Ja i dag var det lektion 3 och i morgon blir lektion 4 och 5. Lektion 3 bestod i först ett par start och landningar sedan några landningar där man simulerar "stuck pedals" -fastlåsta pedaler till stjärtrotorn. Läraren håller pedalerna i det läge man har vid planflykt med ca 80-90 knops fart och man skall landa. Normalt: På en helikopter så snurrar rotorn åt ena hållet, samtidigt vill kroppen vrida sig åt andra hållet. Stjärtrotorns uppgift är att hålla emot med samma moment som rotorn kräver, alla förändringar såsom högre eller lägre lyftkraft resulterar i en ändring av motkraften, man måste alltid kompensera med stjärtrotorn via två fotpedaler. Trycker man höger vrider sig kroppen åt höger och vice versa. Nu simulerar vi ju fel på pedalerna så vi kan inte ändra bladvinkeln och därmed motkraften. Detta innebär att när man drar ner stigspaken för kunna ta sig neråt då girar hkp åt vänster och man åker på sned hela vägen ner. Nu tar man hjälp av ev vind, vinden skall då komma från snett fram/vänster. Med rätt teknik och lite vind kan man komma ända ner och sedan bara bra av gasen och därmed rotorvarvtalet så den inte börjar snurra runt sin egna
axel och sen är det bara att sätta ner den...
Nästa övning var flygning utan hydraulik men först lite teori: En hkp styrs med tre styrsystem, stjärtrotorn har vi redan gått igenom. Stigspaken reglerar rotorns bladvinkel lika på alla bladen i detta fall två blad. lyfter man spaken så ökar bladvinkeln och hkp ökar lyftkraften och stiger, minskar man så vice versa. Samtidigt så när man tar ut högre lyftkraft så går det tyngre så därför finns det ett
stag till förgasarens trottel/spjäll så man ökar även tillgänglig effekt på motorn, detta finjusteras via en varvtalsregulator (
governor). Sedan finns styrspaken eller "cyklik stik" som man väljer vilket håll man vill åka åt. Med styrspaken styr man rotorbladen lite individuellt per varv så det ena bladet lyfter mer eller mindre än det andra åt en speciell
riktning för att få hkp att flyga åt önskat håll. Att hålla på att styra och ändra huvudrotorbladen kräver kraft så därför är stig och styrspaken servoassisterad precis som på en
traktor. Man kan koppla ur detta vid ett ev fel och i träningssyfte. Att flyga utan hydraulik går men det är tungt och oexakt, men vi kom ner i alla fall...
Mycket av både fpl och hkp träning är just nödträning, man tränar inför olika scenarier så man ev kan ta sig ur om det blir på riktigt.