Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Köping S8S-B - En bortglömd svarv

60 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

smv (trådstartaren)

#1 » 11:08:29, 15-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte göra en egen tråd om det senaste projektet jag släpat hem.

Har gått och tittat lite smått på köpingsvarvar ganska länge, främst mot deras minsta modell S7S och den ovanligare S7 som såldes som deras så kallade verktygsmakarsvarv med allt lull-lull man kan tänka sig såsom koppling, broms och relativt höga spindelvarvtal. De är betydligt mer ovanliga än S8/S10 och de jag sett hittills har varit ganska illa åtgångna.

Så när en granne kontaktade mig för ett tag sedan då han hade blivit erbjuden att köpa en svarv från ett dödsbo som skulle tömmas så väcktes mitt intresse. Det var enligt utsago en Köping S8 av lite oklar modell.
Han sa i alla fall att den var av kort modell vilket var en förutsättning för att över huvudtaget gå in i min verkstad.
Den var eventuellt inte helt ihopsatt och behövde lite färg men de allra flesta delar skulle finnas och vara i bra skick, rentav närmast oanvänd.
Några veckor senare så dök plötsligt grannen upp med svarven på släp utanför mig. Han hade köpt loss den och undrade om jag fortfarande var intresserad. Av allt att döma var det en S8SA, alltså den lite nyare modellen med mer kantiga former.

Då det inte är helt lätt att hitta så mycket information om köpingsvarvar och företagets historia så slog jag en signal till Storebro som har hand om reservdelshanteringen och service av maskinerna. Fick prata med en mycket trevlig herre där som hade lite information. Jag reserverar mig för eventuella felaktigheter och detta ska inte ses som definitiva fakta eller citat från de.

SA-modellerna började tillverkas någonstans i början av 60-talet då Köping började få ekonomiska bekymmer.
Det var en något förenklad modell där man sparade in lite på t.ex. att alla matningar och stigningar skulle kunna väljas utan byte av växelhjul som var fallet med t.ex. S8C och ett försök till modernisering av S8S.

Den såldes i flera olika konfigurationer och längder för att kunden skulle kunna välja det som den behövde och betala därefter. I basutförandet så var det en relativt enkel maskin rent funktionsmässigt om än av sedvanlig god kvalité.
Tillvalen omfattade t.ex. olika matningsväxellådor, en så kallad reverseringslåda med koppling och broms, växelhjul som löper i oljebad och olika utväxlingar på spindeln.
Utöver detta så fanns även de vanliga tillbehören såsom konsvarvningsapparat, stöddockor av olika storlek och längdmatningsstopp att köpa till.

Man kan tänka sig att det vid denna tid började kännas som att man hade en ganska föråldrad produktflora med maskiner som härstammade från 30-40-talet. Automater lär ha använts ett tag och numeriskt styrda maskiner måste ha börjat synas på horisonten.

Runt slutet av 1960-talet flyttades produktionen från Köping till Storebro i samband med att de köptes upp och i och med detta även reservdelslagret som vid denna tidpunkt var tämligen omfattande.
Detta gjorde att en stor mängd delar skrotades ut och enligt hörsägen så var det inte helt ovanligt att det via anställda togs ut delar som byggdes ihop hemma i garagen till kompletta maskiner.

Sannolikt är min svarv just en sådan maskin.

Nuvarande status:
Bild

I stora drag så är svarven komplett. Spindelhuset innehåller alla drev och har funktionell växling. Av allt att döma så har det aldrig ens varit olja påfylld och det saknas borrhål för märkskyltar o dylikt så antingen så har det restaurerats eller aldrig använts.
Bädden är skadefri men med en tunn beläggning av ytrost och smuts som förhoppningsvis kommer att gå att polera bort relativt enkelt. Jag har läst om att bädden kan vara härdad men hittar inget om det i någon dokumentation.
Den saknar bearbetning för stödlagret för matningsskruvarna men själva stödlagerhuset finns med, om än i form av en egentillverkad bit.

Bild
Bild

Själva släden kommer förmodligen från en använd maskin, har inte undersökt den så mycket men skulle väl gissa att den inte är tvärslut med tanke på resten av maskinens skick.

