Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSkyddskläder/skyddsutrustning/rengöring

Inget tryck Lavor hetvattentvätt

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skyddskläder/arbetskläder, skyddsutrustning, personlig hygien, lokalvård och maskinrengöring här

braha

18:56:15, 19-06-2015

Modell Lavor FKX 1123, 220 V med dieselvärmare och aluminiumpump. Okänd ålder.
Ser ut som Lavor Rio hos Duabhuset
Fungerade förra sommaren, men trycket var väl inte det önskvärda. Gav även varmvatten. Vinterförvarad inomhus.
I år vill den inte ge mer tryck än inkommande. Motorns till/från med handtaget fungerar.
Låter som att den jobbar, men inget resultat...
Gissar att något i pumpen "fastnat".
Vad bör jag titta efter o tänka på, om jag skruvar isär den?
Pumpen sitter under motorn - är det någon fördel att demontera den från maskinen?
Någon annan felkälla?
Reservdelar i Stockholmstrakten?



Åsa-Nisse

19:08:53, 19-06-2015

Ring DUAB-huset och fråga deras support. Suverän service och reservdelsleverans.

braha

19:26:01, 19-06-2015

Åsa-Nisse skrev:Ring DUAB-huset och fråga deras support. Suverän service och reservdelsleverans.



Jobbar dom på Midsommarafton'?

PeterR

20:15:39, 19-06-2015

Kolla backventilerna! Sitter normalt två per steg på de flesta tvättar. Ett steg per kolv, vanligtvis tre. De kan ha fastnat eller att partiklar kilat fast. Är mer pula än svårt att åtgärda.... Undvik om möjligt att skruva isär själv pumpen då det innebär olja, fjädrar och andra knepigheter!
/Peter R


kimmen

20:32:34, 19-06-2015

Läcker den vatten mellan pump och motor?
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

Turbodiesel

21:03:30, 19-06-2015

Åsa-Nisse skrev:Ring DUAB-huset och fråga deras support. Suverän service och reservdelsleverans.


Märkligt vad folk kan ha olika uppfattningar, för mig slutar DUAB i stort sett att bry sig när prylarna är betalda.. Om de inte bättrat sig de senaste åren vill säga.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

braha

11:38:59, 20-06-2015

Läcker inget vatten på golvet.
Var sitter backventiler?
Var kan man hitta sprängskisser på denna pump?
Bild
Bild

Göran Ekman

12:35:14, 20-06-2015

Åsa-Nisse skrev:Ring DUAB-huset och fråga deras support. Suverän service och reservdelsleverans.

Beror nog väldigt mycket på vem som man pratar med. Ibland har dom lite otur när dom tänker, vid något tillfälle var vi väldigt överens om vilka grejor jag behövde lyckades skicka fel grejor ändå. Kommer inte att köpa någon mer hetvattentvätt av dom,tycker inte att tvätten håller måttet, jag lurade mig själv att köpa något billigt.j
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

PeterR

13:09:38, 20-06-2015

Ser Du de tre mässingspluggarna på rad? Tre backventiler döljer sig därunder. Leta efter ytterligare en rad med pluggar. De kan vara lite knepiga att få ut, men om Du tar en spårringstång för utvändiga spårringar och modifierar den så borde det gå.
/Peter R

christianmoller

17:33:01, 20-06-2015

Det finns på en del tvättar en ventil som gör att den "frihjular"när du inte håller in handtaget och sedan öppnar när du klämmer in handtaget,den kan fastna när tvätten stått länge.
Jag brukar få knacka lite på min gamla KEW första gången på våren för att ruska igång den:).

mvh
Christian
Maskiner ÄR kul!
Det var bättre förr när allt var lite sämre
https://www.youtube.com/user/Mr7an/videos

Avant

15:43:40, 07-02-2016

Vad hände med tvätten? min blev lika idag, inget tryck skrot eller?? :klia:

bonnen513

19:34:36, 07-02-2016

oftast skit i nån ventil-bara skruva isär o gör rent