Nu när det mesta julfirandet är avklarat så får jag väl avlägga en liten lägesrapport..
Ställde undan låglund för tillfället, som förresten precis som dom brukar vara är utrustad med en spricka i blocket!
Tog ett tag i min Powermajor istället,
Den har väntat på ny kopplingsreparation rätt länge, pto-lamellen har i princip inte gått att koppla ur så länge jag haft traktorn
och drivlamellen har velat slira sista åren, särskilt sen motorn fick nya spridarspetsar och började gå som han skulle..
Rätt trevligt att skruva major, tog en timme att dela traktorn på mitten..
Ser rätt vettigt ut på transmissionsidan.
Lite värre med kopplingen, ser ni fjädern uppe till höger som petar ut?
Jodå, brusten dragpinne..
Stadig klump att baxa runt på.
Pto-lamellen rejält inoljad.
Drivlamellen bara utsliten.. Satt lite rester av fästen till nån slags frontmonterat snöblad när jag köpte vraket av skrothandlarn och snösvängen kan ju lätt slita koppling.
Styrpinnarna till drivdelen på kopplingen var rejält slitna,
Även motsvarande spår var lika slitna, vilket innebär att fjäderpinnarna får ta en del av vridmomentet i kopplingen, förmodligen därför en av dom var av.
Svarvade nya styrpinnar och renfräste spåren så nu går det nog några år till.
En rätt tråkig grej var att min nya drivlamell var ett tum för stor!
Svårt att reklamera efter två år, särskilt till Agriline i England just nu..
Så, vad göra svarva ner den kanske? Nähä, blev alldeles för svajigt och högg ur flisor ur beläggen..
Kanske sätta upp i rundmatningsbordet och fräsa istället?
Gick faktiskt bättre, men jäklar vad det tog på pinnfräsarna, kombinationen med slitstarka belägg som är nitade i härdat
fjäderstål var riktigt elak..
Passar! Montering påbörjad med ett gammalt supermajor-svänghjul som jigg.
Använde växellådans ingående axlar som centreringsdon och tre gängstänger för att hålla ihop tryckplattor och lameller tills fjädrarna kunde monteras.
Alla pryttlar ihop igen, har en extra dubbelkoppling från tidigare nämnda super-major som fick släppa till lite grejer åxå.
Kopplingsarmarna justerades in lite på känn, mätte mot kullagret på ingående
axel för att få dom lika i höjd, sen höftade jag in avståndet mellan driv och pto-armarna ska nog ligga runt 3/4" men jag minskade det lite då jag nog kommer slita mest på drivlamellen så avståndet mellan armarna kommer om något att öka med åren?
Bytte givetvis packboxar, urtrampningslager och stödlager..
Veckans majortips är att plocka bort remskivan eller dess täcklock vid kopplingsjobb, både för att ha koll vid demontering/montering ingående axlar och för att man när traktorn rullas ihop kan med ett litet brytjärn vrida runt båda axlarna i kugghjulen och känna när lamellsplinesen kuggar i!
Så, till nåt helt annat som jag hållt lite hemligt..
Ett litet fynd från i somras som jag hoppas hinna peta på lite i vinter..
Tror minst en i gänget kan bli lite till sig över denna..
Efter en del efterforskning verkar detta vara en Deutz CM112 från cirka 1910!
Den dök upp i en jobbarkompis fars dödsbo i somras och tja, jag blev väl minst sagt lite intresserad..
Så jag la ett bud som kändes vettigt, och på den vägen är det..
Riktigt spännande grej, 1,5hkr vid 600 varv(?) Frislagsregulator, äkta hit-and-miss alltså!
Dessutom lågspänd magnettändning, alltså ger magneten bara kanske 15 volt och gnistan blir mellan ett par brytare inne i cylindern, som dessutom öppnas av en klack på kolven!
Allt verkar hyfsat i ordning, går runt lätt utan missljud och verkar ha vettig kompression men jag vågar nog inte försöka starta utan att plocka isär och kolla upp den ordentligt, vet tex inte hur smörjningen fungerar..
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.