Av de tidigare nämnda tillvalen så är den utrustad med reverseringslåda med koppling och broms samt kåpan som gör att växelhjulen går i oljebad(ej monterad på bilden ovan).

Reverseringslådan som sitter under spindelmotorn. Motorn som för övrigt är enhastighets på 1450rpm av något mer sympatisk storlek och effekt, endast 3,7kW. Får väl se om den orkar veva runt maskinen... Har hittat den storleken som ett val i manualen här på forumet men osäker på om reverseringslådan kanske kräver grövre grejer.
Bild

Jag är ännu osäker på utväxlingen på spindellådan. En intressant sak är att det i högen med prylar som medföljde låg varvtalsskyltar som indikerar 1800rpm. Detta är såklart ingen garanti för att det faktiskt är så men OM det är så så är det en rejält ovanlig option som jag bara sett på en annan maskin på nätet. Ska undersöka detta närmare så snart jag får hem maskinen.

Märkskyltarna som följde med.
Bild

I nuläget så håller jag på att röja i min redan trånga verkstad för att få in den i värmen snarast möjligt. Har fått låna utrymme på en grannes loge i några veckor så den står under tak.

Detta är väl lite av ett drömprojekt för egen del även om jag inser att det är betydligt större än det jag gjort tidigare.
Det som jag vet behöver fixas eller tillverkas än så länge är:
  • Det stora remskyddet mellan motor/reverseringslåda och spindellåda saknas. Borde gå att tillverka ett nytt.
  • Muttrarna för att fästa växelhjulen saknas.
  • Skåpsluckan till både vänstra och högra skåpfoten saknas. Högra skåpfoten är för övrigt från en äldre S8.
  • Distanser som håller axeln till växlingsgafflarna saknas och hänger nu bara med två skruv dragna i godset till spindellådan. Det saknas även ett stift som överför rörelsen från växelspakens arm till själva skiftgaffeln.
  • Elskåp behöver förmodligen byggas och elen gås igenom. Det ingick ett som jag tror används utan reverseringslådan men är osäker på om det är helt kompatibelt.
  • Stödlagret för matningsaxel och gängskärningsskruv finns en hemmagjord variant av men bädden behöver borras och helst stiftas för att få det på plats. Eventuellt behöver det även tillverkas lämpliga lagerbussningar till dessa.
  • "Mothållet" under dubbdockan som låser fast den mot bädden finns en bit för men misstänker att det är fel. Den lär dock gå att borra om för att passa.
  • Allt lär dessutom gås igenom och göras rent och få lite ny färg efter att ha stått ouppvärmt i vad som förmodligen är närmare 40 till 50 år.
Och säkert hundra grejer till...

Nåväl, det här lär dra ut på tiden men det fina i kråksången är att jag har mina övriga maskiner att tillgå för att tillverka reservdelar och eventuella hjälpverktyg så det blir väl lite av den varan framöver utöver rengöring, målning och pusslande av alla grejer.
Jag kommer arrangera om verkstaden för att få in den men det blir i den vanliga verkstadstråden. https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=77&t=349959
Glada tillrop är alltid välkommet och om någon vet mer om dessa svarvar så fyll på med information. Som sagt är informationen begränsad men det finns säkert folk där ute som vet mer.
Senast redigerad av smv 20:54:53, 16-02-2023, redigerad totalt 2 gånger.

17 personer gillar det här inlägget.
smv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:12, 25-11-2018
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene VHF-2B, Köping S8S-B, Mattsson & Zetterlund VF600, Blomqvistsvarv, Thörn T2, Rambaudi Stickelslip, AB Formverktyg planslip, Köping BF1



PeterR

#2 » 12:00:59, 15-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilket fynd!
Grattis!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

BengtP

#3 » 14:52:36, 15-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där ser ju riktigt bra ut. Grattis.

