Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Bygga en smältugn, så krångligt som möjligt.

41 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

MrCrankyface (trådstartaren)

#1 » 22:31:45, 19-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så var det den där grejjen med "bygger jag det själv så går det fortare och billigare". :screwy:
Kan lika gärna börja med en disclaimer i form av: "jag har ingen aning om vad jag håller på med, hela vägen är gissningar och google-sökningar."

"Behövde" smälta ca 500g silver och gjorde ett initialt, otroligt taffligt försök, i form av en hink lindad i glasfiber och ett hemmabygge till gasol-brännare intryckt.
Fullt ös på den och även extravärme med en mixgasbrännare resulterade bara i smält isolering, oxiderat silver och en stark oro för att elda ner hela fastigheten.
Insåg snabbt att den "lösningen" inte var ett vinnande koncept och att jag behövde göra något lite mer seriöst.

Har sett tillräckligt med "DIY foundry" videos, för att känna till dom där vita eldfasta blocken som är så populära.
Tyvärr verkar dom riktigt svåra att få tag på i Sverige utan att det kostar en förmögenhet..
Hittade till slut "Eldfast tegel" på Hornbach, köpte hem en bunt och eldfast bruk, i tron att detta skulle lösa alla mina problem.
Utöver det så tänkte jag även lite "over-size" då jag i framtiden vill smälta en hel del aluminium så varför inte göra något som klarar båda.
Problem nummer ett, skiten är ju hårdare än gud-vet-vad, eldade upp två diamantblad till vinkelslipen och hade inte ens blivit klart med ett block... :snow:
Detta leder oss till detta ... experiment ...
Hittade ett relativt billigt diamantblad, som hade rätt hålstorlek för kapsågen, kombinerat med två bunkar, lite vatten, lite slang och en pump för spolarvätska.
Fick bocka till en skrotplåt som underlägg, mest för att kontrollera vattnet men funkade ändå rätt bra och dammfritt.


Ändå rätt nöjd med resultatet, även fast det tog många timmar med alla geringar och infräsningar...
Den skarpögde ser nog att det är spår inuti också, tanken är att göra den elektrisk med värmetråd istället för gasol/olja och så vidare.
Spåren är gjorda så att dom lutar "utåt" så tråden förhoppningsvis ligger kvar lite bättre, då jag hört flera klaga på att den trillar ur efter några värmecykler.
Bild

Sen var det dags att bruka ihop allt, ser ut som en tre-åring gått loss. :lmao:
Kunde inte sluta kladda när jag väl börjat, och så hade jag blandat på tok för mycket och ville inte bara låta det "brinna upp", så av någon oklar anledning började jag täcka in hela skiten.
Gissar att jag tänkte det skulle bli starkare, var några veckor sen jag höll på och minnet är kort.
Bild

Blev ändå rätt okej till slut.
Lät det härda i någon timme innan jag gick på det med riktigt grovt sandpapper fastsatt på en plåt för att plana ut det ordentligt.
Oklart problem med det hela är att bruket härdat stenhårt på vissa ställen och fortfarande typ är dammigt/grusigt på vissa ställen.
Misstänker att jag antingen haft för mycket vatten, blandat för dåligt, det eldfasta teglet sög åt sig för mycket vatten eller att slipningen på något sätt jävlats med bruket.
Bild

Slängde ihop ett lock av det lilla extra-materialet jag hade, ingen skönhet direkt.
Bruket ovanpå armerade jag med tjockare ståltråd lite som ett experiment.
Vi får se om jag överhuvudtaget kommer använda locket eller göra något bättre.
Bild

Beställde hem lite saker till projektet, bland annat tempsensor som ska klara 1250C, en PID-regulator, värmetråden och lite annat smått och gott.
Det var riktigt knöligt att få in värmetråden som jag ville, hade nog utformat kanalen invändigt annorlunda nu i efterhand för att underlätta.
Hur som, kopplat regulatorn via en kontaktor och en SCR-dimmer, då jag var lite orolig för att överbelasta värmetråden.
Det verkar finnas en "sweet-spot" där den glöder lagom. Matar man på för lite så blir den inte varm nog och matar man på för mycket så brinner den av rätt fort.
Det primära sättet att kontrollera detta är genom att göra den lagom lång för den spänningen du arbetar med, vilket jag helt ignorerade, därav dimmern som "efter-lösning".
Kopplad på 230V glöder tråden inte överhuvudtaget men klarar ändå av att värma upp ugnen(med lock på) till 200 celsius relativt fort.
22 sekunder in i klippet så är den istället kopplad på 380V, då blev det av ren tur rätt så perfekt!
Vid det laget hade jag redan varmkört den en stund och pendlat mellan 100-200c.
Någonstans i denna veva inser jag nästa problem. Det här eldfasta teglet överför värme fruktansvärt bra, ingen höjdare om man vill ha >1000 celsius på insidan...
Utöver detta blir det en hög termisk massa så en hel del energi går åt bara till att värma upp det, istället för att mer energi går in i det som ska smältas.


