Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Verkstadsdagboken

6586 inlägg • Sida 227 av 440
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

DOSn3rd

#3391 » 23:38:11, 21-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helgens bilfix blev mest målning :)
Plåtbiten i fronten med två hål i hade fått rätt fina ringar av rost runt hålen och lite prickar runtom så hela metallbiten fick lite massage med en dremel för att få bort allt äckligt brunt. Sen lite rengöring och två lager gråvit hammarlack med pensel.
Lite droppar och rinningar om man tittar noga, men om man står på nån meters håll så syns det inte att det är penselmålat, klart godkänt :driver:

Bild
Bild
// Martin

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DOSn3rd
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:24:38, 06-02-2013
Ort: Stockholm
Sverige
Maskin: Mitsubishi Lancer -87
VW Caddy Mk2 -00



DennisCA

#3392 » 06:47:15, 22-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tog i för hårt igår och hade sönder en gjutjärns del till min rikthyvel som hade rostat fast. Gäller mekanismen som höjer och sänker kutterskyddet, hade suttit avmonterat från hyveln i flera år nu men tänkte det börjar va dags att ta itu med det... I framtiden är det lika bra man tar till värmen direkt, då kom den lös.

Nå jag tänkte nu kan jag prova TIG löda med kiselbrons och visst jag fick ihop delen igen, men en skitig operation var det, delen blev helt svart varje gång jag började på. Nog flödade gasen helt bra tyckte jag, men det kan väl va att gjutjärnet blivit ingrott med skit över många decennier så fast man slipade och använde aceton så fanns det skit kvar. Har hört om det på nätet då det gäller reparation av gamla gjutjärnsdelar och av den orsaken lär aluminium-brons tillsats och AC va att föredra på skitiga delar för då får man den där reningseffekten.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Turbodiesel

#3393 » 19:44:26, 22-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lastbilsbromsar, fantastiskt skitigt pyssel det här :snow:

Bild
Bild
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

12 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

PO

#3394 » 19:51:16, 22-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det där för "klämma"?
PO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:03, 01-05-2010
Ort: Åkarp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: jd 1640 jd2140 jd400a valtra N93

Turbodiesel

#3395 » 20:11:56, 22-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en U-formad bladfjäder för att spänna ihop bromsbackarna på den här, till skillnad från varianten med vanliga skruvfjädrar. Klämman är en Haschvariant av originalet, för att spänna isär fjädern tillräckligt för att lossa fjäderns sprintar.

Är backarna i utgångsläge går det hyfsat utan men blir lite rackligt, automatjusteringen hade ballat ur på första sidan, och det gick inte att backa justeringen.

Ska kolla vad verktyget kostar original, mitt är lite klent, men funkar om man är försiktig. Men att till slut köpa in ett specialverktyg brukar vara en bra garanti för att aldrig få användning av det igen :mrgreen:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

jonnordvall

#3396 » 20:38:02, 22-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Va försiktigt med domkraften...;)
"Börja inte trä jon!"

1 person gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

d557017

#3397 » 19:43:27, 27-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har micklat en del med en Volvo S60 som jag begåvades med då förre ägaren tröttnat på den eftersom den bara gick på 2 cylindrar...
Visade sig att 3 tändspolar var trasiga, i med 3 bättre begagnade så gick den på alla 5 burkarna men svarade inte på gasen
Säkringen till gaspedalgivaren var trasig, i med en ny så fick jag viss reaktion på gaspedalen men inte mycket, bilen gick väldigt illa!
Kikade på lite parametrar, både det ena och det andra var uppåt väggarna, valde att börja felsöka kylvätsketempkretsen och fann att signaljorden var =batterispänning, övriga felande parametrar/givare led av samma symptom, kunde genom att följa elschemat samt ta ur berörda kabelskor ur styrenhetens kontaktstycke dra slutsatsen att styrenheten matade ut spänning på signaljorden, ibland triggade styrenheten t.o.m. bromsljuset bakvägen!
Öppnade styrenheten och kunde se att den var skadad med blotta ögat, men nu var man ju lite nyfiken på hur och varför, tog nu ur alla kabelskor som hade batterspänning fast de inte skulle ha det ur styrenhetens kontaktstycke, startade bilen och mätte på de lösa tåtarna, kanske något matat styrenheten bakvägen så den gått sönder?
Provade med en vanlig multimeter men fick inget utslag, kopplade sedan in en testmejsel på en tåt efter en annan, gasade, ryckte i kablaget, och plötsligt blinkade det till i testmejseln.
Hmm, vart kom den kabeln ifrån då? Bakre lambdasonden.... någon hade gjort en lite "egen" dragning på bakre lambdans kablage som hade skadats av den höga avgastempen som uppstod när förra ägaren körde på 2 cylindrar :laes_detta:
Så, en bakre lambda från bildelsbasen, en styrenhet från ebay samt en "hacker" som klonade gamla styrenheten så går nu S60:n som en klocka :thumme:

25 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
d557017
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:23, 28-12-2007
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Scania R142
Fiat 680 DT
JD 450 Backhoe
BMB 230 Bamse
BM 4300
TOS svarv
SAJO fräs
Solberga pelarborr
Sumitomo LS2650FJ2

e85

#3398 » 19:51:53, 27-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra jobbat! Bilel är ett helvete att felsöka...

