Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerKrossar och siktar

Gammal skaklåda ska få nytt liv igen

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera krossar och siktar här

AirQ (trådstartaren)

#1 » 09:49:21, 29-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er, bakgrunden är att jag skaffade en liten grävmaskin, men det jag inte förutspådde var att man nästan alltid fick med sig minst 1 lass jord hem från varje jobb, så försökt hitta något jag ha något att sortera jorden med.
Efter en och annan annons och besök för att titta på verk med fantasipriser (vettefanken om inte skrotpriset låg i topp när jag börja titta) så lyckades jag hitta denna rödräv utan någon slags typskylt men gissning något ombygge från en gammal maskin mekano?
Bild
Bild


Det satt något hoplappat av 2st finsåll i den som de hade använt för att sikta halkgrus för sisådär 10-15 år sedan.
Bild
Bild


Transportband från maskin mekano 5m anno innan jag var född ingick i dealen, snabb överblick och test så fungerade även detta, rullarna har dock tidigare ägare fått ut max av, så dessa står på agendan för ett byte.
Bild
Bild

Kommer uppdatera första inlägget efterhand fler saker blir åtgärdade så får vi se om vi kan få liv i gammeln igen :)

På åtgärdslistan är:
  • Att svetsa i nya plåtar i hörnen på lådan då detta har börjat rosta igenom
  • Få i nya såll.
  • Skära upp utkastet för det siktade materialet och passa in transportbandet.
  • Provköra
  • beställa nya rullar till transportbandet
  • koppla ihop apparatskåp för styrning av alltihop.
Senast redigerad av AirQ 15:23:04, 30-03-2023, redigerad totalt 2 gånger.

14 personer gillar det här inlägget.
AirQ
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:34, 27-05-2015
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM L70 1993
Take Job TB153FR



AirQ (trådstartaren)

#2 » 15:44:36, 29-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svetsat i nya hörnplåtar, fula svetsar som fan men håller nog längre än andra delar av verket :grin:
Bild

Även sållen ifrån SPG dök upp idag så även det på plats, blev ett 25x50mm såll till jord samt 10x10 för ev sandsiktning
Bild

Provning av transportbandet visade sig att det inte bara var att stoppa i och köra, får ta en funderare på hur detta skall lösas, problemet är att matningslådan tar i vilket gör att det inte får plats innanför / får någon höjd, funderar på att försöka palla upp verket en 30-50cm för att se om det ev kan underlätta.
Bild

9 personer gillar det här inlägget.
AirQ
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:34, 27-05-2015
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM L70 1993
Take Job TB153FR

PeterR

#3 » 16:16:54, 29-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite avis är jag…
Du tror inte att det fungerar att ställa dem i linje? Såg ut som en tratt i ändan? Eller är det sållade som Du vill transportera?
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

AirQ (trådstartaren)

#4 » 16:24:19, 29-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterR skrev:Lite avis är jag…
Du tror inte att det fungerar att ställa dem i linje? Såg ut som en tratt i ändan? Eller är det sållade som Du vill transportera?


Hehe, jo sneglat på verk rätt länge, men som jag skrev tidigare så är det oftast fantasisummor eller för stora.
Fick tag i detta för 10k inklusive band så var rätt bra, annars ser man de nya små sållverken går ju lös på typ 125-150k ex moms. och då är det krast 4 ben och sållduk med skakmotor.

Primärt är det att transportera ut den sållade massan, som det är nu så är det bara en tratt på undersidan som släpper ut det, så har jag inget band där så kommer det bli knepigt att få tag i massorna då det ligger under maskinen.

Bästa hade varit att få ett som transporterar bort skiten också för att få mer tid till att sortera istället för att underhålla högar, men det får bli om man ramlar över något annat bra billigt transportband.

1 person gillar det här inlägget.
AirQ
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:34, 27-05-2015
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM L70 1993
Take Job TB153FR

dea

#5 » 18:16:24, 29-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevlig sikt du fått tag på :thummar: jag hade en också gärna haft en :vissla:
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

AirQ (trådstartaren)

#6 » 15:22:18, 30-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev lite framsteg idag också, lite närmare provkörning för var dag, men inte helt utan utmaningar, placeringen som var tänkt var hyfsat sankt så det satte stopp för provet då allt ville vibrera ner i geggan, så får nog vänta in våren en aning till.

Utkastet är urkapat och breddat
Bild

Även efter att jag pallade upp det så var uppsamlingslådan en aning i vägen så fick montera bort den och skjuta i transportbandet och sedan montera tillbaka det när det väl var på plats under verket.
Bild

Lite provisoriskt uppställt, men börjar få en bild av hur det ska fungera, får helt enkelt invänta lite bättre väder så marken hinner torka upp så man kan provköra det hela.
Bild

11 personer gillar det här inlägget.
AirQ
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:34, 27-05-2015
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM L70 1993
Take Job TB153FR

Antevante

#7 » 19:03:04, 30-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Liten smidig sikt du hittat! Jag letade länge efter något liknande, men som du säger så häpnar man vad de nyare små siktarna kostar. Jag köpte en LS200 istället. Har märkt att det är starkt beroendeframkallande att sikta jord eller grus :mrgreen:

