det medlet behöver TS inte söka efter..... innan lagret med linolja läggs på.

Imponerade energi för övrigt.


För en maskin som stått i 40 år är inte torktiden för linoljan det stora bekymret :)

Burken med kokt linolja som jag oljade träbåten från i våras har torkat rätt mycket, men inte helt, över sommaren. Däremot har båten gjort det.

Den okokta står fortfarande ooxiderad, otorkad, som om den var nyupphälld.

1 person gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Bengt Erik Eriksson

#27 » 06:17:19, 22-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad kul!
Ska bli spännande stt följa.

Dendär rsttrn och dnäckväxeln fär bsk... Det är ju ett spår gör kedja på stora drevet. Kanskd den är för atg manövrera höjd på en strängspridare. Den är ju byggd fär vänstertrafik..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Kotten (trådstartaren)

#28 » 08:33:00, 22-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Linolja gillar jag att arbeta med så det blir nog det :thumme:


Det är sant BEE, jag undrade om de spåren var för kätting. Dock finns en spärrmekanism så att man bara kan dra in den :klia: Den är iallafall eftermonterad - eventuellt med en nu avskuren överdel att döma av hållarens grova yta upp. vi ska nog ta reda på vad den gjort :thumme:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

igelkottar

#29 » 17:19:03, 22-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kommer att bli ett spännande projekt att följa. :thummar:
Lycka till. :buga:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Kotten (trådstartaren)

#30 » 22:14:14, 22-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu får jag uppdatera er på hur långt vi kom förra helgen på långa hund :smile:

Bild
Först tänkte jag putta in maskinen i verkstaden, men det var lättare sagt än gjort. Som ni ser av spåren så ville maskinen glida kraftigt i sidled :ohnej: Jag försökte ta om ett par gånger, men den gled fortsatt i sidled. Aldrig varit med om något liknande, men eftersom bakdäcken var så sönderslafsade så blev det nog lättare för maskinen att glida längsmed däckmönstret istället för att rulla - även om den rullade förvånansvärt lätt när man drog den.

Bild
Jag försökte avlasta bakaxeln med palltrucken och tänkte att även om den inte orkade så skulle den styra rakare, men där hade jag fel i dess styrka. Helt utan problem tryckte den sönder de grova stagen undertill på bara ett par pump :myzsko: Ska rikta dem i hydraulpressen, men målet blir nog att hitta en höglyftande palltruck snart så man kan plocka ut motorer från traktorer och stapla pallar. Om någon har en lagom billig begagnad får de gärna skicka pm!

Bild
Lösningen blev iallafall att dagen efter ta ut hyveln längre på gårdsplanen och snurra runt den 180 grader med baklastaren, sen putta och styra in den i verkstaden. Allt är mycket lättare när man är två :thumme: Något av det första jag gjorde var att palla upp den och plocka av hjulen.

Bild
Bakdäcken kunde chorden kapas på och sedan krängas av fälgarna, och till min förvåning ser fälgarna riktigt bra ut! Inte bara är det ingen gravrost att nämna, det är dessutom färg kvar i fälgbanan! Lite rengöring med stålborste sen hammarlack i fälgbanan sen ska de nog vara bra nog att kränga på nya däck på, sen olja in fälgarna :smile: Framhjulen var inte lika lösa och trasiga så de kör jag och tar i maskin. En annan detalj är att vänster bakhjuls slang är hel och håller luft :mrgreen: Bra att ha i reserv

Bild
Detta är ett spännande ämne - hjulmuttrarna. Inte spännande nog att de är gjorda i någon gulmetall - eller att de tydligen tyckte att det var jätteviktigt med vänstergängade muttrar på maskinens vänstersida (är ju inte direkt enorma roterande krafter på en bastraktor vars maxhastighet var 14km/h) - utan alla muttrarna var dessutom stansade med D eller G på vardera sida samt tryckta med en text löpande runt. :uupps: I mina öron låter det som väldigt mycket extra arbete för sådana detaljer i en övrigt fattig tid.

Bild
Träkloss! Hittade att övre hörnet på hytten hade en rundad träkloss som plåten varit knackad över. Det är en lite spännande design av hytten; delvis har den en egen lite klen ram, delvis har den en inre fullständig träram och dessutom är den helt täckt av plåt. De lade ner mycket tid på den en gång, och jag får nog göra det även om jag som nämnt ska försöka hålla den i originalskick. Får väl iallafall få tillbaks lite rutor i den, en hel dörr och allt fint trä invändigt :smile:

Bild
Nu är det här inlägget lite hoppigt, men jag lyfte iallafall på tändkulorna igen och såg att dieseln var borta från cylindern som verkade fast! :grin: Det var hyfsat mycket i, så det är väldigt trevligt att allt runnit förbi kolven på några dagar. Detta betyder troligen att kolvarna inte är så hemskt fastrostade.

Bild
Bild
Bild
Sen tog jag bort insprutningspumparna från regulatorhuset. HVA59 hjälpte mig sedan att rengöra, plocka ner och smörja upp dem. Vanligtvis är dieselmek mitt område men bara bra att vi lär oss från varandra :thumme: Trots att toppen av pumpelementen såg ganska gravrostiga ut så var allt förvånansvärt bra invändigt och ytan runtom var jämnt blank! Efter lite fix verkar pumparna nu trycka på riktigt bra och tätt, så det får vi hoppas att de kan göra i framtiden med när allt ska ihop.

