Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Verkstadsdagboken

6601 inlägg • Sida 371 av 441
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

MrCrankyface

12:56:00, 07-06-2021

JengaPRO skrev:
MrCrankyface skrev:

Vad kör du med för skärhastighet? (m/min)

Oftast räknar jag ut ett "startvärde" med denna kalkylator, och mixtrar sedan vidare med värdena på känsla:
https://littlemachineshop.com/mobile/speeds_feeds.php
Så på vanligt stål(low carbon) hade jag börjat i spannet 61-152m/min för att få en känsla av vad som fungerar bäst.
Generellt försöker jag köra vändskär så fort det går utan att det börjar komma gnistor.
Dock har jag med vissa verktyg fått köra mycket lägre hastigheter än så för att det ska gå.
Det blir alltid en avvägning av att vändskäret vill ha ett lite större "minsta tugg" för att skära korrekt samt tillräckligt högt varvtal för att ge en bra yta.
Kör jag med tillräckligt stort skärdjup och hög skärhastighet kan matningen bli så hög att maskinen antingen inte klarar det i form av bristande motoreffekt alternativt att maskinen inte är stabil nog för att klara så hög avverkning.
Upplever det som ett mindre problem när jag kör vanliga fräspinnar då dom oftast är betydligt vassare och även blir mer begränsade i varvtal pga värmebildning.

Sen finns det som sagt en miljon olika vändskär så det är svårt att säga något generellt.
Kör ganska små och vassa DCMT i min flycutter/svängjärn som har en diameter på ca 110mm och där kan jag köra på rätt hårt utan problem.
Blir dock begränsad i skärdjup där till max 1mm eller så p.g.a geometrin på skäret.



JengaPRO

14:26:21, 07-06-2021

Den där verkar konstig.
"chip load" är en kraft men enheten är mm/flute (mm/skär?).
Matningen känns aningen hög :)

Bild

MrCrankyface

15:40:08, 07-06-2021

Chip load är "feed per tooth", både begreppen används lite blandat inom engelskan har jag märkt.
Översätts helt korrekt till mm per skär.

Matningen är ett resultat av RPM, antal skär och din mm/skär.
Vill du att varje skär tar 0.6mm, du har 10 skär och den snurrar i 440rpm, då måste du mata 2620mm/min.
Jag tycker dock kalkylatorn i princip ofta överskattar chipload och ibland även cutting speed(om man kör vanliga hss pinnar utan skärvätska).
Men där väger även din maskin in. Har du en riktigt stabil maskin så tror jag det går hur bra som helst att köra dom inställningarna, men då pratar vi inget man får in i ett vanligt garage.

JengaPRO

15:52:53, 07-06-2021

2620 mm/min=44mm/sekund. Då j*vlar har man bra matning!

1 person gillar det här inlägget.

MrCrankyface

09:29:42, 08-06-2021

Jajamensan.
Tittar du till exempel på den här gamla cincinnatin så har den upp till 90 inch / min matning, ca 2300mm/min.
Då snackar vi en 64 år gammal maskin och ändå inte så fasansfullt stor.
Har för mig att den väger 8 ton, industripjäserna kan vara bra mycket mer än så.
Som jämförelse så kan min maskin inte ens maxa så högt på snabbmatningen. :lmao:

1 person gillar det här inlägget.

QV_

18:58:08, 08-06-2021

Jag har ju 2 pelaborrar för tillfället.
1 "kina" som är 20-30 år gammal och 1 "Ericsson" som helt klart är äldre.

Kinamaskinen måste man spänna remmen s*t*n för att den inte skall slira.
På "Ericson" så är det en slapp rem som suttit där sedan ny!!!!!
Den slirar aldrig?

