Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumRedskapÖvriga redskap och fästen

Avbarkning till staketstolpar

25 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera övriga redskap och fästen här

emil.jönsson

09:02:36, 30-04-2018

Jobbar bla med att montera staket, och många har frågat efter naturstolpar, problemet...Kunden vill inte att de ska va så äckeldyra som de är, visst jag förstår de, för en ekstolpe kan kosta uppimot 150:-, och ska man ha 200st så blir de dyrt, jämfört med tryckta stolpar som kostar 35:-/st...Så då fick jag för mig att börja tillverka egna, så kan man få ner kostnaden lite :cool: (Plus jag vill själv ha sådana, så kan göra stolpar till mig själv också)
Så nu har jag snöat in på avbarkningsmaskiner, helst en traktormonterad, men marknaden verkar obefintlig då jag har hittat en som tillverkar de...Så ritning eller nått liknande? Finns de att uppbringa nånstans här i världen, för går de inte att köpa, då får man bygga :lmao:

https://www.youtube.com/watch?v=vsZjpRi5iLU



Mattias Petterson

09:19:58, 30-04-2018

Kostar sådana grova långa stolpar 150 kr??
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

bonnen513

09:42:30, 30-04-2018

Det visades nån på Elmia som barkade o vässade, kostade nog lite över 50.
Fast tänker du sälja fina vita ekstolpar till staket?

emil.jönsson

10:05:16, 30-04-2018

Mattias Petterson skrev:Kostar sådana grova långa stolpar 150 kr??



Jag har fått pris på ekstolpar, 10-12cm diameter och 2m långa, de ville ha 149st för dessa...

bonnen513 skrev:Det visades nån på Elmia som barkade o vässade, kostade nog lite över 50.
Fast tänker du sälja fina vita ekstolpar till staket?


Tanken är att göra av Ek och En, de är de som håller bäst :thummar: Fast planen isåfall är att erbjuda de till de av mina kunder där jag har helentreprenad på hela projektet ink. nerslagning av stolparna, fast finns risk man isåfall även säljer lösa stolp :mrgreen: Mycket ek går ju tyvärr till flis om de inte är fina stockar, då kan jag lika bra köpa de och göra stolp av de

Mikkel

10:22:29, 30-04-2018

Billigast men mera jobb är en 10-mannaskiva.
Samma teknik som filmklippet ovan men bara en skiva med hyvelstål att sätta på vedkapsspindeln.
Nog inget för masstillverkning men något att bygga vidare på.
Senast redigerad av Mikkel 10:26:14, 30-04-2018, redigerad totalt 1 gång.
Allt är omöjligt, bara man vill !

MekJan

10:25:01, 30-04-2018

Finns en Dansk maskin som är eldriven en kompis som tillverkar slan och stolp har den , kommer tyvärr inte ihåg fabrikat men den var åtminstone CE märkt . :grin:

PeterR

10:43:25, 30-04-2018

10-manna borde vara den billigaste lösningen. Annars kan Du ju kontakta företaget som tillverkar maskinen i filmen? https://www.kuorimakone.fi/
Den är ju CE-märkt och fin....?

emil.jönsson

12:13:12, 30-04-2018

Vart hittar man en "10-mannaskiva"? Jag gillar billigt, och tid har man alltid brist på så då kan man fylla dagarna med fler tidskrävande saker :mrgreen: :lmao:

EE

12:29:09, 30-04-2018

Denna är också ett alternativ:
https://youtu.be/boDiJ84aAvc
Det är tyvärr svårt att räkna hem en maskin om man tänker hålla på i liten skala, möjligen kan man finna begagnad?
Senvuxen undertryckt gran skulle bli stolp av hög kvalitet var min tanke men det blev aldrig av.

PeterR

12:41:51, 30-04-2018

Sök på tiomanna eller barka stolpar. Kan hittas på bonnauktioner eller Blocket.

Mikkel

13:07:03, 30-04-2018

Gå in på "Lantbruksnet.se begagnatmarknad" och sök på "tiomanna" så hittar du två till salu nu :grin:
Allt är omöjligt, bara man vill !

1 person gillar det här inlägget.

emil.jönsson

15:32:00, 30-04-2018

Mikkel skrev:Gå in på "Lantbruksnet.se begagnatmarknad" och sök på "tiomanna" så hittar du två till salu nu :grin:


Hmm, undrar om de är kvar iom de legat ute i 6mån :klia:

bonnen513

15:42:51, 30-04-2018

Vita runda fina ekstolpar gör nog ingen kund glad om 10 år då det vita ruttnar bort. men fyrkantiga sågade ur kärnvirket- det är fina grejjer det. Står sig i generationer

emil.jönsson

20:50:45, 30-04-2018

De fanns kvar, och fanns i grannkommun, eller ja, nu ligger de på pickisens flak :lmao: Så, bara leta spindlar då :cool:

3 personer gillar det här inlägget.

Stridis2

21:11:32, 30-04-2018

Synd du redan har köpt. Jag har ett stativ liknande en vedkap som man hänger på trepunktslyften. Spindel med en stor skiva i ena änden och en mindre i andra. Drivs via plattrem till traktorns remskiva. Har suttit på en... Liknade en BM36 fast mindre och fotogendriven.
Snyggt bygge av en noggrann smed.

Hade tänkt bygga om den till vedkap men har aldrig blivit av. Så vill du (eller någon annan) köpa så kan vi kanske komma överens. :mrgreen:

När det gäller barkmaskiner så har jag fått berättat för mig att på 40-talet (?) så var det tvunget att massaved var barkad. En granne till mina föräldrar köpte en barkmaskin och körde slut på denna. Då köpte han en till, men kort tid därefter så slutade kravet på avbarkad massaved, så den maskinen är inte mycket körd. Resterna av denna (ett bra renoveringsobjekt) har min far kvar. Ska försöka komma ihåg att fotografera och lägga upp här som inspiration.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.