1 person gillar det här inlägget.
BengtP
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:52, 18-08-2018
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Myford S7 Svarv
Mattson&Zetterlund VF600 Fräs
Varator borrmaskin
Jungner US305 Verktygs slip
Deckel SO Stickelslip
Harrison M250
Meteor ME14 Borrslip

smv (trådstartaren)

#4 » 15:39:39, 15-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja tack ska ni ha. Vet inte om det här är ”bra” eller rent dårskap men jag ser fram emot att hugga in i den! :grin:
smv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:12, 25-11-2018
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene VHF-2B, Köping S8S-B, Mattsson & Zetterlund VF600, Blomqvistsvarv, Thörn T2, Rambaudi Stickelslip, AB Formverktyg planslip, Köping BF1

BengtP

#5 » 16:02:05, 15-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dårskap kan ju vara bra ibland. Ska i vilket fall bli riktigt kul att följa projektet
BengtP
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:52, 18-08-2018
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Myford S7 Svarv
Mattson&Zetterlund VF600 Fräs
Varator borrmaskin
Jungner US305 Verktygs slip
Deckel SO Stickelslip
Harrison M250
Meteor ME14 Borrslip

Mattias Petterson

#6 » 19:10:34, 15-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla med Pelle3, han hade en sån där som hade skurit stående ute i skrothögen.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

3 personer gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

smv (trådstartaren)

#7 » 22:47:48, 15-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Kolla med Pelle3, han hade en sån där som hade skurit stående ute i skrothögen.


Jag får ta och regga mig på det där andra forumet och kolla om han har kvar svarven. Är en bit bort men skulle det vara något helt avgörande som fattas så är det ju en jäkla bra chans.
smv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:12, 25-11-2018
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene VHF-2B, Köping S8S-B, Mattsson & Zetterlund VF600, Blomqvistsvarv, Thörn T2, Rambaudi Stickelslip, AB Formverktyg planslip, Köping BF1

HVA59

#8 » 00:29:24, 16-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lycka till med svarven! Köping är fina maskiner :thumme:
Jag jobbade en kort tid med en Köping s10c, de där gamla med rund växeltavla o så. Förutom det begränsande varvtalet på max 700 varv så var det en förbaskat trevlig maskin :smile:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

smv (trådstartaren)

#9 » 20:20:39, 16-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har lyckats gräva fram lite mer information om dessa svarvar.

Googlat som en galning och försökte lägga pussel av alla bilder på typskyltar till en början och ganska snart hittade jag modeller som inte benämndes S8SA utan S8S-B med en efterföljande siffra mellan 1 och 4.
Lyckades hitta bilder på både ettor tvåor och fyror men det var svårt att se någon skillnad på ettorna och tvåorna utav bilderna som fanns tillgängliga. Fyrorna hade uppenbart en annan matningsväxellåda som är av sluten typ på samma sätt som på S8C, den typ av reverseringslåda som finns på min samt växelhjul i oljebad.

Sedan slog det mig plötsligt att jag nog hade sett min modell i en av mina gamla verktygskataloger.
Mycket riktigt, i S.Björklund & CO AB Stockholm:s katalog från 1967(Nr 100) finns följande annons.

Bild

S8/10SA verkar alltså ha varit en något tidigare modell, introducerad mer i början av 60-talet och så byggde man vidare på det konceptet med B-modellerna runt 1967.

Så det är förmodligen inte en S8SA som jag har utan snarare en S8S-B, förmodligen(och förhoppningsvis) en S8S-B3. Det stämmer överens med utrustningen och det faktum att varvtalsskyltarna som följde med visar 1800rpm som maxvarv. Nu börjar det bli riktigt varmt i bröstet kan jag säga då min maskin börjar närma sig den smått legendariska S8C på pappret även om jag inte riktigt vågar hoppas allt för mycket ännu.

Har fortsatt röjt i verkstaden för att kunna lyfta in maskinen så snart som möjligt. Har en liten förhoppning om att få in den redan nästa helg om allt vill sig väl.
Senast redigerad av smv 21:33:26, 16-02-2023, redigerad totalt 3 gånger.

