Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Lastarburen frontmonterad sidovinge

16 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

ner (trådstartaren)

#1 » 14:01:44, 17-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej hopp, jag tänkte att detta kanske intresserar sällskapet? :smile:


Film på skapelsen (testplogning i slutet): https://www.youtube.com/watch?v=8rh7A3jzB2s


Köpte denna kring årskiftet 2021/22. En gammal Vreten plog med ombyggd bärram, förmodligen blev det skrot av den gamla...
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Byggde om bärramen, enda tillkommande är stora BM krokarna.



Bild
Version 1 trasig... (feb 2022) Befintliga hydraltuben som återanvändes hade alldeles för lång slaglängd och det visade sig (i efterhand) att systemtrycket, längden och kolvstångsdiametern var en dålig kombination om man inte gillar bananformade kolvstänger...




Bild
Dags för version 2...


Bild
Samlat på mig lite prylar och funderat ett halvår drygt... bland annat bestämde jag mig till slut för att köpa en färdig stora BM ram med hydralisk låsmekanism från Torens i Kil.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

23 personer gillar det här inlägget.
ner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:54, 07-05-2010
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil



tortap

#2 » 16:08:45, 17-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Härligt bygge!

1 person gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

ner (trådstartaren)

#3 » 16:17:33, 17-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

tortap skrev:Härligt bygge!


Tackar!
ner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:54, 07-05-2010
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Martin.Eriksson

#4 » 19:40:49, 17-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Härligt bygge men har du ingen schockventil till kolven??

Skickat från min SM-A035G via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

mimeck

#5 » 19:03:56, 18-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du nått som ger med sej om du kör på nått? Tex. brunnslock eller sten?
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

ner (trådstartaren)

#6 » 09:31:31, 19-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, nej inga chockventiler/accumulatorer eller fjädrar i nuläget. Det är absolut något som borde lösas.
Min tanke var accumulatorer, 2 st. Men jag är inte någon expert hur man ska dimensionera dessa?
Jag kör med 6/2 ventiler 2 st. De funktionerna som behöver kunna ge sig är ju frontbladet och vingen, den tredje funktionen är i nuläget bara det hydraliska redskapslåset om om den kommer att användas även till höj och sänk av bladet kommer jag att bygga mekanisk möjlighet för bladet att höjas om det behövs. Alltså när jag kör vingen är frontbladet hydraliskt stumt och tvärt om. Tänker då att jag behöver 2 acc.
Egentligen "används" bara en acc åt gången så länge antingen sidovingen eller frontbladet är aktivt, för det sitter någon form av chockventil på maskinens ventilpaket utgår jag ifrån? Men det kanske också är feltänk...

Tips på dimensionering mottages tacksamt!
ner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:54, 07-05-2010
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Björn.O

#7 » 14:11:04, 19-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lämpligen en egen chockventil på frontbladet. Men det bör redan finnas där om det är ett fabriksbygge. Fyrkantig kloss med två patroner.
Och till vingen en ställbar chock så du kan testa fram lämpligt tryck. Den behöver en ack för överskottsoljan eftersom det bara är en cylinder.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

Jac

#8 » 14:46:44, 19-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Står lite om bruk av accu till shockventiler här: Jac @ Vad är detta, multiskopans klaffar går hydrauliskt tungt
Finns en annan tråd med liknande skiss fast enkelsidig, tyvärr finner jag inte den nu.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Martin.Eriksson

#9 » 16:28:01, 19-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frontbladet har ju stenutlösning redan å sen är det väl ändå svängt fullt när du kör dvs ena kolven är full inne. Då spelar de ingen roll va du sätter dit för de finns ingen mer rörelseväg? Vingen ska du ha schockventil på där läckolja går direkt till tank. En acc har begränsad volym. Funkar bra till å få fjädring å viss mån utlösning vid hinder men en schockventil låter kolven gå in hela vägen. Hyveln ja körde satt se ventiliaf bla..

