Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Sönderkörd svarv blir CNC.

52 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

MrCrankyface (trådstartaren)

#1 » 15:46:04, 25-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dags för ytterligare ett projekt där jag känner för att skriva av mig.

Köpte denna BL250G/700 ny för några år sedan och den har snurrat många timmar sen dess .. Lite kina kvalité men mestadels trevlig maskin.
Som glad amatör händer det dock lite saker och till slut kraschade jag maskinen, kommer inte ihåg exakt vad jag gjorde men hann reagera på att maskinen gick tungt, försökte stänga av kraftmatningen men den satt fast och vips så gick det åt skogen.
Bild

Resultatet blev en böjd axel i matningsväxellådan och att axeln på bilden gick tvärt av, rätt dum design med extremt skarpa kanter och inga radier att fördela kraften på.
Denna axeln är den som går mot kuggstången under bädden för att flytta släden, därmed ganska opraktisk svarv utan den.
Tyvärr ville inte återförsäljaren ens svara på mina kontaktförsök och dom producenterna jag hittade i kina ville ha ohyggliga pengar för denna pyttelilla axel.
Nästa steg att göra axeln själv gick också bet då jag inte har verktyg för att göra drev och drevet inte var standardstorlek heller om jag skulle gått halvfjös och pressat dit ett drev på en axel.
Long story short så slutade det med att jag löste det på det enda sättet jag kunde, jag borrade och gängade för en lång M5 skruv och öste i loctite.
Den böjda axeln lyckades jag räta ut, väldigt mjukt stål i dom delarna..
Detta funkade förvånansvärt länge men började till slut slira mer och mer när loctiten släppte. Till slut slirade det så mycket att jag istället fick mata via "gängskruven" med skruvdragare och få längdmatning på så vis, fruktansvärt osmidigt.
Bild

Så valet stod nu mellan:
-Låta företag tillverka en ny sådan axel: $$$$$
-Investera i verktygen för att kunna tillverka axeln själv: $$$
-CNC-konvertera skiten: $$$
ungefär samma pengar för återställa den som manuell svarv som att få en styrd svarv vilket är underbart för repetitiva jobb och även låter mig göra vilka konstiga gängor som helst enkelt.
För mig var valet ganska uppenbart.. Men först skulle svarven flyttas, har haft spindeln ganska nära en vägg vilket gjort det omöjligt att bearbeta långa stycken och dess ~175kg har stått på sina smala fötter på en 18mm plywood skiva med reglar en bra bit från fötterna i sig. :uupps:
Bild

Flyttandet är enkelt men bänken behöver nog förstärkas lite för att dra mer nytta av reglarna under den.
Så det får bli lite "underlägg" av 10mm plåt, har inte budgeten för att köpa så får bli återbruk av skrot.
I efterhand hade det nog varit lättare att dela plåten först med vinkelharry men gud vad jag hatar det dammet. :???:
Bild

Massa fräsning senare så är plåten plan och fin, alltid rätt kul med dessa enklare arbeten när man bara kan plöja på.
Bild

Massa hål senare. Grova hål för långa skruv ner i reglarna undertill och sen lite mindre hål för kortare skruv för att ytterligare binda ihop med plywoodskivan.
Finns även två M12 hål som ska matcha mot svarvens fötter.
Syns till vänster hur smala fötterna är på svarven i sig, inte konstigt att svarven stått och gungat när man kört obalanserade saker. :grin:
Bild

En hel del svordomar senare, riktigt tight att få svarven på exakt rätt plats och ont om utrymme för att få dit skruvarna men helve... vad stadigt det blev.
Självklart bara skruvat i en träbänk men jämfört mot innan är detta helstumt.
Började måtta lite på skruvarna jag impulsköpte redan första gången svarven gick sönder .. Den långa är en SFU1605 och den korta är en SFU1204.
Inga större problem med den långa men den korta blir riktigt tight att lösa. :???:
Annat inköpt är nema34 'kit', 8Nm för Z och 4Nm för X.
Enkoder för att läsa spindelns varvtal, lite styrkort jag inte har en aning om hur jag ska få igång och så vidare.
Bild

