Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Hidsmekoleks mer eller mindre seriösa projekt i bild.

726 inlägg • Sida 48 av 49
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

PeterR

#706 » 13:38:32, 18-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag tänkte jag buda på några slipskivor på Tradera, men såg att Hidsmekolek redan budar. Jag backar. Vill inte buda mot en medmaskinist! Hoppas Du får skivorna till ett bra pris!

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV



Hidsmekolek (trådstartaren)

#707 » 21:44:59, 18-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj, tackar, fast dom blev dyrare än vad min budget medgav så jag slapp.. :vissla:
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

1 person gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

Hidsmekolek (trådstartaren)

#708 » 23:32:07, 18-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Får väl passa på att bildbomba lite när tråden ändå flöt upp till ytan!
Väldigt mycket folkapickup blir det.
Tänker inte skriva så mycket men lite om hydrauliska lyftare får det bli.
Alltså, tyskarna ska inte göra hydrauliska ventillyftare. Fattar inte varför men på dom här motorerna är det alltid problem med ihopsjunkna lyftare som hamrar ihjäl kamaxeln. :snow:
Jag har provat att göra rent och oljefylla efter alla konstens regler, men när motorn kallnat efter några timmars körning så är det likadant, typ 3mm ventilspel på dom ventiler som stått öppna dom första två-tre milen..
Sen kostar en ny lyftare lika mycket som 16 nya lyftare till en smallblock-cheva.. :klia:
Så, gjorde likadant på denna som våran lilla campingbuss, ta isär lyftarna och svarva små distansringar som minskar själva "hydrauliken" till ca 0,5mm.
Då kan man ställa ventilerna med nån tiondel spel så blir det inget extremt hamrande iallafall. :vissla:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Blev nya stötstångsrör samtidigt. :photograph:
Bild
Bild
En driva plåtar och kåpor på väg in i blästerskåpet.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Elvaåfem i delar uppackade. :svettas:
Bild
Bild
Bara värmekamrarna kostar nästan 3000 styck, men snyggt blir det!
Bild
Bild
Dags att flytta in i motorrummet och rätta till efter mössen, fanns dessutom en del gamla skador efter motorbrand att snygga till.
Bild
Bland annat var hela härvan till bakljus m.m. skarvad och utbytt med varierande kvalité.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Blev lite strul vid startförsök, reglerboxen hade gett upp och tyckte att alla spridare skulle stå vidöppna hela tiden, hade som tur var en reservbox som faktiskt verkar fungera hyfsat. :grin:

Bild
Bild
Blev en liten provtur på gården ikväll, flyttade in den i svetshallen för lite rostlagning..
Bild
Bild
Så, händer ju lite annat också, som vanligt.
Har rättat till en 1113A som en kompis far lyckades punktera oljefiltret på i skogen utan att märka det så han körde tills motorn stannade.. :snow:
Räckte otroligt nog med att slipa veven, byta en stekt vevstake och sätta i nya vev och ramlager!
Bild
Bild
Borrat en cylinder till en Triumph SpeedTwin med.
Bild
Bild
Börjat med årets vedhantering, har lånat ut min gamla caddy så då får motorsågen åka Jaguar!
Bild
Bild
Traderafyndat en nos överdimensionskolv till Novoletten!
Bild
Sen råkade sambon köpa en Opel Rekord -58 utanför Skövde, så då får man hänga på kärran..
Don't mention the war. :cool:
Bild
Bild
Bild
Och så nånstans mitt i allt så jobbas det lite med, kan vara översvämning på ett turbinlock.
Bild
Eller ett par puckade svanar som tyckte att vattenintaget till tuben var ett bra ställe, ett jäkla pyssel att få dom därifrån! :aaargh:
Bild
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

22 personer gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

HVA59

#709 » 23:41:03, 18-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såg precis videon med folkan i mina rekommendationer på youtube, tänkte väll att det måste kommit ett inlägg här :mrgreen: Den låter ju som den går fint!
Opel rekord är trevliga bilar, en vän till mig har en något år nyare, väldigt rolig att köra :smile:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

torbjorn_forsman

#710 » 23:58:27, 18-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för nummer på det trasiga L-jetronic-styrdonet?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Hidsmekolek (trådstartaren)

#711 » 00:11:18, 19-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta är den trasiga boxen.
Bild
Bild
Bild
Bild

