Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenFärg och lackering

färgspruta? Färgtyp mm. Lackering av Massey Harris

21 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera färger och lackering här

mimeck (trådstartaren)

#1 » 19:31:01, 07-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte lackera veterantraktorn framöver nånngång.
Istället för att göra det enkelt och använda en pensel/roller så funderar jag på att skaffa en färgspruta (tryckluft.)

Traktorn är en Massey Harris Pony från 1952.

Den är egentligen ganska snyggt sliten i lacken men det är mer eller mindre plåtrent på flera ställen. Den har alltid stått inne så den har bara "yt-rost". Kan även bero på fettet och oljan som jag håller på att tvätta bort. Ligger i tjocka lager blandat med smuts. Högtrycken har tagit en del men inte allt. Har använt stora mängder avfettning och Yes.
Har ingen hetvattentvätt så jag köpte en ångmaskin från netonnet. Den löser upp skiten hyffsat bra fast det tar en himmla tid. Rekomenderas. Skulle ha haft den från början om jag hade vetat att dom fanns.


Tänkte alltså köpa en färgspruta och nu vill jag veta vilken modell som är bäst och mest prisvärd för hobbybruk.
Funkar det med en spruta för både grund och täckfärg?
Vilken typ av färg ska jag skaffa? Är ju ny på lackering så jag vill hålla det enkelt i början.


Målat förut med en kombinerad grund/täckfärg. Gick fint att rolla. Det var lättsamt men jag vet inte om den är lämplig nu.
Bild


Det mesta kanske är bäst att pensla men utsidan av ramen, huven, skärmar och tank vill jag gärna ha så fina som möjligt. (inom vettiga gränser. Det är ju en 70 år gammal traktor...)

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



torbjorn_forsman

#2 » 21:41:10, 07-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Räknar du med fler sprutmålningsprojekt framöver eller är traktorn det enda som någonsin ska målas med färgsprutan du tänker köpa?

Rent allmänt så beror det mycket mer på målarens handlag och erfarenhet än på vilken slags färgspruta man har, om ett sprutmålningsarbete blir bra eller inte. Om du aldrig har hållit i en färgspruta förut, så kan det vara klokt att lägga en del tid på att övningsmåla mindre nogräkande saker så du får in i ryggmärgen hur sprutan ska ställas in, vilket lufttryck som är lagom för den, hur tunnflytande färgen bör vara osv.

En annan sak som bör fås in i ryggmärgen är att inte slarva med rengöring av sprutan och inte heller skjuta upp den. Har man sprutmålat, så ska rengöringen av sprutan vara klar innan man lämnar lokalen om så bara för att dricka kaffe.

En tredje sak är att vara noga med att hålla isär kemikalier som ska användas till olika slags färg. Färg, härdare och förtunning måste passa ihop och ska komma från samma leverantör. För rengöring av sprutan är det dock mindre noga, där duger det med billigaste cellulosaförtunning.

Och en fjärde sak är att tryckluften måste vara olje- och vattenfri. Det lönar sig att ha bra olje- och vattenavskiljare, och använd särskilda tryckluftslangar till färgsprutan, som aldrig får komma i kontakt med oljig tryckluft. Det kan vara bra att använda en annan sorts tryckluftkopplingar på de oljefria slangarna så man inte riskerar att de besudlas i onödan.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

bert

#3 » 22:17:10, 07-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Målar man inte så stora saker i stöten så kan en överkoppsspruta va att föredra
Det går säkert att spä färgen du har pendlat med så du kan spruta den men frågan är kanske hur tålig den är mot solen för det är ju lite tråkigt om den är matt å blek efter några år
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Mattias Petterson