Insåg rätt fort detta blev på tok för komplext för att våga skjuta från höften och fräsa sönder allt, så det blev många timmar i CAD istället.
Försökt rita av svarven så noggrant som möjligt där måtten är viktiga, i övrigt är det ganska grovt för att få en överblick.
Bild

Maskinen är inte särskilt grov till att börja med så vill hålla destruktiva modifieringar till ett minimum men både sadeln och tvärsliden behöver fräsas ur lite för nya x-muttern.
Gick mestadels bra men stötte på några hårda punkter så viss försiktighet krävdes, vore såklart riktigt tråkigt om jag skadade dessa bitar...
En rolig sak jag upptäckte när jag försökte rätta till biten i fräsen, är att laxstjärten troligtvis är lite bananformad, så det får nog skavas in senare ...
Bild

Något jag inte märkte förrän jag tittade på detta fotot, det ser ut som man planfräst ytan och sen bara flakeat den, i just detta ljus kan man se bearbetningsmärkena från fabriken. :lmao:
Känns mer och mer som att alla dessa bitar får mellanlanda på planskivan för ordentlig genomgång.
Ändringarna jag gjort nu är att sänka "golvet" cirka en millimeter, förlänga spåret åt vänster med 10mm och bredda det i två steg.
Original är 29-ish mm brett vilket jag gjort till 34mm 8mm från toppen och därefter 31mm ner till golv.
Så här ovanifrån ser det ut att vara gott om material men är rädd för att skapa en svagpunkt vid laxstjärtarnas innersta bit. :svettas:
Bild

Men åter till CAD-modellen för att göra mer framsteg.
Z-axeln bör vara ganska lätt att få till, har tagit bort matningens växellåda och stegmotor/lager får bra plats där.
Det svåra blir nog att få den perfekt parallel med bädden.
Bild

X-axeln är lite mer involverad, även om jag också gjort den mer komplicerad än nödvändigt.
Motorn döljs snyggt bakom alla plåtar och plåtarna bör skapa en ganska styv pjäs som sen skruvas fast i originalhålen på släden.
Dolt i bakkant/undertill är även muttern för Z-skruven.
Bild

Så har vi muttern som orsakade all fräsning. För att det skulle finnas minsta chans att få plats så fick muttern tömmas på stålkulor och plastbitar för att sedan ha ett längre samtal med vinkelslipen.
Dessa bitar är rejält härdade så har gått väldigt försiktigt fram för att inte värma upp stålet för mycket.
Dessa är normalt ovala med två plattare sidor men fick försiktigt slipa bort en centimeter nertill och en halv ovantill.
Blev även ett bonushål mellan två monteringshål, detta korsar fettkanalen.
Fick inte borren att greppa så skulle testa att körna en startpunkt. Resultatet blev en väldigt platt körnare så muttern är duktigt j*vla hård. :lmao:
Slutade med en SDS betongborr jag kapade av skaftet på och slipade ner till ~3.5mm samt vässade skäret på.
Bild

Tanken är att det ska bli så här sen.
Borterst är en bit som muttern skruvas i, som sedan kan skruvas fast i x-sliden.
Närmast är en mindre bit som bultas genom muttern in i bortre biten, denna har ett genomgående hål och en o-ring på bortre sidan som ska täta runt det borrade hålet in i fettkanalen.
Fettkanalens "normala ingång" pluggas sen med en liten M6-skruv.
Bild

Men tillbaka till verkligheten. Det mesta utskrivet i plast för att testa passning osv. Ingen idé att tillverka något förrän jag vet att jag tänkt rätt och att alla mina CAD-mått stämmer(spoiler, det stämde inte. :skratta3: )
Det kopparfärgade röret längst bort vid X-skruven är ett bromsrör med ena ändan gängad M5, denna passar in i biten som tätar mot fettkanalen. Mycket krångel bara för att kunna komma åt och smörja sakerna sen.
Visade sig även att spåret jag fräste i sadeln inte blev helt rakt i väggarna, antingen har fräspinnen blivit sliten eller så har den flexat åt sidan när jag fräst, trots att jag gjorde ett "spring pass".
Märks pga att muttern fastnar på vissa ställen så får lösa det när jag ändå håller på med planskivan sen.
Bild

