Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Hur får jag ut en lodlinje?

16 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Verktygsmakaren (trådstartaren)

#1 » 13:02:48, 28-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller på att spika råspont och det börjar närma sig att sätta 3-kantslisterna för pappen som ska gå från nock till fot.
Hur fasen får man ut en lodlinje på ett snedtak?

Det jag funderat fram hitintills är att med hjälp av lodstocken få en horisontell linje vid takfoten och med hjälp av den räkna fram en rät vinkel upp mot nocken. Vill inte utgå från varken nock, gavel eller takfot då jag inte vet om utgångsmåtten då ger ett rätt resultat.

Det borde finnas enklare sätt att hitta en lodlinje uppe på ett tak?
Verktygsmakaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:38:03, 04-08-2019
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3165S

I verkstan står det bl a
Jungner US-2305
Boley BKN 100 ZB
Huron NU 3
Mikron WF 32
co2 laser
5st olika stora svarvar, 3st svetsar och 4st borrmaskiner



magloman

#2 » 13:09:21, 28-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

du kan loda ner till marken från nock och takfot. Sen på marken markera vart du vill ha dom.

Ett snöre med en tung vikt i. Finns svarvade konor för ändamålet så man får en spets.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

BM425

#3 » 14:25:34, 28-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

På kvällen när det börjar skymma så tar du en krysslaser o ställer upp.
Rita dina linjer efter lasern.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

busholle

#4 » 14:41:43, 28-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kryssmät taksidan och räkna ut hur fel gavlarna ligger och jämka ut felet över taket. Alternativt börja med listen i mitten och centrera den vid nock och takfot därefter kryssmäter du ut list för list åt båda hållen tills du når gavlarna.

1 person gillar det här inlägget.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Verktygsmakaren (trådstartaren)

#5 » 20:41:00, 28-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för responsen :buga:

magloman skrev:du kan loda ner till marken från nock och takfot. Sen på marken markera vart du vill ha dom.

Ett snöre med en tung vikt i. Finns svarvade konor för ändamålet så man får en spets.


Ett vanligt lod har använts flitigt under hela bygget men jag får det inte att fungera om jag vill ha lodlinjen ute på taket. Lodet hänger ju bara fritt under taket.

BM425 skrev:På kvällen när det börjar skymma så tar du en krysslaser o ställer upp.
Rita dina linjer efter lasern.

En möjlig väg men ställer jag inte lasern absolut vinkelrätt mot taket blir linjen inte lodrät, visst den blir väldigt rak sett från lasern men inte lodrät.
Undrar om det skulle gå att valla in sig med en krysslaser?

busholle skrev:Kryssmät taksidan och räkna ut hur fel gavlarna ligger och jämka ut felet över taket. Alternativt börja med listen i mitten och centrera den vid nock och takfot därefter kryssmäter du ut list för list åt båda hållen tills du når gavlarna.


Också en möjlig väg och förmodligen den jag kommer att ta. Har jag bara fått första 3-kantslisten i lod lär de andra bli parallella om jag sköter mig med mätningen.

Har råkat ut för detta problem innan när jag skulle lägga pannor på boningshuset, huset flyttades under storskiftet (huset blev flyttat hit 1836) så det finns inte mycket här i huset som är rakt eller i lod.

Känner att det är hög tid att visa hur det ser ut nu.

Bygget är 25x7m och stödmuren känner ni förhoppningsvis igen.
Bild

Bilden är tagen innan ljuset släcktes ikväll. Ställningen är ett hopplock av reglar och gavlarna från en byggställning inköpt på Jula. Den är egentligen bara 1,4 m lång men med gott om reglar går det att töja på måtten :smile:

Är nog en motvallsgubbe utan dess like, takstolarna är byggda på plats med lösvirke (skruvade med ankarskruv. Jo jag vet att den allmänna uppfattningen är att färdiga takstolar är billigare, hur dom nu kan vara det?) och jag vägrar använda spikpistol till råsponten. Tycker det är rätt rogivande att spika med en vanlig hammare och det gäller bara några tusen spik. Glespanelen kommer dock att spikas med pistol, underupp är inte kul att spika.

Det mesta jobbet är att få upp råsponten på taket, funderade lite hur jag skulle göra och kom fram till att några konsoler i plattjärn nog skulle lösa förvaringsproblemet uppe på taket. Funkar bra tycker jag.
Bild

6 personer gillar det här inlägget.
Verktygsmakaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:38:03, 04-08-2019
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3165S

I verkstan står det bl a
Jungner US-2305
Boley BKN 100 ZB
Huron NU 3
Mikron WF 32
co2 laser
5st olika stora svarvar, 3st svetsar och 4st borrmaskiner

överlass

#6 » 21:10:46, 28-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En krysslaser som lyser 360 grader som du sätter vid nocken, den ena linjen följer nocken och den andra kommer i lod och 90 grader mot nocken

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
överlass
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:57, 08-01-2014
Ort: Växjö
Sverige
Maskin: Valtra T151
Doosan dx80
Parca 854
Haulotte H16 tpx

Stridis2

#7 » 21:47:26, 28-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

busholle skrev:Alternativt börja med listen i mitten och centrera den vid nock och takfot därefter kryssmäter du ut list för list åt båda hållen tills du når gavlarna.

Jag tror detta är rätt sätt. Jag tror inte man ser så lätt om listerna är i lod, däremot ser man mycket lätt om taket inte är symmetriskt.

