Godkväll. Jag överväger en projekttråd men står och velar för tillfället och vill ha lite synpunkter från mina medmaskinister. Låter det bra? Jag försöker vara så detaljerad jag kan.
Har rensat ur en Nuffield. Tanken är att försöka pressa ner en Volvo TD40-motor i den. Fördelen är att Nuffield har
ram samt att den är extremt grovt byggd. Man kan i princip med enkelhet justera motorn upp och ner på ramen när man centrerar in den mot koppling/växellåda.
Nackdelen (som kan vändas till fördel om man lyckas lösa problemet) är att Nuffield har en dubbelkoppling där den extra drivfunktionen kör både
PTO och den bakmonterade hydraulpumpen samt att man måste konvertera ihop tum och millimeter i motorns stödlager.
Hade det varit enkelkoppling så hade man kunnat använda nuffens lameller och Volvons
tryckplatta och
svänghjul men vid dubbelkoppling kan man ju inte precis steloperera funktionerna för då stannar
hydraulpump och PTO när man frikopplar.
Nog om det, vi tittar på lite bilder:
Tänkta kapa ramen vid markeringen och flytta framvagnen ca 45 cm framåt
1.
Gul är medbringaren som drivs av en yttre rörhylsa. Till PTO-hydraulpump.
2. Blå går till växellådan och drivs av en
axel inuti rörhylsan.
3.
Röd är platsen där hela axelpaketet kommer från motorn.
4.
Grön är kopplingsklumpen.
Här är paketet med dessa nummer/färger i realiteten.
Så jag tror det enda alternativet är att använda Nuffields dubbelkopplingsaxel SAMT hela Nuffields kopplingspaket och montera det på TD40-motorns svänghjul. Det som blir knepigt är att borra nya fästhål i TDns svänghjul och få det centrerat men det tror jag ska gå. Sen kanske det blir nödvändigt att svarva ner kopplingsaxeltappen till ett mm-mått så att det funkar med ett stödlager. Om det nu inte finns hybridmodeller på lager men det är inget jag känner till.
Synpunkter?