Hej, lite bakgrund: Jag hade förra året åtagit mig att reparera en 6 cyl flygmotor (Continental O-470K Boxer)
Tyvärr hade motorjournalen brunnit upp så den verkliga gångtiden är lite diffus, men vad jag minns ca 600 tim av dess 1800 tillgängliga plus ev upp till 50% extra. Reparationen från början var att byta kamaxel och lyftare pga gravrost. När man delar en sådan här motor skall man enligt manualen även byta alla lager, sedan ville teknikern/ev brukare även att jag kollade upp vevaxeln så jag lät göra en magnaflux på den vilket innebär att man kör en väldigt hög ström genom veven (ca 1000-1200 Amp) och sedan med magnetisk vätska så kan man se sprickor i strukturen och den klarade testen men var utsliten i lagerlägena, mer än 5 hundradelar ovalitet. Jag anlitade en välkänd firma som slipade om veven och jag skaffade alla delar som behövdes inkl underdim.lager. Nu skall motorn monteras i flygplanet men dess tekniker kan inte se att den är omhärdad efter omslipningen och jag fick på begäran kvittot från ägaren och där står inget om härdning.
Min fråga till er: Hur fungerar det med härdning?, hur djupt går den? Jag har frågat firman om dom möjligtvis har kontrollerat ythårdhet före och efter omslipning men deras svar dröjer...Vad händer om den är nerslipad under härdningen? mm...
Era reflektioner
Jens