Annars känns det här jäkligt lovande, ganska stadigt även fast det bara är plast och helt saknar "topplocket" som kommer ta upp mycket momentkrafter.
Bild

Stötte på lite problem med Z-axeln, förutom att det är trångt som fan, ser alltid ut som det är så mycket plats över i CAD...
1. Bottenplattan är bara 10mm, detta gör det jäkligt känsligt att skruvarna är exakt rätt långa vilket är drygt.
2. Har felbedömt remlängden så kan inte flytta motorn tillräckligt för att spänna den.
Bild

Får nog fundera lite på hur jag ska lösa detta, inte helt enkelt att mäta in en skruv :???:
Bild

Problemet är att vänstra sidan av axeln är "på rätt plats" men jag litar inte på vart muttern är och jag har inga mått(som jag litar på) för det flytande lagret heller.
Lite moment 22 antar jag.
Bild

Stod och dummade mig så här ett tag för att få ett hum om vart skruven ska vara, bör få mig inom +/- 1mm iaf.
Parallelbit ovanpå skruven för att jämna ut måtten, en klocka för Z och en klocka för X så kan jag dra sliden fram och tillbaka och försöka uppnå en position där måtten inte ändras.
Skruven är dock uppstöd av en bit OSB, ståltråd och en skruv så ordet precision bör nog inte användas i sammanhanget. :mrgreen:
Bild

Känns dock som jag fick det rätt så nära och började tillverka ett fäste. Var trött som fan och gjorde flera riktigt irriterande misstag med måtten men fästet funkar för att testa iaf.
Började med en bit 70x70x3 fyrkantsrör, gjorde mina hål och slots för att sen kapa ur det på bandsågen.
Titta längst till vänster längs skruven så ser ni hur bra mina sidoplattor passade :grin:
Var ca 10mm fel i CAD modellen vilket gjorde att skruven inte kunde flyttas tillräckligt högt upp, smidigt med 3D-utskrifter att man bara kan nypa av en bit om det strular.
Bild

Här är nog det roligaste jag sett på ett tag. Behövde göra ett ~35mm hål i fyrkantsröret så tänkte hålsåg skulle lösa det snabbt och fint.
Körde på med skärvätska vilket innebär att jag inte ser ett skit och börjar mata på.
När jag zonat ut och matat på 10mm men ändå inte gått igenom min 3mm tjocka bit börjar jag bli lite fundersam och backar av.
Fyrkantsröret är knappt ens repat men hålsågen är nog färdig tror jag. :lmao:
Så går det när man köper för billiga verktyg.
Bild

15 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MrCrankyface
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:35, 12-08-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro BA SA 205B(1938)
K&T 2HL(1947)
Kasto VBS202A(1970)



mimeck

#2 » 16:11:21, 25-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul bygge! Har lekt med tanken att sätta på nånn typ av styrning på fräsen men det blir nog aldrig av.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

nimrod_pro

#3 » 00:06:04, 26-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul projekt, kör du för printer och filament?

Ang. Z axeln skulle jag nog gjort följande.

Lägga åt lagerhållaren lite försiktigt på drivsidan
Montera skruven i släden. Gänga bort hela härligheten mot slutet och se var lagerbock två ska hamna. Då har du höjden rätt och kan göra ev inshimsning på djupet.

Har du tänkt något på spånskydd för z axeln?
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

MrCrankyface (trådstartaren)

#4 » 03:10:55, 26-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack!