Den termiska massan är svår att lösa med befintligt material men har lite för mycket tid och ork investerad för att börja om på helt annan bana.
Så nya tanken är att göra ett yttre plåtskal och ha ett 8-10cm tjockt isolerande lager av perlite-cement, återigen lite youtube-inspiration som lett till den lösningen.
Återanvändning av skrotmaterial. En tjockare alu-durkplåt som botten och 1.2mm stålplåt som jag försökt forma runt och popnita mot botten.
Försökte med krymp-sträck maskinen få till en snygg böj men plåten i sig kämpar emot för mycket och det blev vajsing hur jag än försökte, syns dåligt på bilden men den är allt annat än rund trots att jag nog lagt över en timme bara på det.
Utöver det är flänsen för liten och når knappt in till där hålen är borrade för nitarna.
Bild

Så insåg att det var bättre att attackera problemet på ett annat sätt.
Behöll botten men lossade plåten och kapade bort flänsen helt för att sedan även dela plåten på mitten(i längsled så jag fick två långa, smalare remsor).
Sedan förlängde jag dessa smalare remsor så jag nu hade två långa remsor, längre än vad omkretsen på durkplåten är.
Jag har sedan tidigare ett hemmabygge till plåtrullare men den klarar bara 29cm breda remsor, därav delandet i längsled..
Betydligt mer skarvande men det ger bra övning inför när jag ska fortsätta rostlaga min gamla Amazon.
Toppen- och bottenflänsen kapade jag ur en annan skrotplåt och svetsade dit istället för att krångla till det för mycket genom att försöka forma fram den.
Det blev en jäkla stor hink men tänker att det är lika bra att mula in så mycket isolering jag kan.
Bild

Tanken är nu alltså så här.
Den redan "färdiga" smältugnen kommer placeras i mitten av jätte-hinken, och allt runtomkring ska fyllas med perlite-cement som har högt isolervärde.
Undertill har jag designat en form för att först kunna gjuta en "fot" åt ugnen att stå på, så jag kan fylla runtom den sen.
Ovantill är det en två-delad design så ingen cement trillar ner och det blir en snygg avgränsning.
Bild

Sen var det bara börja mäta och blanda. 10 delar perlite, 1 del cement och ca 2 delar vatten, allt enligt volym.
Intressant nog så sjönk volymen på Perliten när jag blandade den med cement, kan vara så att mixern krossade runt litegrann så det blev mer kompakt, iaf min gissning.
Fick blanda typ 6 liter totalt för att fylla formen på 4.5 liter.
Kul side-note, cementen i bunken till vänster väger mer än hela stora bunken med vit perlite.
Bild

Rätt konsistens verkar vara som lite torrare, och grå, risgrynsgröt. Gjorde inget smaktest. :mrgreen:
Det är väldigt lite vatten som behövs för att gå från torrt-som-attan till plaskblött, hade underlättat om man hade en riktig blandare och inte bara visp på skruvdragaren.
Bild

"Fot formen" fylld lite sådär, första gången jag leker med cement så hade kunnat göras bättre...
Ser väldigt torrt ut på bild men verkade hålla ihop rätt bra när jag kände på det någon dag efter.
Första dygnet var den innesluten för att hålla inne så mycket fukt som möjligt.
Bild

Tack vare den generösa släpp-vinkeln var det busenkelt att lyfta av formen sen.
Önskar dock att jag hade haft några skruv eller dylikt genom golvet, upp i perlite-cementen, för nu står den i princip lös på bottnen vilket gjorde det lite mer utmanande att lyfta ner den astunga ugnen utan att rucka på "foten".
Bild

Det är väl typ i det här skedet jag inser att flyttandet av denna kommer bli ett äventyr, när den antagligen kommer väga 50kg och vara otympligt stor när den är klar.
Så lekte lite med svetsen och vinkeljärn för att få ihop detta.
Två gamla inline hjul och en gummifot från nån gammal kompressor. Inte det mest värmetåliga, men är det så varmt där ute så har jag större problem...
Tanken är sen att ha något skaft eller dylikt så ugnen kan flyttas likt en säckakärra, när den är kall så klart.
Bild