Idag skulle jag borra 4 hål för pelarslipen i min 50mm stålfot.
Borren är för slö för att köra med borrmaskin så borr och fot (65kg) åkte upp i "Ericson"
Nu står pelarborren utanför lyftområdet för traversen och pallvagnen är utlånad så det är bara att baxa upp dessa 65 kg till brösthöjd.
Går kalas att borra! nästan bara 1 spån på 4cm djup.
Skall inte byta rem på den pelarborren.
Nu vart det bara 1 hål, för det är motvikt till borrbordet och det sjunker när man vrider på det med 65kg last.....
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

Timpa

19:37:52, 08-06-2021

Monterade en digitalräknare på min Blomqvist under förra veckan.
Har monterat skydd mot spån också på tvärlinjalen men har i ingen bild på det.Bild
Bild
Bild
Bild
Funkar kanon. Inköpt på banggood.

6 personer gillar det här inlägget.

PeterR

23:18:20, 08-06-2021

Hjälper en bonne med hans traktorer, han är som Ni skall se inte så särdeles aktiv med fettsprutan. Det börjar bli lite panik då gräset redan borde vara rullat och plastat!
Börjar med 6830.
P-ändar och drivknutar något glappa. (Lugn! Lastaren och domkraften håller traktorn på plats..)
Upptäckte att spindellederna är knepiga att få loss. Tips?

Bild


2 personer gillar det här inlägget.

dea

18:02:49, 09-06-2021

Hög tid för byte där :uupps: Är väl bara mer våld för att lossa spindeln om det inte släpper.

PeterR

19:12:54, 09-06-2021

Jodå, det gick åt mer våld än vad jag någonsin kunde tro för att lossa spindellagringarna! Förvånande nog så saknar dessa smörjnipplar, och föga förvånande har därför den nedre fått fettet ersatt med rostsörja…
Väntar på delar innan ihopsättning sker.

1 person gillar det här inlägget.

PeterR

19:15:23, 09-06-2021

…det ser likadant ut på bonnens 6630…
Uppfostring pågår!

5 personer gillar det här inlägget.

PeterR

22:06:27, 11-06-2021

Uppdatering:
Knutkorsen som levererades var för vida. Av någon outgrundlig anledning verkar denna 6830 ha samma knutkors som 6630. Har under eftermiddagen hämtat förhoppningsvis korrekta knutkors i Märsta. Är en ovan upplevelse att passera Stockholm två gånger på en fredag eftermiddag i studenttider.
Fortsättning följer….

1 person gillar det här inlägget.

torbjorn_forsman

15:12:18, 12-06-2021

PeterR skrev: Är en ovan upplevelse att passera Stockholm två gånger på en fredag eftermiddag i studenttider.
Fortsättning följer….


Nästan så det skulle kunna löna sig att köra runt Stockholm via Enköping och Strängnäs istället för att försöka stånga sig genom stan.

PeterR

16:00:00, 12-06-2021

torbjorn_forsman skrev:
PeterR skrev: Är en ovan upplevelse att passera Stockholm två gånger på en fredag eftermiddag i studenttider.
Fortsättning följer….


Nästan så det skulle kunna löna sig att köra runt Stockholm via Enköping och Strängnäs istället för att försöka stånga sig genom stan.

Nästan, men bara nästan! En variant, som kanske inte alls är bra, är att åka över Ekerö, men då kostar färjan en slant också.

Värre är att resan var förgäves. Knutkorsen som jag hämtade passade inte heller…

Mattias Petterson

16:49:26, 12-06-2021

PeterR skrev:
torbjorn_forsman skrev:
PeterR skrev: Är en ovan upplevelse att passera Stockholm två gånger på en fredag eftermiddag i studenttider.
Fortsättning följer….


Nästan så det skulle kunna löna sig att köra runt Stockholm via Enköping och Strängnäs istället för att försöka stånga sig genom stan.

Nästan, men bara nästan! En variant, som kanske inte alls är bra, är att åka över Ekerö, men då kostar färjan en slant också.

Värre är att resan var förgäves. Knutkorsen som jag hämtade passade inte heller…

Den vägen är karastrof nu på grund av förbifartsbygget och vägbreddningen :huh:
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...