Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Svarv WE Aktiebolaget Servus

248 inlägg • Sida 17 av 17
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

tkgb (trådstartaren)

#241 » 11:05:17, 22-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Programmen görs genom att först rita detaljen i ett cad-program sen bereda i ett cam-program som gör G-koden.
Styrsystemet är Fadals eget, men det är kompatibelt med vanlig ISO Fanuc G-kod.

När maskinen användes för produktion på min gamla arbetsplats så skrev vi programmen manuellt på en dator med typ anteckningar
och sen förde över dom till maskinen med en RS232 seriekabel.
Man kan ju skriva program direkt i maskinen med.

RS232 kabel använder jag nu med för överföringen, då maskinen inte har usb eller flash kort.
tkgb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:31, 21-09-2008
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Diverse fräsar och svarvar
Valmet 305
Boxer 350



tkgb (trådstartaren)

#242 » 23:09:12, 13-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har gjort ett jobb med att bygga på en justerbar förlängningsbom på en hemmabyggd storsäckslyft.
Så jag behövde borra genomgående 30 mm hål för sprinten.
Fick borrat det i Sajon till slut, men det var ett riktigt as att hantera man fick ju ha den lite "flytande"
så det inte blev brytningar när man borrade i X-led.

Bild
Senast redigerad av tkgb 09:28:13, 17-09-2023, redigerad totalt 1 gång.
tkgb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:31, 21-09-2008
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Diverse fräsar och svarvar
Valmet 305
Boxer 350

tkgb (trådstartaren)

#243 » 23:29:17, 16-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har äntligen fått fixat det jag hoppas vara det "sista" stora problemet med Servus svarven.
Den svarvade rakt i z-axeln, men snett i x-axeln dvs tvärmatningen.

Inget jätteproblem när man gör mindre axlar och liknande, men när man planade större detaljer märkte man hur illa det var.
Om man planade en skiva på 200 mm så blev mitten 0.1 mm tjockare än ytterkanten 0.2 mm om man planar båda sidor.
Tråkigt när biten ligger och vickar när man lägger den på ett planskiva.
Om det var noga fick man svarva i steg och flytta z-axel inåt för att kompensera felet :ohnej:

Det finns tyvärr bara ett sätt att fixa detta och det är att fräsa om laxstjärtsstyrningarna i rätt vinkel mot spindelaxeln.
Så jag fick tag på en 55 graders Laxstjärtsfräs och började rigga upp i fräsen.
På hela tvärmatningslängden var felet 0.2 mm, så man fick spänna upp den snett i fräsen och fräsa båda sidor raka igen.
Man vill ju ta bort så lite material som möjligt så det blev många uppspänningar och test i svarven.
Väldigt tidskrävande helt enkelt.

Men till slut så var det inom 1 eller 2 hundradelar, då kom nästa problem, för att justerkilen ska fungera måste man lägga till det materialet man fräst bort.
Så jag fick limma på turcite glidplast på den rörliga delen av tvärsliden och sen fräsa den så kilen kom inom sitt justerområde.
Jag passade även på att fräsa smörjspår och borra kanaler till 2 oljenipplar, innan fanns det ingen direkt smörjning för tvärslidens gejdrar.

Mycket jobb med detta men helt klart värt det när man nu kan plana bitar i stort sett helt plana :smile:







Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av tkgb 09:29:11, 17-09-2023, redigerad totalt 1 gång.

7 personer gillar det här inlägget.
tkgb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:31, 21-09-2008
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Diverse fräsar och svarvar
Valmet 305
Boxer 350

PeterR

#244 » 09:12:09, 17-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Imponerande!
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

X-IL

#245 » 07:41:53, 18-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag förstått skall helt nya maskiner vara lite lite "sneda" i X, dock åt andra hållet så att säga, så att du får lite skålformade ändar (vi snackar ett par hundradelar över hela rörelsen). Bland annat fördelaktigt just vid planing av ytor som skall stå på/interfacea andra plana ytor.

Fint jobb för övrigt, skall det skavas nåt också?
X-IL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:55, 14-06-2010
Maskintyp: Ej angivet

tkgb (trådstartaren)

#246 » 20:35:30, 18-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det stämmer att svarvar ska svarva 1 eller 2 hundradelar inåt mot centrum.
Det var det jag siktade på när jag fräste om gejdrarna på min svarv.
Skava skiter jag i, jag har gjort det lite innan på tvärsliden,men det är jobbigt och jag är rätt kass på det :smile2:
tkgb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:31, 21-09-2008
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Diverse fräsar och svarvar
Valmet 305
Boxer 350

Skgn1

#247 » 23:24:11, 25-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

tkgb skrev:Hur mycket olja har du i oljeglaset på spindelhuset när svarven går på höga varv?
Det ska nog inte vara mer än ca halvfullt sen ska oljan rinna ner av sig själv till dom drev och lager som ska ha olja.

Jag har monterat kina digitaler på min svarv och det gick väl bra, men jag har ett litet problem med inställningen av displayen.
Nu är den inställd på mill 3 alltså en fräsmaskin med 3 axlar.
Fel jag har ju en svarv med 2 axlar,så jag har utan framgång försökt att ändra till lathe 2 som man måste ha för att utnyttja svarvfunktionerna bla diameterutläsning i x-axeln.

I manualen står det att man ska trycka på A/1 knappen 6 gånger för att ändra maskintyp men det funkar inte för mig.
jag har tryckt 100 gånger på alla knappar :smile:
Så jag tar gärna tips hur man ändrar maskintyp, det är ju en vanlig typ av digital så nån kanske vet.


Bild
Bild
Bild
Bild


Hej!
Ska installera digitaler på min Servus nu inom kort, du råkar inte ha lite fler bilder på hur du fäste skalan till tvärsliden?
Tack på förhand!
Lätt att missa skogen för träna.
Användarvisningsbild
Skgn1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:44:20, 21-03-2022
Ort: Töreboda
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svarv: WE Servus
Fräs:

tkgb (trådstartaren)

#248 » 21:18:04, 28-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom vanliga skalorna slutade fungera hela tiden, så jag blev rekommenderad att byta till en mindre känslig
magnet skala istället.
Så nu ser installationen lite annorlunda ut.
Själva skalan är lätt att fästa, läshuvudet är lite värre då man får göra ett fäste i vinkel som passar tvärsliden.



Bild
Bild
tkgb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:31, 21-09-2008
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Diverse fräsar och svarvar
Valmet 305
Boxer 350


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: G-son och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se