Eftersom ugnen redan vid första testerna började spricka så gjorde jag en halv-tafflig nödlösning genom att linda den med tjock ståltråd på ett antal ställen, jag hoppas detta ska fungera lite som armering sen med perlite-cementen, antagligen bara önsketänkande.
Även penslat den med vattenglas några gånger för att förhindra att den suger åt sig allt vatten från cementen, Perliten i sig är jobbig nog i det hänseendet.
Sen är såklart den övre 3D-printade formen på plats, blev riktigt bra presspassning av ren tur.
Hade jag haft lite mer tankeförmåga så hade jag designat in lite släppvinkel på den också, men får nog värma/kapa ur den istället så jag inte skadar perlite-cementen.
Bild

Sen det här med att få slut på saker mitt i projektet.
Hade köpt hem en 100 liters säck Perlite och trodde det skulle räcka en livstid, men delat på att jag sållat ur stora mängder krossat material(rent damm) och någon går och nallar när hon ska plantera blommor så fick jag slut med några centimeter kvar till toppen. :screwy:
Så fick akut åka iväg och köpa svindyra småförpackningar istället, gick åt typ 10 liter extra för att nå toppen..
Trodde förövrigt denna del skulle gå relativt fort, men har nog fått blanda upp 10 hinkar för att nå denna nivå. Delvis för att mixen kompakteras lite när jag blandar och delvis så är det nog bara större volym än jag intuitivt trodde.
För varje hink så använder jag en tunn planka för att trycka ihop det lite grann, ganska försiktigt.
Vill inte att det ska bli en kompakt massa men vill samtidigt inte få oplanerade luftfickor och en gjutning som knappt håller ihop på insidan.
Svår balans när man har noll erfarenhet...
Bild

Men nu börjar det likna något! Som sagt, har varken erfarenhet eller handlag för detta men gjorde mitt bästa för att få någorlunda finish på ovansidan.
Dom snygga rören är bara lite "placeholders" så jag kan komma åt värmetråd och tempgivare i framtiden.
Även slipat klart på alla olika svetsar och försökt jämna av det så bra som möjligt, det är trots allt bara en plåthink...
Utöver det så är "hinken" pop-nittad i underredet så allt håller sig på plats.
Bild

21 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MrCrankyface
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:35, 12-08-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro BA SA 205B(1938)
K&T 2HL(1947)
Kasto VBS202A(1970)



QV_

#2 » 22:58:25, 19-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

KUL!

Jag vill ju också ha en smältugn men råkade köpa en timmersåg istället...
Har ägt en keramikugn på 50cm i kubik som innermått. Tog några timmar att få upp den i 1200 grader.
Det enda jag vill tillföra till ditt projekt kanske inte är relevant men eftersom det är farligt att göra fel så skriver jag det i allafall.

OM man har ett "titthål" i ugnen (kan inte se om det är genomgående i toppen) så måste det vara snett borrat.
Du får INTE ha ett "rakt ner" hål att titta i. För då kommer det en luftström som är 1000 grader och träffar ögat. Det är dumt.
Med ett snett hål så är det mest pannan som blir värmd om man står för nära med ansiktet.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

2 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

MrCrankyface (trådstartaren)

#3 » 15:21:35, 20-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:KUL!

Jag vill ju också ha en smältugn men råkade köpa en timmersåg istället...
Har ägt en keramikugn på 50cm i kubik som innermått. Tog några timmar att få upp den i 1200 grader.
Det enda jag vill tillföra till ditt projekt kanske inte är relevant men eftersom det är farligt att göra fel så skriver jag det i allafall.

OM man har ett "titthål" i ugnen (kan inte se om det är genomgående i toppen) så måste det vara snett borrat.
Du får INTE ha ett "rakt ner" hål att titta i. För då kommer det en luftström som är 1000 grader och träffar ögat. Det är dumt.
Med ett snett hål så är det mest pannan som blir värmd om man står för nära med ansiktet.


Känner igen det där "vill ha men råkade ..." :lmao:

Hålet är "rakt ner" så att säga. Sett att många hemmabyggen på nätet har det så, antar att det är för att kunna mata ner material men kanske även är för ventilering om man kör med gas/olja?
Bara kopierade tanken rakt av utan att ifrågasätta, men riktigt bra poäng att det blir skitfarligt att använda som kikhål! Förhoppningsvis kommer jag dock ha hel-visir hela tiden jag arbetar med smältandet, och ge fan i att titta rakt ner.
Med väldigt stor sannolikhet kommer jag göra ett helt nytt lock dock, utan hål överhuvudtaget, för att stänga in värmen bättre.
Tanken är att krångla till det och göra ett "snyggt" yttre skal i tunnplåt, och sen fylla detta med perlite-cement för bättre isolering, kanske såndär tätningssnöre till kamin längs ytterkanten, både för tätning och mjukare anläggningsyta.

