Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Bra mindre maskiner, finns det?

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

Peter28 (trådstartaren)

#1 » 10:10:18, 03-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Jag håller på att bygga upp en mindre prototypverkstad på vårt kontor och behöver hjälp med att välja lite mindre maskiner.

Tidigare har vi suttit i större oömmare lokaler där det inte funnits någon begränsning i hur stora å tunga maskinerna kunde vara. Det har heller inte varit något problem att de lät. Vi använde maskiner från Arboga, Blomqvist, Emco mm. För det vi gjorde var samtliga dessa maskiner overkill då vi huvudsakligen jobbar i skum, trä och plast. Jobbar givetvis även i metall men inget värre än automatstål, oftast håller vi oss till aluminium och mässing. Och svarvar vi i metall är det sällan/aldrig dimensioner över 50mm. Vi gör endast prototyper. Inga repetitiva arbeten

Nu sitter vi i kontorsliknande lokaler. Dessutom två trappor upp utan hiss. Vill ha lite mindre maskiner som gärna får gå på 1-fas. De behöver inte klara kraftigt arbete men precision och kvalitet är viktigt.

Mitt problem är att jag inte hittar maskiner som har den kvalitet och precision jag är van vid när jag tittar på mindre maskiner. Finns det inte? Är det någon av de kinatillverkade maskinerna som hållet måttet?

Vi behöver: Bänksvarv, bänkfräs, bänkborr och en bandsåg.

Svarv: Behöver inte kunna svarva något med större diameter än 200mm. Oftast är vi i 2-100mm spannet. Längdmässigt är vi sällan över 100mm men det vore bra att klara detaljer som är upp till 300mm långa. Och som sagt, allt över 50mm är i antingen skum, trä eller plast.

Fräs: Tidigere hade vi bla en mindre Emco FB-2. Om det går att köra en sån på 1-fas hade det funkat utmärkt. Behöver något liknande. Precisionen på Emco fräsen dög gott för oss.

Bänkborr: Igen, vi borrar inte 30mm hål i stål. Går det att fästa ett koordinatbord till den är det ett plus. Vill ha en spindelrörelse på minst 80mm.

Bandsåg: Vertikal. Behöver inte såga något högre än 150mm. Sågar inte i metall, Bara trä, skum och metall. De högre ämnen är uteslutande skum. Vill ha en som man kan byta band på utan att bli allt för irriterad.

Vi är inte så priskänsliga. Vill ha riktiga proffsmaskiner om det finns. Ingen glappande hobbysvarv. Låter de mindre så är det bra, hellre rem än kugg.

Tack på förhand!

//Peter
Senast redigerad av Peter28 14:23:09, 03-05-2023, redigerad totalt 1 gång.
Peter28
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:01:06, 02-05-2023
Ort: Stockholm
Sverige



JengaPRO

#2 » 11:58:27, 03-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

X-IL

#3 » 13:04:31, 03-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

På din beskrivning så tänkte jag direkt på Golmatic, ingen personlig erfarenhet men har hört väldigt gott om dem: https://www.golmatic.eu/werkzeugmaschinen

Finns också kinesiska kloner på dem, Jan Sverre har en hel serie med videos om renovering av en sån: https://youtu.be/P0oNGoht_z0
X-IL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:55, 14-06-2010
Maskintyp: Ej angivet

Peter28 (trådstartaren)

#4 » 14:48:55, 03-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

haha, jag kanske var lite otydlig atl. tog i lite. Vi behöver inte Shaublin precision och kvalitet. Har inte riktigt den budget heller....
Något jämförbart med Emco. Förra verkstan hade vi bla en Emco FB-2 och en Emco Super 11. Det dög gott åt oss. En FB-2 skulle funka även här men Super 11 blir för stor.
Kanske inte är en proffsmaskin jag är ute efter utan snarare något för den kräsne hobbybyggaren.
Vi måste få upp maskinerna för två trapport åxå utan att montera ner dem i alla beståndsdelar.
Peter28
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:01:06, 02-05-2023
Ort: Stockholm
Sverige

BM425

#5 » 16:05:37, 03-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

smv

#6 » 08:29:05, 04-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter ju som att de generiska kinamaskinerna borde funka ändå?
Typ:
https://smaskin.se/maskiner/frasning/fr ... v-bankfras
https://smaskin.se/maskiner/svarvning/b ... 2506-230-v

Svarven är väl lite liten för att köra dia 200mm men det är å andra sidan de flesta mindre svarvar.
Tyvärr gäller att ju tyngre maskin desto bättre stabilitet och precision.
Emco Super 11 hade varit ett av de alternativ som jag skulle rekommendera men om den nu är för stor så finns det inte jättemycket som funkar "out of the box".
Har själv ingen eller begränsad erfarenhet av Kinamaskiner men jag vet att om man köper "begagnad svensk kvalité" så innebär det också oftast att man behöver lägga några timmar eller veckor på att laga, komplettera och snygga till för att få en tillförlitlig maskin. I en företagsmiljö likt er hade jag hellre haft något som fungerade från början och då är nog kinamaskinerna från de större leverantörerna vettiga alternativ.
smv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:12, 25-11-2018
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene VHF-2B, Köping S8S-B, Mattsson & Zetterlund VF600, Blomqvistsvarv, Thörn T2, Rambaudi Stickelslip, AB Formverktyg planslip, Köping BF1

Peter28 (trådstartaren)

#7 » 11:23:50, 04-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

smv skrev:Det låter ju som att de generiska kinamaskinerna borde funka ändå?
Typ:
https://smaskin.se/maskiner/frasning/fr ... v-bankfras
https://smaskin.se/maskiner/svarvning/b ... 2506-230-v



Det var så jag kände åxå. På papperet ser de du länkar till ganska perfekta ut för oss. Har aldrig sett någon IRL. Måste väl finnas vettiga maskiner från Kina, eller?
Har faktiskt sneglat på just Optimum maskinerna. Någon som vet något om dem? Det jag sett av kinamaskiner är riktigt junk som man kanske hittar på Jula eller liknande.