För övrigt ett mycket snyggt bygge! :thummar:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Verktygsmakaren (trådstartaren)

#8 » 23:28:03, 28-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Givetvis behöver man kolla så det inte ser snett ut när man satt den första, listen kan vara i perfekt lod men se sned ut ändå jämfört med allt annat.
Jag kommer att börja med en i mitten och gå ut på bägge hållen med listerna.
Verktygsmakaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:38:03, 04-08-2019
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3165S

I verkstan står det bl a
Jungner US-2305
Boley BKN 100 ZB
Huron NU 3
Mikron WF 32
co2 laser
5st olika stora svarvar, 3st svetsar och 4st borrmaskiner

Verktygsmakaren (trådstartaren)

#9 » 07:54:00, 29-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som vanligt hjälper det att sova på saken :smile:
Tack vare era svar fick jag lite underlag för att fundera ut hur man gör/gjorde och min gissning är

Få fram en vågrät linje på taket med hjälp av ett vattenpass ( inte speciellt svårt) , välj en punkt på linjen där listen ska placeras, använd en passare ( eller vad som funkar bäst, bara det är ett fast mått) att få två nya punkter på linjen som har den första punkten som centrum, sätt passaren i de nya punkterna och få ett kryss ovanför den första punkten, ju större radie desto högre upp kommer krysset. Dra en linje mellan ursprungspunkten och krysset. Nu har man en vinkelrät linje mot den vågräta linjen, linjen är i lod.

Sen om det blir som jag tänkt vet jag inte, det lär framtiden utvisa.

Tack för hjälpen.
Verktygsmakaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:38:03, 04-08-2019
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3165S

I verkstan står det bl a
Jungner US-2305
Boley BKN 100 ZB
Huron NU 3
Mikron WF 32
co2 laser
5st olika stora svarvar, 3st svetsar och 4st borrmaskiner

Jörgen.k

#10 » 08:37:44, 29-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte bara att mäta ut en vinkel från takfot eller nock vilket man nu tycker är rakast. Brukar mäta från takfoten med formeln 60-80-100cm

3 personer gillar det här inlägget.
Jörgen.k
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:03:25, 22-04-2012
Ort: Stockholm
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: TAKEJOB TB260
Volvo L30GS

PeterR

#11 » 09:00:41, 29-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jörgens metod (Egyptisk triangel) låter som det enklaste. Sen får man väl syfta/medla för att kompensera för inbyggda krokigheter…
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

QV_

#12 » 10:26:41, 29-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verktygsmakaren skrev:
BM425 skrev:På kvällen när det börjar skymma så tar du en krysslaser o ställer upp.
Rita dina linjer efter lasern.

En möjlig väg men ställer jag inte lasern absolut vinkelrätt mot taket blir linjen inte lodrät, visst den blir väldigt rak sett från lasern men inte lodrät.
Undrar om det skulle gå att valla in sig med en krysslaser?


Tror du gör en liten tankevurpa här.
Jag har nämligen provat detta praktiskt.

Det man ser stående på en stege (eller ställning) är hur vinkeln mellan takfoten och vindskivan är.
När du håller korslasern i handen och riktar in den ena linjen längs takfoten så ser du hur bra linjen blir längs "vindskivan"
Gjorde detta för att se hur "bra" mitt tak var innan montering av solcellerna eftersom de täcker typ 98% av taket.

Har du ingen takfot/vindskiva så får man mäta ut 2 punkter från nock där man vill ha takfoten.
Rikta in ena linjen efter dessa punkter så får vindskivans linje.
Men just det blir svårt handhållet om man skall lägga en trekantlist efter linjen.

Bygger du en plattform till korslasern så får du se om takfoten ligger horisontellt
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Ivar Risslén

#13 » 11:13:47, 29-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag brukar göra som Jörgen K och mäta ut en rät vinkel från takfot och om man ska vara noga även från nocken. Jag räknar enligt vad jag fick lära mig för ett halvt sekel sedan. Jag använder mig av Pytagoras sats. https://eddler.se/lektioner/pythagoras-sats/ . Förenklat så räknar jag med längderna 3, 4 och snedlinjen ska vara 5. Sedan så kan det vara att man måste syfta lite för att det ska synas rakt.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Verktygsmakaren (trådstartaren)

#14 » 12:39:15, 29-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

@ BM425
Du har nog rätt vad det gäller en tankevurpa. Den enda krysslasern jag sett slår ett kryss på väggen men slår den ett kryss under sig fungerar det som du säger.

@ Jörgen.K
Absolut enklast är att utgå från en befintlig kant, om det är nocken eller takfoten kan kvitta men som jag skrev i första inlägget vill jag hitta en lodlinje på snedtaket utan det.

@ Ivar Risslén
Låter som vi använder samma metod, använde själv den när jag skulle få ut räta vinklar på hörnen när jag satte grunden.
En skada som kommit från för många år inom maskinbearbetning men som är användbar lite då och då även i det civila livet.
a/b = tan ⍺ sitter i huvudet och används lite då och då och a/sin ⍺ = c brukar också dyk upp ibland. :smile:
Verktygsmakaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:38:03, 04-08-2019
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3165S

I verkstan står det bl a
Jungner US-2305
Boley BKN 100 ZB
Huron NU 3
Mikron WF 32
co2 laser
5st olika stora svarvar, 3st svetsar och 4st borrmaskiner

Mikkel

#15 » 15:38:29, 29-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

eller 6-8-10
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Ram1 och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se