Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Renovering av Victor BM 230 -59

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

DanAnders (trådstartaren)

#1 » 13:07:07, 17-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Välkommen till denna tråd där jag tänker presentera mitt resultat under tiden jag renoverar en BM Victor.
Jag har länge övervägt om jag ska skriva en tråd om projektet, till och med så länge att de jobbigaste delarna redan är lackerade och ihopsatta. Projektet går nu på sparlåga och bara lite har hänt det senaste 5 åren. Arbetet jag presenterar i det första inlägg gjordes 2015-2016, och det var över 5 årsen jag skrev utkastet till detta inlägg. Men jag hoppas ni Maskinister ändå har intresset att ta del av biografin om återfödseln av denna BM 230 -59.

Victorn köptes i början av januari 2015 och var då i ett ganska risigt skick, den hade troligen stått sen juni 1998:a då startmotorn hade tagits till gårdens G612 grävmaskin. Före den ställdes hade den använts som stationärdrift till ett rensverk för matjord, så den har nog tuffat många timmar. För det ändamålet hade förra ägaren byggt dit ett system för att kunna köra traktorn på en extern (antagligen stor) tank.
Tiden hade dock lämnat sina spår på Victorn, allt som borde kunna röra sig hade satt sig, så väl motorn som växellåda och styrningen. Men traktorn köptes ändå, i hopp om att den skulle gå att laga.
Väl hemma värmdes styrningen loss med gasol och traktorn rullades in i vår verkstad. Kvällen spenderades sen med att demontera topplocket. Kylen tömdes och verkade innehålla något syrligt blandat med svart olja och i all spänning lyftes topplocket bort för att kunna se hur det såg ut i cylinderloppen. Vid en första överblick såg själva foderna och kolvarna ut att vara väl utsatta av korrosion, men dessa finns ju nya så det var inga problem. Däremot blev livet värre när topplockspackning hade avlägsnats och en stor spricka konstateras. Den gick mellan foderna men även ut mot motorblockets utsida, och vid närmare undersökning kunde nu även en stor spricka konstateras på utsidan av motorn – väl dold under det extra skikt av olja och bös som bildats på motorn med åren.

Nä väl, då blir det till att byta blocket också. Hörde av mig till Laholms traktordemontering som hade två stycken block i lager. Så dit åktes för att köpa ett block. På plats kunde dock konstateras att deras ena block var sprucket. Nackdelen för mig var att det var deras enda röda block, jag blev därför tvungen att köpa deras gröna block! Detta kan tyckas oväsentligt men eftersom traktorn ska ha en röd motor som original hade jag också velat ha ett rött block att byta med. På grund av detta bestämde jag mig för att traktorn behöver lackeras, det hade sett konstigt ut att endast lackera motorn och traktorn var ändå i så pass dåligt skick. (Vanligtvis brukar jag tycka att veterantraktorer, speciellt de äldre, ska ha sin slitna platina – De flesta passar inte med för fin lack.)

Med beslutet taget började traktorn demonteras, skruv för skruv och del för del. Allt skulle isär, dels för att lättare komma åt att rost-sanera men även för att inga leder skulle kärva när traktorn väl lackerats klar. Första delen att lackeras blev bakaxeln, den vågade jag inte blästra eftersom det hade varit förödande att fylla växellådan och alla andra kryphål med sand. I stället fick vinkelslipen med stålborste-rondell hjälpa till. De övriga delarna rostsaneras och lackeras efterhand.

I dagsläget är traktorn körbar men det är fortfarande mycket kvar innan allt är klart! Ni kan själva se på bilderna jag bifogar.

Bild
Så här såg traktorn ut när den köptes i januari 2015.

Bild
Bild
Saknar sits och skärmarna kommer från en T31.

Bild
Bild
Bild
Detta är rensverket som traktorn drivit.

Bild
Bild
Gasol används för att släppa styrningen som under åren satt sig.

Bild
Bild
Inomhus igen efter många år ute!

Bild
Låg en lapp tillsammans med startmotorn (som var borttagen) där det förklaras att Victorns startmotor tagits till deras G612 och att denna var sönder...
Men har åtminstone ett bendix till Victor startmotorn så kan använda en boxer startmotor istället.

