Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenFärg och lackering

Färg 1-komponent eller 2-komponent!

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera färger och lackering här

Automower (trådstartaren)

#1 » 19:50:54, 07-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sett att diskussionen pågått i ett antal trådar här och nedan YouTubeklipp hjälpte mig att förstå skillnaden. Kanske kan det hjälpa nån mer så delar det här!

"En komp torkar medan två komp härdar rakt igenom"

https://youtu.be/mRzG_m3Jm8Q?si=Z-qG7_Lbydv0GNZZ

:thummar:
Användarvisningsbild
Automower
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:26:52, 04-06-2023
Ort: Kristinehamns kommun
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Bobcat 543 1993 med Mara 380 grävaggregat! Volvo BM Boxer 350 med Hymas aggregat kördes i min ungdom! #Bonnpöjk



torbjorn_forsman

#2 » 00:31:00, 08-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, så enkelt är det inte. Enkomponentfärger som är baserade på härdande oljor (t ex alkyd- eller linoljefärger) härdar rakt igenom, likaså de flesta vattenbaserade färger.

Om en färg, när den väl har torkat, inte går att tvätta bort med det lösningsmedel som fanns i färgen från början, så är den av härdande sort.

När det gäller tvåkomponentfärger måste man skilja noga på sådana som i grunder bygger på olika kemier. De vanligaste idag för vanlig industrimålning, fordonslackering mm är väl epoxi- och polyuretanfärger, men det finns också t ex tvåkomponents silikonfärger.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Automower (trådstartaren)

#3 » 21:16:54, 08-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ahaa, där ser man! :generadsmily: Inga regler utan undantag!

Men - vad tror du då om tex EFApaint Maskinemalj? Kan den vara härdande rakt igenom?

"EFApaint Maskinemalj är utvecklad på basis av alkyder och ljusäkta pigment, och är särskilt lämplig som slutfärg på traktorer, lantbruksmaskiner, bilar och andra konstruktioner där hög glans och väderbeständighet krävs. Färgen är lätt att arbeta med och kan appliceras med pensel, spray eller genom doppning."

Hela infon finns här: https://decofarger.se/shop/efapaint-mas ... 3348p.html
Användarvisningsbild
Automower
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:26:52, 04-06-2023
Ort: Kristinehamns kommun
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Bobcat 543 1993 med Mara 380 grävaggregat! Volvo BM Boxer 350 med Hymas aggregat kördes i min ungdom! #Bonnpöjk

Johnj-e

#4 » 23:15:12, 08-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta är rent skit! Varför ens döpa det till emalj?
Den är snarare "särskilt olämplig på maskiner om man vill ha ett bestående resultat". Bättringsfärg är precis det de är
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

torbjorn_forsman

#5 » 23:19:05, 08-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag skrev, så härdar alkydfärger rakt igenom.
Men tänk på att de torkar/härdar i två steg. Först avdunstar lösningsmedlet, och inte förrän det är klart kan alkydoljan börja härda med hjälp av luftens syre. Om luftfuktigheten är för hög kan det hända att färgen aldrig härdar, det finns exempel på fuktiga källare där golvet har målats med alkydfärg som fortsatte vara klibbig i många år tills dränering och ventilation förbättrades så att det blev torrare klimat.
Så jag skulle tro att färgen du länkade till fungerar utmärkt om man kan måla inomhus i uppvärmd lokal, och undvika att måla när det är riktigt blötväder ute. Ska man trots allt måla och låta torka utomhus, så bör man nog göra det på senvår/försommar när klimatet är som torrast.

Att just den där färgen kallas "emalj" kan vara en slarvig översättning. På en del språk kallas alla lackfärger något som liknar emalj.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Automower (trådstartaren)

#6 » 21:23:27, 09-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Johnj-e: Det lät ju inget vidare! Vad har du använt färgen till som inte blivit bra?

Torbjorn_forsman Tack för förtydligandet! Jag ska måla inne i ett garage och ska se till att det är varmt så fukten håller sig borta mm.

En fördel jag ser är att färgen finns i rätt Bobcat kulörer, som bekant rätt svårt att få tag i färgkoder till Bobcat då Bobcat själva vill sälja färgen.

Fick tips om Jotun Hardtop flexi som är en 2 komp industrifärg i en annan tråd men då måste man ju få till rätt kulör. Har dock inte gett upp hoppet om att hitta färgkoderna än..

:smile:
Användarvisningsbild
Automower
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:26:52, 04-06-2023
Ort: Kristinehamns kommun
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Bobcat 543 1993 med Mara 380 grävaggregat! Volvo BM Boxer 350 med Hymas aggregat kördes i min ungdom! #Bonnpöjk

Johnj-e

#7 » 23:00:04, 12-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Farsan blåste en bm 400 med olssons maskin emalj.. Har för mig att det är esbjers. Den fick efter någon avfettningstvätt ett rosa-matt utseende.
Har själv bara bättrat lite med den och jämfört med 2k maskinfärg så åldras den 10ggr så fort om man tvättar normalt med avfettning och den får lite solljus på sig.

Jag gillar inte baksidan med färgen som förövrigt är ganska lättarbetad och flyter ut hyfsat även med pensel.

En annan baksida är om man ska slipa ner den, papprena kladdar igen. men det är inget undantag för just den färgen utan de gäller nog de flesta 1k

Ofta kan man hitta en ral eller ncs kod som är påfallande lika det man skall ha det till.
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

PeterR

#8 » 07:04:05, 13-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

OiEs maskinemalj kan ju uppgraderas med härdare. Då får den lite högre glans och verkade inte mattas lika fort. Målade lite med den på min 430, både med och utan härdare. Där härdare inte användes blev det rosa-matt…
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Orsa

#9 » 08:04:52, 13-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Röda färgpigment vet jag inte om det nu har gått att få solida. Det är därför de bleknar/känsliga.
På pigmentnivå är röda pigment röda på ytan, inte rakt igenom. Detta kemitekniska faktum har genom tiderna varit en sak som vi alla sett resultatet av på bilar/maskiner och en som jag känner har forskat på området. Han förklarade detta för mig, men det var 30 år sedan.
Det är Johan Sterte och det finns säkert publikationer. Jag har inte koll.
Min killgissning är problemet är löst med dagens röda pigment. Antingen finns det solida röda pigment, eller så har exvis mikroniseringstekniken gjort att det ändå är bättre egenskaper på röda färgerna över tid. Kanske skydd, typ klarlack löser problemet?
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare


Återgå till Färg och lackering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se