3 personer gillar det här inlägget.
smv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:12, 25-11-2018
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene VHF-2B, Köping S8S-B, Mattsson & Zetterlund VF600, Blomqvistsvarv, Thörn T2, Rambaudi Stickelslip, AB Formverktyg planslip, Köping BF1

torbjorn_forsman

#10 » 20:32:46, 16-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan inte låta bli att nämna ett lustigt sammanträffande - och kanske förväxlingsrisk.
NEFA, Philips-fabriken i Norrköping, tillverkade ju tv-apparater för fullt under hela 1960-talet. Ett par av de tv-chassier som tillverkades där, hette just S8S-A och S8S-B. Det bör ha varit omkring 1961-62 de var aktuella.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

smv (trådstartaren)

#11 » 20:48:49, 16-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Jag kan inte låta bli att nämna ett lustigt sammanträffande - och kanske förväxlingsrisk.
NEFA, Philips-fabriken i Norrköping, tillverkade ju tv-apparater för fullt under hela 1960-talet. Ett par av de tv-chassier som tillverkades där, hette just S8S-A och S8S-B. Det bör ha varit omkring 1961-62 de var aktuella.


Ja det var ju onekligen lite märkligt även om jag nog anser att risken för förväxling borde vara förhållandevis liten :)
Rolig kuriosa dock!

1 person gillar det här inlägget.
smv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:12, 25-11-2018
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene VHF-2B, Köping S8S-B, Mattsson & Zetterlund VF600, Blomqvistsvarv, Thörn T2, Rambaudi Stickelslip, AB Formverktyg planslip, Köping BF1

smv (trådstartaren)

#12 » 22:27:24, 28-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så i helgen var det då dags.
Inflytten gick riktigt smidigt med hjälp av hjullastare. Hade förberett på att vi inte skulle nå riktigt då jag var tvungen att ta in maskinen på längden då min port in till verkstaden bara är runt 1,2m bred men det var inga som helst problem.
Hade även fått låna maskinskridskor och en maskindomkraft och det måste vara de absolut bästa hjälpmedlen som finns när man ska flytta sådana här saker.
Brukar skämta om att det här med att lyfta och flytta tunga saker blir lite av en hobby i hobbyn när man håller på med gamla verktygsmaskiner men med dessa hjälpmedel så var det absolut helt odramatiskt trots att det är den enskilt tyngsta maskinen jag gett mig på hittills.

Vid hemkomsten:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Chucken, iaf delvis skyddad av rostskyddsmedel. I övrigt verkar den helt ny och oanvänd. Ingick även två andra trebackschuckar varav den ena också var helt ny men båda utan chuckfläns. Om någon sitter på L2-grejer så är det av intresse. Fyrbackskiva saknas än så länge så det är högintressant men även trebackare om de sitter på chuckfläns.

Bild
Supporten, som såg värre ut än vad det var. Mycket av "rosten" på de omålade ytorna gick att skrapa bort med rakblad och putsa upp utan problem.

Bild
Här ska stödlagret för ledarskruvarna monteras.

Svarven sen då. Har inte hunnit göra jättemycket mer än en grov översyn och det ser helt klart lovande ut.
Det finns lite grejer som behöver tillverkas och fixas men hittills har jag inte hittat några riktiga ”showstoppers” även om det är ett rätt skapligt projekt att bita i.
På bilderna ovan ser den lite stympad ut då alla kåpor och dubbdockan inte är monterade men grejerna finns.

Allt tyder så här långt på att maskinen aldrig har körts. Jag har inte hittat en enda metallspåna på den och glidytorna är helt oskadade sånär som på ytrost som på de allra flesta ställen verkar försvinna med lite gnuggande med skotteduk och WD40.
Har kontrollerat bäddens rakhet och den slår på 0,02mm på 500mm och den är inte vriden mer heller vilket är väl inom tolerans för en ny maskin, särskilt som den står uppställd lite på måfå nu. Tvärsliden är bara skavd på prismat närmast chucken, det andra är fint fräst. Oklart om man inte gjort klart eller helt enkelt nöjt sig med resultatet.
Får väl se om jag ger mig på att göra vid det vid något tillfälle men delarna får iaf ta en sväng på planskivan för att se hur läget står till med de.

Den största grejen jag hittat hittills är en axel i spindelväxellådan som rör sig på ett sätt som den inte borde. Det visade sig efter en kvälls undersökning och demontering att den saknar ett gängat offcenter hål i änden där en skruv utifrån ska sitta som låser den både axiellt och för rotation. Återstår att borra hålet rätt i förhållande till ett kilspår på axeln men det borde gå att lösa utan större problem.
Det saknas även fjädrar och kulor för positioneringen som ger "klicken" i spakarna för val av hastighet men de sitter väldigt åtkomligt till iaf så där borde man kunna improvisera ihop något vettigt.

