Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Åtgärd av brunn helt ofrivilligt...

39 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

63an (trådstartaren)

#16 » 12:10:10, 20-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grejer det till groggen ålyngel som blir på "rullan" :lmao: men åter till verkligheten, pumpen är från Halmstad det är fastslaget! Gjorde ett prov med kort slang å de sket sej den kärvade totalt , rivning av kroppen då hittar jag en platt sten som ställde till det! Rev vidare å inte fanns där någon packning men rostig cylinder så en "honing kommer att göra susen"! Reservdelar fanns inte till denna på google så de blir chansa på Imfjärdens värme...Sen ska de vara en backventil i pumpen under kannan där är bara en metalklaff kvar! Turen vände plötsligt å förre ägaren kom, tänk han hade exakt den bit armeringsjärn jag behöver till den andra sugslangen! Undrar om de finns kvar nån äldre "skomakare" då vore snart packningsproblemen lösta! Förövrigt lite större cylinderdiam. på denna än de som har reservdelar så jakten på chans att hitta läder kommer till listan! De som inte visste så arbeta med läder å forma om kallas "dannveka" på verkstadsspråk förr! :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag



igelkottar

#17 » 13:43:33, 20-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett par avlagda läderskor kanske finns i gömmorna som du kan sno "lädret" av. :mrgreen:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

PeterR

#18 » 13:47:31, 20-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eleganten_ifrån_vidderna skrev:Jo, har sett dokumentären om branteviksålen. Att ålen ska hålla andra smådjur borta visste jag , men bättre smak det var nåt nytt !
Hursomhelst är min teori att så länge grodorna mår bra så gör vi det med.

Har Du sett lerpölarna grodorna normalt lever i? Nu är det i och för sig inget problem så länge Ni är friska. Ni har sannolikt en bakterieflora i tarmarna som gör att det funkar för Er, dvs. ett sjuhelsikes immunförsvar! Värre kan det bli för gäster....
Minns när kommunens avloppsledning börjat läcka och förorenat gårdens vattentäkt med kolibakterier. Familjen var hur friska som helst, men besökande gäster blev sjuka. Värre var dock att smågrisarna dog som flugor! Vi fick bussa vatten ganska länge medan kranarna bara fick rinna.... Resulterade i ett ganska häftigt skadestånd från kommunen.
/Peter R
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

63an (trådstartaren)

#19 » 13:53:47, 20-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så bra att det går sakta för mej har slipat rost i cyllen å då kommer jag på en sak, finns några som tillverkar slöjd i läder häruppe dit hamnar jag säkert, en packning i botten är sammanbyggd med en metallplatta å bildar backventil Bottenventilen är precis likadan! Skulle vara konstigt om jag inte får funk på den där pumpen? Väntar på att bilen kommer hem så då blir det att åka med infödd guide i bygderna :thumme:
Nej jag samlar inte på sådant, uttjänta skor ska kastas för kroppen måste ha bra skor å det gäller alla! :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

PeterR

#20 » 14:01:58, 20-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:.......Mera konstigt när jag skrapade rent upptäcker jag att det var inte cementringar som man är van med det släppte sand hela tiden å då tändes en lampa, ringarna är säkert runt 100 år eller mer så nu gällde det att vara försiktig så man inte ställde till med ras...Har hinkat upp 2 grodor oxå! Nå vad var det som gällde om tur då? Gissa vad som hänt om traktorskopan nuddat i översta ringen, gissar att det blivit "dyrt"!....
....Glömde skriva att ringarna är 1.2 m x 0.70 m och antal 7 st...Man har alltså varit nere på botten :lmao: ...Måste fixa nya skruv till bottenventilen den gamla så allt är vilande just nu! Jo vi bar fram locket för kommer nån å ramlar ner så blir det pinsamt! :skriva2:


Kan det inte vara idé att fodra brunnen invändigt? Ett plaströr trycks ned inne i befintliga ringar för att undvika ras och rötter. Finns ju större rör som passar hyfsat invändigt i Dina ringar.
Typ: https://catalog.uponor.com/sv-SE/catalo ... aenda.html eller https://catalog.uponor.com/sv-SE/catalo ... nroer.html
Kan tyckas dyrt, men jämfört med en rasad ring kan det bli riktigt "billigt"!

/Peter R
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

63an (trådstartaren)

#21 » 14:06:30, 20-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är nya locket på så jag lyfter det inte i första taget, nästa generation får böka med de :lmao: Jag har ju kommunalt så den här cirkusen kunde jag vart utan! :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

PeterR skrev:
Eleganten_ifrån_vidderna skrev:Jo, har sett dokumentären om branteviksålen. Att ålen ska hålla andra smådjur borta visste jag , men bättre smak det var nåt nytt !
Hursomhelst är min teori att så länge grodorna mår bra så gör vi det med.