Har lite olika printers men mestadels är det en Longer Lk5 Pro som fått jobba på, allt är PLA p.g.a billigt och enkelt.
Problemet är att mutterns i "X-riktning" inte är förankrad just nu utan tanke var att jag skulle shimma in det också, men höjden bör jag kunna få därifrån. :klia:

Inte tänkt mer än att jag vill ha något spånskydd.
Typ något sånt här har nog varit fantastiskt:
https://littlemachineshop.com/products/ ... uctID=5202
Användarvisningsbild
MrCrankyface
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:35, 12-08-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro BA SA 205B(1938)
K&T 2HL(1947)
Kasto VBS202A(1970)

PeterR

#5 » 12:30:52, 26-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klart intressant projekt som jag aldrig skulle försökt mig på. Imponerande!
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

MrCrankyface (trådstartaren)

#6 » 21:57:31, 01-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack!

Kan nog inte rekommendera projektet till någon annan, jäklar vad tid det tar. :screwy:

Gav mig på att tillverka mutterhållaren m. tillbehör.
Blev rätt OK men tog en jäkla tid att pricka alla hål precis rätt.
Bild

Bättre bild på den omriktade fettkanalen.
Bild

Bara gängor i "stora biten" så skruvarna klämmer ihop hela kalaset.
Bild

Lite snabbt test, drar man åt skruvarna så låser det sig lite grann, vilket bör stämma med dom måtten jag tagit.
Tanken är att muttern ska mätas in och shimmas så den blir helt rak.
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MrCrankyface
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:35, 12-08-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro BA SA 205B(1938)
K&T 2HL(1947)
Kasto VBS202A(1970)

MrCrankyface (trådstartaren)

#7 » 23:45:24, 05-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Små framsteg men ack så viktigt.
Rensat ur lite i "växellådan" och hittat plats för enkodern som håller koll på spindelns varvtal.
Lite ont om plats så blev till att banka fram ett fäste ur tunnplåt och borra ur en flexibel axelkoppling för att få ihop det hela.
Bild

Lång var den också så fick kapa ur ett till hål i sidoplåten men hellre det än krångla med remmar för att flytta enkodern någon annanstans.
Riktigt nöjd med passformen i alla fall och tycker det ändå blev rätt okej.
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MrCrankyface
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:35, 12-08-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro BA SA 205B(1938)
K&T 2HL(1947)
Kasto VBS202A(1970)

Stridis2

#8 » 23:08:27, 06-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med risk för en liten trådkapning här. Jag blir alltid så inspirerad och avundsjuk på CNC-projekt, men jag har inte haft tiden att sätta mig in i det hela. Men en tanke jag har haft länge är programvaran som används. Hur väl anpassade är de för respektive maskintyp? Och framför allt, vet någon om ifall det finns någon billig programvara för att köra kantpress? Jag skulle vilja uppdatera styrsystemet på min kantpress.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

MrCrankyface (trådstartaren)

#9 » 13:12:19, 11-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen fara med lite trådkapning :grin:
Jag har bara använt mach3 och sen kikat på linux cnc, tror bägge dessa bara stödjer svarv/fräs/plasma i princip.
Dock skall linux cnc vara betydligt mer öppet för modifiering så är man bra på kod kanske man kan åstakomma något där.

Tror alla delar är "färdiga" så styrskåp och montering kvarstår.
Har börjat skissa på styrskåpet men i avvaktan på delar tänkte jag fortsätta med att montera ihop allt "korrekt".
Skall jag ändå montera ihop allt lite seriöst så kan jag lika gärna skava in ytorna eftersom jag redan upptäckt att det finns felaktigheter.
Och ska jag skava in ytorna behöver jag skava in min linjal för att komma åt gejderna.
Och ska jag skava in min linjal behöver jag skavverktyg .... Hur man gräver en grop där man står.