Skickat från min SM-A035G via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Jac

#10 » 16:35:07, 19-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Accumulator kan användas istället för läckoljelinje. Om shocken löser ut så fylls accumulatorn, när man sen kör fram bladet igen så töms accumulatorn i returen.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

ner (trådstartaren)

#11 » 15:45:13, 24-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Björn.O skrev:...det bör redan finnas där om det är ett fabriksbygge...

Finns inga chocker på det här bladet, trots att det är fabriksbyggt. Bladet är från ett Svedala Arbrå från 1985.


Jac skrev:Accumulator kan användas istället för läckoljelinje. Om shocken löser ut så fylls accumulatorn, när man sen kör fram bladet igen så töms accumulatorn i returen.

Så tänker jag mig att man ska göra, chockventil (=crossover?) + accumulator som tar upp volymskillnaderna mellan sidorna i hydraulcylindern?


Martin.Eriksson skrev:Frontbladet har ju stenutlösning redan å sen är det väl ändå svängt fullt när du kör dvs ena kolven är full inne.

Ja det finns stenutlösning i form av att skären är monterade i en gummilimpa, så de kan vicka undan, men kör man in sidan på bladet i en sten eller ett broräcke så hjälper inte det.
Bladet körs inte heller alltid med bladet i full vinkel.




Bild
En sån här då och T:a in en accumulator på slangen till "ihop" sidan (lilla volymen) på cylindern?
https://www.olssonparts.com/se/sv/produ ... iler/50802




Bild
Ett dyrare alternativ? sån här ventil med en accumulator på T-porten?
https://www.olssonparts.com/se/sv/produ ... iler/60391

1 person gillar det här inlägget.
ner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:54, 07-05-2010
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil

bm1113

#12 » 01:38:25, 25-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att se att du gjort tråd här med såg en av dina videos på YT här om dagen :thummar:
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

ner (trådstartaren)

#13 » 16:25:53, 30-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

bm1113 skrev:Kul att se att du gjort tråd här med såg en av dina videos på YT här om dagen :thummar:


Jo, jag tänkte att det kanske fanns någon här som kunde uppskatta lite youtubevideor med en gammal hjulastare... :-D

1 person gillar det här inlägget.
ner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:54, 07-05-2010
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil

ner (trådstartaren)

#14 » 16:16:04, 02-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Ok, lite hjälp med hydralikberäkningar mottages tacksamt.

Jag tänker att ackumulatorn ska kunna ta hela rörelsens volymdifferans för att säkerställa att sidovingen går tillbaka helt vid påkörning av något större hinder.

Alt 1.
Köpa dyrare ventilen med T-port "i mitten" (länkad tidigare)
Då blir accumulator "trycklös" i normal drift. Här tänker jag att förtrycket på ackumulatorn blir mycket mindre viktigt. Frågan är om 2 bar räcker som är standard.?

Alt 2.
Behöver jag egentligen en dubbelriktad chockventil? Lastfallet som är kritiskt (mest sannolikt)för sidovingen är om påkörning sker framifrån, alltså hydralcylindern pressas ihop. Stora volymen ska öppnas mot lilla.
En ren säkerhetsventil + en ackumulator på lilla volymens sida? Här blir då förtrycket mycket viktigare tänker jag. Om det är för lågt kommer ackumulatorn att vara full vid "normal drift" och inte kunna hjälpa till när säkerhetsventilen löser ut?

Jag är nog mer inne på att köra på alternativ 1, men även där mottages råd tacksamt kring hur man ska resonera med både volym på ackumulator och förtryck.


Till mitt vanliga plogblad kommer jag att beställa den enklare chockventilen och montera på själva plogbladet då det är två identiska cylindrar som är motriktade så volymerna är identiska. Rimligt?
ner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:54, 07-05-2010
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Jac

#15 » 16:40:01, 02-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser bra ut det där, alternativ 1. Jag har inte nåt facit på förladdningstrycket men jag skulle tippa 5 bar eller nåt sånt. Är det för lågt så hinner den inte att tömma sig när du kör ut bladet igen.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se