Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Blandade småprojekt - Verkstad och gård

359 inlägg • Sida 24 av 24
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

PeterR

#346 » 22:12:59, 29-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skruvarna som håller lagren kan vara excentriska?
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV



RoXa (trådstartaren)

#347 » 22:55:59, 29-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lagerna som håller emot i sidled sitter på en excentrisk axel. I vertikal riktigt finns det inget grepp för en nyckel, så antar att den inte är excentrisk.
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84

nimbus

#348 » 23:07:21, 29-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min lilla Femi 780 som är hälften så stor som din, så ligger översta lagret o touchar bladet. Men den vibrerar ändå. Den tystnade endel när jag bultade en 12mm platta mot den tunna plåten underifrån. Allting som är skruvat uppifrån är draget i denna. Det är svårt att få bladen o hålla men det är väl som med all skärande bearbetning, är det tyst så är det stabilt o bra och skäret håller.
Kollade på den stora bandsågen och där finns inget motsvarande lager vad jag kan se men bladet är högre (27mm). Rullstyrningar i sidled framkant och i bak kant sitter det hårdmetallplattor
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

PeterR

#349 » 23:08:56, 29-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om sidolagren är för hårt justerade vill nog bladet ”klättra ur”. Viktigt är också ett välspänt blad, hårdare än man vill tro…
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

RoXa (trådstartaren)

#350 » 23:30:11, 29-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har funderat på att skruva fast sågen i stativet för att få mer död massa. Kanske ska testa det :thumme:

I den här reklamvideon har de fått bra fart på sågen utan vibrationer. Lite grynigt, men jag tror de har ett betydligt grövre blad. Järnstången kanske inte är så hård heller…
https://m.youtube.com/watch?v=mgJQIiJR7b0

Bra inspel om excentern, ska testa att släppa lite och se vad som händer. Spänningen sker via en ratt med smatterkoppling som löser ut vid rätt moment.
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84

Stridis2

#351 » 00:14:04, 30-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

tronde skrev:
Stridis2 skrev:Helt rätt. Så det ser ut på min lilla såg. Tycker det fungerar förvånansvärt bra.


Står den fast, eller snurrer den rundt?

Den snurrar runt av sågbladets rörelse.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

RoXa (trådstartaren)

#352 » 01:18:21, 30-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett stort steg framåt, och ett litet bakåt.

Släppte lite på excentern, men det gjorde tyvärr ingen skillnad.

Bytte sedan band till ett 6/10T och vibrationerna försvann direkt!
Bild
Sågade en testskiva från en 60 mm stång och det tog 2.5 min. Betydligt bättre än 9 min som med det gamla bandet.

Dock bygger det värme i arbetsstycket. Man bränner sig på det efteråt, medans bandet är svalt, och spånorna med. Testade att spraya lite vatten då och då, vilket fungerade. Men, spånen blir till en gegga som fastnar på drivhjulen, som i sin tur gör att bandet vill vandra av.

Tror inte att jag får plats med någon borste på min maskin, så det behövs en annan lösning. Kanske dimsmörjning kan fungera :klia:
Senast redigerad av RoXa 01:24:11, 30-12-2022, redigerad totalt 1 gång.
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84

Trigon

#353 » 01:22:32, 30-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har en antik kallsåg i bondens verkstad som vi använder ibland när det ska kapas raka snitt i järnprofiler som går att spänna fast. Den har skärvätska som cirkulerar runt och man riktar strålen mot snittet, när behöver man egentligen skärvätska? :klia:
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

RoXa (trådstartaren)

#354 » 01:39:59, 30-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kylväskan har (minst) två funktioner. Det ena är så klart kylning/smörjning, den andra är spåntransport. Kan tänka mig att en kallsåg är extra känslig för kylning, då bladet mer eller mindre konstant befinner sig arbetsstycket, vilket bygger värme över tid. Misstänker att tänderna ger upp efter en stund utan kylning.

Bandsågen är lite mindre känslig, då varje tand tillbringar en ganska kort tid i ingrepp, relativt tiden tänderna far runt i det fria. Det blir en naturlig kylning. Vissa påstår att bandet blir mer kortlivat utan kylning, men det ska inte röra sig om några enorma skillnader vid normal sågning i ”mjukare” metaller. Tror att värmen ska åka med spånorna, men i mitt fall verkar värmen byggas upp i avkapet. Det kan också vara så att det är inbillning, då jag än så länge bara testkapat tunna småbitar. Liten massa värms snabbt.

1 person gillar det här inlägget.
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84

RoXa (trådstartaren)

#355 » 00:35:17, 17-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har fräst en del det senaste, och då stört mig på att BT30 spännhylsehållarna (ER32) är så klumpiga med mindre pinnfräsar, typ 3-10 mm. Muttern är så bred att den alltid vill komma för nära spännjärnen som klämmer arbetsstycket mot bordet. Här om dagen så fick jag syn på ER16 spännhylsehållare på svenska amazon för 400 kr/st. Vågade inte köpa mer än en, för det priset inger inga större förhoppningar. Köpte även en sats hylsor 1-10 mm för ca 300 kr.