Bild
Den observanta kan här skymta en fin Farmall BMD i bakgrunden utan motor och med demonterad växellåda! Men det är en annan historia (och nu avklarat projekt, hoppas jag).

Bild
Motorn har utsats för korrosion! Men är inte konstigt efter alla år.
Bild
Bild
Bild
Här är anordningen som användes för att koppla in en extern tank.
Denna filterbehållare till T31 är kopplad till traktorns tank där lufthålet i tanklocket kunde stängas och öppnas beroende på om man använde externtank.

Bild
Topplocket har också rostat en del.

Bild
Bild
Fullt med rost i avgasröret, undrar hur länge det legat här.
Bild
Avloppskanalerna i topplocket var också fyllda med rostblandad sot.


Bild
En spricka mellan foderna och vidare ut gjorde att motorblocket fick bytas, och satte i gång hela projektet.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
De mesta på traktorkroppen har nu tagit bort.

Bild
Motorn tas bort, måste medge att detta var det tyngsta svänghjul jag hanterat! Man kan förstå varför Victorn har så högt tröghetsmoment.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bästa lösningen jag kom på för att lackera bakaxeln! Att ställa den upp gjorde den även mycket mer lätt arbetad vid rostrensningen!
Bild
Bild
Bild
Grundfärg! Hagmans CA primer 2k, får hoppas den ger ett bra rostskydd, har läst mycket gott om den.

Bild
Lackerad med Bengalack med vad som ska vara samma recept som Munktellsmuseet använt. Källa: http://www.bolinder-munktell.se/index.htm

Produkt: Bengalack
Bas: C
Recept: BS045HT006OK129SS041


Bild
Bild
Ena lagret till kamaxeln på det nya blocket hade skador så en avdragare fick tillverkas genom att rundslipa en bricka till samma dimension som lagrets ytterdiameter.
Lagret från det gamla blocket användes i stället.

Bild
Bild
Bild
Nya ramlager trycks i, de gamla hade förlorat sin ytlegering.

Bild
Motorn börjar sakta ta form igen.

Bild
Bild
Bild
Bild
Lackerad i RAL3001.

Bild
Bild
Bild
Blästrade delar som väntar på att bli gröna!

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Framvagnen tar form igen!

Bild
Bild
Nu ska klumpen upp igen, tror nog att den dubblar motor vikten.

Bild
Den gamla blocket börjar se tomt ut, snart är allt borta.

Bild
Tillfälliga däck har monterats så att bakaxeln kan vältas ner igen.

Bild
Nedvältningen gick väldigt smidigt, använde ett spakblock för att lyfta framdelen av växellådan uppåt.

Bild
Bild
Kommer det passa? Palldragaren är förövrigt ett väldigt bra redskap när man delar traktorer, gör det hela väldigt enkelt!

Bild
Bild
Bild
Bild


Bild
Bild
Bild
Bild
Det hade rostat hål i tanken så en bättre begagnad fick införskaffas.
Bild
Batterilådan var också upprostad efter att ett batteri stått och läckt under många år.
Bild
Även batteriluckan var upprostad. En ny tillverkades. Tyvärr valde jag en redan rostig plåt eftersom jag inte trodde resultatet av valsningen skulle bli så bra. Men väldigt lyckat att valsa med hjälp av gamla vattenledningsrör och ensilageplast-rör
Bild
Bild
Bild
Bild

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Timräknaren fungerar, men den räknar alltid upp så länge tändningen är påslagen. Så glömmer man tändningen på blir det snabbt många extra timmar. Står på 10861 timmar.
Bild

Bild
Begagnade bakskärmar inköpta. Ska bara rätas, rost-saneras och lackeras!
Bild
Nya strålkastare.


Första uppstart av traktorn:


Utkörning ur garaget:


Det är så här långt jag har kommit!

Kommer fortsätta med projektet efterhand och min förhoppning är att någon gång bli klar!



// Dan Andersson

36 personer gillar det här inlägget.
DanAnders
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:42:48, 28-08-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor



PeterR

#2 » 13:32:24, 17-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man blir stum! Bra jobbat.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Micke_fixar

#3 » 13:46:31, 17-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man blir ju tårögd, bra jobbat :thummar: Total förvandling :grin:
Micke_fixar
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:37:06, 21-03-2017
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Abene VHF3, Storebro GK195, BM 350-H10, BM 350, BM G612.

