drivax skrev:Jag blev informerad om att
generator ger en strömpik om man inte låter motorn gå ner i varv innan man bryter tändningen och trasiga lampor som följd. Vet ej om detta stämmer men de har faktisk blivit bättre när jag börjat göra de
Det är ingen risk överhuvudtaget. En "normal"
växelströmsgenerator med magnetiseringsdioder arbetar helt oberoende av
ström från tändningslåset. Onormala sådana som får magnetisering via tändningen (t ex franska och ryska 70-talsbilar och en och annan gammal jänkare), blir utan magnetiseringsström så snart man slår av tändningen och slutar därmed lämna
spänning inom någon tiondels sekund även om motorn skulle fortsätta gå. Många moderna fordon (Chrysler/Dodge/Jeep från ca 1985 och framåt, övriga märken från ca 2003 då Chryslerpatentet hade gått ut) har ingen separat laddningsregulator utan låter motorstyrsystemet även sköta generatorns magnetisering, där får styrsystemet oftast ström via ett självhållande relä som slår ifrån först några sekunder efter att föraren har slagit av tändningen, motorn har stannat och alla microcontrollers är klara för avstängning.
Om det är bra förbindelse mellan generatorn och batteriet, så håller batteriet emot så att generatorn inte har en chans att orka lämna några otrevliga spänningsspikar vad än laddningsregulatorn skulle få för sig. Teoretiskt sett skulle det kunna uppstå en del saker om det t ex är glapp i batterikabelskorna, om batteriet är totaldött, eller om man har ett orimligt litet
batteri i förhållande till generatorns kapacitet (typ 200 A generator och ett litet MC-batteri på 10 Ah).
Om det ändå blir spänningsspikar någonstans i bilens elsystem, så kan du räkna med att t ex dioderna i generatorns likriktarbrygga och annan elektronik i bilen, går sönder långt innan glödlampor gör det.