Jag har länge övervägt om jag ska skriva en tråd om projektet, till och med så länge att de jobbigaste delarna redan är lackerade och ihopsatta. Projektet går nu på sparlåga och bara lite har hänt det senaste 5 åren. Arbetet jag presenterar i det första inlägg gjordes 2015-2016, och det var över 5 årsen jag skrev utkastet till detta inlägg. Men jag hoppas ni Maskinister ändå har intresset att ta del av biografin om återfödseln av denna BM 230 -59.
Victorn köptes i början av januari 2015 och var då i ett ganska risigt skick, den hade troligen stått sen juni 1998:a då startmotorn hade tagits till gårdens G612 grävmaskin. Före den ställdes hade den använts som stationärdrift till ett rensverk för matjord, så den har nog tuffat många timmar. För det ändamålet hade förra ägaren byggt dit ett system för att kunna köra traktorn på en extern (antagligen stor) tank.
Tiden hade dock lämnat sina spår på Victorn, allt som borde kunna röra sig hade satt sig, så väl motorn som växellåda och styrningen. Men traktorn köptes ändå, i hopp om att den skulle gå att laga.
Väl hemma värmdes styrningen loss med gasol och traktorn rullades in i vår verkstad. Kvällen spenderades sen med att demontera topplocket. Kylen tömdes och verkade innehålla något syrligt blandat med svart olja och i all spänning lyftes topplocket bort för att kunna se hur det såg ut i cylinderloppen. Vid en första överblick såg själva foderna och kolvarna ut att vara väl utsatta av korrosion, men dessa finns ju nya så det var inga problem. Däremot blev livet värre när topplockspackning hade avlägsnats och en stor spricka konstateras. Den gick mellan foderna men även ut mot motorblockets utsida, och vid närmare undersökning kunde nu även en stor spricka konstateras på utsidan av motorn – väl dold under det extra skikt av olja och bös som bildats på motorn med åren.
Nä väl, då blir det till att byta blocket också. Hörde av mig till Laholms traktordemontering som hade två stycken block i lager. Så dit åktes för att köpa ett block. På plats kunde dock konstateras att deras ena block var sprucket. Nackdelen för mig var att det var deras enda röda block, jag blev därför tvungen att köpa deras gröna block! Detta kan tyckas oväsentligt men eftersom traktorn ska ha en röd motor som original hade jag också velat ha ett rött block att byta med. På grund av detta bestämde jag mig för att traktorn behöver lackeras, det hade sett konstigt ut att endast lackera motorn och traktorn var ändå i så pass dåligt skick. (Vanligtvis brukar jag tycka att veterantraktorer, speciellt de äldre, ska ha sin slitna platina – De flesta passar inte med för fin lack.)
Med beslutet taget började traktorn demonteras, skruv för skruv och del för del. Allt skulle isär, dels för att lättare komma åt att rost-sanera men även för att inga leder skulle kärva när traktorn väl lackerats klar. Första delen att lackeras blev bakaxeln, den vågade jag inte blästra eftersom det hade varit förödande att fylla växellådan och alla andra kryphål med sand. I stället fick vinkelslipen med stålborste-rondell hjälpa till. De övriga delarna rostsaneras och lackeras efterhand.
I dagsläget är traktorn körbar men det är fortfarande mycket kvar innan allt är klart! Ni kan själva se på bilderna jag bifogar.
Så här såg traktorn ut när den köptes i januari 2015.
Saknar sits och skärmarna kommer från en T31.
Detta är rensverket som traktorn drivit.
Gasol används för att släppa styrningen som under åren satt sig.
Inomhus igen efter många år ute!
Låg en lapp tillsammans med startmotorn (som var borttagen) där det förklaras att Victorns startmotor tagits till deras G612 och att denna var sönder...
Men har åtminstone ett bendix till Victor startmotorn så kan använda en boxer startmotor istället.
Den observanta kan här skymta en fin Farmall BMD i bakgrunden utan motor och med demonterad växellåda! Men det är en annan historia (och nu avklarat projekt, hoppas jag).
Motorn har utsats för korrosion! Men är inte konstigt efter alla år.
Här är anordningen som användes för att koppla in en extern tank.
Denna filterbehållare till T31 är kopplad till traktorns tank där lufthålet i tanklocket kunde stängas och öppnas beroende på om man använde externtank.
Topplocket har också rostat en del.
Fullt med rost i avgasröret, undrar hur länge det legat här.
Avloppskanalerna i topplocket var också fyllda med rostblandad sot.
En spricka mellan foderna och vidare ut gjorde att motorblocket fick bytas, och satte i gång hela projektet.
De mesta på traktorkroppen har nu tagit bort.
Motorn tas bort, måste medge att detta var det tyngsta svänghjul jag hanterat! Man kan förstå varför Victorn har så högt tröghetsmoment.
Bästa lösningen jag kom på för att lackera bakaxeln! Att ställa den upp gjorde den även mycket mer lätt arbetad vid rostrensningen!
Grundfärg! Hagmans CA primer 2k, får hoppas den ger ett bra rostskydd, har läst mycket gott om den.
Lackerad med Bengalack med vad som ska vara samma recept som Munktellsmuseet använt. Källa: http://www.bolinder-munktell.se/index.htm
Produkt: Bengalack
Bas: C
Recept: BS045HT006OK129SS041
Ena lagret till kamaxeln på det nya blocket hade skador så en avdragare fick tillverkas genom att rundslipa en bricka till samma dimension som lagrets ytterdiameter.
Lagret från det gamla blocket användes i stället.
Nya ramlager trycks i, de gamla hade förlorat sin ytlegering.
Motorn börjar sakta ta form igen.
Lackerad i RAL3001.
Blästrade delar som väntar på att bli gröna!
Framvagnen tar form igen!
Nu ska klumpen upp igen, tror nog att den dubblar motor vikten.
Den gamla blocket börjar se tomt ut, snart är allt borta.
Tillfälliga däck har monterats så att bakaxeln kan vältas ner igen.
Nedvältningen gick väldigt smidigt, använde ett spakblock för att lyfta framdelen av växellådan uppåt.
Kommer det passa? Palldragaren är förövrigt ett väldigt bra redskap när man delar traktorer, gör det hela väldigt enkelt!
Det hade rostat hål i tanken så en bättre begagnad fick införskaffas.
Batterilådan var också upprostad efter att ett batteri stått och läckt under många år.
Även batteriluckan var upprostad. En ny tillverkades. Tyvärr valde jag en redan rostig plåt eftersom jag inte trodde resultatet av valsningen skulle bli så bra. Men väldigt lyckat att valsa med hjälp av gamla vattenledningsrör och ensilageplast-rör
Timräknaren fungerar, men den räknar alltid upp så länge tändningen är påslagen. Så glömmer man tändningen på blir det snabbt många extra timmar. Står på 10861 timmar.
Begagnade bakskärmar inköpta. Ska bara rätas, rost-saneras och lackeras!
Nya strålkastare.
Första uppstart av traktorn:
Utkörning ur garaget:
Det är så här långt jag har kommit!
Kommer fortsätta med projektet efterhand och min förhoppning är att någon gång bli klar!
// Dan Andersson