Började till slut skava in det för hand, tror jag höll på i 4 timmar för att uppnå detta ... Fortfarande stora fält där jag inte har någon kontakt alls.
Massvis med repor jag lyckas skapa till följd av dålig kontroll över skavverktyget, väldigt lätt att råka vinkla det för mycket och rispa sönder ytan när man är trött.
Bild

Så dum-lat som man är föll tanken på maskiner.
Utgångspunkten fick bli denna gamla tigersåg, två problem som behöver lösas:
1. Slaget är på tok för långt
2. Bladhållaren funkar inte så bra för karbidskär..
Mekanismen är iaf en snurrskiva undertill med ett rulllager som löper i spåret på den plåten som går fram till bladhållaren, ganska basic.
Undersidan av den härdade snurrskivan är kuggarna som går mot motorns kugghjul, så inte så mycket utrymme för förändringar där.
Bild

Plockade isär allt så hela bänken var full med delar och torkade av allt gammalt fett.
Tur för mig att axeln dom pressat in i snurrskivan inte var härdad så kunde relativt lätt slå ut stålpinnen där rullagret satt, borra ett nytt ~5mm från centrum av axeln och pressa in stålpinne och lager där istället.
Slaget är nu cirka 10mm istället vilket nog blir lättare att kontrollera, tittar man noga så ser man "originalplatsen" till höger om rullagret, ser ut som en fettklick bara men är gamla hålet.
Bild

Sen behövdes bladhållaren lösas. Började med att ta bort låsmekanismen och sen skulle jag "bara" vidga spåret till 5mm och borra hål för genomgående skruv.
Lättare sagt än gjort, stålet var riktigt hårt och blev nog bara ännu mer härdat när jag körde fast skivan. :lmao:
Fick ganska snabbt överge tanken på att fräsa ut det och försiktigt köra på med vinkelslipen och sen diamantfilar.
Skippade det där med 5mm då skivan hade gjort det ganska plant och cirka 3.5mm, det inte finns en chans att jag filar bort resten och fortfarande har det plant och fint.
Bild

Monterade ihop allt med nytt fett och verkar ändå lovande för en snabb "DIY" lösning.
Bild

Kapade ner det Sandvik skaftet jag hade, på tok för styvt för att användas för hand så det funkar säkert bra här.
Fräste ner det så det passade i det tunnare spåret jag åstadkom i bladhållaren. :vissla:
Blev ändå rätt lagom presspassning och sen får skruven klämma ihop det.
Bild

Och nu jäklar flyter det på :mrgreen:
Konstigare arbetsställning får man leta efter, försöka hålla maskinen stadigt, vara träffsäker på linjalen och samtidigt nå knappjäveln längst bak på handtaget. :huh: ¨
Åstadkom dock det här resultatet på cirka en timme, fler pass än vad jag tidigare lyckas få in på 4 timmar.
Nu ser man hur bläcket börjar flytta ut sig på hela linjalen, bara en liten yta längst upp till höger som är i luften.
Ska ge mig på att bocka ner bladet lite för att härma hur Biax maskinerna ser ut och slipa skäret så blir det nog ännu bättre sen.
Så j*vla nöjd när man gör något "quick and dirty" och det ändå blir bra. :mrgreen:
Bild

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MrCrankyface
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:35, 12-08-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro BA SA 205B(1938)
K&T 2HL(1947)
Kasto VBS202A(1970)

MrCrankyface (trådstartaren)

#10 » 15:08:57, 11-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite mer quickfixes jag kan rekommendera om någon efterapar.
Böj ner skaftet och slipa skäret med diamant.
Skapar nu små fina spån och skrapen blir lena och fina.
Innan när skaftet var rakt fick man vinkla ner maskinen vilket gjorde att den nästan "slog ner" i ytan, detta gav både sämre kontroll och finish.
Bild

Satte en slangklämma över avtryckaren för att kunna ställa in hastigheten lite mer exakt.
Bild

Avtryckaren är sen förbikopplad med en ny knapp som sitter längre fram på maskinen, där man vill ha sina händer för att styra.
Bild

Maskinen kan nu vila på underamen, on/off är vid höger tumme och vänster hand kan man sedan ha längst fram och styra med.
Detta hållningssätt var nog det som gav överlägset bäst stabilitet och träffsäkerhet, när man kört en stund kan man utan problem träffa inom 5mm av där man "siktar".
Bild

Börjar nu närma mig kontakt över hela linjalen så istället för att skrapa av hela ytor har jag börjat gå mer på högpunkter, dvs där man ser att bläcket verkligen smetats ut och blivit tunnt.
Bild