Har Du sett lerpölarna grodorna normalt lever i? Nu är det i och för sig inget problem så länge Ni är friska. Ni har sannolikt en bakterieflora i tarmarna som gör att det funkar för Er, dvs. ett sjuhelsikes immunförsvar! Värre kan det bli för gäster....
Minns när kommunens avloppsledning börjat läcka och förorenat gårdens vattentäkt med kolibakterier. Familjen var hur friska som helst, men besökande gäster blev sjuka. Värre var dock att smågrisarna dog som flugor! Vi fick bussa vatten ganska länge medan kranarna bara fick rinna.... Resulterade i ett ganska häftigt skadestånd från kommunen.
/Peter R


Tror inte grodorna ställer till några problem för gäster faktiskt. Värre är det ibland på vårkanten när man hittar döda maskar och vid ett tillfälle en död mullvad på botten. Då är det bara att tömma brunnen och rensa ur gojset.
Silvertejp, 5-56. Ni kan resten.
Användarvisningsbild
Eleganten_ifrån_vidderna
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:29, 29-01-2015
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 323

dc_lindberg

#23 » 19:25:03, 20-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

...men 63:an - vad är det du ställt till med?

Vår handpump frös sönder för ett par år sedan (pröva 70-talet), o sedan dess ha brunnen haft en död mus, eller råtta(?) i sig en gång - å sedan dess har den liksom inte använts till fullo.
1m's rör - dina ser lite klena ut för att krypa ned genom... pysslingar lär finnas, men hur får man fatt på dem när man behöver dem?...

Hur renar du vattnet?
Sandfilter eller ?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

JPEG

#24 » 23:49:08, 20-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla med den här killen, han har nytillverkade reservdelar till gamla pumpar. Jag fixade en gammal pump åt en granne för några år sedan och hittade allt hos. www.emspump.eu
JPEG
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:07:39, 08-05-2012
Ort: Stockholm NV
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

63an (trådstartaren)

#25 » 06:55:36, 21-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack JP! Blev intressant EM på alla vis. Hittade honingsverktyget å började slipa rost på Em, sen till röris med rubbet i låda (sem-tider nu å ersättare på nivåerna) De ska kolla upp om P-sats å hör av sej! Köpte anslutning som jag vill ha den på trycksidan i delar man ska inte behöva lossa skruvar för att lufta i dessa moderna tider kommer bild senare! Elpumpen monteras idag! Kul kväll när jag skulle kolla datorn hände nånting som lurade oss hela kvällen, trodde på felsökningen att ingen kontakt med lev. men det var inte så utan nått sattyg med närmsta routern å de förde med sej att jag gjorde största upprensningen i min dator! Lite regn till/från hela tiden men sitter inte i sjön...
De här brunnet ska bara funka ingen ska medvetet dricka något från det kanske spola av traktorn eller vattna någon växt...ungefär så men de "ska funka" bara! :thumme:
Grodorna tar sej in i små luftslitsar på översta ringen 4 st som jag kanske sätter små träkilar i...
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

PeterR

#26 » 07:04:30, 21-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:....Grodorna tar sej in i små luftslitsar på översta ringen 4 st som jag kanske sätter små träkilar i...


Kanske inte är så genomtänkt? När träkilarna sväller så spricker den översta ringen? Täta med cementbruk så slipper Du också att ytvatten kommer in med allehanda tillsatser. Även om ingen skall konsumera vattnet är det nog bra att minimera mikroorganismer?

/Peter R
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

63an (trådstartaren)

#27 » 11:36:05, 21-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag plockat ihop rördelarna till elpumpen, mont. lite provisoriskt å testkört å de är "tätt"! Bara gängtape + några bilder på kombinationen! Honat cyllen på gammpumpen å tänkt till om ventilerna, gissar att det är gummimatta 5mm tillskuren den bildar tätning runt mot överfallen oxå...Nu struntar jag i allt ett tag åtar hand om "burnoutskador" som 218 ställde till med + handgräver lite distans från marknivå/locket :lmao:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

63an (trådstartaren)

#28 » 11:46:09, 21-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Ska tillverka låsning i trä med bult! Vad annars?
Bild
Här ser man så många rördelar bara för att de ska vara enkelt att fylla/lufta! Tro det eller ej jag fick rabatt 50% av kontorssnubben :mrgreen:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

63an (trådstartaren)

#29 » 14:11:36, 22-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag kreativat mej fram till låsning av slangen för elpumpen, honat mera på cylindern så den är i klass med ny! så de blir en bild på låst slanggenomförning då slipper man hjälpsammas försök att lyfta den :lmao:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

63an (trådstartaren)

#30 » 14:16:54, 22-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag kreativat mej fram till låsning av slangen för elpumpen, honat mera på cylindern så den är i klass med ny! så de blir en bild på låst slanggenomförning då slipper man hjälpsammas försök att lyfta den :lmao:
Bild
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se