Dags för ytterligare ett projekt där jag känner för att skriva av mig.
Köpte denna BL250G/700 ny för några år sedan och den har snurrat många timmar sen dess .. Lite kina kvalité men mestadels trevlig maskin.
Som glad amatör händer det dock lite saker och till slut kraschade jag maskinen, kommer inte ihåg exakt vad jag gjorde men hann reagera på att maskinen gick tungt, försökte stänga av kraftmatningen men den satt fast och vips så gick det åt skogen.
Resultatet blev en böjd axel i matningsväxellådan och att axeln på bilden gick tvärt av, rätt dum design med extremt skarpa kanter och inga radier att fördela kraften på.
Denna axeln är den som går mot kuggstången under bädden för att flytta släden, därmed ganska opraktisk svarv utan den.
Tyvärr ville inte återförsäljaren ens svara på mina kontaktförsök och dom producenterna jag hittade i kina ville ha ohyggliga pengar för denna pyttelilla axel.
Nästa steg att göra axeln själv gick också bet då jag inte har verktyg för att göra drev och drevet inte var standardstorlek heller om jag skulle gått halvfjös och pressat dit ett drev på en axel.
Long story short så slutade det med att jag löste det på det enda sättet jag kunde, jag borrade och gängade för en lång M5 skruv och öste i loctite.
Den böjda axeln lyckades jag räta ut, väldigt mjukt stål i dom delarna..
Detta funkade förvånansvärt länge men började till slut slira mer och mer när loctiten släppte. Till slut slirade det så mycket att jag istället fick mata via "gängskruven" med skruvdragare och få längdmatning på så vis, fruktansvärt osmidigt.
Så valet stod nu mellan:
-Låta företag tillverka en ny sådan axel: $$$$$
-Investera i verktygen för att kunna tillverka axeln själv: $$$
-CNC-konvertera skiten: $$$
Så ungefär samma pengar för återställa den som manuell svarv som att få en styrd svarv vilket är underbart för repetitiva jobb och även låter mig göra vilka konstiga gängor som helst enkelt.
För mig var valet ganska uppenbart.. Men först skulle svarven flyttas, har haft spindeln ganska nära en vägg vilket gjort det omöjligt att bearbeta långa stycken och dess ~175kg har stått på sina smala fötter på en 18mm plywood skiva med reglar en bra bit från fötterna i sig.
Flyttandet är enkelt men bänken behöver nog förstärkas lite för att dra mer nytta av reglarna under den.
Så det får bli lite "underlägg" av 10mm plåt, har inte budgeten för att köpa så får bli återbruk av skrot.
I efterhand hade det nog varit lättare att dela plåten först med vinkelharry men gud vad jag hatar det dammet.
Massa fräsning senare så är plåten plan och fin, alltid rätt kul med dessa enklare arbeten när man bara kan plöja på.
Massa hål senare. Grova hål för långa skruv ner i reglarna undertill och sen lite mindre hål för kortare skruv för att ytterligare binda ihop med plywoodskivan.
Finns även två M12 hål som ska matcha mot svarvens fötter.
Syns till vänster hur smala fötterna är på svarven i sig, inte konstigt att svarven stått och gungat när man kört obalanserade saker.
En hel del svordomar senare, riktigt tight att få svarven på exakt rätt plats och ont om utrymme för att få dit skruvarna men helve... vad stadigt det blev.
Självklart bara skruvat i en träbänk men jämfört mot innan är detta helstumt.
Började måtta lite på skruvarna jag impulsköpte redan första gången svarven gick sönder .. Den långa är en SFU1605 och den korta är en SFU1204.
Inga större problem med den långa men den korta blir riktigt tight att lösa.
Annat inköpt är nema34 'kit', 8Nm för Z och 4Nm för X.
Enkoder för att läsa spindelns varvtal, lite styrkort jag inte har en aning om hur jag ska få igång och så vidare.
Insåg rätt fort detta blev på tok för komplext för att våga skjuta från höften och fräsa sönder allt, så det blev många timmar i CAD istället.
Försökt rita av svarven så noggrant som möjligt där måtten är viktiga, i övrigt är det ganska grovt för att få en överblick.
Maskinen är inte särskilt grov till att börja med så vill hålla destruktiva modifieringar till ett minimum men både sadeln och tvärsliden behöver fräsas ur lite för nya x-muttern.
Gick mestadels bra men stötte på några hårda punkter så viss försiktighet krävdes, vore såklart riktigt tråkigt om jag skadade dessa bitar...
En rolig sak jag upptäckte när jag försökte rätta till biten i fräsen, är att laxstjärten troligtvis är lite bananformad, så det får nog skavas in senare ...
Något jag inte märkte förrän jag tittade på detta fotot, det ser ut som man planfräst ytan och sen bara flakeat den, i just detta ljus kan man se bearbetningsmärkena från fabriken.
Känns mer och mer som att alla dessa bitar får mellanlanda på planskivan för ordentlig genomgång.
Ändringarna jag gjort nu är att sänka "golvet" cirka en millimeter, förlänga spåret åt vänster med 10mm och bredda det i två steg.
Original är 29-ish mm brett vilket jag gjort till 34mm 8mm från toppen och därefter 31mm ner till golv.
