Jag har en gammal Tractomotive TL10 med Fordon Major-motor. Converter och fyra växlar, samt fram-back-funktion med någon form utav torrlameller (ser det ut som).
Den har för det första börjat läcka ATF från converten under hydraulpumpen. Detta misstänker jag beror på att jag lagrade om pumpen, som hade råkat ut för ett haveri, men bytte inte då en av tätningarna bakom. Det syns på en av bilderna där ATF ligger och dräller under hydraulpumpen. Idag skottade jag i någon dryg timma, vilket gick alldeles utmärkt. Parkerade därefter och lät den stå någon timme, och när jag sedan skulle iväg så drev den lite sämre än vanligt. Hann bara skotta en stund så slutade den att driva. Jag tänkte att oljenivån var låg, så jag hällde i några liter. Då drev den några minuter, men slutade sedan igen. Jag hällde då i ytterligare några liter, men då verkade den bli överfull. Drev återigen några minuter och blev sedan sämre.
Så jag tänker att problemet med drivningen inte har att göra med oljebrist, trots läckaget.
När drivningen då försvann så prövade jag lägga i frammen, och den ville liksom börja krypa framåt, men knappt bakåt. Gjorde så en liten stund, och vips började den driva helt okej. Och nu gjorde den det i flera minuter, tills drivningen återigen blev sämre. Det kommer kraftigt gradvis genom att den blir klenare.
Oljan är bytt för inte många timmar alls sedan (DX3), och innan idag så har den drivit riktigt bra, varm som kall.
Tacksam för svar och synpunkter, för det snöar ute...
Hydraulpump med ATF-dräll under.
Ena lamellpaketet för fram/back-drivningen.
När det blev överfullt med olja började det droppa här längs sprängkåpan.
Här syns en remdriven pump, som går till convertern.