Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Motorbyte i Nuffield till TD40

126 inlägg • Sida 3 av 9
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

pluton (trådstartaren)

#31 » 19:10:53, 12-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, det blir nödvändigt eftersom TD-sexan är minst 30-35 cm längre. Lägg därtill att kylaren måste på plats någonstans.
Rent teoretiskt hade det nog gått att krångla in men det kräver en radikal ombyggnad av tråget plus att traktorn sett väldigt dum ut med överhänget fram.
Om man kapar och förlänger ramen så behöver inte tråget modifieras, det passar rakt i. Men däremot överväger jag att sätta en termostatstyrd elfläkt på kylaren om det nu finns den typen som blåser tvärtom så den kan monteras framför kylaren.
Användarvisningsbild
pluton
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:06:42, 24-02-2014
Ort: Västra Småland
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 222
BM 400
BM 35/36
Nuffield 10/42
TGB 11
Div annat



Gösta Karlsson

#32 » 19:25:20, 12-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

pluton skrev:Men däremot överväger jag att sätta en termostatstyrd elfläkt på kylaren om det nu finns den typen som blåser tvärtom så den kan monteras framför kylaren.


I en opel zafira 2001 som jag har som skrot så sitter det en fläkt framför AC-kylaren, så den "måste" ju vara blåsande.
Kvinnor och barn först..........även i djupsnö!
Användarvisningsbild
Gösta Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:18, 14-10-2009
Ort: Forsmo / Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Arbrå 50/26
Arbrå 60/40 och Arbrå GSS 56-2
Avant 635
BM 846
Fordson Major
Hymas 474 C4
Nordverk 130 HS (Scania Powered)
Scania R143 Top/Streamline
Scania R143 Topline Flisskåp
Scania R164/580hk
Scania 80 Flakbärgare
Scania 81 Liftdumper
Volvo F616
Volvo F720

pluton (trådstartaren)

#33 » 19:58:13, 12-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jg såg precis på Biltemas hemsida att de har universalfläktar som kan fixeras på båda hållen.
Användarvisningsbild
pluton
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:06:42, 24-02-2014
Ort: Västra Småland
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 222
BM 400
BM 35/36
Nuffield 10/42
TGB 11
Div annat

Norpan

#34 » 21:31:09, 12-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köp inte Biltemas fläktar, de är billiga men fläktar tyvärr därefter.
Jag satte en biltemafläkt på min Valmet 502 för originalfläkten var dålig och började peta sönder kylaren.
En tryckande för det är så trångt pga vattenpumpen på baksidan, biltemafläkten var inte i närheten att hålla den lilla Valmetmotorn vid lagom temperatur.
Det slutade med en tryckande Spal fläkt som kostade lite mer, runt 2000 tror jag det var.

1 person gillar det här inlägget.
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige

Stridis2

#35 » 23:21:35, 12-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är fullt möjligt att bygga om oljetråg. Jag stoppade i en TD40 i en Range Rover. Jag fick tvärställa tråget framför motorn för att få plats. Tråget sticker alltså ut på båda sidor om motorn, och halva tråget är framför motorn också. :uupps: Oljetråget ser helskumt ut, men det fungerar. :mrgreen:
Har ett svagt minne av att jag drog om oljerör i tråget med 22 mm kopparrör. Gjorde en adapterplatta för att flytta oljefiltret. Två 8 mm tjocka järnplattor med det mest kreativa rördragningar mellan, även detta i 22 mm kopparrör.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

pluton (trådstartaren)

#36 » 23:44:22, 12-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast i mitt fall är det bättre att förlänga ramen. I en bil har du ju inte de möjligheterna utan måste modifiera motorn till den begränsade plats som finns.
Hade du inte även en oljekylare? Det sitter på min motor, stor klump bredvid filtret, men det kanske man kan skippa.
Användarvisningsbild
pluton
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:06:42, 24-02-2014
Ort: Västra Småland
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 222
BM 400
BM 35/36
Nuffield 10/42
TGB 11
Div annat

Stridis2

#37 » 08:05:05, 13-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

pluton skrev:Hade du inte även en oljekylare? Det sitter på min motor, stor klump bredvid filtret, men det kanske man kan skippa.

