Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Tillsätta grafit i växellådsolja?

20 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera teknik här

torbjorn_forsman

20:23:52, 30-05-2017

Nja, GL1 finns väl fortfarande. En mineralolja som är helt fri från glidfriktionsminskande tillsatser brukar kunna klassas som GL1.

Men GL2 och 3 verkar vara helt borta sedan många år. Det enda stället där jag vet om att GL3 har spökat i modern tid (sent 90-tal) är i Yamahas instruktionsböcker. När jag googlade på saken för länge sedan så hittade jag en uppgift om att man inte har kunnat testa oljor enligt GL3-standarden sedan någon gång på 70- eller 80-talet, eftersom standarden inte var vetenskapligt objektivt skriven utan istället specade hur oljan skulle bete sig i en viss bestämd provningsmaskin som bara fanns i ett exemplar hos API. Och när den maskinen hade havererat så var det slut med GL3-provningarna.

1 person gillar det här inlägget.



PeterR

21:01:24, 30-05-2017

Ska jag vara ärlig så blir jag inte så mycket klokare av Era svar, möjligen lite mer förvirrad. Jag uppskattar ändå verkligen all input!
Ursprungsfrågan får väl anses besvarad: nä, ingen grafit i oljan.

Återstår då frågorna:
Är GL-4 är gulmetallsäker?
Skulle GL-5 också funka?
"GL-7" kan mycket väl vara hokus-pokus från Omega. De anger faktiskt att den överträffar "GL-7" (notera cituationsyecken)
Oljan jag använde sedan senaste bytet (förra haveriet) är märkt GL-1/GL-3, (Q8 T25), så det finns i alla fall.

Växellåda/bakaxel har raka drev, förutom själva differentialen. Rull-, kul- och glidlager. Ingen hydraulik eller lameller/diskar.

/Peter R

torbjorn_forsman

21:03:50, 30-05-2017

GL4 är gulmetallsäker, GL5 är inte det. Om en modern olja heter GL4/5, så har den lika bra friktionsegenskaper som GL5 och är lika gulmetallsäker som GL4.


Detta inlägg har valts som lösning


1 person gillar det här inlägget.

PeterR

21:05:37, 30-05-2017

Tack Torbjörn!
Det är den sortens raka svar som uppskattas mest!
/Peter R

1 person gillar det här inlägget.

ac tc

09:08:46, 31-05-2017

Gl-7 är nåt som man trodde skulle komma som en standard som aldrig blev..GL-7 kan vem som helst blanda.
Gl-1 faller på sig självt då det är en vxl olja utan tillsatserna för en vxl låda..
Gl-4 ersätter Gl-1/2/3 i praktisk användning.
MT-1, en olja för växellådor som kan vara intressant:
"MT-1 Active The designation API MT-1 denotes lubricants intended for non-synchronized manual transmissions used in buses and heavy-duty trucks. Lubricants meeting the requirements of API MT-1 service provide protection against the combination of thermal degradation, component wear, and oil-seal deterioration, which is not provided by lubricants in current use meeting only the requirements of API GL-1, 4, or 5."

1 person gillar det här inlägget.