Ska jag inspektera smältan får jag helt enkelt lyfta locket, som ska sättas på vridbart gångjärn med förlängningsskaft, med en fast "viloposition".
Allt för att inte behöva hantera eventuellt varmt lock för hand och/eller behöva lägga det någonstans när smältdegeln ska upp igen.
Inte bestämt mig hur utformningen riktigt blir på den funktionen utan det är ett framtida "skjuta från höften" nöje.
Användarvisningsbild
MrCrankyface
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:35, 12-08-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro BA SA 205B(1938)
K&T 2HL(1947)
Kasto VBS202A(1970)

Zukram

#4 » 15:28:04, 20-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Konstruktionen påminner väldigt mycket om den jag byggde.
Fast jag har inte ens haft tid att provköra den :-/
Tanken är att köra den på beg frityrolja sedan, jag har tom köpt ett brännarmunstycke fårn kina, men inte tagit mig tid att sätta ihop en brännare.

/m

1 person gillar det här inlägget.
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

MrCrankyface (trådstartaren)

#5 » 08:57:30, 21-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lyfte ner hinken från arbetsbordet igår, nu var det knappt man kunde marklyfta den, både tung och otymplig. :lmao:

Satt och skissade en stund på lock idéer och beslutade mig ändå för att göra om det helt.
Konstruktionen är ganska lik hur jag gjorde själva hinken.
Först skarva lite skrotplåt med MIG-svetsen, fogarna slipas sedan ner så allt blir jämt.
Bild

Rulla runt det några gånger i ett annat hemmabygge, radien är inte särskilt känslig, så länge man är någorlunda nära så kan man justera för hand när man svetsar ihop allt.
Förövrigt otroligt hur fort det går att stöka ner ett nystädat garage...
Bild

Kapade ur en ring från spillbiten som blev över när jag gjorde hinkens bottenkant.
Och ungefär här började väl slarvfelen ackumulera sig efter man jobbat med annat i några timmar och var trött.
Hade redan svetsat ihop den rullade ringen, men diametern blev för liten för kanten jag nu skulle svetsa dit, och detta upptäckte jag inte förrän jag punktat runt halva diametern.
Istället för att kapa punkterna och "gör om, gör rätt" så tog jag genvägen att bara snitta upp och anpassa den rullade ringen.
Bild

Så det skapade ytterligare problem när jag skulle dit med locket, som nu var för litet och fick vålda/pressa rätt friskt för att få till passningen.
Trött och ofokuserad körde jag bara på, så blev tyvärr inte så rakt och fint, och kommer få lägga mer tid på att slipa/blenda svetsar sen.
Locket i sig var en blandning av engelskt hjul, krympsträck och plåthammare, ingen att hurra över men man måste börja lära sig någonstans. :mrgreen:
Bild

Ser ändå ut lite som någon droid från star-wars, skulle dit med några rejäla googly-eyes bara. :lmao:
Bild

17 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MrCrankyface
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:35, 12-08-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro BA SA 205B(1938)
K&T 2HL(1947)
Kasto VBS202A(1970)

igelkottar

#6 » 12:48:42, 21-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev väl inte fel det där. :thumme:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Kotten

#7 » 17:37:55, 21-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den här tråden ser jag fram emot att följa! :smile:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

PeterR

#8 » 22:13:56, 21-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul projekt!
Du får döpa om tråden till: ”R2D2, ett hett ämne” :mrgreen:

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Zukram

#9 » 08:46:25, 22-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du bara köra den på el? SPontant ser det ut att vara ont om luftinsläpp annars.

/m

1 person gillar det här inlägget.
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

MrCrankyface (trådstartaren)

#10 » 10:04:50, 22-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterR skrev:Du får döpa om tråden till: ”R2D2, ett hett ämne” :mrgreen:

:skratta3: :skratta3: :skratta3:

Zukram skrev:Ska du bara köra den på el? SPontant ser det ut att vara ont om luftinsläpp annars.

