Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Hidsmekoleks mer eller mindre seriösa projekt i bild.

726 inlägg • Sida 37 av 49
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Hidsmekolek (trådstartaren)

#541 » 12:40:58, 14-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rätade inte ut flottören.. :vissla:
Lödde ihop och justerade till flottörhöjden efter synvinkel. :cool:
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

4 personer gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor



Toost

#542 » 15:17:37, 14-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ah, jag såg framför mig att du kanske limmade på nåt och drog i.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Ivar Risslén

#543 » 16:00:36, 14-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har man tur så kan flottören buckla ut sig om man värmer den men inte för varmt för då kan lödningarna släppa.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

PeterR

#544 » 16:47:15, 14-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En vakuumkammare? Kanske blir svårt att styra var den skall buckla tillbaka sig?
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Hidsmekolek (trådstartaren)

#545 » 19:21:11, 14-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Själva utbucklandet går väl att lösa, det som oroade mig var gammal spröd mässing.
Är ju en del rätt skarpa veck, så jag ansåg risken vara överhängande för sprickor om man började räta ut den.
Bild
Dessutom är bucklornas "volym" ganska liten i förhållande till flottörens totala rymd så flytkraften påverkas ganska marginellt. :skriva2:
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

6 personer gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

Toost

#546 » 11:12:00, 15-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

- Eftersom du ju visat prov på stor skicklighet i andra jobb hoppades jag på att få lära mig nya trick/tips i att räta ut en skrynklig metallflottör.
Att det sen inte behövs och att mässingen kan ha åldrats köper jag fullt ut. :rock_on:

4 personer gillar det här inlägget.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Hidsmekolek (trådstartaren)

#547 » 23:47:55, 26-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Nu när det mesta julfirandet är avklarat så får jag väl avlägga en liten lägesrapport..
Bild
Ställde undan låglund för tillfället, som förresten precis som dom brukar vara är utrustad med en spricka i blocket! :snow:
Bild
Tog ett tag i min Powermajor istället,
Bild
Den har väntat på ny kopplingsreparation rätt länge, pto-lamellen har i princip inte gått att koppla ur så länge jag haft traktorn
och drivlamellen har velat slira sista åren, särskilt sen motorn fick nya spridarspetsar och började gå som han skulle.. :vissla:
Rätt trevligt att skruva major, tog en timme att dela traktorn på mitten..
Bild
Ser rätt vettigt ut på transmissionsidan.
Bild
Lite värre med kopplingen, ser ni fjädern uppe till höger som petar ut?
Bild
Jodå, brusten dragpinne..
Bild
Stadig klump att baxa runt på.
Bild
Pto-lamellen rejält inoljad. :ohnej:
Bild
Drivlamellen bara utsliten.. Satt lite rester av fästen till nån slags frontmonterat snöblad när jag köpte vraket av skrothandlarn och snösvängen kan ju lätt slita koppling.
Bild
Styrpinnarna till drivdelen på kopplingen var rejält slitna,
Bild
Även motsvarande spår var lika slitna, vilket innebär att fjäderpinnarna får ta en del av vridmomentet i kopplingen, förmodligen därför en av dom var av. :klia:
Bild
Svarvade nya styrpinnar och renfräste spåren så nu går det nog några år till.

En rätt tråkig grej var att min nya drivlamell var ett tum för stor! :aaargh:
Svårt att reklamera efter två år, särskilt till Agriline i England just nu.. :klia:
Bild
Bild
Så, vad göra svarva ner den kanske? Nähä, blev alldeles för svajigt och högg ur flisor ur beläggen.. :ohnej:
Kanske sätta upp i rundmatningsbordet och fräsa istället? :idee:
Bild
Gick faktiskt bättre, men jäklar vad det tog på pinnfräsarna, kombinationen med slitstarka belägg som är nitade i härdat fjäderstål var riktigt elak..

