Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Modig 190HF vs. Storebro GK195 Svarv

40 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

Jeppeboy

#16 » 18:39:04, 01-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla.
Lägger in samma info jag lagt på ett annat forum innan. Vill gärna hjälpa till att rätta till det dåliga rykts dessa underbara svarvar har fått oförtjänt.

Har skaffat en 190 hf nyligen och pysslat med gängstigningen. Har 2 manualer, en till den och en till BMS 190. Båda är lika vad gäller kugghjulen. Håller med om att manualerna är felaktiga men jag tror det är tryckfel mer än felräknat.
Har gjort beräkningar i EXCEL och även fotat alla 21 möjliga kombinationer man kan koppla. (plus några till) och det verkar stämma det jag hunnit prova. Man kan även koppla några stigningar som egentligen kräver extrahjul. Skall vad det lider koppla alla varianter och verifiera var och en stigning. När man räknar i EXCEL får man fram inte bara de stigningar som är listade i manualerna utan många fler som upprepas beroende på hur man ställer Norton lyran och väljarspaken. Har bara standardserien av kugghjul men anser att alla stigningar kan kopplas med bara dem. Förutom diametral pitch då[. Intressant att höra från flera med denna svarv hur ni löst gängningen.

Om nån vill ha mina instruktioner och testa dem, hör av er.
Bild
Jeppeboy
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:20:09, 14-08-2012
Ort: Lindome
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Fordson Supermajor 1965



PeterR

#17 » 08:33:42, 02-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeppeboy skrev:Hej alla.
Lägger in samma info jag lagt på ett annat forum innan. Vill gärna hjälpa till att rätta till det dåliga rykts dessa underbara svarvar har fått oförtjänt.

Har skaffat en 190 hf nyligen och pysslat med gängstigningen. Har 2 manualer, en till den och en till BMS 190. Båda är lika vad gäller kugghjulen. Håller med om att manualerna är felaktiga men jag tror det är tryckfel mer än felräknat.
Har gjort beräkningar i EXCEL och även fotat alla 21 möjliga kombinationer man kan koppla. (plus några till) ......

Om nån vill ha mina instruktioner och testa dem, hör av er.


Jeppeboy, Kan Du inte lägga upp manualer och excel plus foton i Downloads? Kansken en egen tråd?
Har äntligen fått in min Modig 190HF -71 i verkstaden och tänkte pyssla om den lite innan start. Då kan nog manualerna vara värdefulla (olja, inställningar etc.)

Peter R
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

ghaven

#18 » 22:30:30, 02-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei. Ser ut som modige 190 er en fin svarv. Har selv en storebro 185 og lurte på om modige 190 og storebro 185 er omtrent like da storebro195 ser større ut enn modig 190. Har hatt veldig nytte av å prøve forskjellige benker der muligheten har bydd seg , men aldri en modig 190. Blir nok til at jeg må lete opp en for å prøve en. Har dreid mye i en storebro 195 tidligere. Hilsen en som undrer seg over det meste
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

Crankshaft

#19 » 00:28:15, 03-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en Modig 190HF och jag kan bekräfta att det är en mycket bra svarv i alla avseenden. Som hobbymaskin är den rent av fantastisk och rena lyxen. Jag är supernöjd.

Å andra sidan kan man inte bortse från att en Storebro GK195 är en ÄNNU bättre maskin, men så är den också normalt betydligt dyrare.

Jag kan liksom inte se att NÅGON av dessa maskiner skulle kunna vara fel, så det är nog mest en fråga om hur mycket pengar man kan tänka sig att säga ajö till....
Persistence is the road to success —or failure.
Failure is always an option.
Growing old is mandatory, but growing up is optional.
It's long since I was a young boy, but I still play.. ..only my toys are a bit different now (and a lot more expensive).
Användarvisningsbild
Crankshaft
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:36, 06-12-2012
Ort: Täby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Rälsbuss: Hilding Carlsson
Tvåhjulstraktor: Clio Alltrac
Bandvagn: Hägglunds Bv206
Snickerimaskiner: Massor
Verkstadsmaskiner: En hel del

PeterR

#20 » 09:55:30, 03-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, min svarv fick jag gratis (en påse bullar) tillsammans med en Arboga U2508 och en kallsåg (klinga). De skulle skickas till skrot när man rensade upp i en nedlagd skola. Ibland är man på rätt plats vid rätt tidpunkt.
Håller nu på och putsar upp maskinerna efter att äntligen ha fått in dem i verkstaden (krävdes omfattande städning). Därför skulle det vara värdefullt att få fatt på en manual till svarven. Reservdelslista och handbok till Arbogan finns i Downloads.
Så, så mycket pengar tänker jag inte säga adjö till!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Crankshaft

#21 » 10:28:19, 03-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gratulerar! Det låter fantastiskt att du fått en Modig-svarv till priset av några bullar. Mitt svar gällde generellt på frågan som ställdes i trådrubriken, och det är ju inte alltid man har så'n tur (eller skicklighet :-).

Lägger upp manualen och hoppas att den kan vara till nytta.
Persistence is the road to success —or failure.
Failure is always an option.
Growing old is mandatory, but growing up is optional.
It's long since I was a young boy, but I still play.. ..only my toys are a bit different now (and a lot more expensive).