#4 » 07:34:02, 08-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar funka bra med en vanlig biltema spruta.
Kör med riktig 2k färg så håller det längre
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

torbjorn_forsman

#5 » 10:34:52, 08-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förresten, på tal om rengöring och förarbete. Tänk på att många sorters "avfettning" lämnar en oljig hinna efter sig, som inte får finnas kvar när det är dags för målning. Ofta fungerar produkter som liknar avfettning men säljs under andra namn (t ex någon alkalisk grovrengöring som används i städbranschen, "högtrycksschampo", "förtvätt", "fasadtvätt") mycket bättre.
Handdiskmedel som t ex Yes är visserligen bra men har nackdelen, precis som såpa, att inte bara tvättvattnet utan även sakerna som ska tvättas rena måste vara varma (40-50 grader) för att de ska lyckas bra med att lösa upp det sista av olja och fett.
Under alla förhållanden måste tvättmedlet sköljas och skrubbas bort med stora mängder varmvatten så att inga spår av det finns kvar på de ytor som ska målas.
Om man måste eftertvätta bort någon oljefläck med organiskt lösningsmedel, så använd inte t ex diesel eller bensin som kan lämna kvar en oljig hinna. Bättre med t ex isopropanol eller cellulosaförtunning, ev T-röd (undvik färsk, nyköpt T-röd, den brukar ge en hinna som kan hindra färgen att fästa, det är bättre att ta ur en flaska eller dunk som har stått några år).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

mimeck (trådstartaren)

#6 » 18:43:32, 08-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för att ni tog er tid att skriva så mycket!

Jag vill ha bra grejjer från början. Det är ju bra om det finns en chans att det blir snyggt men om billigare sprutor funkar tillräckligt bra så blir inte jag lessen för det.
Har fler projekt i framtiden. Bla. en ford transit och div. traktorer.

Jag har ju använt mej av riktig avfettning och även av Yes, stålskrapa, stålborste och en kallvattentvätt av "värre sort" med rotormunstycke. Har haft ett himmla sjå att få bort all skit. När jag fått bort det som syns så ska jag givetvis använda ett lämpligt medel på slutet. Tycker att ångtvätten gör ett bra jobb och det känns som att den är mindre skadlig än högtrycken.

Aldrig hört talas om att skit kunde sitt fast som det gjorde på bakfälgarna. Dom var i princip täckta av oljeblandat äckel. Fick ta det i omgångar för att det ev. skulle lösas upp lite. Dom är inte rena än så det blir lite mer stålskrapa och annat på dom.

Sedan tänkte jag måla mindre synliga ytor för hand innan motorn monteras.
Motorn ska ju också målas. Antar att det bör vara en värmetålig färg på den.

Fick ju lite tipps nu men kommer även att fråga färghandlaren där dom bryter färgen. Tyckte dock att deras färgsprutor var i dyraste laget för mej..
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Mattias Petterson

#7 » 19:15:48, 08-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har använt målarsoda med framgång, den mattar även ner lacken så den nya fäster bättre
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

PeterR

#8 » 19:43:08, 08-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En billig överkoppsspruta kommer Du långt med.
Kontakta en seriös lackleverantör så hjälper de Dig med vad Du behöver till både förarbete, primer och lack.
Kan rekommendera Tipro https://www.tipro.se/
En 2k lack i rätt kulör gläder längre än en billig färg som snabbt bleknar eller flagnar…

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

magnusk750

#9 » 21:24:41, 08-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stämmer att för en amatör är det snarare handlaget än srutan som begränsar resultatet, men ändå värt att köpa en som det går att få reservdelar till. Jag köpte ca 1995 en https://www.tipro.se/sv/artiklar/air-gu ... -18mm.html. Lackade en halv bil och sedan inte använt. Förra året var det dags igen, behövde mindre munstycke och det fanns fortfarande att köpa. Ca halva priset mot riktig proffspruta.

Före lack bör man tvätta med thinner eller silikonborttagning.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mimeck (trådstartaren)

#10 » 18:29:57, 09-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vill ha en spruta som funkar för både grundning och lackering. Är "Iwata Air Gunsa AZ3 HTE AV 2" som magnusk750 tippsar om lämplig för det.
Gärna för olika typer av färg.
Köper man till olika munstycken redan från början?

