Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Klinker i dusch/våtutrymme

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Japa370 (trådstartaren)

#1 » 19:09:48, 04-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi håller på med ett våtutrymme toa &dusch som ska få kakel och klinker.
En behörig firma har gjort jobbet med tätskiktet och flytspackel oc nu dags för klinker.
Tarkett s lösning tarkoflex dry and floor har använts.
Måste ja nu använda ett klinkerfix av tarkett sortiment eller duger ett som enbart är lämpligt till klinker?
Fått olika svar i butiker

Skickat från min SM-A530F via Tapatalk
Japa370
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:49:01, 25-03-2020



BM425

#2 » 21:15:20, 04-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låt samma firma som satte tätskikt också sätta kakel.
Händer det något så kommer de bara att skylla på ditt eget arbete.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

2 personer gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Stridis2

#3 » 21:48:38, 04-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Samma sak med fabrikat. Det står uttryckligen i troligtvis varenda lägganvisning att man måste använda samma tillverkare. Det finns ju ingen som vill garantera att mina prylar fungerar med någon annans... :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Bacon

#4 » 01:04:02, 05-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En påse fix är väll ingen stor kostnad, köp den som rekommenderas om du är osäker.
Jag gjorde ett badrum på övervåningen här hemma i vintras. Jag använde miras tätskikt mäst för jag har använt det innan. Fixet köpte jag på hornbach och plattorna beställde jag på nätet. Jag är verkligen amatör men jag tycker det går bra att göra badrum själv om man är lite händig. Det är många moment och det är ju viktigt att det blir bra allting, man får kolla upp saker noga. Det ska inte vara några problem med försäkringen om man gör rätt, jag är inte orolig för det. Jag sparade nog över 100tusen på att göra allt själv så det är ju värt en viss risk. Reglerna ändras hela tiden så om 5 år är det ändå fel hur man än gör.

Skickat från min SM-A528B via Tapatalk
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

Japa370 (trådstartaren)

#5 » 07:13:54, 05-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det handlade om att jag var tvungen att boka klinkern via nätet på Bauhaus och har nu beställt allt fix och fog.
Ingen hade sagt något när jag var i butiken.
Lite tight om tid

Skickat från min SM-A530F via Tapatalk
Japa370
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:49:01, 25-03-2020

Stridis2

#6 » 11:01:27, 05-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk på att dokumentera allt. Fotografera mycket, inklusive de tomma burkarna av tätskikt (för att kunna visa du eller företaget lagt på tillräckligt mycket).
Kvitton, monteringsanvisningar osv ska också sparas. Allt för att ha en chans mot försäkringsbolag om något går fel

Skickat från min Motorola Defy via Tapatalk
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Bacon

#7 » 11:51:26, 05-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det någon som har några igentliga belägg för att försäkringsbolagen skulle krångla med hemmasnickrade badrum? Det jag hör om försäkringsbolagen så brukar de vara väldigt tillmötesgående, folk får bra för sina krockade bilar, nerbrunna hus mm. Jag fick 12000kr för en trasig frysbox i somras tex.

Skickat från min SM-A528B via Tapatalk
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

Stridis2

#8 » 12:45:04, 05-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fick slåss hårt för att få ut någon ersättning när exet höll på att elda upp förra huset. Och ändå var det min insats som minskade skadorna troligen från totalskadat till en mycket liten skada. Det enda jag kommer ihåg siffrorna på (detta var -98) var plastmattan i arbetsrummet som brandkåren sågade upp ett en kvadratmeter stort hål i. Försäkringsbolaget sa att en ny matta kostade 4.500 kr, men när de var klara med nedskrivningar fick jag 832 (!) kronor för den.
Jag har träffat en som hade fått vattenskada i sitt badrum. Där krävde försäkringsbolaget in en massa dokumentation innan de tog någon kostnad öht. Vill minnas han sa att han fick ut vettig ersättning till slut.
Så nog kan försäkringsbolag vara gnälliga alltid. I samband med ett inbrott krävde bolaget att jag skulle kunna bevisa att jag ägt varje enskild pinal jag ville ha ersättning för. Hade jag inte kvitton kunde de acceptera om jag fotograferat föremålet ur minst två vinklar. Ni kan ju börja fundera på hur mycket ni har i era verktygsuppsättningar som fortfarande är lika bra som nytt men där ni saknar kvitton och foton...

Skickat från min Motorola Defy via Tapatalk
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Bacon

#9 » 13:38:08, 05-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det är väl självklart att de måste ha in dokumentation och någon typ av bevis innan de betalar ut pengar? Det beror nog lite på vilken inställning man har kanske.

Skickat från min SM-A528B via Tapatalk
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

PeterR

#10 » 15:17:03, 05-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fick fuktskada i mitt badrum (duschhörna) efter mindre än 10 år. Försäkringsbolaget ersatte endast skador på stomme och fuktsanering då de hävdade att det var tätskiktet som havererat. Spelade ingen som helst roll att hela badrummet var tätat och plattsatt av fackman med våtrumscerifikat. Jag ifrågasatte om det inte kunde ha varit golvbrunnen som spruckit, men den rev de ut utan att jag fick se den.
Kort sagt: det spelar nästan ingen roll hur man gör, försäkringsbolagen betalar bara så mycket som de har lust med….

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Stridis2

#11 » 19:42:04, 05-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bacon skrev:Jo det är väl självklart att de måste ha in dokumentation och någon typ av bevis innan de betalar ut pengar? Det beror nog lite på vilken inställning man har kanske.

Men än en gång, hur många har kvar kvitton på alla verktyg de köpt? Att sedan hitta alla dessa är ännu värre. Jag sitter just nu och håller på med just detta, att leta kvitton. Och då har jag ändå ganska bra ordning på just verktygskvitton. Men massa saker man köpt begagnade, ärvt, fått i present osv.
Om jag påstår att jag ägt någonting som blivit stulet men inte ägt föremålet i fråga låter precis lika olagligt som att påstå att något jag köpt (och har kvitto på) blivit stulet fast jag fortfarande har föremålet kvar. Dvs försäkringsbolaget måste göra en sannolikhetsbedömning i båda fallen. Hur som helst så lär man förlora på kuppen i båda fallen, om inte annat för man missar en massa saker som har försvunnit. I alla fall jag gör det. :sad:
Men nu är vi en bit vid sidan av vad TS frågade om, även om försäkringsbiten är är nog så viktig att ha i åtanke när det gäller våtrum.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se