Följer ditt projekt med spänning :thumme:

/Ante

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

AirQ (trådstartaren)

#8 » 23:00:40, 30-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antevante skrev:Liten smidig sikt du hittat! Jag letade länge efter något liknande, men som du säger så häpnar man vad de nyare små siktarna kostar. Jag köpte en LS200 istället. Har märkt att det är starkt beroendeframkallande att sikta jord eller grus :mrgreen:

Följer ditt projekt med spänning :thumme:

/Ante


Jo förhoppningsvis så skall det gå att få ihop något vettigt av det till slut, jag tänkte att dessa gamla skaklådor har funkat i typ 50år så kan inte va sämre än ett såll med vibro på :)
Men i slutändan blir det nog som vanligt att man börjar litet och bygger o bygger och till slut så hade de varit billigare/enklare att köpa något färdigt :vissla:

Har varit och sneglat en del på din tråd och filmer också :smile: :smile:
Var lite inne på något liknande ett LS200/400, möckeln, powerscreen osv också, men de växer inte direkt på träd häromkring, eller är speciellt jätte billiga de heller.

Och eftersom jag bor där jag gör så får man räkna med något på 15-20,000 i fraktkostnad för att få något över pölen hit, så tanken var att detta skulle va en budgetlösning kanske kan sprätta igenom 50-100kubik om året i de material jag får med mig hem, och i den takten så dröjer det rätt många år innan man betalat ett verk för 200-500,000kr.

Men hittills så ligger kostnaderna ungefär såhär
Sikt: 10,000kr
Nya hörnplåtar till lådan: 2500kr
Såll 25x50 samt 10x10 ink. frakt: 5000

Räknar med ytterligare 5000-10000 innan det är "komplett", rullarna till transportbandet går nog lös på ett par tusen samt någon tusenlapp i kabel och elkoppling/styrning, sen får man se på vägen hur det fungerar, kanske blir ändringar i planerna :idee3:

5 personer gillar det här inlägget.
AirQ
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:34, 27-05-2015
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM L70 1993
Take Job TB153FR

AirQ (trådstartaren)

#9 » 17:22:32, 07-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Liten uppdatering.
Fortsatt väldigt blött i backen så inte hänt så jätte mycket..
Men efter 3 dagar med lite frostnätter och fint väder på dagen så borde man tycka att det skulle bli lite mindre vattenstint i backen, men tydligen inte...

Blev lite provkörning med lite torr sandjord, vilket visade att verket skulle fasvändas då den ville dra upp allt bakåt, sagt och gjort så kopplade om det, men detta medförde att verket skakade mera och detta fortplantade sig mer ner i förhöjningen så hann att få ut ungefär en skottkärra innan det höll på att skaka ihjäl sig självt då den provisoriska upphöjningen inte höll måttet, samt stenen sänkte sig i jorden.
I övrigt så verkar det sikta bra och konceptet kommer nog fungera efter några fler försök :thummar:
Bild
Bild

Funderar på om det skulle kunna hjälpa att skicka i fjädrar mellan lådan och ställningen för att minska vibrationerna ner i ställningen?
Biltema säljer diverse spiralfjädrar runt 30cm till bilar, funderar på om man skulle kunna kapa dessa på 15cm och lägga igenom befintlig infästning med en längre bult igenom, vad tror ni skulle det kunna funka eller är det onödigt arbete?
Bild
Bild

Oavsett så behöver hela paketet höjas ca 40cm för att få någon höjd på bandet, så planen är att svetsa nya förhöjda ben för att iaf slippa provisoriska lösningar.

2 personer gillar det här inlägget.
AirQ
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:34, 27-05-2015
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM L70 1993
Take Job TB153FR

AirQ (trådstartaren)

#10 » 17:40:43, 10-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Påsken kom och gick, men fick en del gjort på skaket också, ny spännare till transportbandet och kabelbyte blev det av
Bild
Bild

Flyttade verket till lite fastare mark än tidigare och monterade tillbaka bandet och testkörde idag, står mycket stabilare med de nya benen :thumme:
Bild
Bild
Bild

Riktigt dålig jord med mycket blandat skit i, men verket tar hand om det, men allt gick smärtfritt under de ca 2h som jag körde, jag fick ut ungefär 10-15kubik totalt under tiden men det går nog att öka volymen med en mindre skopa på, skopan som användes är på 2.40 är lite väl bred och stor för verket så man får passa lite på det så man inte överöser allt samt slår i verket.

Lite småjusteringar kvar att göra för att det ska va riktigt bra, jag behöver justera bandet lite då det drar lite snett i toppen samt lägga i någon skyddsduk i utmatningen för det sorterade jorden så det hamnar bättre i bandet

4 personer gillar det här inlägget.
AirQ
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:34, 27-05-2015
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM L70 1993
Take Job TB153FR

Antevante

#11 » 06:51:30, 02-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ju bra ut! Gör nog ett bättre jobb än de där små skaksiktarna som man ser på blocket titt som tätt. Tror detta kan bli bra.

Hade du haft en matare så hade det varit ännu bättre. LS200 har ju en väldigt enkel konstruktion där sikten även är matare.

/Ante
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800


Återgå till Krossar och siktar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se