Kommer nog att köpa färg på en bygghandel i stan. Mest för att det är lättast så om jag tex. behöver mer färg.
Sedan vet jag inte om dom är proffs på billack men jag har ju inga extrema krav. Dom har ett stort sortiment av färg och tillbehör. Dock var ju färgsprutorna för dyra.
Jag är inte låst på dom så det kan bli på nått annat ställe också.

Tror att jag bara målar svåråtkomliga ställen och sedan monterar motorn och provkör. Skulle förstås vara bra att måla motorn också innan montering.
Krävs det en speciell färg på motorer?

Kom ihåg att det här är ett långtidsprojekt så ev. bilder på en nymålad traktor lär nog dröja.
Senast redigerad av mimeck 19:59:59, 10-11-2022, redigerad totalt 1 gång.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magnusk750

#11 » 20:18:01, 09-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

1,3 och 1,5 är bra för nästan alla typer av billack. Köper man maskinfärg så kanske den är lite tjockare och passar med 1,8 mm munstycke. På bilfärg finns det alltid uppgifter om vilken viskositet och munstycke färgen ska ha, på maskinlack kan det vara lite siochså med det, man kan få testa sig fram. Kolla med tipro om dom säljer lösa munstycken också. Återförsäljare av Iwata bör kunna få fram munstycken, Air Gunsa är deras billighetsmärke. Jag fick lirka lite med återförsäljaren närmast mig, de är helt inriktade på proffskunder. Först visste de knappt vad Air Gunsa var, när jag visade att det är samma firma så beställde de hem 1,5 mm munstycke, jag hade 1,8 i min sedan tidigare.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#12 » 22:18:51, 09-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

mimeck skrev:Krävs det en speciell färg på motorer?

En vattenkyld motor blir knappast så varm att det blir problem med en maskinlack eller tvåkomponentsfärg vilken som helst. Möjligen skulle en kritvit färg kunna tänkas gulna med tiden.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

mimeck (trådstartaren)

#13 » 20:15:57, 10-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den kommer bara att gå några timmar/år (ibland så kör jag prylarna varannat år eller inte ens det...) och med måttlig belastning så överhettad blir den knappast.
Ska fundera på grenrör och avgasrör. Fast dom kanske inte hade färg från början ens?

Tror jag ska kontakta tipro och höra om dom har lämplig utrustning.

Det här är inte min traktor men den kanske kommer att se ut ungefär så här.

Bild


Det här är min traktor innan jag rev isär den. (började med att allvarligt oljeläckage vid "svänghjulskåpan" fram på motorn.)

Bild

3 personer gillar det här inlägget.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mimeck (trådstartaren)

#14 » 20:38:03, 12-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är rent fantastiskt vad mycket skit det kan vara under en 70 år gammal traktor. Borde ju ge mej för ingen bryr sej ju hur det ser ut inunder fast färgen kommer knappast att sitta kvar länge..

Skulle ha lejt nånn med en riktig hetvatten högtryckstvätt från början.... Som jag har det nu så kan jag köra med ångmaskinen som även har ett "sköljläge" med lite extra vatten eller att använda högtryckstvätten med kallvatten. Kan ha varmvatten från kranen till den men nånn ångtvätt blir det ju inte.. Dessutom så måste jag rulla ut den då och i så fall blir däcken skitiga... Traktordäcken alltså, när jag rullar ut traktorn.
Högtryckstvätten står helst kvar där den står!
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mimeck (trådstartaren)

#15 » 17:45:47, 13-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ska slipa alla stora synliga ytor men det kommer att vara mycket gammal färg (cellulosa?) och rost kvar för att slipa allt rent är i princip omöjligt. Iallafall om jag vill bli klar inom nånn vettig tid...

Kan man spruta/pensla på rostförseglare, ätare eller liknande. Blir ganska mycket och det är ju även färg kvar. Antar att jag slipar hela traktorn men att bara huv, tank och andra stora ytor blir riktigt renslipade.

Nu har jag iallafall mailat ett par förfrågningar om spruta och ev. nybörjar kitt och troligen en del annat.

Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Färg och lackering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se