MN: 110-kula och 8 ton har jag inte sett, men 4 ton klarar jag mig med. Tror jag har svårt att få fram mycket mer vikt på draget utan att bygga om vagnen ganska mycket. Nackdelen med kulkoppling jämfört med sprint-och-ögla-drag är dels att jag måste köpa båda delarna av kopplingen (dyrare) och dels att man låser upp sig till bara dumpern som dragare. Har man ögla på släpet så kan man flytta det (tomt) med vilken liten jordbrukstraktor som helst. Är det samma
diameter på öglan som en hitch-ögla så kan man flytta hela ekipaget med en större jordbrukstraktor.
Det har diskuterats lite olika kopplingar bl.a. här:
Stridis2 @ Lämpligt drag bak på kärraJimmy: Visst har jag
broms på kärran, men dessa är konverterade till hydrauliska. Har inte bestämt mig för om jag ska bygga tillbaks till tryckluft, sätta hydrauliskt bromsuttag på dumpern, bara koppla bromsen till tipputtaget på dumpern eller köra obromsat.
Nackdelar med att bygga om till tryckluftsbromsar är att då kan man inte köra med vanlig jordbrukstraktor och mycket delar som ska skaffas fram så det tar en del tid och kostar troligen en del pengar. Fördelen är att det är ett standard system, borde inte vara någon raketforskning att få igång det hela och Tage Haffa har sett det på hur många fordon som helst med liknande system.
Nackdelar med att sätta på hydrauliskt bromsuttag är att då behövs något som gör om lufttrycket till
hydraultryck. Borde antagligen gå med en bromsklocka som trycker på en lagom stor hydraulkolv. Här får man räkna själv eftersom troligen så finns inget färdigt. Frågan är om det räcker med en bromsklocka för att ge den kraft och oljevolym som bromskolvarna på släpet behöver (tror det är fyra stycken). Fördelen med detta är att man kan byta dragare till vilken större jordbrukstraktor som helst, ingen ombyggnad på släpet och troligen liten ombyggnad på dumpern.
Nackdelen med manuell
hydraulisk broms är först och främst säkerheten. Om man kommer i en paniksituation så är frågan om man kommer ihåg att både bromsa, dra i släpets bromsspak och styra??? Sedan måste man konstruera en idiotsäker omkoppling så man inte kan glömma koppla om från tipp till broms när man kopplar på släpet, men detta tror jag är en ganska enkel sak. Fördelarna med manuell broms är enkelheten (behövs en trevägskran, ett
uttag och lite rör och
slang), och därmed priset. En annan fördel är att man kan bromsa släpet hårdare än resten av maskinen vilket kan vara bra i vissa situationer.
Sista systemet är att köra helt obromsat. Men att då ha 15 ton på släpaxlarna och 6 ton på dumperns boggie känns lite si så där. Hade jag då kunnat flytta över 3 - 4 ton från släp till dumper ser ekvationen mycket bättre ut. Här är nackdelen sämre bromsverkan samt att det inte ser så bra ut i Tage Haffas ögon som om man har bromsar. Fördelen är enkelheten, inget som ska byggas (mer än draget, men det måste till i alla exemplen), inget som kan krångla och priset.
Jag tror jag nämnt det innan, men detta ekipage kommer inte att flyttas speciellt ofta. Kanske två gånger om året fram och tillbaka till min bror, det är allt. En sträcka på 7 km enkel väg, men det finns lite höjdskillnader. Först ner 40 meter sedan upp 65 (varav nästan allt ligger i en 1 km lång backe).
Sedan ska det kanske också nämnas (vilket ni säkert redan har märkt) att detta projekt inte har allra högsta prioritet, även om man försöker skaffa sig en uppfattning om hur man ska göra och eventuellt hitta begagnade prylar.