4 personer gillar det här inlägget.
e85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:32:24, 30-01-2012
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Grävare: Wacker Neuson 3503 -12
Fräs: Rosenfors RSF-2
Svarv: Solberga S7S

Turbodiesel

#3399 » 21:24:52, 29-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

FL7:an ombesiktades idag, och 11 stycken 2:or är som bortblåsta, alltid lite svettigt med bromsjobb, och hur bromsprovaren tolkar nedlagt arbete.

En bättre bild på återgångsfjädern.
Bild
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

AN

#3400 » 23:42:54, 29-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev: Men att till slut köpa in ett specialverktyg brukar vara en bra garanti för att aldrig få användning av det igen :mrgreen:


Specialverktyg ska helst köpas in första gången man tänker på dem. Då blir de iaf använda en gång. :grin:
E ju en go känsla när nåt besvärligt arbete går lätt :grin:
Men i detta fallet ser du ju ut att gå lyssnade i alla fall.

2 personer gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

AN

#3401 » 23:47:21, 29-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

d557017 skrev: en styrenhet från ebay samt en "hacker" som klonade gamla styrenheten så går nu S60:n som en klocka :thumme:

Är du och hackern samma person :grin:
Tycker sådant är intressant, men kan lite för lite än.

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Simnil

#3402 » 08:20:20, 30-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Z-kambromsar är bra när dom funkar men kan bli horribelt dyra att fixa. På den gamla onda tiden när jag livnärde mej som Volvoskruvare var det inte ovanligt att en bromsrenovering kunde kosta 30-40kkr/axel.... och det var på 90-talet.

Såg man minsta lilla antydan till nötning på någon detalj så var det bara att köpa nytt annars så började justeringen kärva igen tämligen omgående.

Ett specialverktyg man definitivt ska ha alternativt bygga är jiggen för att använda indikatorklocka för injustering av backarna, tusen gånger enklare, bättre och snabbare än den där j*vla ringen man ska använda ihop med bladmått.

3 personer gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

d557017

#3403 » 21:50:04, 30-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:
d557017 skrev: en styrenhet från ebay samt en "hacker" som klonade gamla styrenheten så går nu S60:n som en klocka :thumme:

Är du och hackern samma person :grin:
Tycker sådant är intressant, men kan lite för lite än.


Nej, hackern är hackern och jag är jag :grin:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
d557017
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:23, 28-12-2007
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Scania R142
Fiat 680 DT
JD 450 Backhoe
BMB 230 Bamse
BM 4300
TOS svarv
SAJO fräs
Solberga pelarborr
Sumitomo LS2650FJ2

Konstorsråttan

#3404 » 21:00:25, 03-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Behövde en Weldonhållare till fräsen och eftersom det är en Arboga som saknar dragstång och istället har en krage som trycker konan upp i spindeln mha en mutter så får man bygga själv:
Bild
Originalets URL: http://bouillabais.se/arboga_nut/20180203_153333.jpg


När jag ändå var på gång så gjorde jag en mutter också. Har originalet men den är lite sliten. Dessutom finns det inget sätt att dra åt eller lossa den förutom att den är lettrad vlket är helt kopplöst så så det blev en ny, med hål för haknyckel istället.

Svarvade alla kritiska mått i en uppspänning:
Bild
Originalets URL: http://bouillabais.se/arboga_nut/20180201_174855.jpg


Vände sen och svarvade av sista millimetrarna. Kunde inte ta dem innan utan att ta i chuckbackarna:
Bild
Originalets URL: http://bouillabais.se/arboga_nut/20180201_175155.jpg


Ser rätt bra ut på plats:
Bild
Originalets URL: http://bouillabais.se/arboga_nut/done.jpg


/ Råttan.

15 personer gillar det här inlägget.
Konstorsråttan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:18:31, 08-07-2013
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

PeterR

#3405 » 22:37:15, 03-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt!
Har Du måtten kvar, eller till och med en ritning?
Jag har muttern, men söker fräsdornar till min. Blir man tvungen att tillverka själv så kan Dina mått vara bra att ha.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se