PerErikE

#4 » 14:55:44, 17-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir som ny, borde kanske titta till min Viktor från 56 också, men den fungerar och används mest till flistuggen....

men lite inspirerad blir jag, mkt snyggt jobbat! All kredd!


Skickat från min iPad med Tapatalk
PerErikE
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:32:49, 13-06-2009
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra N92, Oliver OC-46, BM Viktor 230,
Volvo EC 25, Naarva K20, Patruuna 850

jonnordvall

#5 » 16:07:22, 17-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fint :)
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Peter Persson

#6 » 16:28:09, 17-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltså WOW, fantastiskt bra jobbat! :thummar:
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

Sparrow

#7 » 16:29:21, 17-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Superbra arbete :thummar:
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Ivar Risslén

#8 » 20:02:54, 17-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket jobb nerlagt. Hur såg växellådan ut invändigt, var det mycket rost?
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

RD350

#9 » 22:00:32, 17-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevlig tråd! :thummar:
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

DanAnders (trådstartaren)

#10 » 22:24:13, 17-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Roligt att så många tycker det är intressant. Tack för alla trevliga kommentarer.

Växellådan är nog det enda jag inte tagit i sär i smådelar. I efterhand kan man förstås tycka att det vore smart att gå över växellådan också. Men har jag inte upplevt något problem med den än. Bromsarna fungerar bra och inga oljud.
När vi hämtade traktorn hade växelspaken satt sig men det var bara i leden på spaken, vilket lossade lätt med gasol. Verkar vara vanligt på T20/BM10 bakaxlarna att sprinten/leden som håller växelspaken rostar fast.

Kan lägga till några bilder på senaste arbetet med projektet. Inte lika roligt som att lackera. Det hade börjat växa alger i tanken så fick rengöra den. När jag monterade tanken såg den ut som ny inuti. Var inte så roligt att öppna tanklocket och se alla algerna.
Bild
Att döma på färgen kan man fundera på vad för diesel jag egentligen tankat. Men det är Statoils Miles som har fått gotta till sig, trotts att jag blandat i RedLine Diesel Fuel BioStat (bakteriedödande medel).
Bild
Bild
Bild
Det var en del alger men de löstes lätt upp med E85 som fick dra sig ett tag, den var det bara att torka bort algerna. Det sista togs bort med högtryckstvätten. Resultatet blev ändå helt ok. Man kan se vart algerna har varit men tanken är i alla fall ren. Nu blir det blank diesel med Agrols bakteriedödade, så får vi hoppas det håller längre.

7 personer gillar det här inlägget.
DanAnders
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:42:48, 28-08-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Liljansnäsarn

#11 » 22:55:39, 17-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Imponerande jobb
Liljansnäsarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:06:14, 09-09-2016
Ort: Falun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 700
BM 230 Victor
Valmet 886
Kockums KL-836

jampo

#12 » 00:53:38, 18-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Otroligt imponerande jobb.
Grattis. till en traktor för resten av livet.
jampo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:18, 19-12-2015
Ort: Norrbotten
Sverige
Blogg: Visa blogg (2)
Maskintyp: Traktor
Maskin: bm218,Fiat 45-66DT

martin wheelnut

#13 » 12:20:12, 20-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket fint arbete! Kul att se och läsa om :thummar:
/ Martin
martin wheelnut
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:03:19, 15-08-2008
Ort: Halland, Halmstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350, MF 3635 samt Cat 910.

magnusk750

#14 » 13:07:36, 20-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stiligt. Patina i all ära men den där mår nog bra av lite kärlek.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

sydstatare

#15 » 13:28:00, 21-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt jobbat. Fränaste traktor ljudet.

Tråkigt me dessa jäkla alger dock.
De va bättre förr.. Tror ja.
Användarvisningsbild
sydstatare
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:41:50, 22-09-2016
Ort: Vena
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Gilson snöslunga - 79, Volvo T22 - 52, Fordson Super Major v8 -60, Ockelbo b16 -78, Ford cusomline -54, ett gäng mopeder, gammal Aktiv snöskoter, Rex Roadmaster -50 med mera, med mera...


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se