Igår fick jag leverans, och prylarna ser helt ok ut. Betydlig skillnad i storlek (10 mm pinnfräs i den stora, och 6 mm i den lilla).
Bild
Bild
Mätte det radiella kastet (0.001 mm upplösning), och det ligger på mindre än 0.015 mm. Ganska långt över spec (0.005 mm), men det kan bero på hylsorna också, som inte har någon angiven spec. Förövrigt har den stora ER32-hållaren 0.000 kast, vilket är osannolikt bra :huh: Även den är en Kinaprodukt.
Bild
Märkte dock att det var något lurt med spindeln, för om jag drar kraftigt i hållaren, så flyttar den sig +- 0.01 mm radiellt. Vid närmare inspektion så kände jag några grader i konan på spindeln. Här ser man dem som ljusa streck i bild.
Bild
Bild
Testade att måla hållaren med tuschpenna och gned in den i konan. Mycket riktigt har den dålig kontakt där graderna är, så graderna bygger utåt.

Frågan är vad man gör åt det. Bäst hade varit att få tag på en brotsch för 30-kona, men de verkar inte vara så vanliga. Nästa idé är att ta en dremel med fint slipstift och slipa endast där det tar i. Spindeln är relativt enkel att demontera, så allt kunde gå lugnt till på verkstadsbänken. Tredje idén är att sätta upp spindeln i verktygsslipen (Jungner US305), men det känns inte helt tryggt då jag har mycket begränsade kunskaper inom slipning än så länge.

Finns det fler lösningar tro?

2 personer gillar det här inlägget.
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84

X-IL

#356 » 08:46:50, 17-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En lösning är ju att läppa in den med en mjuk kona och diamantpasta eller liknande.

1 person gillar det här inlägget.
X-IL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:55, 14-06-2010
Maskintyp: Ej angivet

smv

#357 » 09:15:42, 17-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett litet fint bryne borde också funka bra och jobba lokalt precis där graderna är. Det viktiga borde ju vara att bli av med det som sticker ut, sen om det råkar bli en liten fördjupning spelar väl mindre roll. Kontaktytan är ju ändå stor i resten av konan. Börja med de mest synliga och mät dig fram tills det blir bra.
Men du ska nog också vara medveten om att en frässpindel på en "vanlig" maskin har ett både lite kasst och glapp. Med lite slitage så kan det utan vidare vara en hundradel.

1 person gillar det här inlägget.
smv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:12, 25-11-2018
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene VHF-2B, Köping S8S-B, Mattsson & Zetterlund VF600, Blomqvistsvarv, Thörn T2, Rambaudi Stickelslip, AB Formverktyg planslip, Köping BF1

RoXa (trådstartaren)

#358 » 11:50:09, 20-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipsen. Valde dremel-varianten då jag varken har diamantpasta eller runt bryne.

Praktiskt med vridbart huvud i sådana här sammanhang. Angående misshandlade bord, så har en tidigare ägare schabblat med sitt CNC-program och troligen gått och tagit en kaffe medans fräsen gjort ett perfekt runt hål i bordet. Som tur var är det inte djupare än T-spåret, så påverkar inte hållfastheten i någon större utsträckning. Lite irriterande i bland, för det vill sig nästan alltid att muttern ska hamna där när man ska spänna fast något, men mest fungerar det som en påminnelse om att det är lätt hänt att man tänker fel.
Bild
Markerade upp vart det skulle slipas. Ytterst lite skulle avverkas.
Bild
Nuddade några gånger med ett vanligt aluminumoxid slipdstift, och tog det sista med en liten manuell fil med oval form. Spindeln är härdad, men inte superhård, så det gick att avverka material under kontrollerade former.
Bild
Använder vanlig märkpenna för att testa passformen. Dock byggde färgen lite väl mycket, troligen på grund av överlappen vid basen, så jag fick börja om med bara några streck.
Bild
Problemet på mitten var nu borta, men det var fortfarande några grader i toppen.
Bild
Lite handfilande och några vändor med scotchduk, så var resultatet gott nog. Maskinen är från 80-talet, och är en taiwanesisk historia, så inte säkert att det var så mycket bättre från början.
Bild
Mätte på den nya spännhylsehållaren igen, och nu var kastet ej mätbart längre! Testade med två indikatorklockor, men inget utslag på någon av dem.
Bild
Ganska långt utstick, så väldigt nöjd med resultatet!
Bild
Provfräsning visade på förbättrat ytfinhet, även om det inte var en drastisk skillnad mot innan. Skären är lite slitna, så med nya skär kommer det att bli ännu bättre.
Bild

Noterade att det fortfarande finns ett radiellt spel i spindeln om +- 0.005 mm, vilket bara uppenbarar sig om man drar/trycker kraftigt på den. Kan nog gå att justera ner det lite genom att öka förspänningen på lagren, men det får bli ett framtida jag problem.

Anledningen till att det jagas hundradelar är att det precis har köpts en sats med dyra HM-pinnfräsar, och vill ge dem bästa förutsättningarna för att inte slå flisor ur dem direkt. Har en vision om jag inte ska behöva använda kylvätska så ofta...

6 personer gillar det här inlägget.
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84

RoXa (trådstartaren)

#359 » 22:56:48, 25-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar som att fler än jag ligger efter med mark-karteringen och vill man få karterat utan att smutsa ner sig så måste man vänta till hösten. Har därför micklat ihop ett 50 mm jordborr på från jula med borrhammaren. Köpte en billig SDS+ adapter för hålsågar på biltema, och svarvade ner den så att den passar i borret. Det fanns redan ett hål i adaptern, som mirakulöst nog stämde precis med jordborrets, båda diametern och placeringen. Plötsligt händer det!

Otympligt, men maffigt :mrgreen:
Bild
Som tur är balanserar det hela strax framför chucken, så enkelt att bära med en hand.

Borrade hål i ett plasthink och testade med ett hål i gräsmattan. Tror att det kommer att fungera som tänkt!
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se