Vi jobbar ju i "snälla" material och behöver som mest komma 0,1mm rätt.

Sen har du en poäng i att vi vill slippa börja med att renovera maskiner å leta reservdelar till något som inte tillverkas längre.

- Om vi går på kinamaskiner, är det något märke som är bättre än de andra?
- Någon i stockholmsområdet som har tex en Omniummaskin vi kan få komma å klämma på?
Peter28
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:01:06, 02-05-2023
Ort: Stockholm
Sverige

X-IL

#8 » 11:30:54, 04-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gamla erfarenheter men jag skulle ALDRIG betala mer för samma maskin för att det står Optimum på den. De kan ha bättrat sig men åk och kolla om ni ska köpa nytt till fullpris till ett företag. Finns såklart många bra maskiner från Kina, men då ska man inte kolla på de billigaste hobbymaskinerna. Värt att notera är också att det kan t ex bli väldigt mkt billigare att köpa från t ex Polen.
X-IL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:55, 14-06-2010
Maskintyp: Ej angivet

PeterR

#9 » 12:37:56, 04-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visserligen hörsägen, men någon påstod att kinamaskinerna var hyfsat bra om man direkt vid leverans plockade isär, polerade och åtgärdade uppenbara brister, (gjutskägg, skarpa kanter på kugghjul, undermåliga lager etc.), samt i med ny olja osv. Kanske polering av slider också.
Alltså de saknar ofta den inre finish som ”riktiga” maskiner visar.
Ta det som ett tips om Du vill…

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

BM425

#10 » 12:57:01, 04-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en Optimum 3309 sedan 4 år tillbaka. Köpte den ny, denna är 3fas då lite större än vad du söker.

I stort sett nöjd men tog isär släde o toppslider innan jag började använda den. Den var ren o fin inuti, tvättade ändå o putsade lite gjutskägg.
Tråkiga bitar med säkerhets rattar som inte är direktkopplade gör att man missar lite precision tycker jag även om jag tog bort fjädrarna i dem.
Gäng o matnings kugghjul väsnas en del (metallkugghjul).

Jag letade efter en svensk beg svarv men enligt Murphys lag så finns inte det man vill ha om man letar. Samtidigt hade jag inte tid/möjlighet att åka o hämta eller renovera något.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

1981

#11 » 17:42:30, 10-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Peter ,jag har nya Hobbymat svarv och fräs. Är du intresserad?!
1981
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:54:07, 10-05-2023
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ingen, jag skaffar speciellt verktyg/maskiner till musik instruments att bli lättare när man reparera och bygga.

Peter28 (trådstartaren)

#12 » 19:08:21, 10-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

1981 skrev:Hej Peter ,jag har nya Hobbymat svarv och fräs. Är du intresserad?!


Ja, har skickat PM

/Peter
Peter28
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:01:06, 02-05-2023
Ort: Stockholm
Sverige

Peter28 (trådstartaren)

#13 » 14:10:43, 20-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tar tag i det här igen. Inte hittar några mindre maskiner. Var å klämde på en mindre kinasvarv (Nova) och blev väl inte så imponerad. Deras fräs kändes typ OK. Båda maskinerna skulle antagligen fungera för det vi gör men vi kan tänka oss betala 2-4 ggr mer för något bättre. Däremot inte 30 ggr mer för en Schaublin :) Säg 25-50k per maskin (beroende på hur mycket bättre den är än en ”kinamaskin”, kanske lite mer om det är något fantastiskt.

Behöver vara hyggligt mycket plug-and-play. Vill inte behöva montera ner maskinerna i molekyler å renovera/fixa innan vi är igång.

Kraft är inte så viktigt. Det värsta vi kommer sätta i svarven är typ 50mm automatstål. 95% av tiden jobbar vi i plast å skum.

Snubblade över dessa två ”made in germany” maskiner.

https://www.wabeco-remscheid.de/drehmas ... 000-1.html

https://www.wabeco-remscheid.de/frasmaschine-f1200.html

Någon som vet något om Wabeco? Väldigt blandade recensioner på svararen på nätet. Fräsen verkar OK

Något annat märke man ska titta på om man letar efter mindre maskiner å vill lägga 25-50k per maskin?

Googla verkar ge mig att det är Optimum man ska ha om man går på kinamaskin. Stämmer det?
Peter28
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:01:06, 02-05-2023
Ort: Stockholm
Sverige

BengtER

#14 » 06:55:18, 11-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte en Lorch LAS för 25k. Nu är det en väldigt ovanlig maskin men det kanske skulle passat?
BengtER
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 16-10-2020
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Min nya ögonsten, Lorch LAS.
I övrigt metallfräs och ett antal snickerimaskiner.


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: tracker och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se