Så här ovanifrån ser det ut att vara gott om material men är rädd för att skapa en svagpunkt vid laxstjärtarnas innersta bit.
Men åter till CAD-modellen för att göra mer framsteg.
Z-axeln bör vara ganska lätt att få till, har tagit bort matningens växellåda och stegmotor/lager får bra plats där.
Det svåra blir nog att få den perfekt parallel med bädden.
X-axeln är lite mer involverad, även om jag också gjort den mer komplicerad än nödvändigt.
Motorn döljs snyggt bakom alla plåtar och plåtarna bör skapa en ganska styv pjäs som sen skruvas fast i originalhålen på släden.
Dolt i bakkant/undertill är även muttern för Z-skruven.
Så har vi muttern som orsakade all fräsning. För att det skulle finnas minsta chans att få plats så fick muttern tömmas på stålkulor och plastbitar för att sedan ha ett längre samtal med vinkelslipen.
Dessa bitar är rejält härdade så har gått väldigt försiktigt fram för att inte värma upp stålet för mycket.
Dessa är normalt ovala med två plattare sidor men fick försiktigt slipa bort en centimeter nertill och en halv ovantill.
Blev även ett bonushål mellan två monteringshål, detta korsar fettkanalen.
Fick inte borren att greppa så skulle testa att körna en startpunkt. Resultatet blev en väldigt platt körnare så muttern är duktigt j*vla hård.
Slutade med en SDS betongborr jag kapade av skaftet på och slipade ner till ~3.5mm samt vässade skäret på.
Tanken är att det ska bli så här sen.
Borterst är en bit som muttern skruvas i, som sedan kan skruvas fast i x-sliden.
Närmast är en mindre bit som bultas genom muttern in i bortre biten, denna har ett genomgående hål och en o-ring på bortre sidan som ska täta runt det borrade hålet in i fettkanalen.
Fettkanalens "normala ingång" pluggas sen med en liten M6-skruv.
Men tillbaka till verkligheten. Det mesta utskrivet i plast för att testa passning osv. Ingen idé att tillverka något förrän jag vet att jag tänkt rätt och att alla mina CAD-mått stämmer(spoiler, det stämde inte. )
Det kopparfärgade röret längst bort vid X-skruven är ett bromsrör med ena ändan gängad M5, denna passar in i biten som tätar mot fettkanalen. Mycket krångel bara för att kunna komma åt och smörja sakerna sen.
Visade sig även att spåret jag fräste i sadeln inte blev helt rakt i väggarna, antingen har fräspinnen blivit sliten eller så har den flexat åt sidan när jag fräst, trots att jag gjorde ett "spring pass".
Märks pga att muttern fastnar på vissa ställen så får lösa det när jag ändå håller på med planskivan sen.
Annars känns det här jäkligt lovande, ganska stadigt även fast det bara är plast och helt saknar "topplocket" som kommer ta upp mycket momentkrafter.
Stötte på lite problem med Z-axeln, förutom att det är trångt som fan, ser alltid ut som det är så mycket plats över i CAD...
1. Bottenplattan är bara 10mm, detta gör det jäkligt känsligt att skruvarna är exakt rätt långa vilket är drygt.
2. Har felbedömt remlängden så kan inte flytta motorn tillräckligt för att spänna den.
Får nog fundera lite på hur jag ska lösa detta, inte helt enkelt att mäta in en skruv
Problemet är att vänstra sidan av axeln är "på rätt plats" men jag litar inte på vart muttern är och jag har inga mått(som jag litar på) för det flytande lagret heller.
Lite moment 22 antar jag.
Stod och dummade mig så här ett tag för att få ett hum om vart skruven ska vara, bör få mig inom +/- 1mm iaf.
Parallelbit ovanpå skruven för att jämna ut måtten, en klocka för Z och en klocka för X så kan jag dra sliden fram och tillbaka och försöka uppnå en position där måtten inte ändras.
Skruven är dock uppstöd av en bit OSB, ståltråd och en skruv så ordet precision bör nog inte användas i sammanhanget.
Känns dock som jag fick det rätt så nära och började tillverka ett fäste. Var trött som fan och gjorde flera riktigt irriterande misstag med måtten men fästet funkar för att testa iaf.
Började med en bit 70x70x3 fyrkantsrör, gjorde mina hål och slots för att sen kapa ur det på bandsågen.
Titta längst till vänster längs skruven så ser ni hur bra mina sidoplattor passade
Var ca 10mm fel i CAD modellen vilket gjorde att skruven inte kunde flyttas tillräckligt högt upp, smidigt med 3D-utskrifter att man bara kan nypa av en bit om det strular.
Här är nog det roligaste jag sett på ett tag. Behövde göra ett ~35mm hål i fyrkantsröret så tänkte hålsåg skulle lösa det snabbt och fint.
Körde på med skärvätska vilket innebär att jag inte ser ett skit och börjar mata på.
När jag zonat ut och matat på 10mm men ändå inte gått igenom min 3mm tjocka bit börjar jag bli lite fundersam och backar av.
Fyrkantsröret är knappt ens repat men hålsågen är nog färdig tror jag.
Så går det när man köper för billiga verktyg.