Idag tänkte jag buda på några slipskivor på Tradera, men såg att Hidsmekolek redan budar. Jag backar. Vill inte buda mot en medmaskinist! Hoppas Du får skivorna till ett bra pris!
Får väl passa på att bildbomba lite när tråden ändå flöt upp till ytan! Väldigt mycket folkapickup blir det. Tänker inte skriva så mycket men lite om hydrauliska lyftare får det bli. Alltså, tyskarna ska inte göra hydrauliska ventillyftare. Fattar inte varför men på dom här motorerna är det alltid problem med ihopsjunkna lyftare som hamrar ihjäl kamaxeln. Jag har provat att göra rent och oljefylla efter alla konstens regler, men när motorn kallnat efter några timmars körning så är det likadant, typ 3mm ventilspel på dom ventiler som stått öppna dom första två-tre milen.. Sen kostar en ny lyftare lika mycket som 16 nya lyftare till en smallblock-cheva.. Så, gjorde likadant på denna som våran lilla campingbuss, ta isär lyftarna och svarva små distansringar som minskar själva "hydrauliken" till ca 0,5mm. Då kan man ställa ventilerna med nån tiondel spel så blir det inget extremt hamrande iallafall. Blev nya stötstångsrör samtidigt. En driva plåtar och kåpor på väg in i blästerskåpet. Elvaåfem i delar uppackade. Bara värmekamrarna kostar nästan 3000 styck, men snyggt blir det! Dags att flytta in i motorrummet och rätta till efter mössen, fanns dessutom en del gamla skador efter motorbrand att snygga till. Bland annat var hela härvan till bakljus m.m. skarvad och utbytt med varierande kvalité. Blev lite strul vid startförsök, reglerboxen hade gett upp och tyckte att alla spridare skulle stå vidöppna hela tiden, hade som tur var en reservbox som faktiskt verkar fungera hyfsat.
Blev en liten provtur på gården ikväll, flyttade in den i svetshallen för lite rostlagning.. Så, händer ju lite annat också, som vanligt. Har rättat till en 1113A som en kompis far lyckades punktera oljefiltret på i skogen utan att märka det så han körde tills motorn stannade.. Räckte otroligt nog med att slipa veven, byta en stekt vevstake och sätta i nya vev och ramlager! Borrat en cylinder till en Triumph SpeedTwin med. Börjat med årets vedhantering, har lånat ut min gamla caddy så då får motorsågen åka Jaguar! Traderafyndat en nos överdimensionskolv till Novoletten! Sen råkade sambon köpa en Opel Rekord -58 utanför Skövde, så då får man hänga på kärran.. Don't mention the war. Och så nånstans mitt i allt så jobbas det lite med, kan vara översvämning på ett turbinlock. Eller ett par puckade svanar som tyckte att vattenintaget till tuben var ett bra ställe, ett jäkla pyssel att få dom därifrån!
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.
Såg precis videon med folkan i mina rekommendationer på youtube, tänkte väll att det måste kommit ett inlägg här Den låter ju som den går fint! Opel rekord är trevliga bilar, en vän till mig har en något år nyare, väldigt rolig att köra
Öppnade reservboxen och tittade lite också, samma nummer men där fanns inga gröna kondensatorer, samtliga är röda i den.. Om jag fattat rätt så har spridarna spänning hela tiden och jordas genom boxen? Kanske räcker med en sjuk konding för att det ska balla ur.
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.
HVA59 skrev:Såg precis videon med folkan i mina rekommendationer på youtube, tänkte väll att det måste kommit ett inlägg här Den låter ju som den går fint! Opel rekord är trevliga bilar, en vän till mig har en något år nyare, väldigt rolig att köra
Jo, han går rätt bra men motorn är sliten, dock är dom dyra att renovera så jag hoppas han överlever några år till..
Gamla Oplar är trevliga, har haft en - 60 rekord, en commodore coupe -69 och en manta A.. Hängde i en femväxlad getraglåda från en 80talsrekord i commodoren, helt underbar långfärdsbil.
Tanten har ju en rekord - 60 sen innan som jag började laga rost på häromåret men vi insåg när denna dök upp att det blir nog bättre så här. Denna är gjort rätt mycket med, modernare bromsar och fyrväxlad låda med overdrive, fortfarande rattväxel!
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.
Tror att jag har en sån där box liggande. De gröna/röda plastfoliekondensatorerna är 100 % pålitliga och behöver knappast misstänkas. Det beror på tillverkaren vilken färg det är (Wima röd, ERO grön). Mest troligt fel om spridarna står öppna hela tiden är den stora switchtransistorn som ska jorda dem. Jag har också varit med om att någon av de tre runda IC-kretsarna med kylfläns har gått sönder, de är lite besvärliga att ersätta eftersom det är specialkretsar som bara finns i L-jetronic-styrdon.
Jag har också en databox liggandes till övers, minns bara att det ska vara till folka i dom environgerna. Kollar när jag kommer till stället där den finns.
De som heter 166 eller 167 på slutet verkar vara mycket vanligare än 160. Troligen är det olika luftmängdmätare som hör ihop med respektive styrdon. Vill också minnas att 160 har en ingång för gasspjällkontakt (en strömbrytare som ska slå till vid antingen fullgas eller tomgång, vet ej vilket), som inte finns på de andra.
Renoverade och byggde ihop en Typ 4 spis för några år sen. Mixade en 1,8 och en 2L motor till en bastard med vev och cylindrar från 2L motorn (GE) och Block och toppar från 1,8an (AN) började köra med dubbla originalgasare men började sen försöka få dit originalsprutet. Men det blev originalsprutet modifierat för att styras av ett MS. Sen strulade originalspridarna så det blev att bygga om för moderna spridare... och urspårningen av allt detta gjorde att projektet väntar på bättre tider.
Men jag har mekaniska lyftare i maskinen. Minns inte om det passar direkt utbytbart eller om det var 1,8 blocket som hade mekansiska från början som gjorde det möjligt. Beställde både lyftare och en mildare trimkam från CB performance i Californien. Hann i alla fall köra 800 mil innan projektet stannade av. Funkade bra. och det var inte oöverkomligt dyrt.
De dyraste bitarna har du nog redan köpt. värmekamrarna!
Kul att den går bra nu iallafall. Vill se mera av det projektet
Är man inte tvunget ha original är det relativt vanligt att man sätter i en volvo rödblockare i dom där. I princip gratis och löser många problem både nu och i framtiden.