Passar! Montering påbörjad med ett gammalt supermajor-svänghjul som jigg.
Bild
Använde växellådans ingående axlar som centreringsdon och tre gängstänger för att hålla ihop tryckplattor och lameller tills fjädrarna kunde monteras.
Bild
Alla pryttlar ihop igen, har en extra dubbelkoppling från tidigare nämnda super-major som fick släppa till lite grejer åxå.
Bild
Kopplingsarmarna justerades in lite på känn, mätte mot kullagret på ingående axel för att få dom lika i höjd, sen höftade jag in avståndet mellan driv och pto-armarna ska nog ligga runt 3/4" men jag minskade det lite då jag nog kommer slita mest på drivlamellen så avståndet mellan armarna kommer om något att öka med åren? :klia:
Bild
Bytte givetvis packboxar, urtrampningslager och stödlager..
Bild
Veckans majortips är att plocka bort remskivan eller dess täcklock vid kopplingsjobb, både för att ha koll vid demontering/montering ingående axlar och för att man när traktorn rullas ihop kan med ett litet brytjärn vrida runt båda axlarna i kugghjulen och känna när lamellsplinesen kuggar i!

Så, till nåt helt annat som jag hållt lite hemligt.. :mrgreen:
Ett litet fynd från i somras som jag hoppas hinna peta på lite i vinter.. :eat:
Bild
Bild
Tror minst en i gänget kan bli lite till sig över denna.. :vissla:
Bild
Efter en del efterforskning verkar detta vara en Deutz CM112 från cirka 1910!
Den dök upp i en jobbarkompis fars dödsbo i somras och tja, jag blev väl minst sagt lite intresserad.. :cool:
Så jag la ett bud som kändes vettigt, och på den vägen är det..
Riktigt spännande grej, 1,5hkr vid 600 varv(?) Frislagsregulator, äkta hit-and-miss alltså!
Dessutom lågspänd magnettändning, alltså ger magneten bara kanske 15 volt och gnistan blir mellan ett par brytare inne i cylindern, som dessutom öppnas av en klack på kolven!
Bild
Bild

Allt verkar hyfsat i ordning, går runt lätt utan missljud och verkar ha vettig kompression men jag vågar nog inte försöka starta utan att plocka isär och kolla upp den ordentligt, vet tex inte hur smörjningen fungerar.. :klia:
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

30 personer gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

Kotten

#548 » 00:11:29, 27-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Riktigt proffsigt jobb med kopplingen!

Och herregud vilken vacker Deutz!! :grin: Jag hoppas det var mig du tänkte på, du skulle inte vilja ge dig in på lingrävare istället? Jag kan arrangera ett byte :mrgreen: Låter som flera underliga lösningar på motorn, älskar att höra om sånt :grin: Kommer bli kul att se mer av den motorn!!
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

HVA59

#549 » 01:10:41, 27-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Äkta antik motor! Mycket fräckare än allt jag nånsin haft! Är den så pass gammal så den har lågspänningsmagnet så är det ju superhäftigt bara det :smile:
Är väll rätt ovanligt med våt sump på så gamla stationärmotorer, men det verkar inte omöjligt att det är det på denna? Eller kan det vara torr sump och sen är kranen undertill på motorn till för att tömma eventuellt överflöd? Du har ju en oljekopp på sidan i alla fall, kanske grejen med 3 hål på sidan av cylindern är för olja med? Mycket spännande motor i alla fall! :grin: :thummar:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

Hidsmekolek (trådstartaren)

#550 » 10:49:59, 27-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kotten skrev:Riktigt proffsigt jobb med kopplingen!

Och herregud vilken vacker Deutz!! :grin: Jag hoppas det var mig du tänkte på, du skulle inte vilja ge dig in på lingrävare istället? Jag kan arrangera ett byte :mrgreen: Låter som flera underliga lösningar på motorn, älskar att höra om sånt :grin: Kommer bli kul att se mer av den motorn!!



Jo, hade väl konstigt nog nån misstanke om att du skulle bli lite intresserad.. :mrgreen:
Lingrävare är ju jäkligt fränt, men inte riktigt min grej.. :cool:

HVA59 skrev:Äkta antik motor! Mycket fräckare än allt jag nånsin haft! Är den så pass gammal så den har lågspänningsmagnet så är det ju superhäftigt bara det :smile:
Är väll rätt ovanligt med våt sump på så gamla stationärmotorer, men det verkar inte omöjligt att det är det på denna? Eller kan det vara torr sump och sen är kranen undertill på motorn till för att tömma eventuellt överflöd? Du har ju en oljekopp på sidan i alla fall, kanske grejen med 3 hål på sidan av cylindern är för olja med? Mycket spännande motor i alla fall! :grin: :thummar:


Har bara tittat lite ytligt på motorn, kranen på sidan går in i botten på vevhuset, kommer iaf olja när man öppnar. :vissla:
Och det sitter ju en droppsmörjare på sidan, men den känns lite underdimensionerad för att smörja hela motorn.
Grejen med tre hål är vevhusventilationen, kan ju hända att det ska tippas i en slatt olja där då och då? :klia:
Som sagt, tillsyn före haveri..
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

9 personer gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

Sparrow

#551 » 11:46:13, 29-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

[quote="Hidsmekolek"]Bild

Hoppas husse hittar på nåt spännande, man orkar ju inte sova hela tiden.

5 personer gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Valmet 702

#552 » 21:40:31, 29-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket uppskattad tråd! Ser fram emot fortsättningen på alla dina katt- och maskinäventyr.

4 personer gillar det här inlägget.
Valmet 702
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:47:01, 14-10-2009
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 702

Hidsmekolek (trådstartaren)

#553 » 21:08:47, 11-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men hallå här va, nu borde det väl ha hänt nåt?
Bild
Bild
Jo nån slags verksamhet är det väl..
Tog tag i ett projekt som halkat efter i priolistan i rätt många år nu.. :cool: :vissla:
Sambon har en Opel Rekord P1 1960 som har väntat på diverse plåtjobb..
Bild
Så, nu när det finns en så kallad svetshall får man väl ta sig i kragen!
Bild
Köp en Opel, bli belåten, se naturen genom plåten!
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Blir inte nåt vrålseriöst plåtjobb, och blir nog inte klart till sommaren heller.. :coffee:
Finns ju så mycket annat som lockar, tex åka T-ford i snö!
Bild
Apropå Ford, har kört med en ombyggd Volvo T24-generator i ett antal år men dels ger den inte mer än 2-3 ampere som bäst vid marschfart och sen har den börjat trilskas med att inte ladda alls då och då. Ingen katastrof då jag kör tändningen på magneten för det mesta och sällan kör med ljus på men det kan ju vara gott med lite ström i batteriet iallafall!
Så, bara på skoj började jag leka med lite gott och blandat. :eat:
Bild
Slutade med att det ligger en Bosch växelströmsgenerator med T-fords-specifikationer på bänken..
Bild
Bild
Men, då blir det ju 12volt, hmm.. Lurar på om det går att få till en 6voltsregulator till detta, nån som har bra idéer?

Ett annat lite enklare projekt, glödspiral i insuget på Gigantic!
Tänkte först petat dit en "flamstart" men så hittade jag detta till bland annat MF35.
https://www.olssonparts.com/se/sv/produ ... ecdea9edb3
Betydligt enklare installation utan dieselledning, har man inte provat så vet man inte.
Bild
Bild
Varmt å skönt!
Bild
Har inte hårdtestat än, men har blivit nån start runt nollan, glöder ca 15sek, startar på ett par varv istället för det vanliga 5sekundersmalandet på startmotor!
Passade på att hugga ved utmed sjön när det äntligen blev kallt och ordentlig is, har blivit några lass med powermajoren, nya kopplingen får med beröm godkänt!
Bild
Fick öva majorkallstart i 10-15 minus några gånger, kom på att om man lyfter av högerdörren så når man både startknappen och att hålla ner gasolbrännaren i insuget! :vissla: :mrgreen:
Bild
Faktiskt, petat isär Deutzmotor åxå!
Magneten testad, verkar ok!
Bild
Har visst bott nån i kylmantel?
Bild
Satte hjul på för att kunna flytta runt smidigt.
Bild
Bild
Så då är det bara att börja plocka..
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Hittills ser allt bra ut, tror ramlagren är lite rackliga men ska dom fixas till behöver svänghjulen bort och dom sitter på kona..
Så, lite risk för skador om dom visar sig sitta hårt, fundering pågår.
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

21 personer gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

rospigg

#554 » 21:37:14, 11-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant som alltid, en gedigen kunskap och uppfinningsrikedom!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

torbjorn_forsman

#555 » 22:25:51, 11-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

På tal om 6 V-konvertering av växelströmsgeneratorn, så borde det gå bra att ordna om man hittar en äldre elektronisk laddningsregulator som går att plocka isär och ändra komponentvärden i.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se