Har micklat en del med en Volvo S60 som jag begåvades med då förre ägaren tröttnat på den eftersom den bara gick på 2 cylindrar...
Visade sig att 3 tändspolar var trasiga, i med 3 bättre begagnade så gick den på alla 5 burkarna men svarade inte på gasen
Säkringen till gaspedalgivaren var trasig, i med en ny så fick jag viss reaktion på gaspedalen men inte mycket, bilen gick väldigt illa!
Kikade på lite parametrar, både det ena och det andra var uppåt väggarna, valde att börja felsöka kylvätsketempkretsen och fann att signaljorden var =batterispänning, övriga felande parametrar/givare led av samma symptom, kunde genom att följa elschemat samt ta ur berörda kabelskor ur styrenhetens kontaktstycke dra slutsatsen att styrenheten matade ut
spänning på signaljorden, ibland triggade styrenheten t.o.m. bromsljuset bakvägen!
Öppnade styrenheten och kunde se att den var skadad med blotta ögat, men nu var man ju lite nyfiken på hur och varför, tog nu ur alla kabelskor som hade batterspänning fast de inte skulle ha det ur styrenhetens kontaktstycke, startade bilen och mätte på de lösa tåtarna, kanske något matat styrenheten bakvägen så den gått sönder?
Provade med en vanlig multimeter men fick inget utslag, kopplade sedan in en testmejsel på en tåt efter en annan, gasade, ryckte i kablaget, och plötsligt blinkade det till i testmejseln.
Hmm, vart kom den kabeln ifrån då? Bakre lambdasonden.... någon hade gjort en lite "egen" dragning på bakre lambdans kablage som hade skadats av den höga avgastempen som uppstod när förra ägaren körde på 2 cylindrar
Så, en bakre lambda från bildelsbasen, en styrenhet från ebay samt en "hacker" som klonade gamla styrenheten så går nu S60:n som en klocka