Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurDjur

Bygga egen värmebalja till hästarna??

38 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera allt som har med djuren att göra här

Skru'are

21:10:15, 13-03-2018

I Bohuslän får man inte säga häst på båtarna utan det heter "fyrpåling".
Det är vad det handlar om.
De fyra pålarna/benen sitter långt ifrån varandra.
Potentialskillnaderna blir stora då.
Hästar är mycket känsliga.
Det har hänt att ett ryttarekipage träffats av blixten och ryttaren överlevt, men hästen dog.



sveno

21:30:01, 13-03-2018

Vad gäller att hålla vattnet frostfritt kommer man väldigt lång bara genom att ha en mindre murarbalja i en större och isolering mellan. När hagen är tom har man ett isolerande lock på. Om man fyller på med vatten varje dag hålls det frostfritt förvånansvärt bra.

Det blir förstås inte varmt vatten utan uppvärmning. Vi investerade i thermobarer i ett par hagar i fjol och kompletterade med ett par till i år och det är en enorm skillnad på hur mycket hästarna dricker. Utan värme dricks det knappt alls. Med värme dricker de mer ute än inne i stallet. Tempen varierar lite, men det är nog runt 15 grader i medeltemp. Att de dricker mer är ju inte så konstigt egentligen. Kallt vatten kyler rätt så bra om man redan är lite kall. Kostnaden och arbetet med att dra 24V-kabel sved ordentligt, men i efterhand tycker jag definitivt att det var värt både tiden och pengarna. Det är ju svårt att veta hur många veterinärbesök vi har sparat in, men jag har i alla fall en diffus känsla att det är mer sällan de kommer för matsmältningsbesvär nu.

3 personer gillar det här inlägget.

G-son

22:27:26, 13-03-2018

There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

BM 4 ever

22:40:28, 13-03-2018

sveno , jag är TVÄRSÄKER på att du minskar risken för veterinärbesök enormt med ljummet vatten i stället för iskallt.
Slava Ukraini !

Skru'are

02:53:22, 14-03-2018

Och huvudkudden känns skön och du sover gott.

1 person gillar det här inlägget.

PeterR

07:40:55, 14-03-2018

Den här blir visserligen en stor utgift, men den funkar i alla lägen. Kanske går att hitta begagnad?
https://www.granngarden.se/vattenkopp-d ... /p/1016375
Heter nu E300, hette tidigare Nelson

BM 4 ever

21:57:58, 14-03-2018

En sån där vattenkopp är ju mycket lättare att hålla ren oxå :thumme:
Slava Ukraini !

1 person gillar det här inlägget.

fretchi

23:22:55, 14-03-2018

En sån där nelson kom vi över beg för 1500. Tillsammans med en transformator, lite PEM-slang, isolering, och värmekabel, samt två aningens mer slitna spadar, så har vi haft problemfritt automagiskt vatten hela vintern. Lätt värt det så här i efterhand. :)

4 personer gillar det här inlägget.

Foton

23:43:46, 14-03-2018

köpte 2 murarbaljor som passar i varann på biltema samt deras 12 V värmesits. Sprätte upp sitsen och tog slingan och tejpade fast den med alutejp på undersidan av den mindre baljan. Lade sen baljorna i varann och fyllde med fogskum emellan. Driver det hela med en gammal vanlig 12 V batteriladdare. (ej elektronisk). Funkar helt ok, åtminstone till de 10-15 minusgrader vi haft här. Tänk på att inte ha för lång eller tunn kabel mellan laddaren och baljan!

bengt jansson

03:50:23, 15-03-2018

Även om du matar med lågspänning så har du inte fullt skydd från en batteriladdare.
För att vara säker och följa föreskriften så ska du använd en säkerhets transformator. De har skilda lindringar och du riskerar inte att få 220 v ut på matningen till baljan

1 person gillar det här inlägget.

hakanl

21:55:23, 16-03-2018

Vi kör med bl.a. en balja från granngården kostar under 2000kr, färdig att använda
https://www.granngarden.se/varmebalja-rund-isobar-110-w-65-l/p/1179930_BASE
, med 24v transformator...

Känns enklast och antagligen inte mycket dyrare än att bygga själv...
Transformator + värmekabel + två större murarhinkar + fogskum + en tub silikon, gissar på minst 600 + 700 + 2 x 120 + 100 + 50 = 1690kr

Fast kanske inte lika kul :grin:

Håkan

1 person gillar det här inlägget.

Molnia

14:06:21, 01-11-2019

Funderat många gånger på detta projekt. Fick syn på att bole hade kampanj på värmebaljor fram till den 3/11. Tog ett svidande tag i madrassen o beställde en 60L för 1588ink moms. Är nog så prisvärt som det kan bli skulle jag tro.
https://www.bole.se/varmebalja-willab-rektangular-60-l

1 person gillar det här inlägget.

magloman

14:17:28, 01-11-2019

Har du tillgång till jordborr?

Borra några hål 1-2m djupt. Tryck ner avloppsrör vertikalt. Bygg isolerad låda ovanför. Sen försänk 2-3 hinkar som på ett dass ungefär som du ritat.

Värmen nerifrån marken är ca 5-7 grader och kommer stiga upp och hålla din låda varm.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

3 personer gillar det här inlägget.

BM 4 ever

16:10:33, 01-11-2019

Jordvärme. Poppis :razz:
Slava Ukraini !

Molnia

23:53:29, 16-11-2019

Ne jag har inte tillgång till jordborr. Platsen baljan nu ska vara på är utanför huset vi nu hyr på arrenderad mark. Värmebaljan är mer mobil när vi inte längre hyr och vill flytta härifrån.
En kort notis om värmebaljan, var sämre isolerad än vad jag väntade mig. Ska bygga en trälåda som förankras i marken o ha den i, och isolera insidan då baljan var utan isolering på sidorna.