Gängskruven kommer att behöva kortas någon cm eller så och den behöver bearbetas för att låsa en ring där brytstiften för gängningen ska sitta. Även nämnda ring för mataraxeln behöver tillverkas och få kilspår.

Bild

Till och frånslagsspaken behöver monteras på förklädet men det borde gå bra att göra om man bara tar bort axeln för den.
Tänker att jag ska demontera mer eller mindre hela supporten och tvätta upp och se så att allt finns och samtidigt måla delarna. Det ser även ut att fattas två kilar som borde sitta mellan förklädet och undersidan på bädden. Lite oklart hur dessa ska sitta på plats dock...
Jag trodde först att hela supporten var begagnad då den var målad och hade börjat flagna men jag lutar mer åt att det är en oanvänd del som tidigare ägare har målat själv då finishen inte riktigt är där på det jobbet.
Trevligt att våren börjar närma sig när det ska tvättas delar iaf så man slipper stå inne och skvätta med avfettning och slipa och spackla.
Toppslidens delar är riktigt fint inskavda men de åker nog också upp på planskivan för kontrollmätning en vända, om inte annat för att det är lite spännande.

Bild
Bild

Försöker nu strukturera upp arbetet för att inte riva i allt samtidigt även om det är svårt att låta bli. Jag tror att det får bli att riva släden först då den är så central. Då kan jag även rengöra bädden och matningsskruvar ordentligt. Jag tror att tidigare ägaren faktiskt behandlat med någon form av rostskyddsmedel på utvalda ställen vilket jag är väldigt tacksam för även om det är lite jobb att få bort.
Dags att värma upp ultraljudstvätten och beställa hem lite evaporust :smile:

10 personer gillar det här inlägget.
smv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:12, 25-11-2018
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene VHF-2B, Köping S8S-B, Mattsson & Zetterlund VF600, Blomqvistsvarv, Thörn T2, Rambaudi Stickelslip, AB Formverktyg planslip, Köping BF1

BengtP

#13 » 08:32:34, 01-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utan att veta vad du fick ge för den så ser det ut som om du har lyckats hitta ett riktigt fynd. Lyxigt med en osliten gammal svarv.
Men du verkar inte vara sysslolös den närmaste tiden, ska bli riktigt kul att se hur den blir när du är klar.
BengtP
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:52, 18-08-2018
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Myford S7 Svarv
Mattson&Zetterlund VF600 Fräs
Varator borrmaskin
Jungner US305 Verktygs slip
Deckel SO Stickelslip
Harrison M250
Meteor ME14 Borrslip

smv (trådstartaren)

#14 » 11:55:04, 01-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, så länge jag lyckas få snurr på den på ett bra sätt så var det nog att betrakta som ett bra pris.

Räknade lite på utväxlingen till spindeln igår.
Som jag tidigare nämnt så har de sålts i många olika maxhastigheter. Det som är lite oroande just nu är att jag inte riktigt hamnar rätt enligt någon konfiguration.
Spindellådan verkar ge 1:1 i utväxling på högsta växel och samma sak i reverseringslådan.
Så då är det bara remskivorna kvar men de ger en nedväxling på runt 0,6 vilket gör att jag landar runt 850rpm med 1430rpm motor? Skulle det vara det långsammaste utförandet så ska det snarare vara 700.
Om någon har en S8SA eller S10SA så skulle jag vara väldigt tacksam om någon kan göra en koll på hur utväxlingen i lådan och över remmarna ser ut, särskilt intressant om det är en 1200rpm-spindel.
Frågan är väl om det är samma drevning i alla maskiner men att man styr maxvarvtalet genom remhjul och/eller motorhastighet?
smv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:12, 25-11-2018
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene VHF-2B, Köping S8S-B, Mattsson & Zetterlund VF600, Blomqvistsvarv, Thörn T2, Rambaudi Stickelslip, AB Formverktyg planslip, Köping BF1

MekJan

#15 » 12:14:43, 01-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska kolla på min s8sa när jag kommer i närheten om tidigast ett par dagar är på annan ort just nu. :grin:

1 person gillar det här inlägget.
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se