Stämmer! Kanthal element på 5kW, bör räcka för aluminum, silver, koppar osv.
Gas hade nog blivit varmare men inget jag vill arbeta med och blir dyrare samt sämre för aluminium.
Olja/diesel hade nog klarat ända upp till gjutjärn men det klarar definitivt inte min ugnskonstruktion och även illa lämpat att hålla på med i ett villaområde med den mängd rök/doft som kan genereras.
Användarvisningsbild
MrCrankyface
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:35, 12-08-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro BA SA 205B(1938)
K&T 2HL(1947)
Kasto VBS202A(1970)

Zukram

#11 » 14:19:44, 22-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Målet med min är att kunna gjuta järn :-)
Vi får se om jag -någonsin- får tummen ur att bygga en brännare till den :-)

Den gamla pottbrännaren av en helium-flaska funkar, men är lite obehaglig att köra hehe. totalt omöjlig att kontrollera som den är byggd just nu hehe.
Jag lovar att posta nåt om den när den körs.

2 personer gillar det här inlägget.
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

MrCrankyface (trådstartaren)

#12 » 23:29:05, 23-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som vanligt spårar det ur, skulle bara göra något sorts gångjärn till locket.
Slutade med x antal timmars modifikation av locket, slutsvetsning och avjämning av alla svetsfogar, övande på presspassningar, alufräsning och så vidare och så vidare...
En snutt fyrkantsrör som legat och skrotat länge nu, lite stål rundstång och en tjockare klump alu.
Tog en stund att få till alla passningar och fräsa klart aluklumpen, väldigt mycket "make it up as you go" vilket inte är min styrka.
Bild

Rent utseendemässigt tyckte jag det blev lite roligare med utsticket mot gångjärnet, det bör även minsta brytrafter på stångens infästning i locket då det kan fästas vid två ställen med ca 1.5 decimeter mellan.
Kvarstår att korta ner fyrkantsröret en hel del och försöka passa in allt, locket är inte svetsat i "handtaget" än och handtaget i sig är inte färdigt.
Bild

10 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MrCrankyface
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:35, 12-08-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro BA SA 205B(1938)
K&T 2HL(1947)
Kasto VBS202A(1970)

MrCrankyface (trådstartaren)

#13 » 09:47:29, 01-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sakta men säkert rör det sig framåt. Med 30+ i garaget så har det inte blivit så många timmar.
Blev väl 2-3 timmar på att göra denna lilla bit som bara är rent dekorativt tillbehör till "gångjärnet".
Bild

Kapade av handtaget och vinklade upp det, lättare att komma åt och mindre snubbelrisk.
Även kapat ner fyrkantsröret och vinklat om det för att få till rätt avstånd.
Ännu mer svetsande och jämna av allt igen.
Bild

Funktionen är som sådan att man vinklar upp locket och roterar sedan ut det åt sidan för att sedan vinkla ner det igen.
Nästa steg blir att få till en strömbrytare som bryter all ström om locket öppnas och även mekaniska "ändstopp" så locket inte kan fara iväg.
För nuvarande kan locket roteras 360* vilket varken är önskvärt eller nödvändigt.
Bild

19 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MrCrankyface
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:35, 12-08-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro BA SA 205B(1938)
K&T 2HL(1947)
Kasto VBS202A(1970)

MrCrankyface (trådstartaren)

#14 » 02:20:32, 03-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite mer pill.
Fräst 2 spår/fickor på undersidan av gångjärnet.
Den ena löper mot skruvskallen som ses till höger och blir ett fysiskt ändstopp för rotationen i sidled.
Den andra träffar microswitchens arm som sticker upp ur hålet för att stänga av allt om locket öppnas.
Funkar över förväntan och blev lagom dolt.
Bild

Tänkte det skulle vara smidigt med en "färdig" central, fick dock modifiera en del inuti för att kunna mula in PID-regulatorn(TBC...).
Eftersom den är i plast gjorde jag en skyddskåpa från gammal durkplåt, denna sitter med små distanser från centrallådan och sen ytterligare med distanser från "hinken".
Förhoppningsvis ska detta skydda mot både fysisk åverkan och eventuell värmestrålning.
Bild

Börjar ändå likna nåt ... Hela centralen sitter med 4 skruvar och popnitgängor i hinken av praktiska skäl om jag vill bygga om nåt.
Nästan bara kvar att koppla ihop allt nu.
Bild

18 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MrCrankyface
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:35, 12-08-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro BA SA 205B(1938)
K&T 2HL(1947)
Kasto VBS202A(1970)

Mats i Myrhult

#15 » 10:07:00, 03-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

:uupps: :uupps: Imponerad!

R2D2 ! :mrgreen: :mrgreen:
Utan risk, ingen chans!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se