Öppnade reservboxen och tittade lite också, samma nummer men där fanns inga gröna kondensatorer, samtliga är röda i den..
Om jag fattat rätt så har spridarna spänning hela tiden och jordas genom boxen? Kanske räcker med en sjuk konding för att det ska balla ur.
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

4 personer gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

Hidsmekolek (trådstartaren)

#712 » 00:23:50, 19-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

HVA59 skrev:Såg precis videon med folkan i mina rekommendationer på youtube, tänkte väll att det måste kommit ett inlägg här :mrgreen: Den låter ju som den går fint!
Opel rekord är trevliga bilar, en vän till mig har en något år nyare, väldigt rolig att köra :smile:


Jo, han går rätt bra men motorn är sliten, dock är dom dyra att renovera så jag hoppas han överlever några år till..

Gamla Oplar är trevliga, har haft en - 60 rekord, en commodore coupe -69 och en manta A..
Hängde i en femväxlad getraglåda från en 80talsrekord i commodoren, helt underbar långfärdsbil.

Tanten har ju en rekord - 60 sen innan som jag började laga rost på häromåret men vi insåg när denna dök upp att det blir nog bättre så här.
Denna är gjort rätt mycket med, modernare bromsar och fyrväxlad låda med overdrive, fortfarande rattväxel!
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

5 personer gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#713 » 08:54:07, 19-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror att jag har en sån där box liggande. De gröna/röda plastfoliekondensatorerna är 100 % pålitliga och behöver knappast misstänkas. Det beror på tillverkaren vilken färg det är (Wima röd, ERO grön). Mest troligt fel om spridarna står öppna hela tiden är den stora switchtransistorn som ska jorda dem. Jag har också varit med om att någon av de tre runda IC-kretsarna med kylfläns har gått sönder, de är lite besvärliga att ersätta eftersom det är specialkretsar som bara finns i L-jetronic-styrdon.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Hidsmekolek (trådstartaren)

#714 » 10:56:24, 19-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha, intressant! Kolla gärna om du har nåt i gömmorna, känns som man får försöka bygga upp ett litet reservdelslager till detta.

Det skulle alltså kunna vara denna som ställer till det? :klia:
Bild
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

Janson1

#715 » 11:29:42, 19-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ohmmät den transistorn!

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#716 » 11:42:15, 19-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en NPN darlington. Det sitter ett inbyggt motstånd på några kohm mellan B och E, som på många andra darlingtontransistorer.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magnusk750

#717 » 13:51:55, 19-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har också en databox liggandes till övers, minns bara att det ska vara till folka i dom environgerna. Kollar när jag kommer till stället där den finns.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#718 » 21:54:59, 19-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

De som heter 166 eller 167 på slutet verkar vara mycket vanligare än 160. Troligen är det olika luftmängdmätare som hör ihop med respektive styrdon. Vill också minnas att 160 har en ingång för gasspjällkontakt (en strömbrytare som ska slå till vid antingen fullgas eller tomgång, vet ej vilket), som inte finns på de andra.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

David, Luleå

#719 » 11:36:01, 20-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Renoverade och byggde ihop en Typ 4 spis för några år sen. Mixade en 1,8 och en 2L motor till en bastard med vev och cylindrar från 2L motorn (GE) och Block och toppar från 1,8an (AN) började köra med dubbla originalgasare men började sen försöka få dit originalsprutet. Men det blev originalsprutet modifierat för att styras av ett MS. Sen strulade originalspridarna så det blev att bygga om för moderna spridare... och urspårningen av allt detta gjorde att projektet väntar på bättre tider.

Men jag har mekaniska lyftare i maskinen. Minns inte om det passar direkt utbytbart eller om det var 1,8 blocket som hade mekansiska från början som gjorde det möjligt. Beställde både lyftare och en mildare trimkam från CB performance i Californien. Hann i alla fall köra 800 mil innan projektet stannade av. Funkade bra. och det var inte oöverkomligt dyrt.

De dyraste bitarna har du nog redan köpt. värmekamrarna!

Kul att den går bra nu iallafall. Vill se mera av det projektet :)

2 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

magloman

#720 » 12:19:44, 20-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att se en originalrenovering.

Är man inte tvunget ha original är det relativt vanligt att man sätter i en volvo rödblockare i dom där. I princip gratis och löser många problem både nu och i framtiden.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se