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Crankshaft
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:36, 06-12-2012
Ort: Täby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Rälsbuss: Hilding Carlsson
Tvåhjulstraktor: Clio Alltrac
Bandvagn: Hägglunds Bv206
Snickerimaskiner: Massor
Verkstadsmaskiner: En hel del

PeterR

#22 » 10:48:10, 03-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack x2! Knappast skicklighet, men god tur. Jag har en känsla att svarven blir alldeles utmärkt för mina behov. Funderar på att så småningom utrusta den med digitalskalor. Det blir så mycket enklare då....
Manualen kommer sannolikt till nytta för många. Skulle också vara intressant med Jeppeboys dokumentation runt gängstigningar.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Crankshaft

#23 » 11:10:58, 03-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är fullständigt övertygad om att du kommer att bli mer än nöjd! Det är som sagt en ypperlig svarv, även om man ALLTID kan hitta nå't ÄNNU bättre.

Laddade upp manualen för en stund sedan. Vet inte varför den inte dykt upp ännu... Kollar senare.

Här är i alla fall en (dålig) bild på min svarv. Den var nästan oanvänd, med så kostade den lite mer än någa bullar också :-)....

Bild

Filen i stålhållaren är ett trix att åstadkomma ett invändigt kilspår, vilket jag beskriver i annan tråd.
Persistence is the road to success —or failure.
Failure is always an option.
Growing old is mandatory, but growing up is optional.
It's long since I was a young boy, but I still play.. ..only my toys are a bit different now (and a lot more expensive).

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Crankshaft
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:36, 06-12-2012
Ort: Täby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Rälsbuss: Hilding Carlsson
Tvåhjulstraktor: Clio Alltrac
Bandvagn: Hägglunds Bv206
Snickerimaskiner: Massor
Verkstadsmaskiner: En hel del

Crankshaft

#24 » 13:12:05, 03-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

ghaven skrev:Hei. Ser ut som modige 190 er en fin svarv. Har selv en storebro 185 og lurte på om modige 190 og storebro 185 er omtrent like da storebro195 ser større ut enn modig 190. Har hatt veldig nytte av å prøve forskjellige benker der muligheten har bydd seg , men aldri en modig 190. Blir nok til at jeg må lete opp en for å prøve en. Har dreid mye i en storebro 195 tidligere. Hilsen en som undrer seg over det meste


Har du vägarna förbi Täby, norr om Stockholm i broderlandet i öster, så får du gärna komma hit och prova. Skicka ett PM i så fall.
Persistence is the road to success —or failure.
Failure is always an option.
Growing old is mandatory, but growing up is optional.
It's long since I was a young boy, but I still play.. ..only my toys are a bit different now (and a lot more expensive).
Användarvisningsbild
Crankshaft
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:36, 06-12-2012
Ort: Täby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Rälsbuss: Hilding Carlsson
Tvåhjulstraktor: Clio Alltrac
Bandvagn: Hägglunds Bv206
Snickerimaskiner: Massor
Verkstadsmaskiner: En hel del

PeterR

#25 » 14:29:39, 03-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack igen Crankshaft. Det är ett verkligt fint exemplar Du har där. Vägrar visa min ännu, skäms lite för skicket just nu...
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

PeterR

#26 » 09:36:16, 04-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Crankshaft: hittar inget i Downloads....
Kanske kolla med Holger?
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Crankshaft

#27 » 11:39:23, 04-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterR skrev:Crankshaft: hittar inget i Downloads....
Kanske kolla med Holger?


Laddade först upp en färgkopia, men det är nog ganska onödigt, eftersom färgen inskränker sig till några handkolorerade punkter och omslaget. Däremot ganska stor fil.

Har nu även laddat upp en sv/v kopia, så nu ligger nog båda hos moderator för OK.

Skicka ett PM med mail-adress om du vill ha dokumenten snabbare.
Persistence is the road to success —or failure.
Failure is always an option.
Growing old is mandatory, but growing up is optional.
It's long since I was a young boy, but I still play.. ..only my toys are a bit different now (and a lot more expensive).

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Crankshaft
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:36, 06-12-2012
Ort: Täby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Rälsbuss: Hilding Carlsson
Tvåhjulstraktor: Clio Alltrac
Bandvagn: Hägglunds Bv206
Snickerimaskiner: Massor
Verkstadsmaskiner: En hel del

Jeppeboy

#28 » 19:04:04, 04-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla.
Lägger snart upp bruksanvisningar och gängtabeller både Excel och bilder. Har haft lite fullt upp. Håller på att göra plats för min nya fräs också. Modigs naturligtvis! Bilder kommer på den med. Skall försöka göra detta under påskhelgen här. Så lugna er. Gängning i Modigs är lätt.

1 person gillar det här inlägget.
Jeppeboy
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:20:09, 14-08-2012
Ort: Lindome
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Fordson Supermajor 1965

Peter.Holm

#29 » 05:23:56, 14-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lånar tråden. Var och kollade på en modig bms 190. Svaren kändes helt ok förutom ett missljud som verkade komma från ingående axel i växellådan vid renskriva. Är det farligt att köpa en sådan. Går det att laga en gammal svarv från 1962?
Peter.Holm
1 inlägg
 
Blev medlem: 08:49:08, 20-10-2009
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 2250
Åkerman H7

Crankshaft

#30 » 22:20:31, 28-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar som att någon (väldigt kvickt) blivit lycklig ägare till en GK195 via Blocket....

Bild

Någon Maskinist?
Persistence is the road to success —or failure.
Failure is always an option.
Growing old is mandatory, but growing up is optional.
It's long since I was a young boy, but I still play.. ..only my toys are a bit different now (and a lot more expensive).
Användarvisningsbild
Crankshaft
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:36, 06-12-2012
Ort: Täby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Rälsbuss: Hilding Carlsson
Tvåhjulstraktor: Clio Alltrac
Bandvagn: Hägglunds Bv206
Snickerimaskiner: Massor
Verkstadsmaskiner: En hel del


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se