Bilen är inte riktigt färdig, men det är ju bara 17 år sedan jag påbörjade projektet... :vissla: Men olje-vattenkylare är inget jag är helt komfortabel med. Dels pga läckagerisken och just i det här fallet även pga platsen. Just nu består oljekylen bara av en två meter lång slang (bl.a. för att hålla ner framaxelvikten vilken brukar bli plågsamt hög efter en sådan här konvertering), men planen var att sätta en luft-oljekylare under ramens främre tvärbalk. Vet inte om det verkligen behövs, belastningen på motorn borde bli mindre av att flytta på en RR än att flytta på en fullastad lastbil. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

pluton (trådstartaren)

#38 » 18:32:59, 13-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det skulle vara kul och se lite bilder från dit bygge, Stridis.
17 år är lagom tid för ett projekt. Själv byggde jag en liten maskin för dryga tjugo år sedan som ännu står i ett femtiotal ICA-kassar. Det var tänkt att bli en liten traktor med SAAB växellåda med framvagn/styrning bak och stumma drivaxlar från en gammal Volvo fram. Jag svarvade till 3/4 tums (eller om det var 1 tums) drev som jag tog några hundradelar mindre, värmde och krympte på dem. Positionerade dreven fram och la kedja mellan. Voila, fyrhjulsdrift.

Men så kom annat emellan men jag har projektet sparat ifall det blir fortsättning.

Jag kommer att varva ner ett tag med nuvarande projekt på grund av jobb och annat. Höll ändå ett högt tempo fram till nu och fick mycket gjort.
(Kommer naturligtvis att småfixa och planera i mån av tid)
Hjullastaren måste fixas, vattenpumpen är kass och jag har levt i förnekelse inför detta faktum men nu blir det byte.
Så jag lånar en vattenpump på en av de andra gamla häckarna medan jag renoverar den befintliga pumpen.

Detta är lånepumpen:
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
pluton
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:06:42, 24-02-2014
Ort: Västra Småland
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 222
BM 400
BM 35/36
Nuffield 10/42
TGB 11
Div annat

pluton (trådstartaren)

#39 » 21:15:47, 19-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nuffe började tjafsa med mig så jag kapade honom på mitten.

Där sitter färdiga hål i den grova ramen. Perfekt att använda till ett skruvförband när man förlänger ramen. Framvagnen blir orörd i sina originalfästen så den hamnar bara längre fram i förlängningsbalken och bultas fast där.



Bild
Bild

15 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
pluton
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:06:42, 24-02-2014
Ort: Västra Småland
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 222
BM 400
BM 35/36
Nuffield 10/42
TGB 11
Div annat

PeterR

#40 » 01:22:19, 20-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tärningen är kastad!
:thummar:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

magloman

#41 » 08:36:51, 20-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alea acta est!
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

pluton (trådstartaren)

#42 » 08:57:58, 20-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, nu är det point of no return.
Nästa steg blir att få bort oljekyl och oljefilter och sätta dem externt eftersom de sitter i vägen för rambygget och motorfästena måste modifieras på ett sånt vis att motorn går uppåt eftersom den suttit väldigt lågt i lastbilsramen.
Jag kan nog relativt snart bulta fast den nya ramförlängningen, ska bara räkna ut var motorn hamnar någonstans i längdled. Det måste även se estetiskt tilltalande ut.

Är det någon som har färgkoden till Nuffields "poppy orange"?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
pluton
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:06:42, 24-02-2014
Ort: Västra Småland
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 222
BM 400
BM 35/36
Nuffield 10/42
TGB 11
Div annat

magirus

#43 » 21:38:26, 20-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

:buga: :thummar: :eat:
magirus
 

Baron3D

#44 » 22:20:41, 20-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller på Latin: Alea iacta est
Baron3D
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:17:36, 15-12-2013
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

pluton (trådstartaren)

#45 » 10:21:37, 23-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte på det...jag har ingen erfarenhet av lastbilskompressorer. Det sitter ju en sådan på TD-motorn som varit till lastbilsbromsarna.
Den sitter precis bredvid insprutningspumpen och den går då på anliggande drev.
Hur tar man bort en sån? För drevet måste väl sitta kvar så att övriga transmissionen fungerar?

Sen sitter det en servopump till styrningen på samma vis men det tror jag går att lösa genom att leda den till en behållare och bara köra rundpumpning.
Jag fick visserligen själva servosnäckan med rattstång, feta grejer, så det går kanske att använda om traktorn blir trögstyrd. (Förutsatt att man lyckas räkna ut hur man lägger rattstången ner till snäckan.

1. Kompressor 2. Servopump

Bild
Användarvisningsbild
pluton
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:06:42, 24-02-2014
Ort: Västra Småland
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 222
BM 400
BM 35/36
Nuffield 10/42
TGB 11
Div annat


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Michael Meier, Orsa och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se