Så här blir ytan just nu, känns superlent när man drar fingret över det.
Än så länge har mina "skrap" i princip kontakt med varandra men längre fram så kommer jag sakta ner slaghastigheten och ha mellanrum för att få det klassiska "schackmönstret".
Bild

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MrCrankyface
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:35, 12-08-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro BA SA 205B(1938)
K&T 2HL(1947)
Kasto VBS202A(1970)

BM425

#11 » 15:30:01, 11-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis!
Ska bli intressant att lusläsa din projekttråd när du skummat genom detta :skriva2: :djaevul: :rock_on: https://forum.linuxcnc.org/30-cnc-machi ... 100#228476
Linux CNC kantpress kontroll :thumme:
engelska: pressbrake
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

1 person gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Stridis2

#12 » 22:23:55, 11-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack så mycket för tipset, BM425. Här ska läsas! :eat:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

marve

#13 » 02:33:00, 12-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Tack så mycket för tipset, BM425. Här ska läsas! :eat:


Grattis på födelsedagen Stridis2! Hoppas du får någon present som passar med kantpressen. :bira:
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

MrCrankyface (trådstartaren)

#14 » 00:39:00, 13-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alright, nu ger jag upp på linjalen. :lmao:
Tror den är plan nog för att använda som master, maskinen ska trots allt inte gå 24/7 i en professional industri..
Detta är trycket jag får med så tunt bläck som möjligt, ganska jämnt fördelat och bra täthet såvitt jag kan bedöma.
Lärt mig en jäkla massa om skavning som nog kommer till nytta nu när jag går på svarven igen.
Bild

Gav mig på tvärsliden och den har kontakt på 3 punkter, bokstavligen vickar på planskivan. :mrgreen:
Stod och mätte lite och måtten är 'all over the place'.
Grovskavde en del tills ytorna var någorlunda lika varandra i höjd, detta var bara med mätklocka och skava bort tills höjderna stämmer någorlunda.
Tanken är att få dessa ytor parallella mot toppen så inte allt ovanpå hamnar snett sen.
Bild

När ytorna väl var någorlunda parallella började jag bläcka upp ytorna för att faktiskt få dom plana, ena sidan börjar närma sig men det är en bit kvar på undre delen.
Jäkligt bra övning för att få ett bättre grepp om hur mycket man kan grov-avverka.
Bild

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MrCrankyface
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:35, 12-08-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro BA SA 205B(1938)
K&T 2HL(1947)
Kasto VBS202A(1970)

MrCrankyface (trådstartaren)

#15 » 02:07:32, 14-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var lite orolig att all min skavning på undersidan skulle få översidan att luta åt något håll, verkar dock som jag klarat mig bra.
Runt ringen där compounden monteras så är det så rakt jag kan mäta med en hundradelsklocka.
Som synes så är resten inte helt plan heller, får se om jag gör något åt det eller bara lever med det.
Bild

Vidare skavning, mot slutet mestadels för hand och med betydligt mindre radie på skärstålet, så börjar det se ganska bra ut.
Om inte annat så måste det ju vara tusen gånger bättre än som det såg ut från början. :mrgreen:
Lite tunnare med punkter mot mitten, detta då jag hellre har mer slityta "utåt" så den håller sig platt längre, tror jag sett en rekommendation om detta någonstans.
Bild

Nästa tanke var det där med smörjning.
Original så är det två pyttehål ovanför gejdrarna där oljan ska ta sig ner och spridas överallt, detta funkar horribelt dåligt.
Dyrare maskiner verkar ofta ha dessa Z-mönster där oljan kan sprida ut sig direkt istället .. Någon som har erfarenhet av sånt?
Tänker både hur långa, djupa och breda man ska göra dom och såna detaljer som kan vara bra att veta.
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MrCrankyface
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:35, 12-08-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro BA SA 205B(1938)
K&T 2HL(1947)
Kasto VBS202A(1970)


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se