Bild
Som exempel på hur trångt man kan lyckas göra en i övrigt väldigt rymlig maskin var jag tvungen att ta av en kåpa till startmotorn bara för att komma åt med en blocknyckel på baksidan av regulatorn; hylsa hade inte gått eftersom muttern i fråga satt otroligt nära godset. Det märks att basmaskinen designades med enkla verktyg och inte mycket åldrande i fråga, samt att alla påbyggnader från startmotor till väghyvelram gjort allt trångt då det var designat med fri luft där på basmaskinen. Jag är ändå glad att de satte startmotor på motorn, och det såg förvånansvärt fräscht ut där bak kåpan så har jag riktig tur kanske den går att få i ordning utan omlindning/större renovering :smile:

Bild
Målet med förra bilden var iallafall att få bort övre regulatorhuset för rengöring. Handpumparna fick jag dessutom loss så de nu går fint :thumme:

Bild
Men det märks varför jag ville plocka isär allt. Här var det gott om gegga i botten av regulatorn! Inte alls bra, men eftersom insprutningspumparna verkat klara sig är ingen större skada skedd. Jag lyckades börja få loss lite saker, bland annat regulatoraxeln som kunde rotera lite. Dock började jag bli nervös när regulatoraxeln gick att snurra längre och längre, man ska inte kunna ta 1/6 varv om det är normalt glapp i kugghjulen - och varför kunde axeln röra sig 10mm i sidled...? Bara att återigen försöka riva bort regulatorhuset, och denna gången gick det!

Bild
Bild
Bakom var ingen vacker syn. Detta verkar iallafall vara anledningen till att maskinen ställdes en gång, vilket i sig kan vara bra för att minska andra oväntade överraskningar. Det som nog hänt är att övre lager för den stående regulatoraxeln inte smörjts som det ska vilket gjort att det skurit när motorn varit igång, vilket rensade kuggarna på utgående axel i motorn och även tog en kugg på regulatoraxelns kugghjul (bara så det inte skulle gå att använda) :ohnej: Ja ja, lite drygt men väldigt spännande att ta reda på! Det jobbigaste med detta - förutom att få exakt likadana nya kugghjul tillverkade och härdade om jag inte hittar begagnade - blir nog att få tändpunkten rätt eftersom kugghjulen måste matchas så diesel sprutas in precis när kolven närmar sig top dead center. Men det ska nog gå att lösa, resterna av kuggar finns så man kan få rätt tandprofil :smile:

Bild
Nu kunde man iallafall plocka bort smörjoljepumpen när regulatorn var av, så den ska också få en rengöring och uppsmörjning :thumme: Röret till regulatorn var tyvärr inte igensatt, så anledningen att lagret fått för lite olja får vara osagd. Detta haveri kanske iallafall räddat andra trycksmorda lager i motorn om smörjningen inte fungerat som den ska. Om maskinen plötsligt stannat, blivit ståendes på någon skogsväg ett litet tag sedan behövts bogseras en längre sträcka hem kan det dessutom förklara hur bakdäcken blivit så söndertrasade.

Bild
Bild
Nästa steg blir alltså att plocka ut axlarna i regulatorn för att byta ut kugghjul och lager. Troligen är dreven till smörjpumpens axel även dåliga eftersom det känns som väldigt mycket glapp, men axeln går att snurra lite så man kanske iallafall kan mäta dreven för nytillverkning. Designen här var dock inget vidare, stor klump gjutjärn med inpressade lager och axlar helt utan någon öppning att pressa ut dessa från. Mittendelen där smörjpumpaxeln går in är verkligen helt instängd! :klia: Nedre delen fick iallafall ett par små inspektionshål med pluggar.

Så det är ungefär där maskinen är nu; vi ska testa göra ett eget verktyg i form av en glidhammare med aningen underdimensionerad hylsa i ena ändan, denna ska sedan värmas ordentligt så den expanderar och förhoppningsvis nyper den åt smörjpumpsaxeln nog att dra ut denna intakt. Nya axlar går alltid att göra och härda även om det är lite jobbigt, men ett nytt regulatorhus blir inte lätt om man måste skära sönder bitar för att få isär allt!



Bild
Sen blev det en liten tur i söndags för att kolla på en annan lång hund som finns i skåne :grin: Otroligt spännande och en väldigt bra kontakt att ha. Den var ungefär i dennas skick innan ägaren totalrenoverade allt (hytten är det enda som är kvar), och nu går den tydligen fint att hyvla med. Jag får återkomma en dag när vi har tid att starta upp den så jag får provköra, men tills dess har jag fått en massa ovärderliga tips på hur maskinen är uppbyggd och framförs. Till exempel fick jag veta att om motorn måste ur är detta inte alls ett så omöjligt uppdrag, ramen ledar tydligen i bakaxeln så man kan ta bort motorns främre upphängning och luta ner hela bastraktorn tills motorn pekar ner mot marken och enkelt kan plockas ur! :grin: Om det behövs blir det alltså fullt möjligt utan att riva hela maskinen, bara man ser upp för pedaler och stag.

Bild
Jag fick dessutom ta lite bilder på startveven som jag saknar, så nu kan jag nog tillverka en egen. Notera den lilla klacken som ska slå ur veven när den snurrat runt ett halvt varv, den vill man inte missa :mrgreen:


Det var nog allt jag kan tänka på ikväll, skicka nu era tips på höglyftande palltruckar och regulatordrevsatser till Munktells typ 25 :vissla:
Stay tuned!
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

21 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73


Återgå till Väghyvlar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se